In memoriam

Ik denk er elke dag aan, wat bijna elk uur. Wat een verschrikkelijk bericht wat ik te horen krijg op donderdag 18 januari 2024 via via tamtam. Eerst denk ik, hoop je nog, wat een verschrikkelijke grap maar dan realiseer ik me dat ik ook al een paar dagen geen reacties heb op mijn berichten naar Bali. Dan breken dus verschrikkelijke dagen aan en als ik wat later hoort van een verschrikkelijk verkeersongeluk ga ik stuk van binnen.

Gelukkig is Mirabel begin van de week weer in Nederland bij schrijven nu Zaterdag 3 februari 2024 en is Henny net vertrokken naar het ziekenhuis in Dirksland waar ze verder wordt behandeld. Zoals ik al vertelde het blijft terug komen bij alles wat je doet. Vandaar dat ik er nu toch wat over wil schrijven en wat foto’s delen.

Ik leerde Mario kennen eigenlijk door Mirabel. Tuurlijk kende ik Mario uit de winkel Leusing maar Mirabel kwam toendertijd naar mijn fotostudio om een portretfoto van haarzelf ingelijst om er mee te vissen. Want daar wilde ze Mario mee verrassen op zijn verjaardag. Dus we gaan naar de waterkant met een hengel en wat portretten in de vesting gemaakt. Zal dacht ik in ’95 geweest zijn. Was in de tijd dat je nog eventjes moest wachten voordat je wat zag want er moest een filmpje worden ontwikkeld en afgedrukt, voor het Millennium dus. Beter leerde ik Mario kennen toen die samen met René de Catfish opende. Dat was ook voor mij de tijd dat ik weer wat meer ging vissen. Dat lag helemaal op zijn gat voor mij met de drukte van Fotografic Art Design. Door Frans van Dun de toen voorzitter van de HSV Kanaal door Voorne voorzichtig weer gaan karperen en witvissen met de vereniging.

Door Mario ben ik ook gaan roofvissen. Op een dag kwam ik in de zaak bij hem en waren ze ’s morgens bij de Blokkendam geweest om in een waadpak aan de binnenkant bij de uitlaat van de centrale op zeebaars te vissen. Simpel met een dobber, een balletje gevuld met water en een deltavisje. En onder het genot van een broodje verse zeebaars met sla en het geheime sausje kwamen daar de verhalen los. Samen met Joop heb ik daarna heel wat uurtjes daar doorgebracht op dat zandbankje. We hebben ook beide mazzel met Joop daar gestaan te hebben want natuurlijk gaat je steeds iets verder de zandbank af. Tot dat je net te ver gaat en wegzakt in de stroming. Bij jou kon Joop je nog net terug trekken aan je hengel voordat je waadpak vol liep en twee dagen later gebeurde mij dat en kon ik nog een handje grijpen van Joop.

Feestje; mijn 51e verjaardag 2009

En dan doe je zo maar mee met de WPC2016. Beide druk, druk, druk. Jij met de nieuwe zaak aan de Timmerwerf naar je zin maken. Schilderen en timmeren daar ben ik niet zo van. Ik heb altijd alles laten doen door de aannemer terwijl ik dan op reportage was en bij terugkomst kijken hoe het er uit zag was meer mijn motto. Ieder zijn vak. Ik bood dus aan om op dinsdag en donderdag bij mij gewoon mee te eten. Aanschuiven, niet te lang natafelen en zo je bedje in om vervolgens de volgende dag weer fris te kunnen gaan klussen. Zodoende kwam natuurlijk de World Predator Classic onder het tafelen ter sprake. Daar wilde ik met jouw wel aan mee doen maar natuurlijk moest je dan in de winkel staan. Waarom doe jij niet mee vroeg ik aan Mirabel en jij zette dat door. Wat een leuke weken waren dat dan. Niet eens de wedstrijd dagen maar die voorbereiding was misschien nog wel leuker.

Opening Catfish- 26 maart 2016

26 maart 2016.
23 april 2016.
4 mei 2016.
15 juni 2016.
6 juni 2016.
1 juli 2016.

Samen een tegenprestatie doen voor Frans en Dickie Riedijk van Camping de Weergors omdat die ons ook sponsorde bij de WPC. Frans heeft op de camping een mooi karperputje en daar gaan we dan voor de jeugd een karpersessie houden. Eerst zelfs bolies maken om er daarna dan zelf mee te vissen. Dat vond je geweldig om te doen. Kennis uitdragen vooral aan de jeugd.

7 augustus 2016.

Nieuwe ideeën uitwerken. Het vissen met een waadpak aan op de brasem 23 juni 2010. Met zo’n plateau naast je waar dan alles op staat wat je nodig heb. Dat moet anders kunnen dacht je en je haalde een opblaasbootje bij de speelgoedwinkel. Echt van de grond is het niet gekomen om al die Engelsen gek te maken om met een waadpak het Haringvliet in te stappen maar wij hebben een paar fantastische dagen beleeft. Ik weliswaar hier op de foto met Waldi vanuit de Bassbuster 1 de Linder boven aan het talud geankerd.

Ik samen met Waldie.
Samen met Joop.

Maar dan het verhaal van de randang dagiang, die kwam nogal eens ter sprake tussen ons. In april 2011 gingen weer eens naar Indonesie op vakantie. Een week na terugkomst hebben we een Warung Freek georganiseerd. Toen maakte ik o.a. ook rendang maar dan helemaal origineel. Twee stukken rundvlees aan een stuk gehaald. De aanrecht lag gelijk vol. Had wel afgesproken met die slager dat die er blokjes van zou maken maar dat was hij vergeten. Wat een werk, dat alleen al. Gember, laos citroengras ui, pepers, koenjitbladeren alles vers in een pannetje voor een klein gezelschap en dan zeer langzaam stoven in de goede volgorde. Drie dagen mee bezig geweest. Daar zag je tegen op want de Chinese Aziatische keuken vond je helemaal ruk. Maar ja afzeggen kon je ook niet. Ik maak wel een frietje voor je zei ik nog. Dacht dat je drie maal opschepte zo ook nog jaren later figuurlijk dan. Nergens zo heerlijk Indonesisch gegeten hoorde ik dan.

17 april 2011.
Randang dagiang – gesudderd rundvlees.

Dat je me kwam opzoeken toen ik een dikke week in Dirksland lag na een blinde darm operatie. Was kiele, kiele voor mij maar ik wist wat een grote stap dat voor jou was een ziekenhuis betreden. We hebben het er nog over in de winkel. Die angst van jou dan…

Met z’n vieren naar de hengelsportbeurs op Mourik gegaan Arie en natuurlijk Joop erbij die wel wilt rijden met z’n nieuwe Hybride auto. Allemaal weten we wel een binnendoor naar huis en we eindigden in een eettent bij Alblasserdam waar we nog net niet zijn weg gestuurd. Nee hoor die moesten om de opmerkingen en anekdotes er ook wel om lachen. Eigenlijk heel de middag met z’n vieren de slappe lach om elke opmerking, er kwam bij allen geen normaal woord meer uit.

7 september 2014.

Dat ik wat foto van jullie vakantie overgezet heb op een een DVD + backup. Kaartje weer leeg, foto’s gesaved kan je weer knallen met je kamera. Word ik even later gebeld dat alle foto’s door elkaar staan. Staat waarschijnlijk de laptop niet op datum maar op grootte, alfabetische volgorde, whatever. Even op foto nummer zetten natuurlijk of datum, tijd en klaar is Freek. Hoor dat je vanuit de winkel belt want waarschijnlijk wil je die vakantie foto’s aan een ander tonen. Ik vraag aan je heeft Mirabel die DVD misschien laten vallen. Zal even vragen zegt jij en het blijft even stil en op de achtergrond hoor ik van jawel denk het wel. Tja zeg ik dan is dat niet raar dat alles door elkaar ligt en tegelijkertijd gaat het natuurlijk helemaal los daar in de winkel want zij luisteren mee. We hebben het er nog vaak over

Wat dacht je van de jaarlijks terugkerende Moonlight wedstrijdjes aan het Voornse Kanaal. Nee allemaal heb ik ze niet mee gevist maar toch.. Wat een passie om toch weer van alles te organiseren.

5 september 2014.

Vlak voor je vakantie nog vier molentjes met lijn onderhandeld. We hadden het eigenlijk alleen maar over de vakantie. Daar zag je naar uit. De plek waar jullie nu naar toe gingen waren wij ook al eens geweest. Het is er fantastisch vertoeven… Dinsdag 6 februari 2024 om 19.00 uur is er condoleance en in besloten kring de crematie 8 februari 2024 om 14.30 uur. Potverdriedubbeltjes wat een klotezooi

12 januari 2005.
10 augustus 2021.
19 juni 2017.
5 september 2014.
6 augustus 2022 tuurlijk het laatste lootje.
6 augustus 2022.
28 september 2023.
23 april 2013.
20 februari 2014.
Haringvliet 31 december 2014.
24 november 2013.
20 maart 2016.

We.., ik ga je missen vriend