Pure Fishing

Woensdag 4 mei 2016 zijn we uitgenodigd door Leo Stoutjesdijk van Pure Fishing. Deze Hengelsport Groothandel gaat ons sponsoren bij de World Pradator Classic dit jaar van 28 juni tot 2 juli. Het Wereldkampioenschappen Roof Vissen vanuit de boot. Ook zijn er die dagen de Streetfishers en Kajak’ers aktief. Vanuit de gehele wereld te aanschouwen rond Hellevoetsluis en op het Haringvliet. Als je komt kijken de eerste avond is er een vlaggenparade. Hardstikke leuk om te zien in ons pittoresk H’sluis

Wanneer ik om kwart voor twee aankom bij de Catfisch is Leo er al en nemen we nog een bak koffie. Het winkeltje van M&M gaat over een kwartiertje dicht dus hebben we nog even om aan elkaar te wennen…

Dan is het moeilijk kiezen waar we mee gaan vissen. Het nieuwste van het nieuwste hangt er.

Maar net na tweeën net na de laatste klanten geschoren te hebben kunnen we gaan en we stappen allemaal in de ruime slee van Leo. Wel zo gezellig onderweg want het is toch een dik uurtje rijden naar Minervum 7168 in Breda.

We mogen het en en ander uitzoeken.

Maar dat is dik de moeite waard. Wat een assortiment hangt daar aan materialen wat allemaal in de nieuwe catalogus is te vinden. Alleen hier kan je het voelen, wegen en bewegen. Ik begrijp er van dat alles na de grote vakantie er uit gaat en weer opnieuw wordt opgebouwd voor het nieuwe aankomende seizoen zodat de winkeliers hier weer alles kunnen ruiken en voelen. Er zijn acht grote magazijnen in Europa die wordt bevoorraad uit Amerika. Wij Nederland krijgen geleverd uit Duitsland en Engeland.

Het Amerikaanse moederbedrijf is gigantisch. We zien naast deze showroom een grote ruimte met o.a. Coleman met haar koelboxen in alle maten en kleuren. Wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren. Van die blauwe gas flesjes die ik herken van mijn vroegere vakantie’s met de sleurhut. Met allerlei attributen er op terwijl wij die gebruikte voor verlichting met zo’n kousje tijdens de lange vonden voor de caravan. Dikke BBQ staan er met alle bijbehorende artikelen je kikt je ogen uit. Beetje nostalgie ook ik zie een verzameling oude lampen op olie. Zoiets als wij gebruikten bij het zeevissen. Dat doet me lijken aan m’n foto winkeltje waar ik ook een afdeling heb met oude fotoattributen. Geeft een beetje de sfeer aan van het bedrijf.

Die ben ik vorig jaar kwijtgeraakt, andere kleur maar was m’n eerste plugje.

Over pluggen raken we niet uitgepraat en er komt er eentje over de tafel die ik herken van wel heeel heel lang geleden.

Zoiets maar staat me bij dat de rug donkerder was.

Deze van m’n verjaardag centjes gekocht als ventje op de lagere school. Shakespeare was toen nog een gerenommeerd merk. M’n eerste worp aan de ‘s Gravensingel in Dubbeldam de vijver aan het einde van onze brandpoort. Vlak bij een boom daar waar we vaak visten ook op karper met Smac worst ik weet het nog als gister daar kreeg ik er gelijk een snoek op. Vergeet het nooit meer. Ook dus niet dat ik em weer vond toen Mario & Mirabel een snoekwedstrijdje organiseerden en ik m’n snoekspulletjes bijeen zocht (https://bassbuster.nl/2013/11/24/kunstaaswedstrijd-2013/) Lag hij daar nog netjes in het originele plastic een doosje. Kon wel janken toen ik em verspeelde op het haringvliet als een beginneling boven op de stenen bij het kleine strandje.

Had al die karperstok gekocht maar m’n Oom had die gele gekocht om te snoekbaarzen.Verkocht was ik.

Af en toe vis ik nog met zo’n oude stok voor de lol als ik met die jonge gassies gaat vissen. Met pennen of op de riet,- en blankvoorn gewoon omdat het kan. Heerlijk een beetje weg dromen… Dat je met je eerste centjes een hengel kocht. Mijn ouders hebben niets met vissen dus die begrepen niet waar ik dat vandaan had. Dat virus. Een Oom van me had dat wel, ome Jan en dan mocht ik wel eens in m’n grote vakantie mee met een bootje het IJ-meer op op die zandwinning s gaten. Die had die 1570-180 gekocht en daar kwam Wil zijn vrouw achter. Gespeeld waarschijnlijk want ik kon em ook kopen als lagere school ventje. Wel opscheppen natuurlijk als we met m’n vriendjes een roeiboot huurden op de Zuidhaven in de Biesbos en we gingen roofvissen. Vergeet ik ook nooit meer. Ook niet als het werd afgezegd omdat het te slecht weer was op dat grote water en ik weer aasvisjes voor em ging vangen in de zwart vaart… maar dat is te lezen, die Bassbuster avonturen in oude berichten. (https://bassbuster.nl/2013/08/17/oud-tegen-nieuw/)

Kleding passen.

We krijgen kleding van Grey’s en mogen uitzoeken wat we willen hebben. Tja dat wordt dan moeilijk. Wat een mooi spul is dat en 100% waterdicht. Wordt het een zomer ,-of winterjas want dan kan je die het hele jaar gebruiken. Het wordt dus beide. Maar ‘s avonds in die warmte overal is wel wat warm. Doen we er toch een een nette broek bij zegt Leo. Ik krijg het een beetje warm en rooie oortjes. Dit ben ik helemaal niet gewent. Een nette fleece jack er boven waar ik later de logo’s op zal laten printen van alle sponsors en dat zal op die nette broek ook komen. We komen dit jaar wel heel professioneel op het water en de sponsor avonden. Dat is wel heel wat anders dan vorig jaar. Toen liep ik als enigste in een burger kloffie tussen al dat geweld.

Dit gaat em dan worden.

De kwaliteit van de kleding is magnifiek en die fleece trui (niet op de foto) ben ik helemaal weg van. Wat zit die gelijk lekker. Zo zacht van binnen en ook water afstotend van buitenzijde.

En Leo tikt de orders in.

Nu maar hopen dat van de kleding onze maten en uitgezocht kunstaas op voorraad zijn maar dat gaat goed komen zegt Leo. Het gaat vandaag nog naar Duitsland en wat er niet is komt uit Engeland. Ik moet het immers nog laten bedrukken. Want in de voorbereiding naar dat grootste Wereldse Predator toernooi moeten we onze sponsors uit dragen waardoor wij zo groots mee kunnen doen.

En zo loopt de crew en participanten allemaal in de zelfde kleding. Dat wordt gaaaaf.

Nog even Breda onveilig gemaakt.

De avond voor dit lange hemelvaars en bevrijdings feesten weekend staan er waarschijnlijk lange file’s richting Zeeland. Er zullen er veel vanmiddag en avond richting caravan vertrekken maar daar weet Leo wel wat op en parkeert de wagen bij een restaurant. Daar kan de rest zich ook wel in vinden. Nood breekt wet zullen we maar zeggen en maken we er een deugt van om de tijd een beetje uit te zitten achter een koel glas en een klein hapje… Wat een verschrikkelijk leuke middag en dat er nog veel meer mogen volgen.

Spannend.

Best wel zwaar hoor zo’n voorbereiding op het grootste roofvis vistoernement van Europa. Wat heb ik er zin in in die WPC World Predator Classic. Zal vannacht weer slecht de slaap kunnen vaten. Hoe zou dat nu komen…