Land van Paling

9.30 uur zo we zitten op ons geliefde plekkie.

Ben vroeg wakker vandaag zaterdag 16 september 2023 en het zoal weer een mooie zonnige dag worden vandaag. Ik denk dat het zondag is en word er op gewezen pas ’s middags dat het zaterdag is. Afein dus na m’n broodje kaas en twee bakken koffie gaat het kriebelen. Maar voor ik alles bijeen geraapt heb is het toch nog laat. Als mijn hoekje bezet is dan gaat ik sowieso wat anders doen. We weten dat ze het toch al niet al te best doen op LvP. Daar in tegen doen ze het best op de 8vijver.

Nog steeds het hoge druk gebied boven ons landje en het zal droog blijven. Wel is de wind weer terug gedraaid naar Zuid. Zou het eens kunnen bekijken op Land van Paling of dat het die windrichting is geweest van de week die één dag naar Noord ging. We weten inmiddels dat hoge druk de vissen niet leuk vinden en het azen minimaal is. Wat was dat een slechte dag met de Veths. Elf man en vier vissen gevangen.

Mijn grote vriend is er ook weer.

Als ik aan kom zit er al iemand helemaal links aan de kant van het Haringvliet. Rechts is nog helemaal vrij en dat voor de zondag zoals ik in de veronderstelling ben. Ik zit zo met mijn karperstoeltje. Heb de Rive kist niet uitgepakt en kan lekker lui zitten zo in het zonnetje. Veel te beleven valt er nog niet het blijft angstig stil aan de overkant. Wel veel last van kleine roofblei. Als het getik op de top over is dan kan je het beste je method binnen halen. Die is helemaal leeg en zo af en toe ben je ook je gekleurde knikker kwijt. Wel is mijn grote vriend er weer voor een balletje voer.

10.00 uur.

En jawel hoor we hebben een bandiet te pakken die aan de method zitten te plukken.

Maar daar weet mijn nieuwe vriend in crime wel raad mee. Ik denk nog die is eigenlijk net te groot maar het lukt em die naar binnen te werken.

11:40 uur.
11:48 uur.
11:49 uur.

Als ik dan eindelijk een aanbeet heb. Het is dat je hier nu zo lekker in het zonnetje zit. Maar na de hele vijver rond te hebben gezwommen komt de vis maar niet omhoog en blijft op de bodem rondjes draaien. Hoor ik achter me hee jij daar torrenpikker. Staat Kees achter me. Dat heb ik ook eens gehad hier en dat duurde een uur. Pak dan even mijn fototoestel en maar er een plaatje van voor het BassBuster verhaaltje. Na een paar foto’s zegt Kees ik moet er weer vandoor. We zijn inmiddels tien minuten verder. Als even later onze Duitse vriend uit Berlijn Thomas aan komt. Die vindt dat wel mooi zo’n kromme stok. Hij heeft vanochtend samen met zijn vrouw aan de 8 vijver gezeten en vier platten gevangen. Maar na nog eens tien minuten rondjes draaien wordt ik het eigenlijk een beetje zat. Verkeerd natuurlijk ik weet het met zo’n klein haakje te veel druk zetten dan ben hem kwijt. En als Thomas ook al tien minuten met het schepnet staat en de vis hebben we nog steeds niet gezien komt die dan een beetje mee en zien we een glimp van haar. Mijn schepnet is net te kort met twee meter voor het mooie en zet wat meer druk om de vis boven het net te krijgen en hij schiet dan natuurlijk los.

Wel gezellig allemaal maar ik zit er nu al bijna twee uur zonder een vis op de kant. Het zonnetje schijnt en genoeg aanloop. Maar daar zitten we niet voor. Dan een hoop gekakel naast me en vader gans komt eerst de kant op van we komen er aan hoor toch geen probleem en dan de rest van de familie die kakelend voor bij komt.

12:35 uur

Maar dan toch onder toeziend oog gelijk maar vast gelegd door Thomas verspeel ik weer er eentje op dezelfde manier. Na een paar runs door de vesting gracht blijft die rondjes draaien onder de kant. Misschien moet je de slip nog losser zetten en em flink laten zwemmen zegt Thomas om em moe te maken. Maar de vis zwemt niet weg maar blijft voor je voeten op de bodem heen en weer zwemmen. Volgende keer eens proberen lijkt me om de vis vroeger de ruimte te geven en hem nogmaals door de gracht te laten zwemmen onder niet al te veel druk vanwege de kleine haak.

12:49 uur.

Maar dan kan ik onder toeziend oog van Thomas toch een mooie spiegel landen. Ik heb inmiddels nieuwe buren gekregen en Marcellus wil hem wel eventjes van dichtbij zien.

We hebben em al een paar keertjes voorbij zien zwemmen vlak in de kant maar nu komt de vaste bewoner toch eventjes poolshoogte nemen wie er zo’n kabaal maakt boven zijn hoofd. Onverzadigbaar is die hoeveel voer je er ook naar toe gooit. Hij is weg zodra je opstaat of dat er anderen komen kijken maar zodra je alleen zit komt die kijken of er wat te halen valt. Dat gaat de gehele dag zo door.

14:07 uur.

Als ik er dan weer eentje kan netten na er twee gemist te hebben is Marcello er als de kippen bij. Zo eentje heb ik vorige week ook gevangen zegt hij dan. En Mams Naomi wil wel even en paar plaatjes schieten. Smile zegt ze en altijd twee maken. Zozo denk je dan maar ze is fotografe geweest en dat verklaart het dan weer. Ben ik eindelijk goed vastgelegd. Mams bedankt voor de foto’s.

Als ik dan vraag of ze de schub karper willen releasen dan doen ze dat graag.

15:07 uur.
Nu kunnen we liften.
Je vinger in zijn bek dat is nog een dingetje.
Mooie schubkarper.
Druk houden op de vis.
Daar komt die aanzeilen zo het net in.
Samen onthaken dan maar.
Toch maar saampjes.
Wanneer wel en wanneer niet draaien.
En met vereende krachten kom je het verst.
Maar hoe houd je em vast voor de foto.
En em weer laten gaan.

Als ik dan de volgende vis kan haken dan staat Marcellus gelijk naast me. Wil jij deze misschien binnen halen en jawel hoor. Als zuslief dan komt assisteren wil mama de fotografe in ruste als ik dat vraag voor dit BassBuster avontuur wel een plaatje schieten. Het wordt zelfs een hele reportage. Mooi is dat toch.

16:17 uur.

De volgend gaat weer door heel de vestinggracht heen. Mijn kleine nieuwe vriend wil die wel weer voor me netten. Leren niet te scheppen naar de vis en dat is moeilijk. Net laag houden en de vis er boven zien te krijgen. En ja als die het net ziet en de vanger natuurlijk neemt die nog een aantal runs. Slip goed zetten want je bent em anders geheid kwijt met zo’n kracht explosie. Dus ik zeg houd je nylon lijn niet te kort onder de top en een soepel hengel helpt ook om die klap op te vangen. Een spiegel ontbreekt nog op de buckinglist van Marcellus. Deze is wel een hele mooie volgens hem.

16:46 uur.

En even later vangt die er zelf eentje. Zo wordt het net geleerd in de praktijk gelijk uitgevoerd. Netje geschept. Net diep en wachten tot de vis boven het net is. Alles gefilmd door Mams de fotografe.

16:43 uur.
16:52 uur.
17:00 uur. en ook los onder de kant.

Gezellig, inmiddels is Jan aangeschoven. De tijd vliegt met klessebessen want ouwesexhostssen mag niet meer, en dat vissen zo de gehele dag is zo om. Maar met Jan naast me mis ik er wel zomaar een stuk of vier vijf achter elkaar. Vooral als ik bezig ben met de eerste hengel er eentje te drillen. Ben zelfs een keertje alles kwijt als de vis achter die fiets langs zwemt. Dat moest natuurlijk een keertje gebeuren. Maar in één keer zijn ze löss. Als ik met de ene hengel aan het drillen ben zet ik op de andere de baitrunner aan en die loopt dan ook af en als ik dan weer gaat zitten is er een aantal meters lijn uitgelopen. Altijd als je er al eentje aan heb maar ik vis weerhaakloos dus de vis kan met een slappe lijn altijd los komen.

Wat ben je nu aan het doen als Jan weer wil netten zie ik aan zijn gezicht. Tja, onder het drillen foto’s maken is lastig.

17:09 uur.

Dan lukt het nu beter bij de buren nadat ze dichte tegen de vesting muur zijn gaan vissen. Die zien we vanaf nu hier wel vaker gaan vissen. Maar eerst moet Marcellus zaterdag predators gaan vissen met de jeugdwedstrijd streetfishing georganiseerd door Mario van de Catfisch.

Maar eerst moet Marcello zaterdag predators gaan vissen met de jeugdwedstrijd streetfishing georganiseerd door Mario van de Catfisch. Succes en veel plezier.

17:14 uur.
17:18 uur.
Jan is lekker aan het klikken.
17:21 uur.
Tis mooi geweest.

Thomas is ook weer terug maar nu met zijn hengels maar zonder voer. Dat is die vergeten want vanmiddag liet die nog zien waar hij mee viste. Noodgedwongen moet die nu met mijn voer vissen want ik stop er toch zo mee. Het is al na zessen zegt Jan maar ik ben de tijd helemaal kwijt. Er wordt vanmiddag toch redelijk wat gevangen. Niet zoals jaren geleden maar ik denk dat er ook veel minder rond zwemt. Ze zijn natuurlijk wel genaster maar ook vorig jaar uitgezet dus dat moet niet veel uit maken lijkt me. Ze zitten allemaal bij elkaar in een hoek dus er moeten er veel meer in zoals in die commerciële putjes. En dan maar meer controle dat ze er ook blijven. Wel allemaal mooie exemplaren vandaag. Zou het dan toch verleden woensdag aan die noordenwind hebben gelegen. Ik heb vandaag in ieder geval lekker gevist in het laatste zonnetje van het jaar en weer een hoop gezellige mensen ontmoet. Hoeveel ik er heb gevangen ben ik kwijt en zeker die ik heb gemist door dat je alleen daar gaat vissen maar nooit alleen bent. Wat een aanloop weer. Gezellig hoor. Een mooie dag om weer te sparen en je weet het. De Bassbuster spaart herinneringen en daar hoort deze dag zeker weer bij.