Veluwe Meer 2017

Tis een mooi stekkie.

Een paar daagjes 21 november 2017 het Veluwe Meer verkennen. Had er veel over gehoord en Henny wilde wel een paar daagjes weg. Prima toch. Heb er wel eens met John gevist bij Nijkerk en toen was ik er niet kapot van. Vooral die ondiepten maar dat was nog met de Linder. Nu met alle toeters en bellen aan board om oneffenheden en richels te vinden moet dat goed komen….

Als alles is uitgepakt en al zit je er maar een paar dagen dan moeten alle kastjes gevuld worden. Als ik met de mannen weg ben dan gooi ik m’n tas leeg op een plank en wat vuil wordt deze dagen gaat terug in de tas maar met m’n meissie op vakantie moet alles netjes op stapeltjes dus daar is ze nog wel eventjes zoet mee. Ik ben ook lekker bezig, ben m’n medicijnen vergeten dus moet terug naar huis. Lekker handig maar Henny heeft slecht geslapen en vraagt of ik gelijk haar kussen mee wil nemen. Dat koffiezet apparaat is waardeloos in het huisje dus die gaat ook mee. Ben er wel heen en weer dik een uurtje of vier mee kwijt. Dag 1 is verbruikt.

Elke dag gebakken eieren met spek, ham, kaas is ook zo wat. Een beetje improvisatie dus.

Henny was wakker door al die rare geluiden en dat is niet zo gek met al die zwanen en ganzen maar hoe langer ik naar die beesten kijk des te meer begin ik te vermoeden waarom ik helemaal niemand zie vissen. Er zou toch wel een vaargeul zijn of zoiets vanuit deze haven. Er zijn drie trailer hellingen zowel op het park als bij de buren. Een hoop privé woningen met een helling maar toch.

Henny komt terug van een wandeling.
Ons uitzicht links. Rechts ligt de boot.

Ik krijg het een beetje benauwd. En als ik door de haven loop zijn alle boten zwaar aan de ketting gelegd. Ships die heb ik niet meegenomen. Ik kan er niet eentje lenen bij het park, ook niet bij degene die bootjes verhuurt op het park om te snoekbaarzen, de technische dienst heeft het ook niet en ze zijn allemaal nieuwe huisjes aan het neerzetten maar niemand heeft twee dagen een ketting over.

We zijn er klaar voor, morgen bij het krieken van de dag…

Ik durf m’n bootje niet onbeheerd achter te laten aan de steiger met alles er op er aan dus moeten we er op uit een ketting te kopen bij een doe het zelf zaak. Niemand bij de receptie weet waar je zoiets kan halen maar als ik het park uit rijd loop ik na een halve kilometer tegen een coöperatie aan waar je van alle ijzermaterialen, van trekker tot schroefje kan kopen. Snap je dat nu. Die daar achter de balie zitten komen uit deze contreien. Het vertrouwen zakt waar we zitten, geen kennis van omgeving dus laat staan van het water. We gaan boodschappen doen en moet je zeggen dat het personeel en de klanten in de winkel heel vriendelijk zijn. Ik heb niets met boodschappen doen en zo nu en dan gooi ik wat lekker in het karretje zodat ik er bij blijf. Henny weet toch wel wat ik lekker vindt, de kar is dus zo vol.

Ik zie alleen maar honderden zwanen foerageren voor de deur en als we traileren, Henny helpt even zodat de auto weer terug naar het huisje kan. We zitten helemaal achter in het park tegen het water aan. Perfect  geregeld. In de haven is het krap een halve meter onder de boot dus rustig aan naar buiten. Gelukkig ik zie op de Hummingbird een stippel lijn naar buiten. Daar is de vaargeul dus. Maar zodra ik buiten de beschoeiing kom heb ik dertig centimeter water onder de boot en dan moet ik dicht bij het park blijven.

Aan de ketting.
Zo voor de deur.

Dat wordt lekker zo morgen vissen maar misschien valt alles reuze mee. Maar ik heb er een hard hoofd in zelfs met medicijnen. De boot maar weer terug en dan in Elburg traileren op de openbare helling. We zien het morgen wel want Henny is er al met de auto en trailer terug. Boot opbouwen en Ballantines tijd met lekkere kippen uit de oven van de plaatselijke aanbieding in het dorp.

Tis een perfecte lokatie.

Maar dinsdag 21 november 2017 we zijn er klaar voor om het Veluwe meer te verkennen. Aan informatie in het park hoef je niet te zoeken terwijl ik lees op hun website dat je een visje kan mee nemen en de kok van het restaurant die klaar maakt voor je. Het water loopt me al in de mond bij het zien van de foto’s dus dat ga ik zeker doen. Wel eerst eentje vangen natuurlijk. Het is erger dan ik vermoede. Het dieper geultje op de kaart moet ik nu nog vinden. Is er dus niet (meer??). Dan maar op goed geluk en motor omhoog en hopen dat ik de vaargeul bereikt. De surf planken vliegen me om de oren daar is het perfecte plekje voor maar ik ga zwoegend richting dieper water en af en toe schaaft de boot de boden en trim ik de motor nog hoger de propelor is nog net onder water. Het staartstuk is ter hoogte van de bodem van de boot Je moet toch wat. O, O o wat baal ik dat ik geen waadbroek mee heb genomen. Maar de aanhouder wint. Naar later blijkt heb ik de goede route gebruikt!!

Dit zijn filmpjes en die zet ik er nog in.

Dus zo uit de deur vissen. Uitgezwaaid worden door mijn meissie en Pukkie. Laat die snoeken maar komen.

Eerst de linkerkant uitgevist van ons huisje.

Ik wil de eerste dag met dood aas langs de vaargeul driften tussen de twee en vier meter een zien of ik een snoek kan verlijden langs de afgestorven wier en planten bedden. Kom ik een dieper gedeelte tegen dan misschien wat verti- en diagonalen langs de randen van het talud op baars en snoekbaars.  Zal me wel vermaken denk ik. Zie ze een paar kilometer verderop de vaargeul uitdiepen. Dat is geen overbodige luxe. Soms is het nauwelijks 3 meter diep.

Het eerste interessante putje gevonden.

Ik heb vanmiddag van alles mee genomen aan dikke voorns, klein spul voor aan de firebal als baars, en witvis of kan makreel aanbieden. Daar naast gooi ik actief met shads en allerlei andere kunstaas de glooiing af naar dieper water. Maar de eerste dag is niet best. Zie ook nergens aasvis, in de diepere stukken geen snoekbaars of baars tegen het talud aan liggen laat staan snoek op de hogere gedeelten. Als ik dan eindelijk een ondiepte vindt waar het zelfs naar de zeven meter loopt een heel klein gaatje blijf ik daar een uurtje hangen. Het stroomt lichtjes en zo af en toe zie ik wel wat op half water voorbij komen maar ik denk dat het plantenresten zijn als er naast de boot een dikke snoek oven komt. Hij draait als een dolfijn door een golf heen en kijkt me recht is de ogen aan. Bizar alsof hij zegt “ik heb je door mijn vriend” en duikt de diepte weer in. Drijf nog even later van het talud af midden in het gat, zeg maar gaatje want groter dan een tien vierkante meter is het niet. Heel anders dan ik gewent ben maar er is niets te monitoren. Helemaal leeg.

Als er dan wat onder de boot verschijnt is alle aandacht op de dobber gericht op 4 meter afgesteld.

Wanneer ik maar iets zie op de Hummingbird staak ik gelijk het verti- en diagonalen. Spannend hoor als bij wicket tuna maar niets, nada, noppes pakt mijn dikke makreel of voorn.

Wat een watervogels zie je maar ik zie ook heel veel eksters en daardoor geen mussen etc.

Morgen weer een dag. Lekker rondgedobberd vanmiddag en weet weer wat meer van dit water. Ga naar Henny met de een kip uit de oven. Heerlijk die hebben we gister bij de slager gearresteerd. Ben er gek op en benieuwd hoe die smaakt. Is ook een goede bestemming dacht ik zo eind van de middg. Ben heel veel wijzer geworden over dit water. Een heel moeilijk wedstrijdwater denk ik. Morgen maar eens alleen met kunstaas bestoken. Maar rustig aan natuurlijk we hebben vakantie. Na negen jaar eindelijk samen vakantie in een huisje moeten we vieren natuurlijk.

30cm water dus onder de boot.

Woensdag middag gaan we het weer proberen maar nu richting Elburg. Heb nu wat meer grote voorns mee genomen. Misschien lukt dat beter als met makreeltjes wat ik gister merendeels aan de haak had hangen.

Dan ga je zo naar je stekken tergend langzaam.

Met de motor bijna horizontaal varen we naar de vaargeul. rustig aan we komen er wel. We hebben vakantie maar je bent zo een uurtje kwijt voor je bij het diepe bent. Staat tegen over dat traileren ‘s morgens en ‘s avonds in Elburg op de vrije helling terug meer tijd in beslag neemt dus waar hebben we het over. Heerlijk toch opstappen uit je huisje zo de grote plas op. Wat wil je nog meer.

Deze richting geeft toch meer positieve gevoelens al is het de smalste doorgang.

Nu rechts af richting Elburg. Hier wordt het water smaller. Gaf de voorkeur naar breder water en ben daar begonnen maar we zullen het gaan zien. Misschien dat het uitdiepen er wat mee te maken heeft  van die boten die daar er mee bezig zijn en daar het water troebeler is. Ik zie nu toch wat meer op de monitoren en het gevoel van een kromme stok komt dichter bij. Het ruikt hier naar snoek maar ik kan geen scholen wit vis vinden. Vreemd maar na uiteindelijk komt dat allemaal goed. Tis zoeken, zoeken en zoeken.

Ik blijf het proberen met de dobber, met dit lichte stroompje zou dat toch moeten lukken langs het talud.

Ook hier lukt het ze niet te verleiden met een voorgeschoteld hapje. Van 20- 30 cm water naar vier soms vijf meter een stijl talud naar dieper water vooral in de bochten van de vaargeul daar krijg ik geen aanbeten. Terwijl er onder de dobber het aas “zwemt” gooi ik om me heen met allerlei kunstaas.

We hebben van alles bij ons.

Het is goed dat ik hier nu ook eens heb rond gevist. Weet je waar je over praat qua vis gebieden in Nederland en waardeer je het Delta gebied daar waar ik woon nog meer. Maar dat wisten we al. Natuurlijk komt de kennis ook om de hoek kijken en ik denk als er een local mee gaat vissen ik een veel leukere dag heb met vangsten.

Maar met deze ben ik heel blij.

Het is tijd om naar de warme koffie te toeren en ik ga weer richting Henny en ons gehuurde huisje. Ben ik net voor donker “thuis”. Doe er een paar pluggen aan om langzaam langs de vaargeul op het talud twee tot vier meter te trollen. Eigenlijk van groene boei tot boei met tussen de boeien ietsje naar de kant. Vaar nu niet rechts langs zo’n boei met je pluggen op dik dertig meter achter de boot… Heb er niet echt de hengels voor bij me en opgetuigd maar met dit zal het allemaal wel lukken.

Dan na de motor starten om te trollen staat gelijk de Godtfather krom.

En natuurlijk op je lichtste stokkie krijg je er een snoek op. Ik ben nog geen tien meter verder van de beugel dicht slaan nadat de drijvende plug ver genoeg achter de boot ligt. M’n Godtfather klapt bijna dubbel wat een dreun was dat. Gelukkig staat de slip goed afgesteld ander kost dat geheid je hengel. Misschien moet je hier gewoonweg met veel kleiner aas op die grote jongens vissen. Je zou denken hoe groter en makkelijker het aas aangeboden hoe sneller de maag is gevuld maar misschien zitten die snoeken hier allemaal op de sportschool. Het is een heerlijke dril en ben blij met deze vis van 75cm. En wat zijn ze mooi getekend.

Eindelijk een zonnetje en de wind valt ook, het is heerlijk vertoeven nu op het water.

Het begint nu heerlijk te worden op het water zeker nu ik er een mooie snoek in de boot heb voor een portretje. De wind valt en de regen houdt er mee op dit wilde ik wel heel de middag. Niet te veel zon, Bfr4-5 op dit water zou fijn zijn. Dat gestamp in de wind en vervelender alleen in de boot zodra de motor uit gaat waai, je drift je zo op een talud. De vaargeul is op z’n grootst misschien 50 mtr breed. Dus snel de elektromotor er uit en ankeren langs het talud. Heel kort op buiten de vaargeul kan je lopen op je ballerina laarsjes en daar waai je dan zo boven op. Wat jammer zo einde van de dag dit weer want over een klein uurtje is het donker maar het zijn heerlijke middagen.

En weer als ik terug vaar daar waar ik dat snoekje ving langs een stijl talud vlak bij rietkragen weer hetzelfde beeld. Beugel los van de gothfather van Spro. Ik wacht een tien meter en gooi de reel vast op een zwaardere stok die van Westin de Twitching-T 210H15-50gr. eigenlijk om kunstaas te werpen. Daar hoop ik mijn Waterloo op te vinden want als ik gericht op snoek vis. Daarop zit een veel grotere plug voor Oma. Ik vang nooit die dikke dame waar iedereen op zit te wachten. Ik ben al blij dat ik er vandaag eentje heb kunnen foppen. En dat op kunstaas terwijl ik had gedacht deze dagen meer geluk te hebben met dikke voorns en makrelen onder de dobber.

Wat ben ik hier blij mee.

Maar nu weer ik ga zitten na de reel dicht gezet te hebben en moet de boot bij sturen omdat de wind me richting rietkraag stuurt. Een klap er op…. ik denk eerst ik ben alles kwijt. Daar ligt iets onder water. Ik stuur gelijk de boot richting dieper water en tegelijkertijd probeer ik m’n hengel te verlossen van zijn steun. Maar daar staat zoveel druk op dat dat niet een- twee keer zo snel lukt en de boot begint al snel door de wind de verkeerde richting in te draaien. Lichtelijk paniek op een vierkante meter… Dit moet je niet doen op de Oude Maas je boot blindelings richting vaar geul sturen maar hier heb ik zegge en schrijven twee boten in drie dagen zien varen in de vaargeul tijdens het vissen. Moet natuurlijk ook de tweede lijn in de gaten houden dat die niet in de schroef komt. Dus met een kromme stok naar voren. na eerst snel de motor van de boot in neutraal. Wel de lijn in de gaten houden dus van de tweede hengel. De elektromotor naar beneden. Gelukkig heb ik afstand bediening en de vis verder drillen. Begint te lijken op werken. Kan je het nog sterker vertellen, die vis werkt helemaal niet mee. Tjeesus op dat stokkie neemt hij de ene na de andere run. Heerlijk is dat maar ik zou hem wel eens willen zien. Dat duurt wel ff en ben er best lang me bezig. Ik wil em niet verspelen nu il er zo lang mee bezig ben met deze dril en hij of zij, ik denk een zij, ik weet het zeker het is een zij is werkt ook niet echt mee. Wel aan m’n plezier. Dit is fantastisch en de vis blijft lijn nemen de vaargeul in. Maar tenslotte ben ik toch de winnaar in dit spelletje. En kan ik em landen in m’n netje is gelukkig net groot genoeg en wat ben ik er blijk mee.

Als je dan ziet hoeveel geluk je heb zonder Guus aan board.

Ik heb het op een filmpie staan maar er zat nog één haak van de dreg in het zachte gedeelte van de zijkant van zijn kaak. Heb je dan mazzel of niet. De andere was gebroken en zat aan de andere kant bovenzijde scharnier. Ben heel blij met dit exemplaar. En wat kan het verlopen. Op onbekend water binnen een kwartier heb je weer een top dag.

Dus op die wonderplug, nog van Ulf gekregen omdat dat een “vanger” is hier op het Veluwemeer gaan nieuwe dreggen.

En ja hoor ik ben niet allen aan het experimenteren.

Tja, weer thuis en Pukkie vindt alles prima, heeft het best naar zijn zin met die lage ramen rondom. Hij ziet alles om em heen gebeuren. Lekker blaffen tegen de zwanen, eenden en eksters natuurlijk wel vanuit z’n luie stoel…

Ben blij dat m’n bootje aan de steiger ligt.

Al zou ik weg willen met de trailer i.p.v. en over die zandbank varen. Met al die huisjes neer zetten was dat wel een probleem geweest. Nee jammer maar een beetje meer informatie was wel fijn geweest. Dat je zo van je huisje het ruime sop kan kiezen is een Utopia voor een roofvisser in dit jaargetijde. Het is in ieder geval geen WPC standplaats voor mij maar misschien is het in de zomer een hogere waterstand. Dan zou het perfect zijn ben blij er nu gewest te zijn om het allemaal ten lijve mee te maken.

Het ziet er natuurlijk fantastisch uit.

Accu’s weer aan het infuus en ik ben klaar voor morgen middag. Wat een weelde en ik ben nog geen ander bootje of visser tegen gekomen. Vanmiddag wel een vader en Zoon meegenomen vanaf het water. Die zaten vast. Hun boot was te groot voor me om te slepen op nog geen 30cm water. Die waren wel toe aan een bakkie koffie van Henny.

Hoppathee daar gaan we weer.

Uitgezwaaid door m’n meissie voor de laatste middag Veluwe Meer verkennen. Het ziet er een stuk beter uit dan gister. Toe overwegend harde wind en regen…

Perfect speelterein voor ze natuurlijk.

Ik vaar stapvoets met de propelor net onder water maar die gasten op die planken scheren om me heen over het water. Tjonge wat gaat dat hard. Heel de dag en overal zie ik ze om me heen.

Komt weer een buitje aan voor de verandering.

Er staat best wel een windje Bfr7 opgegeven maar hier tussen die eilanden en bomen valt het allemaal reuze mee. Wel die regen zo af en toe in combinatie met die wind is vervelend maar met de gesponsorde regen kleding van Grey’s van de WPC 16 blijft alles droog en warm

En dan loop ik ook vast.

Ik let helemaal niet op en de wind brengt me van koers af. Ik ben tegelijkertijd m’n hengels aan het voorzien van de pluggen. Met deze snelheid verveel je je maar twee dingen doen komt me duur te staan. Als ik weer op kijk en het grijze gordijn is weer opgetrokken zie ik dat ik deze keer het eiland aan de rechter kant voorbij gaat steken. Zal ik weer terug varen maar ik gok er op dat het wel goed komt. Niet dus en ik kan gaan wandelen met de boot. Dat valt niet mee tegen de wind in en waneer je dan denk dieper water genoeg onder de kiel te hebben. Spring je in de boot en voordat de motoren lopen ben je al weer op het zand gewaaid. Dan maar verder duwen maar kom zo af en toe een gat tegen en lopen m’n laarzen vol enne erger nog hoger gelegen gebieden… Kortom ben er een uurtje mee bezig maar het lukt in ieder geval.

Gelukkig houdt het op met zachtjes regenen.

Water uit m’n laarzenen sokken uitknijpen. Gaat ik terug maar de kou valt mee in m’n neopreen laarzen eigenlijk geen last van. Dus op naar de vaargeul en zo hier n daar een dikke voorn laten zakken. Maar met de wind mee en al die nattigheid is trollen met 5 tot 9 km het beste uit te houden.

Het zicht wordt er ook niet beter op.

Dus de dikke voorn moet weer eventjes wachten tot bij de brug en ik trol op m’n dooie gemakje richting Elspeet. Moet er vandaag toch eerder uit want bij de receptie zijn ze er tot vijf uur om de hefboom open te doen voor me.

Hier is het in ieder geval droog.

Onder bruggen en dukdalven daar moet de vis toch te vinden zijn maar met het draaien en peuteren van de boot pik ik een lijn op op m’n propeller van de motor. Het zit niet mee vanmiddag en eer ik bij een steigertje erbij kan komen en alle heb los gepeuterd zijn we weer een klein e drie kwartier verder en moet ik nog opschieten om op tijd bij de helling te zijn. Nee, vandaag weinig vis uurtjes mee gemaakt maar wat zou het je bent lekker bezig. Dat dan weer wel natuurlijk hé´Nel…

Er wordt vaak gevraagd wat ik er zo aan vindt met iemand te communiceren aan de andere kant van de lijn die je niet kent en je gooit em nog terug ook. Ik kan niets vangen en toch door die natuur dobberen en de tijd vergeten. Zolang niets moet als een wedstrijd ofzo vergeet ik heel de wereld. De mijne is maar een paar vierkante meter groot.

Richting die regenbui boven ons huisje.

Dan als een speer terug want door die lijn in de propeller dat heeft een hoop tijd gekost om het er af te halen met een hoop acrobatiek waar Piet van de Sint  jaloers op zou zijn. Met één been op de gammele houten steiger en de andere op het staartstuk van de motor op een schommelende boot met dit weer. Dik in de warmte kleding en nee dat doe je niet ff uit als de helft zeiknat is omdat er gelopen moest worden toen we starten vanmiddag….

Jammer want het weer lijkt op te knappen.

Dus hoppa de boot laten planeren over de golven heen en kunnen we nog net om vijf uur gebruik maken van de helling. Het is een lastig water dus we hebben weer wat te doen. Je heb er eigenlijk een vaargeultje vergeleken met het Haringvliet van niets. Tis er krap een halve voetbalveld breed daar waar ik ben geweest. Hou je in met je gas handle want je bijna geen ruimte achter de boeien. Raar maar tussen de boeien heb je zo af en toe hele mooie diepe richels en ondiepten. Waar het nu zo ondiep is en er duizenden zwanen foerageren op dertig cm water staan daar dan de waterplanten. Als je er nu al zulke mooie snoeken vangt dan moet het er zomers een eldorado zijn langs de wier en planten bedden voor baars en snoek. Je zou denken dat dan nu de snoekbaars er is maar die heb ik niet echt kunnen vinden. Soms dacht ik wat te hebben maar dat kunnen ook scholen brasems zijn onder en stofwolk aasvisjes want ik kon ze niet trickeren tot en aanbeet. Heb trouwens heel weinig scholen vis kunnen vinden. Volgende maand willen we er nog eens heen gaan of het wordt het Volkerak een midweekje bestoken. Leuk heb er zin an

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Kapitein Stuurloos heeft gereageerd op je bericht.

Kapitein Stuurloos

24 november om 13:35

Zo nog steeds ongelovelijk dankbaar dat je ons hebt opgepikt en voor de warmte ;) de volgende ochtend die kant opgelopen en kon ik terug naar de haven! nog iets gevangen?

Freek Oosterhuis Ja dat was weer een aardig avontuur. Je zoontje vond het allemaal prachtig. Was je 12,5 huwelijk geslaagd met die taart van de bakker

afbeelding-19

Kapitein Stuurloos heeft geantwoord op je opmerking bij je bericht.

Kapitein Stuurloos

24 november om 13:41

top! geslaagd fijne dag gehad