Bait v:s Shad

Das vroeg voor de BassBuster.

The Battle Aasvis tegen een shadje op 22 december 2016 met Ulf speelt zich af in een heel klein wereldje. Het is heel de dag mistig maar gelukkig geen nattigheid van boven en met Bfr3 en 5graden is het goed uit te houden op het water. Het water is iets warmer net geen 6 graden Celsius.We beginnen met de wind uit het ZW maar zal gedurende dag draaien naar West

Als woensdag Ulf Stürmer binnen komt wandelen gaat het natuurlijk over vissen. Hij is zeer succesvol met dood aas aan een FireBall op het Haringvliet. Ik vertel hem hoe we dat vroeger deden met een zijlijntje, een drieweg wartel en daar onder en loodje geleerd van m’n vismaatje Joop Flohil toen nog in vanuit de Linder. We vergelijken de technieken van nu met de dropshot methode van tegenwoordig en de bevindingen worden uitgewisseld. In Duitsland introduceren ze nu de oude methode van mij met een  nieuw jasje en zo komen we er op dat de oude technieken ge herintroduceert worden met een nieuw tintje. Als ik zeg dat ik gemiddeld meer ving met een shadje dan Joop met zijn toen en dat kon nog gewoon nog levende visje aan het drieweg systeem heb ik wat aangewakkerd bij Ulf. De wedstrijdvisser komt naar boven. Hij vist vele wedstrijden door het jaar heen overal te wereld en hij roept dat dat vraagt om een “competition”. Voel me gelijk uitgedaagd en zeg dat is goed. Morgen is een mooie dag ervoor.

Ben er nog niet zo zeker van met deze ervaren crack.

Het is best wel eens lekker om aan te komen en de boot ligt klaar voor gebruik. Hij logeert zoals gebruikelijk in Citta Romana en de boot ligt voor de deur. Omkleden en bijpraten duurt best nog wel even zoals gebruikelijk met vissers onder elkaar of zal dat aan de BassBuster liggen. Vooral geen stress want dat is nadelig bij het verticalen. Daar zal Ulf vanmiddag ook achter komen. Wil je eerst nog koffie binnen maar we kunnen ook gelijk gaan en dat aan board drinken. M’n neus steek ik omhoog en ik ruik overdreven. Ik ruik stekels en heb vis drang zeg ik en een goed verstaander heeft een enkel gebaar genoeg. We gaan. Het dekzeil is er al af en de stekker voor stroom los en we kunnen van wal.

Ulf kan de eerste mooie vis registreren.

Het zit flink dicht qua mist maar het water ligt er prima bij. We scheren gelijk naar de overkant en we zijn helemaal alleen op de grote plas we zien wel niet maar horen ook niets van andere boten. Ik kan niet wachten om te beginnen en ben overgeconcentreerd. Mij moet je niet uit dagen dan lijkt er niets aan de hand maar ben ik als een bij gestoken achter m’n grimas.

Een dikke losse.

Op de stek wemelt het van de vis langs het talud en ik loop al een aanbeet of vier achter als Ulf de eerste vis wel kan haken maar halverwege lost hij em en dat is goed op de fishfinder te zien. Ik ken gelijk weer een aantal Duitse termen erbij. En eigenlijk blijft dit zo en gaat het een zware dag voor me worden. Ulf slaat geregeld een gat in de lucht of heeft em er eventjes aan en ik zit nog te wachten op de eerste aanbeet. Gaat me toch niet gebeuren dat ik helemaal wordt weg gevist door die Duitse kampioen.

Eindelijk na een dik uur alles uit de kast te hebben gehaald.

Het is onbegrijpelijk dat hij er zoveel mist en ik gebruik al m’n kleuren om het leven aan de andere kant te interesseren te activeren mij ook eens te verrassen. Neem deze eens een groene krijg ik te horen aan de andere kant van de boot. De shad is beduidend groter dan waar ik tot nu toe mee heb gevist en even later kan ik ook aanslaan op een dikke beuk. De eerste is binnen voor mij dan en terwijl Ulf zeker acht aanbeten voor loopt is bij mij de eerste gelijk prijs. Ben er best een beetje blij mee…

Tijd voor een bakkie.

Zo komen we onze tijd dus wel door. Ulf met mis slaan en het voelen dat zijn aas wel wordt aangetikt  en ik met wisselen van shadjes. De vis is er wel want het scherm staat er vol mee maar op de één of andere manier moeten ze onze aas aanbieding niet. Het interesseert ze niets. Nu moet ik zeggen dat de stroom er ook niet echt al is. Dan maar aan de koffie en een beetje boot heeft een espresso machine aan board….

Ze jagen dus wel.

Als we dan zitten te klessebessen zie ik beweging op de Lowrance. Dat is zeker jouw fire ball vraag ik die net gegrepen is. Nee zeg ulf die hangt boven water en dan zie we net niet Live een aanbeet zonder kromme hengel. De vis zit hoog maar jaagt dus wel op de bodem.

Ik mag met de tweede vis van de dag op de foto.

De rest van de ochtend ziet er hetzelfde uit. Ulf die zo af en toe een dreun krijgt, maar vaker een zachte aanbeet, meer knibbelen en ik die alleen maar zit te wisselen overwegent kleine shadjes. Ik heb daar m’n geloof in voor vandaag. En we houden ons daar beiden aan. Het leuke is dat als ik met em een discussie opstart en hij is afgeleid er een verschrikkelijke niet te missen knal op krijgt. Ik zie zelfs hoe de hengel de tik moet verwerken maar dan issie natuurlijk niet geconcentreerd bezig en veel te laat met slaan. Gebeurt zelfs een keer dat de gehele vis er af is. Ik moet dan hard lachen maar m’n Oosterbuur kan dat niet. Zeker als ik dan net voor de middag m’n tweede vis kan noteren. Laten we zeggen dat hij niet amused is. Zoveel missers en losse moeten incasseren dik in de tientallen en ik die drie aanbeten kreeg waarvan ik er twee kan noteren. De BassBuster is in z’n nopjes en natuurlijk niets laten merken…..

De vis ligt er.

De vis is er, we laten ons zakken op de wind naar dieper water en dan varen we zachtjes op de elektro motor naar de tien meter lijn. Maar we krijgen ze niet actief aan het azen.

Maar dan ze zijn niet groot pak ik toch een paar snoekbaarsjes.

En als het dan lichtjes gaat stromen pak ik een paar glasogen ze zijn niet groot maar in deze battle van vandaag ben ik er reuze blij mee. Terwijl Ulf gaten in de lucht blijf slaan het is ongelooflijk maar hij heeft minstens 4x zoveel aanbeten als ik te incasseren. En dat terwijl de shad soms volledig is genomen krijg hij alleen maar tikkies en zachte aanbeten amper om op te slaan.

Er wordt dus wel gesnuffeld aan de dode vis.

En vanuit achter in de boot krijg ik steeds meer woorden te leren in het Duits want het is natuurlijk ook om gek van te worden. Heel de week vist hij de graten van het dak en juist vandaag werkt zijn methode niet. Maar ik moet toegeven hij blijft bij zijn systeem. Daar gelooft hij heilig in. Ik heb deze strijd al vele malen gevist met m’n maatje Joop Flohil. Hij met visjes en ik met shadjes en de test glansrijk doorstaan. Mijn vissen waren door de bank genomen groter en meer aanbeten. Maar enkele dagen in het jaar won Joop het in de boot qua aantallen.

Dan na vijf uur vissen wordt er niet meer gesnuffeld aan de bait maar volop genomen.

Het was taai voor de Duitse Kampioen maar eindelijk heeft hij dan ook succes en kan een mooie Zander op de foto zetten.

En tien minuten later volgt de tweede glasoog aan de fireball.

En tien minuten later kan Ulf weer scheppen en nu zit ik al een dik uur te wisselen en te wachten op de eerste aanbeet op deze stek. Dat gaat in een rap tempo daar achter in de boot. Als ik de missers dan gaat meetellen van Ulf gaat ik een zware middag tegemoet.

We…. hebben nog even een heerlijke middag.

Maar het loopt iets anders dan verwacht met de kleur shad waar ik mee ben begonnen begint het te lopen. Terwijl Ulf gaten in de lucht blijft slaan is bij mij bijna alles raak. Denk dat ik misschien vijf missers heb gehad over de gehele dag maar Ulf minstens het tienvoudige. Ze pakten het dat kan je zien aan de afdrukken op de visjes maar spuugden hem sneller uit dan Ulf aan kan slaan.En dan moet je heel snel zijn bij de Duitse Kampioen

Heerlijk weer zo’n dreun of tik van een aanbeet en een kromme Godtfather.

Eind van de dag klaart het heel eventjes op en een klein half uur zien we wat meer om ons heen. Op de vangsten maakt dat niets uit het blijft taaie visserij vandaag omdat we weten dat er plenty onder de boot liggen ons uit te lachen.

Er is overal zoveel vis te zien.

Als we naar huis varen zien we overal zoveel vis dat je gaat denken wat hebben we verkeerd gedaan maar als we horen bij Oudenhoorn waar we de eerste boot van de dag zien dan hebben die vijf snoekbaarsjes gevangen met z’n tweeën over de gehele dag rond Middelharnis, den Bommel richting Oudenhoorn dus zo slecht doen we het dan niet vandaag. Terwijl ik de grootste snoekbaars van de dag staat te drillen komen ze vragen hoe het bij ons was en lachend zeg ik dat het wel ging vandaag. Ze moeten er ook om lachen ja zeggen ze je kan moeilijk zeggen dat het niets was als je zo’n mooie vis staat te drillen. Snoekbaars vissers zeggen eigenlijk altijd tegen elkaar dat het wel ging of ze nu blanken of de pannen van het dak staan te vangen.

Als dan terug gaan naar Citta Romana, we varen rustig naar huis en dat is maar goed ook want ik mis maar net een boei is het donker en knap mistig geworden. Je ziet 10, 15 meter om de boot heen en we besluiten langs de zeedijk te trollen. Wat een wolken vis is er overal tegen het talud aan maar we kunnen niets trickeren tot een aanbeet. Als we er een speciale borrel op nemen een drankje uit Essen Caribieshe Rum likeur met sinaasappel, kokosnoot “Romy Orange” en rode wijn van Landgoed Groot Constatia uit Zuid Afrika waar hij dit jaar ook heeft gevist face boeken we met Henny wat waar we gaan eten. De kamera vindt dat niet fijn van de kou naar binnen en de foto’s zijn binnen net zo mistig als het nu buiten is. Krijg ook nog een presentje. een speciale whisky genaamd “Adelphi” Local Old Mature Private Stock uit Glascow.

De Adelphi Distillery is opgericht in 1826 en was één van de modernste van haar tijd, waar zowel malt als graanwhisky werd geproduceerd. In 1907 kwam echter een einde aan de productie.

In 1993 was het achterkleinzoon James Walker die de naam Adelphi Distillery nieuw leven inblies. Nu echter als onafhankelijke bottelaar. Kwaliteit was veel belangrijker dan kwantiteit, en zo selecteerde Jamie samen met Charles MacLean alleen de beste vaten die ze konden vinden.

In 2004 hebben twee bevriende buurmannen, Kieth Falconer en Donald Houston, het bedrijf overgenomen. Kieth en Donald, en met hen Alex Bruce en natuurlijk Charles MacLean, staan nog steeds voor de hoogste kwaliteit en willen alleen de absolute topwhisky’s bottelen met hun label erop.

Kenmerkend voor de Adelphi bottelingen is een bijdrage van de vaten aan de whisky. De rijping moet echt iets hebben toegevoegd aan de smaak en het karakter van de whisky. Alleen de allerbeste vaten worden geselecteerd en er wordt absoluut geen concessie gedaan aan de kwaliteit. Dit maakt een Adelphi botteling vaak wat duurder. Natuurlijk gaat het hier om single cask single malt whisky’s die bij het bottelen niet worden gekleurd, verdund of gefilterd. Het beste uit het vat komt in het glas.

Bron; Internet

Ik vond een heerlijke dag en fantastisch in deze Lund te hebben mogen vissen. Dat gaan we nog eens over doen. Deze dagen voor de Kerst komt daar weinig van. Heb kerstavond nog een foto opdracht, eerste kerstdag een BBQ en tweede is Henny jarig jaja, een zwaar week-end dus. Ulf z’n meissie en zoonlief komt morgen de kerst in Holland doorbrengen en maandag issie weer naar z’n heimat. Maar half januari is hij weer in Holland en dat we weer het ruime sop samen kiezen dat staat al vast….

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Ed Verweij heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-4

Ed Verweij

24 december om 14:52

Wat zat daar aan Freek! Het anker zeker?? :-)

afbeelding-19

Christian Wieneke heeft gereageerd op je foto.

Christian Wieneke

24 december om 16:39

Nice mate ;-)

afbeelding-19

Ed van Neutegem heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-13

Ed van Neutegem

24 december om 17:06

mooie reportage freek

afbeelding-19

Wim Arkenbout heeft gereageerd op je foto.