Terug naar Dordt

Twee cillinders.

Maandag 24 juni 2024 maakt de BassBuster weer de reis naar mijn geboortestad Dordrecht. De koolborstels moeten schoongemaakt worden om de trim motor voor de Yamaha hoofdmotor op en neer te kunnen laten gaan.

De teleurstelling van verleden zondag nog steeds niet verwerkt.( https://bassbuster.nl/2024/06/16/yamaha-pro-fishing-cup-dag-2/ ). Maar gelukkig kan Bert een paar uurtjes vrij maken voor mij om tussen zijn klussen door naar mijn koolborstels te kijken wat er nog te redden valt.

11.53 uur.

Een paar koolborstel vervangen kan je makkelijk zelf doen hoor ik van een ieder. Dat is zo gedaan en als ik dat soort uitspraken hoort dan ben ik voorzichtig. Zelfs Piet van de Shiffart waar de Buster vandaan komt zegt dat is dat zo gepiept. De hele unit kan je zelfs bij Yamaha bestellen en omwisselen. Maar ik waag me er niet aan als ik een goed adres heb in Dordrecht. Het welkom is als altijd en na wat ander werk en een paar bootjes aftanken aan de waterkant gaat Bert aan de slag.

11.52 uur. De eerste boutjes.
De linker is het.
Deksel kan er af.

In die linkse daar moeten we zijn. In die rechtse zit de stang die de motor trimt met die glimmende stang.

Dat is em.
Vol stof
Zitten tegen dat asje aan.

Dat moet allemaal goed schoon geblazen worden want van de blokjes is misschien maar en millimetertje af. Die zitten tegen dat asje en zegt dat die links of rechts om moet draaien. Daar komt dus een hoop stof van af tijdens het slijten van die blokjes en op een gegeven moment kan dat piep kleine veertje het niet meer aanwerken door als dat stof. Slibt gewoon allemaal dicht.

Vuil dus.
En weer schoon.
Dan kan alles terug.

Maar er hoeven geen nieuwe in want versleten zijn ze nog niet. Nu ziet je ook dat door op de behuizing te kloppen dat schoentje los kan komen. Je helpt dat veertje feitelijk.

12.00 uur. Asje.
Friemel de friemel.
Nee dat lukt niet zo.

Maar dat is een heel ander verhaal. Dat asje terug plaatsen tusseen de twee blokjes waar dat veertje tegen aan drukt is engelen geduld. Dat lukt niet zelfs niet met vier handen.

Helemaal los.
Indonesian style met een touwtje.
Er onder uit.

We eeuuhe Bert haalt hem er onder uit. Hem verder uit elkaar halen doen we niet want in het onderste gedeelte zit olie. Je moet dat maar weten.

Simpel touwtje.
Nu de elektra nog.
Ben even weg.

Ik gaat zo een hapje eten zegt Bert dan. Moet ik dan zo op je wachten met die cilinders vast houden. Me3t andere woorden wel snel schrokken dan maar gelukkig weet hij een oplossing.

Weer een simpel touwtje.
Dat zal beter gaan.
Wel kaal zo.

En net als de elektricien doet met zijn trekveer koppelt Bert aan het uiteinde van de kabel een touwtje zodat zo dadelijk alles weer netjes terug getrokken kan worden. Zo nu eerst een boterhammetje. Hij heeft er dit keer maar acht en probeert die weg te spoelen met een liter melk. Onbegrijpelijk hoe die op gewicht blijft. Maar die heeft geen sportschool nodig met dit werk. Die loopt heel wat af buiten het geklauter, hurken, liggen, weer opstaan en klimmen heel de dag.

In elkaar zetten.
Dat zal beter gaan.
Gefrunnik.

Nu kunnen we er makkelijker bij en zal het wel lukken. Zeker met vier handen want door die magneet in het huis valt het ieit mee. Eerst maar die veertjes plaatsen achter die blokjes en het asje plaatsen.

13.06 uur. Gepiept.
Vasthouden.
Voorzichtig schuiven.

Héhé gelukt. Het asje zit er in en de veertjes blijven netjes op zijn plaats. Nu de behuizing er op en daar zit een Magneet is. Nu de is het de zaak dat ik alles met een schroevendraaier op zijn plek houd terwijl Bert de behuizing er over heen schuift op de goede manier. Weet je dat niet dan kan je weer opnieuw beginnen want dan zal alles er weer uitspringen door dat magnetische veld. nog eventjes voorzichtig schuiven zodat alles past.

Test, test hij doet het niet.
Asje is er uit gefloept.
Nu kan die terug.

Even een batterij halen zegt Bert dan proberen we hem eerst en wat denk je. Hij doet het niet. Je ziet Bert peinzen en dan brand er een lampje boven zijn hoofd. Echt waar ik staat er baast en ziet het gebeuren. Zijn hele houding en expressie in zijn gezicht verraad hem. Natuurlijk zegt hij. Die overbrenging naar de as van de trim motor is los geschoten. En dan moet dat oliecompartiment toch open. Alles in de goede stand zetten en het past weer allemaal. Draden op de accu polen en alles werkt weer. Draden gewoon omkeren en de richting van de as veranderd naar boven en naar beneden.

Met passen en meten.
Het past allemaal.
Eerst weer testen.

Het terug opbouwen is zo gebeurt. Wel wordt er eerst nog een testje gedaan voordat alles dicht gaat. Het werkt weer zoals dat moet.

Met het touwtje zo gepiept.
Goed gezien.
14.20 uur.

De elektra kabel is al snel weer terug getrokken door dat touwtje. Ik gaat toch die sluit ringen ook vernieuwen zegt Bert plotseling. En haalt ze er dan weer af. Wanneer ik dan de nieuwe ziet dan is er duidelijk verschil te zien. Dat is een vooruitziende blik en de ervaring die dar ten toon wordt gesteld. Al met al ben ik toch snel weer klaar. Het moest tussen al zijn werkzaamheden door. Boten aftanken, vragen beantwoorden van klanten die ten onpas binnen komen stormen met problemen en vragen zo vlak voor de vakantie. Gelukkig ben ik vandaag geholpen door Bert want zo makkelijk is dat dus niet. Eventjes de koolborstels schoonmaken. Zo ben ik net weer voor de file thuis. Gelukkig met die 28 graden van vandaag wil je niet op dat zwarte asfalt staan. Het is wel extreem weer de eerste dag zonder regen, wind en zonnig en dan gelijk tropisch..

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *