Matige week

Woensdag 15 november 2023 eerst maar eens de ontluchting gaten vrij gemaakt. Twintig jaar geleden door mijn zwager dicht gestort met het verhogen en opnieuw leggen van het terras. Houd in de gaten vertelde Martin toen al als je vocht problemen krijgt moet je die open maken. Maar een oud huis je doet er tegenwoordig alles aan om de tocht buiten te houden dus nu moesten die weer open voor tocht onder het huis.

Klaar en opgeruimd maar het is nog geen vier uur. Tja dan gaan we nog maar ff. Ja ik weet het het is zo verslavend dat diagonalen op die snoekbaars. Die tikken, slappe hap, vasthouden of stil staan, opvangen, zachte scheten, harde dreunen tot in de elleboog, nee soms tot in je schouder. Alles kan je verwachten wat niet strookt bij het neervallen van de loodkop bij de vorige val. Verslaving dus.

Als ik aankom net na vieren het wordt al weer donker is het druk maar Leo zit er ook en natuurlijk val ik naast hem neer. We zitten niet zo gunstig eigenlijk achter aan sluitend maar ik krijg toch na een worp of zes een niet et missen beuk er op. Ongelofelijk je hoeft de shad maar aan te raken en die likt in je vinger en toch mis slaan. Geeft niets want hier alleen al vissen is heerlijk tussen je maatjes. Lekker ouwesexhostessen over luchtige dingen, thuis of op je werk, je hoofd leeg maken zeggen ze heel makkelijk, zwaardere stof over je werk van hoe zal ik dat probleem oppakken is er ook bij, wat is verstandig, hoe zou jij dat doen, dat soort flauwekul maar onder je maatjes is dat veel meer kan ik je mede delen. Of je nu wel of niets vang. Ik wil dit niet missen. De vaste gang natuurlijk want de helft vist niet eens komt voor een praatje. Hartstikke gezellig. Maar het is ‘hartstikke’ druk tegenwoordig maar ik kan er geen eentje verstaan om eens lekker te ouwehoeren. Okeeye vanmiddag ook weer eens we zitten eigenlijk met z’n tweeën lekker een vierkante meter met onze gedachten. En wat denk je klasse en ervaring dan maakt mijn maatje toch nog de avond goed door een beste zeventiger te netten. Wat een beste vis is dat dan. We zijn er weer heel blij mee. Vandaag heer en meester op onze stek want met al die drukte pikt Leo er toch een mooie vis uit enige. Ff uitwaaien dus.

Donderdag 16 november 2023 kan ik voor mijn verzameling oude hengelsport artikelen wat hengelsport boekjes scoren via Marketplace van peter uit Sint JanSteen. Allen ophalen en ik zie, tenminste ik dacht dat ik er al veel had, heb er 110 maar hij heeft er 31 die ik nog niet heb. Dan komt het verzamelen weer boven drijven bij me. We gaan het ophalen. Okeeye dus en we maken een afspraak. Mijn vrouw verklaart me voor …, joh gaat lekker vissen maar ik stap toch de auto in on tien uur. Kort door de bocht ik heb een heerlijke ontmoeting daar onder in Zeeland met Peter kwart over twaalf. Mijn verzameling is nog completer en ben om half vier weer thuis net op tijd om nog eventjes naar de Punt te gaan. Maar die Westerschelde tunnel ik heb em al eens besproken na een vakantie in Frankrijk waarom mag je daar hen maar 70km per uur rijden. Kruipen daar en je rijdt er helemaal alleen de volgende voor en achter me is ver te zoeken. Afijn Peter is een leuke gast en weer een herinnering rijker.

Dus ik kan het niet laten en gaat toch nog eventjes de waterkant opzoeken na vieren. De terugreis liep toch wat uit ik dacht wel eerder thuis te zijn. Bart en Maciek zij er natuurlijk ook en wat mensen die ik helemaal niet verstaat. Maar even later komt Piet uit de Peel ook naast me zitten. En terwijl ik met em zit te kletsen en de lijn even slap valt voel ik een ruk. En ja hoor weer en mooie zander kunnen we netten. Een oude truuk gebruikte voor het millennium en die te lezen is met de tovenaar uit Yougoslavie. Zo lang al geleden toen die nog op die asielboot zat heb ik dit voorgedaan. Een vlieg als bijvanger dat ze doen in Noorwegen op de kabeljauw. Ik gebruikte die bij onze avonturen in Denemarken met de DenemarkenGang. En nu gebeurt dit dus met Piet naast me als getuige. Anders denken loont soms. Gisteren vingen Maciek met de dropshot meer ls de rest met de jig vissen. Dus van twee kantejes eten loont vanavond.

Trouwens mijn vlieg is helemaal afgekouwd door de missers en zo ook mijn shad. Als een paar keer gerepareerd maar bij de laatste aanbeet moet die ook zijn staart missen.

Vanmiddag vrijdag 17 november 2023 ben ik er al voor vieren en kan weer een mooie zander er tussen uit plukken onder toeziend oog van Jan Spruit, Adrie uit Oudenhoorn en Robert zonder hengel. Eventjes de dag door nemen. Het is gewoon een gezellige boel daar op het puntje op het Haringvliet. Bij die ene zal het ook blijven ook wanneer het weer vol loopt met vissers. Gelukkig komt Jan Peel ook nog even en kan ik weer lekker lullen richting de schemer. We nokken vandaag vroeg af.

Wat een herfstweer vandaag zaterdag 18 november 2023. Regenbuien en af en toe bar en boos met harde windstoten. Gelukkig niet zo erg als bij onze zuiderburen waar hele dorpen zijn ondergelopen. Maar om vier uur is er alleen wat motregen en zo nu een dan wat regen. Ik gaat toch nog maar een uurtje ik kan het niet laten. Het gaat net op het puntje maar gooi maar de helft zo ver als zonder wind. En zowaar op de pier was het lastig ingooien omdat ik dan zo hoog zit en het is laag water. Dus verhuis ik vol in de wind op het puntje. Kan ik in ieder geval de top van de hengel net onder water steken na ingooien. Zodoende een beetje de bocht inde lijn verminderen bij het afzinken. En jawel hoor bij de tweede worp tegen mijn eigen talud vang ik een dikke zestiger. Ze zijn er dus. Even later komt Jam Camo de Kwebbel ook erbij staan. Die woont nog dichter bij dan ik naar deze stek. Zal ik ook nog even mijn hengel gaan halen en een ander regenpak. Want met deze is die inmiddels zeikesnat. Zodoende staan we dus met z’n tweetjes op het puntje samen met nog twee inmiddels aangeschoven vissers. Maar na een uurtje houd ik het voor gezien. Het schemert inmiddels al dik en geen tik meer gehad op de top. En terwijl ik inpak moet ik toch mijn shepsnetske weer uitschuiven want Jan pakt toch nog op de valreep een mooi snoekbaars van zestig. Zo zie je maar je kan er niets van zeggen. Gewoon uren maken en hopen dat je er bij bent als ze de haven aandoen om te foerageren.

Al twee weken liggen er zes bootjes bij elkaar te vissen van zonsopgang tot zon ondergang dicht bij elkaar. Zo weten we in ieder geval wel waar de vis zich ophoud. Als je met meer dan 6Bfr. blijft door vissen dan wordt er wel gevangen. We zien er dagen bij dat de golven zo hoog zijn dat de elektromotor die de boot ankert uit het water komt. Zo bokt de boot dan.

Ik kan ze niet trickeren de laatste dagen en krijg zelfs geen tik, een aanbeet om maar zelfs te missen. Gelukkig kan ik zo af en toe wel eentje netten voor mijn maatje. Die red dan de middag door een mooi exemplaar te showen zo ook weer donderdagmiddag 23 november 2023 moet die de middag kleur geven.

Windje in de rug dus wie maak je wat met storm en windvlagen van Bfr8 op 24 november 2023. Wel uitkijken en niet te dicht bij de rand gaan staan bij zo’n windvlaag met zo nu en dan een hagelbui.

Het is al kwart over vier als ik aan kom bij de vuurtoren. Wil het eens hier proberen als even later rijksswaterstaat uit Rijswijk binnen komt. Normaal legt die aan in de werkhaven maar nu dus komt die deze kant op. Wat een gigant is dat toch. Maar heb het er druk mee een leuke foto te maken in die wind in de rug dat ik vastloop in de palen aan mijn kant met mijn kunstaas.

Want op het nieuws zouden de Haringvlietsluizen dicht zijn maar daar merk ik weinig van. Wat een stroom naad giert er langs Hellevoetsluis. Die staan wagenwijd open kan ik je verzekeren.

Nog even wat gas geven met de hekmotoren want eventjes denk ik dat die gaat draaien hier in de haven en dat zou ik knap vinden met deze wind. De golven slaan over ‘mijn’ dammetje en ik kruip naar boven. Maar dan gaat die toch voor anker bij de kade voor Jan Wigman.

Ik houd het voor gezien vanavond in de schemer. De beste tijd maar nu die boot alles heeft omgewoeld en de boden weer lekker van als dat slip is ontdaan in de haven monding door dat geweld van die schroeven is alles donkerbruin en verdwijnt richting zee. Daar zijn we weer mooi vanaf met die sterke stroming.

Ons klunswerk de steur is er bijna vandoor als ik weer onder de vuurtoren staat op zaterdagmiddag 25 november 2023. Ik heb afgesproken met Leo om na zijn werk nog een paar uurtjes te vatten aan de waterkant. Mijn maatje vist graag bij de vuurtoren met lichte loodkoppen maar John de Nieuwkomer Toet is er ook en met z’n drieën daar vissen is lastig met deze harde wind WN. John stelt zich gelijk voor en is open wat die zoal op vist en dat is gelijk een prettig gesprek. Die zou zo een nieuwe puntganger kunnen worden. Ik gaat na een half uurtje naar de Punt want ik ziet Piet dat die er al is. Maar als ik door de vesting rijdt en aan komt is die al volgelopen.

Ik gaat naast Issa zitten links van de paal en dat vinden die Poolse vrienden prima. Die zijn er ook elke dag dus al verstaan we elkaar niet met gebarentaal kom je een heel eind.

En wat een luchten komen er weer voorbij. Het schouwspel is fantastisch maar waar ik echt voor kom is de laatste dagen ruk. Geen tikje kan ik registreren de laatste dagen

En dan komt leo naast me zitten. En krijg ik kosteloos wat vis lessen. Want het fenomeen van de punt daar kunnen we allemaal wat van leren. Ongelooflijk we zitten echt schouder aan schouder lekker te tjillen, te ouwesexhosstessen onder ons tussen die gasten en Leo tikt er als enige tussen in een rijtje van veertien visser op onze stek vijftien meter uit de kant er drie uit. Ik mag een krab vangen die aan mijn shad hangt en deze dus verenneweert en een vals gehaakte die ik verspeelt. Die vertrekt gelijk richting Middelharnis uit de schrik. Wat een herinneringen weer allemaal. Heerlijk zo maar we onthouden ze zo wel..

Onder het oog van de vuurtoren

Ik vis eigenlijk nooit in het weekend maar volgende week heeft Leo middagdienst dus komt er weinig van vissen naar de schemer toe. Dus toch maar zondag ochtend 26 november 2023 naar de waterkant. Als ik net na acht uur aankomt is Leo er al bij de vuurtoren. Niet mijn favoriete plek en er zijn er al nog twee die er vissen. Dan is daar weinig ruimte voor en vierde hengel met deze stroming.

Drie daar op het puntje gaat net. En op het water zie ik dat John er in is gegaan met de bellyboat. Die voorspelde al gisteren dat vanmorgen de wind eventjes zou gaan liggen. We zien hiervandaan dat ook drie man staan op de Punt. En na een half uurtje heeft Leo het hier wel gezien. Na één tikje verkassen we naar ons stekkie. Kan ik ook nog een shadje nat maken.

Als we dan aankomen zien we Jan Camouflage de Kwebbel ook net aankomen. Kan ik toch nog iemand verstaan onder het vissen want

Want als Erik even later aanschuift, die heeft zich verslapen en verontschuldigt zich zelfs. Ja iedereen is altijd goed gemutst maar met z’n vijftienen richting de palen gooien dat valt niet mee. Leo. Jan, ik en Erik komen daar wel uit maar de rest gooit toch en stuk minder, letten niet op hun buurman of gooien zelft over vijf man tegelijk heen. Je maakt hier wat mee en menig shadje beland als einde tussen de stenen op ons talud. Dat wordt weer schat jagen voor Leo als de waterstand weer op normaal niveau is.

Het is wel gezellig hoor want de meeste Roemenen en polen kennen we onderhand wel. Wij kunnen zo aanschuiven als locals tussen ze in zonder morren. En zoveel plek nemen we niet in als we naast elkaar zitten. We zijn gewent en gooien zelden in elkaars lijnen ook als het zo stroomt als vandaag. We zaten in de oude tijd wel eens met z’n vieren op het uiterste puntje omdat je anders niet goed langs het talud je schadje kon laten zweven. Als dan de vijfde achter ons kwam staan leunend tegen de paal en toch vingen we allemaal onze glasogen. Gouden tijden waren dat onder elkaar. Ben blij al die herinneringen te hebben opgeschreven. We leren die nieuwkomers wat zoals welke shad en loodkop we gebruiken zodat Mario en Mirabel er ook wat aan heeft. Nee we kunnen ons gelukkig wel vrij bewegen hier op dat kleine stukje langs het Haringvliet

Gelukkig ook wat statische vissers.
Ze zijn niet groot vandaag.
Oja ff aantikken.
Maar elke dreun is welkom.

Gelukkig vissen een paar jongens statisch met een dood visje. Dat scheelt een hoop gepeuter om lijnen uit elkaar te knopen. Ik krijg maar één tik en vlak voor de kant is het een autorelease verhaal. Leo overkomt even later hetzelfde ze doen het voorzichtig en zijn klein maar kan er ook twee netten. Jan Spruit komt ook nog eventjes buurten en moet lachen om de drukte. Lijkt de kalverstraat wel. Maar Leo en ik houden het dan voor gezien. Dit is wel heel erg druk op onze vis plek. We nokken af na een klein uurtje. We hebben wat gevangen en dat kunnen de meesten hier niet zeggen. Ik heb vijf vissen gezien die op de foto gingen en daarvan had Leo er twee op het droge. Nee best is het niet en toch blijft het hier druk op dat kleine stukje Haringvliet