Matig zet door voor mij

Vrijdagochtend alweer 1 december 2023 onder het genot van een bakkie koffie en een tosti nemen we de visserij op de punt nog maar eens weer door samen met Leo. Die heeft net zijn meissie afgezet bij Dorgas waar ze vrijwilligerswerk doet. Wat kan het er druk zijn op onze stek. Zeker nu de zeebaars visserij naar zijn einde loopt dan komen ze zelfs vanuit het Westland hier vissen. Afgesproken na het winkelen want er moet een nieuwe jas komen voor Monica tegen de kou deze winter gaan we nog eventjes.

En als ik dan om kwart voor vier appt dan is Leo net geariveert en stap ik ook in de auto. Ik ben precies op tijd om ook Piet, Issa en Jos te verwelkomen die ook net aankomen om nog een uurtje de gezelligheid komen opzoeken.

Nu de vangsten teruglopen, of beter gezegd het hoge water zijn we kwijt dus ook de felle stroming op het Haringvliet is het ook weer wat rustiger op de Punt en kunnen we iedereen weer verstaan. Als ik aankom net over vieren is Leo er al met Jan Camo, Roy op zijn eigen plekkie en twee spijkenissers. Een gezellige club dus. Maar we missen wel de aanslagen. Roy zit er al het langst maar heeft nog niets kunnen registreren. Jan heeft er wel eentje kunnen foppen maar die is de laatste tijd toch al lekker bezig.

Als ik dan na een uurtje, ik denk er aan om m’n spullen in te pakken want niemand, het zijn toch acht hengels, heeft nog wat kunnen registreren. Krijg ik de eerste ferme tik op een fel fluoriserende gelegroene gekleurde 8cm Salt Water Assassin lures. Helemaal aan de overkant zelfs tegen het talud van de havenrand heen. Heerlijk, eindelijk na vijf, zes keer voor niets te zijn geweest. De dril is fantastisch en de hengel staat hoepeltje rond. Dat is een snoek hoor ik naast me zeggen maar die ferme aanbeet, die korte tik, nee die ramm verraad het al dat het een snoekbaars is. Het bonken en weer diepte zoeken richting Middelharnis. Nee dit is een beste glasoog. De rest staat te kijken en heeft al hun lijn ingedraaid zodat ik vrij baan heb en dat is nodig ook. Wat een geweld de slip giert het zo nu en dan uit en de zander neemt weer meters net ingenomen lijn terug. Heerlijk zo’n battle en Leo staat al klaar om te netten maar dan tegen mijn eigen kant van het talud schiet de vis los. Wat een deceptie dan, wat had ik die graag maar eventjes gezien. Maar aan de andere kant eindelijk weer eens een drill. Dan blijf je natuurlijk nog even zitten. En dan toch kan Leo nog een mooie bak op de foto zetten. Als enige van de 8 stokken samen met Jan zijn ze de champs vandaag op dit stukje langs het Haringvliet. Volgens Leo is dat beginners geluk maar Jan schaart zich al onder de profi’s van de Punt. En dat mag want die steekt er heel wat uurtjes in en dat betaald zich dan nu eindelijk uit. En Leo zoals de laatste dagen red weer onze avondvisserij. Gefeliciteerd maatje.

Zaterdagmiddag 2 december 2023 ver in de middag tegen vier uur aan gaat ik toch nog eventjes kijken. Eerst een salt Shaker van Lunker City gerigt van 12 cm. Gisteren op de 8 cm variant kreeg ik de meeste aanslagen van allen aan de punt maar deze is te klein om er een dreg bij aan te zetten. En met die grote staart zal die een hoop herrie maken. Ze zijn heel voorzichtig de laatste dagen.

En dat betaald zich uit na een half uurtje om 15:35 uur. Had al wat gevoeld bij eerdere worpen in ons bekende kuiltje een dieper randje in de haven halverwege de palen. De dreg los bungelend of de staart gedraaid in de dreg. Wat zijn ze genast in deze tijd. En zoals altijd weer doet dan een vel gekleurde ze besluiten om toch geïrriteerd waarschijnlijk op onderzoek uit te gaan. altijd elk jaar weer na de baars variant zijn ze op die felle kleur te activeren. Want dat ze er zijn is buiten kijf door al die vals gehaakte en losschietende lijkend op zo’n natte scheet aanbeet maar dan nog langzamer als de shad over een rug heen valt.

En vanmiddag al een paar keer wat gevoeld ben ik de gelukkige die er eentje kan netten. Maar net gehaakt in het lipje en de vis ligt na best een heftige dril al los in het net voor een fotootje. Waarschijnlijk net zo gehaakt als gisteren maar nu een paar meter verder richting landingsnet loss.

15:55 uur.

Maar dan net voor vieren vangt Leo zijn broertje en zijn wij twee de gelukkigen langs dit stukje Haringvliet. Beide een mooie tik geïncasseerd en em kunnen netten voor een portretje.

16:19 uur.

Maar als dan even later hun moeder eeuuhe oma zich vergist en de shad van 20cm helemaal is verdwenen zijn we helemaal gelukkig. Wat een middag en een mooie herinnering weer bijgeschreven.

Vrijdagmiddag 8 december 2023 toch nog maar even uitwaaien. Alleen Jan Camouflage in zijn nieuwe outfit is er. Ik start maar weer met die felle kleur groen waar ik de laatste keer zoveel mazzel mee had als enige van de vele stokken die mee deden aan het festijn.

16:28 uur.
16:52 uur.

Inmiddels Piet uit de Peel ook aangeschoven en samen met Jan Kwebbel hoef ik niets meer te zeggen maar de tranen rollen je er over je wangen met die twee. Dan uit het niets kan ik er eentje foppen en na een lange dril eerst een paar keer naar de overkant en dan richting de palen (dukdalf) dan weet je al dat dat een mooie vis is. Piet is de beroerdste niet en wil de honneurs van Fotograaf de Vries wel eventjes over nemen en maakt er een plaatje van. Maar als ik dan even later een dikke drill krijgt te verduren en uit alle macht moet trekken om de vis bij de palen vandaan te houden is dat te veel van het goede en de haak schiet los. Wat had ik die graag eventjes gezien. Maar het is niet best met de aanbeten. Met mijn twee als enigste vanmiddag is dat beroert weinig. Weet wel dat morgen er iemand aan de balie staat bij Mario voor fel gekleurde groene shadjes.