Karpertjes op LvP

Zou een heerlijke dag worden ook qua vangsten

Als het ons lukt dan vissen Piet en ik tegenwoordig op zondag ochtend in de omgeving van Hellevoetsluis. Zo ook dus op zondag 16 oktober 2022. Als ik van huis gaat regent het best wel hard en met windkracht zeven hebben we gekozen voor Land van Paling. Met Zuid-West staat die dwars over de lengte maar er is een stukje waar je dan uitstekend zit door die hoge bomen aan de overkant

Als ik Piet apt dat ik wat later aankomt vanwege nog een zware boodschap op het laatste moment is Piet er al. We zitten op ons geliefde stekkie hoor ik em zeggen dus je kan rustig aan doen.

Piet zijn eerste bijvangst

Als is dan aankomt is het maar goed dat we zo vroeg zijn begonnen. Er zijn al twee keer auto’s geweest om daar ook te gaan zitten en die zitten nu helemaal links met hun karpertent en uiterst rechts is er iemand gaan zitten. Maar ook een vervelende mededeling. Piet zijn paraplu id in de plomp gewaaid met opzetten. En door die zware draaivoet is die nog (wel) net te zien aan het water oppervlak. Niets stevigs bij ons dus weer naar huis om een aasredder te halen. Katrol nog van mijn schoonvader, al vijventwintig jaar in bezit en wordt nu weliswaar succesvol voor het eerst gebruikt.

We zitten heerlijk uit de wind en regen
Piet heeft er ook eentje

Als snel pak ik de eerste van de dag al om kwart voor negen. Een mooi donkere spiegel. Als dit de uitzettertjes zijn van vorig jaar en daar lijkt het wel op want die we vandaag netten zijn allemaal tegen de 50cm lang. Dan groeien ze best hard hier op Land van Paling. Waren allemaal kilo visjes hoor ik van Piet.

De eerste
Piet heeft gelijk een hele mooie
Wat dichter naar de muur toe
allemaal dezelfde maat

Dan hebben ze dus zat te vreten van al die hengelaars hier die er met z’n allen er best wat ingooien. Ik dacht zo als zo’n vreetmachine langs je method fietst komt dan is die in één hap leeg. Natuurlijk hoogstaand voer met al die proteïne er in om ze tot azen te verlijden en daar groeien ze dus goed van. ’s Winters worden ze met hoogstaand voer ook nog bijgevoerd door de vereniging met extra vitamines

Maar ik heb de paraplu opgezet toen we aankwamen die kan ik wel opbergen. Die heeft gelukkig geen druppel gezien. Wat een heerlijke dag gaat dit worden. Op een gegeven moment hebben we de jassen en overbroek uit en zitten heerlijk windstil in het zonnetje te genieten ook van de vangsten

We vangen vandaag regelmatig een karpertje allemaal net voor die magische grens van vijftig centimeter met hier en daar een uitschieter. Lijken die spiegeltjes toch wat harder te groeien dan de schubs. Het zijn wel linkmiechels geworden want als je de vis als die is uit gedrild boven je schepnet loost met een oog naar beneden zodat die het net ziet geeft die nog een spurt. En dat gebeurt wel twee drie keer. Raakt die dan de rand van het net ben je em geheid kwijt met onze weerhaak loze haakjes. Maar de meeste vissen zitten in de onderlip gehaakt dus zo vaak komen ze niet binnen met beide ogen naar boven gericht. Ik steek ook het net zo diep mogelijk onder water en breng de vis er boven. Het net is slechter te zien maar je ziet an de vis dat die jou dan ziet en probeert zich dan om te draaien. We maken zelfs mee dat de vis zo goed als is genet en wanneer die nog genoeg water heeft zich omdraaide en er uit springt

KLM komt voorbij

Er zijn een paartje zwanen die steeds de hele vijver door zwemmen naar achteren en daar opvliegen en een rondje maken om vervplgens weer aan het begin te landen. Wat een gaaf gezicht is dat dan. Om dan aan land te komen een tiental meters van ons vandaan en saampjes van het zonnetje te genieten samen met heel veel ganzen

Die pet is ’s middags voor de zon

Wat zitten we heerlijk te vissen ik kan het niet vaak genoeg zeggen. De gehele dag is het droog gebleven en het wordt gewoon warm nu de wind ook is gaan liggen

Deze heeft een paar lelijke plekken

De vangsten worden wel steeds minder. Vanmorgen zagen we ze nog overal springen maar dat zien we niet meer. Het wordt wel gezelliger aan de waterkant. Drukker met vissers en aanloop. We zitten zo lekker in het zonnetje dat we geen zin hebben om op te ruimen. Maar we krijgen wel trek. Zou wel een broodje kroket lusten opper ik maar Nuno die al een tijdje bij ons zit heeft geen zin om die te halen. Nou zeg Piet als jij gaat trakteer ik want ik zie op mijn telefoon dat die open is. Pakt direkt zijn buidel en geeft gelijk geld. Jij heb ook zeker trek en hij beaamt dat. Was al bang dat je niet zou gaan. Ik pak de fiets van Nuno en trappelt naar de Kerkstraat. Je raad het al dat frietkot is dus dicht terwijl op de deur staat qua openingstijden zou die open moeten zijn. Zijn buurman een restaurant is zijn stoep aan het vegen. Ik vraag aan hem waar of dat hun me aan broodjes kroket kunnen helpen. Ja dat lukt wel en gaat kijken of de keuken open is. Nee geen probleem zegt hij. Ik zeg doe maar vijf met mayo en mosterd. Ik heb twintig euro van Piet en vraagt of dat voldoende is. Nee zegt hij want een broodje is 10,-. Maar er zitten twee kroketten bij. Oké dan dan geef ik Nuno wel een half broodje. Hij loopt naar achter en ik wacht maar dan komt hij terug met de mededeling dat zo’n broodje 10,60 kost. Ik vraag voor de zekerheid twee kroketten en een broodje voor 10,60. Ja zegt hij maar je krijg er ook wat sla bij. Je zou ze toch wat.. Ik zeg dan houw je die sla en geef mij twee broodjes met die kroketten. Nee zegt hij dar kan ik niet aan beginnen. Zeggen jullie het maar. Zie graag de reactie’s hoe jullie dit zien

Piet die vanmiddag naast ons is komen zitten komt ook kijken

Om half vier zegt Piet dat hij er zo mee stopt. Hij wil nog wat voorbereiden voor deze week met zijn werk en natuurlijk rammelt zijn maag ook een beetje. En dan loopt achter zijn rug de baitrunner als een bezetene af. Gelukkig maar want vanmorgen was hij bijna zijn hengel kwijt. Net voor twaalf uur toen die andersom op zijn kist zat te ouwesexhostessen met Kees de alchemist. De baitrunner vergeten door dat klessebessen. Dat scheelde toen heel weinig. Maar goed nu doet dat Schimano molentje zijn werk prima en de vis spurt de gehele gracht door naar rechts en links. We weten hoelang de dril duurde omdat om kwart voor vier Piet opstond om zijn spullen in te pakken en de baitrunner het uitgierde van de pret. Zo’n drie kwartier dus en ik denk dat het een goed idee is dat er eind van de maand een opvissing komt en deze bakken worden overgezet en er weer kilo vissen worden uitgezet. Het spektakel was een uitje voor de mensen aan de overkant. Wat een runs door de gehele gracht heen en weer en een onervaren visser had em allang verspeelt of de bek uitgescheurd met onze kleine (14-12) haakjes.

Omdat dit de mooiste van de dag is

Wat een staart heeft die schub. Waren ook kolken en golven niet normaal. Gelukkig hadden we laarzen aan. Gefeliciteerd maatje deze mag er zijn en een mooie afsluiting van deze weer hele fijne dag