Vissen met Tygo

Met deze foto vielen ze toch nog in de prijzen.

Na de Fish Challenge op 28 juni j.l. zag ik die foto van Tygo langs de waterkant. Met die twee hengels de degens gekruist en het hoofd tussen de knieën deed me wel wat. Dat deed me besluiten om Tygo eens mee te nemen met de BassBuster en 13 juli 2021 was dat zover

Het is de laatste weken gewoon slecht in het delta gebied maar een leuke visdag is belooft. Je moet een beetje geluk hebben deze dagen met die lage waterstanden. We hebben altijd dit fenomeen eigenlijk totdat het eerste blad van de bomen valt. Dan wordt er een knop omgedraaid hier rondom het Haringvliet

Dit vond ik een gave foto en zegt veel.

Tygo en zijn vader moeten vanaf hun vakantie adres komen vanuit Venlo. De dames gaan winkelen etc. en de mannen komen naar Hellevoetsluis. Erg vroeg hoeven we niet te beginnen want het is pas tussen de middag hoog water. En dat komt dus goed uit nu want het is wel ff sturen vanuit Venlo naar Hellevoetsluis

Tuurlijk krijg ik gelijk een reactie.

Zo maken we op 13 juli 2021 kennis en zitten toch nog voor acht uur aan de koffie. Traileren we de boot en Tygo helpt me er bij. De boot van Paps is nog niet helemaal klaar dus dit een goede training

Het gaat taai worden.

Op het Haringvliet staat alles stil dus vliegen we naar het Vuile Gat. In princiepe willen we een Roofblei vangen maar voor Tymo maakt het niet uit wat voor merk er boven komt. Al snel verkassen we naar het Spui want misschien stroomt het daar al maar ook daar staat alles stil. We zien wel roofbeien draaien daar waar er stroom naden zijn maar onze Asp’s en plugjes worden genegeerd.  Ook geen kiekerdiefjes en meeuwen die jagen dus veel aasvis wordt er niet opgejaagd. Ere is geen roofnijd dus  dat wordt een moeilijke missie vandaag. De broodjes vinden in iedergeval wel hun weg. Hoop dat er van die berg nog wat overblijft voor Renzo. Die met sinterklaas nootjes en hagelslag zijn als eerste de sjaak. Daarna blijft er niet veel over van de broodjes met pinda saus. Werd eerst nog bedenkelijk gekeken totdat Renzo vraagt wat hij van saté vindt..

Dan verlaten we het Haringvliet.

We zien nog wel zo af en toe wat draaien maar verders geen beweging en ik besluit het over een andere boeg te gooien. We zakken het Spui af richting Oude Maas en hier en daar gooien we de kanten uit op veelbelovende plekken. En al wordt er dan niets gevangen varen in deze omgeving heeft ook wel wat als je dat niet kent. Ons mooie rivieren netwerk

Daar lig ik dan voor anker.

Als we op de Oude Maas aankomen wil ik toch nog een stek afvissen. De monding daar zit een werelds talud met een grote dikke boom ingeworteld in de boden langs een uitgesleten stuk. loopt zo van zes naar vijftien meter met allerlei aangegroeide planten en schelpen. Rijkswaterstaat komt voorbij en we zwaaien nog maar na een paar kilometer zie ik em omdraaien en volle kracht terug komen tegen het verkeer in. Nu zal je het hebben zeg ik nog en moet mee komen. Kontrole van papieren etc. Papieren in de orde natuurlijk, brandblusser aan board, anker, genoeg te drinken maar ships. Waar is dat derde zwemvest. Heeft waarschijnlijk bij de laatset reis Willem aan de kapstok te drogen gehangen. Ik helemaal geen erg in gehad vanmorgen en zal een bekeuring moeten slikken. No problem mijn fout. Maar dan komt het u heeft uw dodenmans koortje niet om. Nee zeg ik want tijdens vissen doet ik die af. Tilt de motor omhoog zodat er geen vislijnen in kunnen verdwalen. Het stroomt dus de propeller draait dan altijd en vangt zo gemakkelijk onze lijnen. Ik vaar dus op mijn 101 ponds 36volts Electromotoren en die reageren perfect. Ik heb de besturing om mijn nek hangen dus nog beter dan als ik overboord zal gaan met dat dodenmans koortje om mijn middel. Nu heb ik zowiso een extra koortje hangen in de boot zodat een medeganger altijd de boot weer kan starten. Wel krijg ik nog een verwijt dat ik op een druk punt vist. Natuurlijk zeg ik maar ik kan vijf kilometer over en weer kijken en op tijd uit de route varen als ik al in de weg ligt. Krijg te horen dat je ook niet met je auto op een druk kruispunt moet gaan staan en ik hou me maar in. Alles wat ik zou zeggen zou verkeerd zijn. Hij vraagt weer naar mijn papieren van de boot

De goede man heeft nog nooit een papieren registratie bewijs gezien.

U heeft Vaarbewijs 1 en 2 en marifoon waar zijn de papieren van de boot. Maar die heeft u ook zeg ik. En de tweede man die zich tot nu toe afzijdig heeft gehouden zegt dat klopt. Dat zijn die papieren en wijst ernaar. Die heeft alleen dus tot nu toe nog plastic gezien. Zolang doet deze diender het dus nog niet, dat controleren. Dat uit de hoogte aanspreken. Vroeger zou ik gek worden maar kan me nu in houden. Zal de leeftijd zijn maar dit heeft natuurlijk nog een staartje. Laat dit echt voorkomen. Ik gebruikte die motor niet. Was wel direct te gebruiken maar vaarde op de elekrro motoren. De prijzen die ik te horen kreeg logen er niet om. Minimaal 275 voor koortje en 100 voor reddingsvest. Ben benieuwd hoe dat afloopt. Dat doden mans koortje moet ten alle tijden vast zitten aan de kapitein. Dat is lastig tijdens vissen als je door heel de boot moet lopen. Ik ben het daarmee niet eens en kan er ook niets over terug vinden. Mijn elektro motor is de hoofdmotor. Daar vaar ik op. Ik ben niet zo goed in woord en geschrift iets uit leggen maar toevallig wat vrienden van me wel en die willen zich er wel in vast bijten. Wordt dus vervolgt zodra ik de officiële boete binnen krijg

Mooi wat je allemaal voorbij ziet komen.

Natuurlijk voor Renzo en Tygo een hele belevenis erbij deze dag maar daar zaten we niet op te wachten. Toch zeker en uurtje niet gevist voordat alles was uitgezocht, gecontroleerd en geregistreerd door de heren. Jammergenoeg geen foto gemaakt van het legitimatie bewijs van de beambte. Weet niet of dat was gelukt maar dat doen ze van mijn papieren toch ook. Jammer maar dat is de intimidatie. Mocht bellen voor een raadsman etc. waar gaat het allemaal over. We waren flambergast

Gelukkig weet Renzo wel zijn PR te oveklassen.

Het heeft toch invloed zo’n aktie. Ik wil dat niet overbrengen maar ben nog nooit aangehouden met de BassBuster en zeker niet vroeger met de Linder. Vaar hier al dertig jaar. Sorry één keer toen ik de Buster net had en is alles netjes alles geregistreerd. Als je je aan de regeltjes houd is er niets aan de hand. Heeft het invloed op onze visserij

Yep daar ligt Spykecity vanmorgen overheen gereden.

We proberen het vlak voor Dordt nog even . Zakken af naar … Spijkenisse maar sinds die nieuwe stenen dam voor de scheepvaart een paar jaar geleden is het voor de visserij een stuk minder geworden

Zonde al die mooie aanwerp punten.

Voor de oude brug zien we toch nog wat kokmeeuwen duiken maar iets vangen lukt niet

Bescherming maar een opening zou fijn zijn.

We gaan zo zachtjes aan terug richting Haringvliet.

Eén zo’n gaatje moet vis opleveren als de stroming er in zit.

Richting Spui want er zou einde dag slecht weer op komst zijn. Dan proberen we nog wat op het Haringvliet

Valt niet mee als de schapen mee willen om ze terug te sturen.

Op het Haringvliet kunnen we ook niets meer trickeren. De roofblei hebben we opgegeven meer vadertje glasoog is ook niet van plan om mee te werken. We zien ze wel op de Hummingbirts vlak boven op de bodem liggen maar ze tot een aanbeet verlijden dat lukt ons niet…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *