Vissen Randmeren met Ulf

Wat een heerlijke stek is dit.

Het gaat er dan eindelijk van komen. Ulf heeft een mooi huisje aan het water gekocht als mancave. We spreken al jaren af en steeds komt het er niet van maar deze week woensdag 22 januari 2020 belt hij voor een afspraak en die maken we gelijk voor dit weekend. Morgen een foto opdracht en vrijdag de tandarts voor een gebroken kies dus zaterdag 25 januari 2020 vroeg op en richting Almelo

De één krijgt de schuur van zijn vrouw, misschien een slaapkamer als de kinderen de deur uit zijn of de garage dan mag je al helemaal niet mopperen maar er zijn er dus die een heel huis nemen… Wat een weelde. De boot op een lift en automatisch wordt hij netjes strak afgedekt dus onderhoudsvrij qua schoonmaken. Dacht dat de BassBuster het goed had bij zijn baasje droog en op vloerverwarming maar nu staat zijn Lund dus startklaar. De boot laten zakken, automatisch wordt het dekzijl opgerold en de motor starten. Thats all. Oja, niet vergeten de tas met versnaperingen mee te nemen

Almelo ligt toch nog wel een eindje weg vanuit Hellevoetsluis.

Deze walhalla is een kleine twee uur sturen maar dat heb ik er wel voor over. Het is er nu in dit getijde van het jaar een snoeken paradijs. De scholen witvis zoekt bescherming vanuit het Veluwemeer in de randmeren er om heen en die groene bakken volgen die natuurlijk en liggen om de grote scholen witvissen heen. Samengeschoolde bakken van voorns en dikke platten. En grote snoek zit nu niet te wachten op een aasvisje. Die gaan bunkeren om de winter door te komen.

Er zijn maar weinig huisjes aan de randmeren die direct aan het water liggen.

Dus midden in de nacht ben ik al op de pad. We vissen vandaag met dikke stokken van 40 tot 120 gram om zwaar kunstaas weg te kunnen zetten. Het merendeel zullen we werpend vissen en zo af en toe trollend naar de volgende stek varen. Ik leen een hengel van Ulf want heb eigenlijk niet zo’n stok in mijn assortiment. Wel met reel, die gebruik ik om te trollen. Ermee werpen is niet mijn ding. Maar ik vindt dit zo leuk na een dag dat ik me een W6 Westin Powercast 40-130grammer met Shimano Sustain 4000 heb aangeschaft bij Mario. Maar dat voor later.

De haven uit varen we over de beste stek van het Wolderwijd.

Voor de haven is een goede stek en die is altijd druk bezocht. Nu vissen er drie bootjes met slepend rustig aan dood aas onder een grote dobber. Niet zo ons ding wij gaan actiever vissen met pluggen, jerk baits en soft baits.

Na een uurtje gooien eindelijk een aanbeet.

Wij gaan richting Nijkerk op het Nuldernauw en vissen tot aan de sluis van Nijkerk. Aan de andere kant van de sluis heb ik wel gevist met John vanaf de kant bij het gemaal en toen nog met de meegenomen Linder een dag langs de vaargeul richting IJsselmeer. Maar dat is al eventjes geleden.

En een half uur later voor de sluis bij Nijkerk eindelijk de tweede groenjas.

Als dan Ulf na verschillende dikke ruggen te hebben gezien achter zijn kustaas aan “volgers” eindelijk eentje weet te landen weten we dat het vandaag taai gaat worden. Ik weet gelijk weer wat Duitse termen want Ulf ziet op dit moment maar met een oog wat. Hij rookt een pakje sigaretten van de emoties op in no time van de vissen die wel zijn kunstaas volgen maar het niet willen pakken. Het nieuwe kunstaas speciaal voor em gespoten van Gregor Babiarz herkennen ze vandaag. Van de week nog goed voor enkele snoeken per uur.

Nee ben er blij mee na weer een uurtje smijten maar waar blijven de mama’s en oma’s.

Mag er nog eentje op de foto zetten maar inmiddels wordt het weer er niet beter op. Regenen doet het gelukkig niet maar de dichte mist zo af en toe zit er dicht tegen aan. Ben blij dat ik extra kleding aan heb.

Ze worden steeds kleiner en het wordt kouder.
Maar ben er weer reuze blij mee met deze dril.

Zoals ik al vertelde, bijna een tennis elleboog van het werpen maar toch nog een dreumis kunnen scoren. En even later nog eentje voordat we het Veluwemeer op gaan. Misschien is het daar wat actiever maar de scholen witvis zit duidelijk op de randmeren. Dat zullen we ontdekken en verschil van een paar tienden in graden zal de boosdoener zijn. Maar het bijtuurtje daar zullen we op moeten gokken wanneer dat gebeurt want we weten onderhand wel dat een taaie dag wordt. Maar ik loop vooruit.

Daar moet toch vis in ambusch liggen.

Jammer maar we zien op de fischfinder geen activiteiten. Helemaal stil onder water. Dit moet toch een wereld stek zijn de toegang van het Veluwemeer naar de randmeren. we trollen rustig verder.

We verlaten het Wolderwijd en gaan onder de brug door naar het Veluwemeer.

Achter die eilandjes is het water een stuk rustiger maar wat we fijner vonden het water is er een halve graad warmer. Er zit een hoop witvis maar ze willen gewoonweg niet. Een paar missers en even de beugel open wil helpen maar wild is het niet. Dus we gaan de brug onderdoor richting Veluwemeer.

En trollend naar het Veluwemeer.

Ben ik toch even op het Veluwemeer geweest. We doen er een paar stekken aan en zien ook weer de bekende van vanmorgen voor de haven. Het is echt een je kent ons toch regio als in het delta gebied.

Daar zien we ook de ander vissers om ons heen. De stekken zijn ook hier bekent maar allemaal met “dood” aas. Waarom een vis kwellen zegt mijn Duitse vrind als je ze met kunstaas ook vang. En een beetje gelijk heeft die wel. Je moet toch eerst die vissen gaan vangen. Ze opslaan of in quarantaine zetten dat kost heel , heel veel vistijd terwijl wij gelijk kunnen vissen. maar op het Veluwmeer zien we weinig actie. Het is er ook een halve graad kouder dus we gaan weer terug naar het Wolderwijd. Richting huis want het wordt een stuk kouder nu. Daar zal onder water weinig van gemerkt worden maar wij voelen wel het verschil of je in de luwte vist van een obstakel, met windje mee of op open water. Scheelt gewoon een muts en open jas.

Daar kwamen we voor.

En dan op de laatste stek voor de haven maakt een heleboel goed. Als we aankomen vertrekken er twee boten die met dood aas trollen maar er komt er ook eentje die gaat beginnen. Ulf zoekt een plekkie voor het dammetje en we beginnen te smijten. En eigenlijk vlug krijg ik waar we heel de dag achter aan hebben gezeten. Twee keer springen en enkele keren door de slip. Heerlijk en er wordt een net geen mooie meter Essox geschept door mijn maatje. We meten 98 cm en ik ben er reuze blij mee.

Gelukkig op de valreep nog een net zo mooi exemplaar voor mijn maatje.

En even later na weer een paar volgers pakt Ulf dan ook zijn bonus van vandaag. Helemaal blij zijn we ermee alsof het sinterklaasavond is.

Vandaag begonnen met deze 4 pluggen en een soft bait van Ulf om mee te trollen.

Denk dat ik 5 dozen groot kunstaas bij me heb maar kies er vier uit waarmee ik ga vissen. Gewoon een keuze maken waar ik vandaag in geloof. De Sevengear valt al gelijk af op het water. Twee maanden geleden bij Bart gekocht uit de 50% bakken maar er zit geen enkele beweging in. Mag ze allemaal terugbrengen en wordt het verrekent daar istie niet moeilijk in maar vanuit Hellevoetsluis rij je niet zomaar ff naar Raamsdonkveer. Daar moet je een dag voor uit trekken. Het schanier werkt perfect maar het kunstaas blijft krom staan in het water hoe we em ook bewegen. We denken dat de staart te hard is geworden door ouderdom of uitdroging. Jammer had er m’n zinnen op gezet nu de blankvoorn in grote getallen hier in de Randmeren komt schuilen. Het namaak snoekje van Westin was vandaag een gewillig dingetje want heb er bijna alles op gevangen.

Dan het eindoordeel van onze vette hap. Dat doen we hier in het delta gebied ook en daar is het meestal goed. Als je weet wat je besteld want elk frietkot heeft zijn barrels…. De patat in Ermelo is van verse aardappels maar ik denk 3 keer gebakken. Hoe krijg je het voor elkaar van die harde uitgebakken frieten te maken van nieuwe aardappels en de hamburger daar heb ik geen woorden voor. Die noemen ze denk ik een Versteege burger. Zout en smaakloos op de kruiden na. Ongelofelijk ik heb op de terugweg een liter water moeten drinken en dat krijg dan voor €10,-per persoon. Wat een afknapper was dat van een heerlijke dag vissen. Volgende keer maar wat anders verzinnen.