Brasemvissen HV

Heb ik wel een pan voor zeg ik.

Donderdag 12 mei 2019 Joey heeft nog een baaltje maïs liggen en wil die aan de kippen geven. Ik zeg waarom gaan we er niet me vissen op het Haringvliet. Is goed want al het om vissen gaat is die altijd te porren. zo gezegd zo gedaan ik week ze en zal ze koken zodat we zondag heerlijk tegen een talud kunnen ankeren en lui op de brasems kunnen gaan vissen.

Dus ik krijg een emmer maïs en laat die weken in water om na een paar dagen later op het vuur te zetten. Heb voorheen in het vorige millennium wel tarwe gekookt gekregen van Peter Baan en weet dat dat heel veel vocht op neemt ook al week je ze een paar dagen. De pan is dan ook net groot genoeg. Wat vanille stokjes er bij gedaan nog uit Indonesië meegenomen voor extra aroma moet het em gaan worden

De haven ligt er helemaal vol mee.

Wanneer we bij de helling arriveren is het toch jammer dat ik m’n dikke jas niet heb meegenomen. De zon duikt weg en donkere wolken arriveren aan het Haringvliet. En terwijl ik de boot klaar maak zie ik de brasems in het riet naast de heling.

Heb er een hard hoofd in zal vandaag taai worden.

Die zijn al volop met de paai bezig en het riet beweegt overal waar je maar kan kijken. de vissen zitten ook vol met paai beschadigingen en zwemmen allemaal achter elkaar aan. Heel de haven is vol gelopen met grote brasems. Dat wordt wat zo dadelijk misschien zijn ze helemaal niet langs het talud op die grote plas. Maar hopen op winde en dikke voorns dat die er wel zijn.

We gooien een marker uit en voeren er een paar meter vandaan.

Net buiten de haven op het plateau voor de gaten naar het natuurgebied zien we op de fishfinder dat het dicht ligt met brasems maar allemaal half water. Dat gaat em niet worden hier op de bodem. Hopen dat we ze naar beneden kunnen lokken met die kilo’s maïs.

Maar we zien dat de vis weinig zin heeft in voedsel.

Maar alles zwemt voorbij naar de paaigebieden. Aan voedsel tot zich nemen daar hebben ze geen trek an.

We ankeren op twee meter water en laten ons zo af en toe afzakken naar dieper om te voeren.

Het is inmiddels heerlijk weer geworden en zitten heerlijk in het zonnetje naar de match pennen te kijken die als boeien onbeweeglijk in het water staan. Geen enkele reactie aan de andere kant.

We zien de predators van de bodem komen.

Wel zien we grote rovers door de school witvis knallen die foerageren dus nog wel. Jammer maar het is gesloten tijd ervoor. We hebben ook expres geen hengels en kunstaas ervoor meegenomen. Thuis gelaten want als je dat ziet is de drang wel heel groot om ff te gaan vertikalen.

De brasem (Abramis brama) is een vis die behoort tot de familie van de Cyprinidae. Het is een van de talrijkste vissen van Nederland en door zijn gewicht vaak de belangrijkste vis qua biomassa.

De maximale lengte is 90 cm. Een Duitse recordvis uit 2000 was 85 cm lang en woog zeven kg. Normale lengten zitten in het bereik van 40 tot 60 cm en brasems boven de 70 cm komen alleen in specifieke omstandigheden met een lage stand aan brasem voor.

De volwassen brasem heeft een typische ruitvorm, is afgeplat en heeft een lange aarsvin en een korte puntige rugvin. Zo kunnen ze ’s zomers wel herkend worden als het zuurstofgebrek ze naar de oppervlakte dwingt. De vinnen zijn grijzig of zwart en nooit gekleurd. In de paaitijd kunnen mannetjes herkend worden aan de paaiuitslag, keiharde wratjes op de kop en kieuwdeksel. De kleur is variabel en hangt sterk samen met de helderheid en begroeiing van het water. Bij helder begroeid water krijgt de brasem een bronzen kleur, in rivieren en troebele plasjes is hij meer zilverachtig met een wat gelige gloed.

Zeer jonge brasems worden meestal niet als zodanig herkend omdat de visjes dan nog heel slank zijn. Ze zijn zilverachtig, sterk afgeplat en hebben een lange aarsvin. Ze kunnen worden onderscheiden van voorns door het afgeplatte lichaam en de lange aarsvin. Van kolblei alleen door de schubben te tellen (met behulp van foto of loep).

In elk water dat groot genoeg is komt in Nederland brasem voor. Ze komen veel voor in kleine en grote rivieren, maar ook in sierwater, polderwater, zandafgravingen en kanalen.

De brasem is een scholenvis, zelfs de heel grote exemplaren komen nog in kleine groepjes voor. Op gunstige plaatsen graven de brasems gezamenlijk in de modder of het zand, waar ze eetbare bodemdiertjes uitfilteren. Modder en plantendelen worden weer uitgespuugd. Soms schakelen brasems over op watervlooien of andere diertjes in de middelste waterlagen. Ze prefereren de diepere gedeeltes van het water. ’s Avonds en ’s nachts azen ze wel vaak op ondiep water. Soms zijn ze overdag in de 10 tot 15 cm grote ‘brasemputten’ te zien langs ondiepe oevers.

Ook hier weer rovers in de school vissen te zien.

We zien overal hetzelfde langs het talud. Heel veel vissen te zien maar tijd om te azen is er niet.

We proberen nog andere stekken maar we krijgen ze niet te zien voor een selphy.

Tot overmaat van ramp we krijgen de BBQ ook niet aan. We hebben geen aanmaakblokjes. Normaal gebruiken we de skottel maar zo’n kompleet pakketje zou je toch denken dat het aansteken is en een half uurtje later kunnen de worsten en hamburgers erop.

We gaan verkassen naar de Stelle.

Het pijl zakt een beetje aan board. Eindelijk heb ik m’n maatje gevonden we krijgen trek en dan moet er gegeten worden en het liefst zo snel mogelijk. Dus op naar de haven van Hellevoetsluis. Eerst kijken of er thuis bij Joey aanmaakblokjes zijn maar sinds de open haard is verhuisd naar de stort hebben ze dat niet meer in huis. Het frietkot is nog dicht zien we in de Kerkstraat dus hoppa. Gassen terug naar Stellendam.

Heerlijke frietjes met een stukje kabbeljouw.

Waar Joey me trakteert op een Fish & Chips. Je loopt er wel op leeg op deze mini hap maar het zijn dan ook speciale frietjes horen we vanachter de toog. Ze weten niet dat we frietkenners zijn en de Victoria aardappel is  hoog favoriete in huize WarungFreek.

Wat wil je nu nog meer op Moederdag.

Voor een Moederdag kado wordt gezorgd door broerlief Thiemo. Dat wordt vanavond donutsen eten in huize Wolters. Makkelijk hoor tegenwoordig met je mobieltje. Ook wordt duidelijk wat downriggers zijn en opgezocht. Op youtube de filmpjes bekeken want onze matchdobbers staan als boeien kaarsrecht te wachten op de eerste onwillige onderdompeling.

Gelukkig is het een mooie dag want van vis vangen komt niet veel.

Het is heerlijk hoor maar vandaag zijn we vroeg thuis.

We nokken af, toch lang volgehouden voornamelijk  door het heerlijke weer.

Ook een uurtje voor de terrasflats en dito voor de helius haven zien we hetzelfde beeld. Heel veel vissen voorbij zien komen maar niets, nada, noppes, nihil, rien du tous geen enkele aanbeet geregistreerd.

Met alle geweld wil m’n vismaatje langs de carwash om de boot schoon te spuiten want dat vindt hij nodig. Kijk, dat is andere koek en nog nooit geopperd door een passant. Dus staan we om drie uur de boot te wassen.

Nog ff gelachen de vissen schoten tussen z’n benen door uit het riet.

We worden weer opgewacht in de haven door duizenden dikke brasems over elkaar heen rollend aan het oppervlak richting rondom en tussen het riet. Ze komen uit het diepe gedeelte van zes meter achter elkaar aan honderden tegelijkertijd en duiken door de rietstengels heen met veel kabaal. Ik zal er ff eentje gaan scheppen voor een foto hoor ik naast me zeggen. Ik wil dat wel zien en pak mijn fototoestel. Dat gaat nooit lukken. Joey stapt het water in maar vergeet dat we getijde water hebben en loop zo naar het riet toe. Tja dat kon vanmorgen wel maar nu staat het een half metertje hoger en zonder te kijken staat hij tot over zijn knieën in het water. En koud dat dat was. Gelukkig kon hij er net zo hard om lachen als ik. En we hebben nog meer lol want de vissen zwemmen tussen zijn benen door maar er eentje vangen met je schepnet is een ander verhaal….

Dat hebben we wel verdiend.

We moeten ook nog een familie pak worsten en hamburgers weg werken. Henny geeft het op na een hamburger en drie verse worsten. De rest is voor jullie en de derde keer wordt de BBQ gevuld door onze kleine pyromaan. Daar heb ik dus een heuse medestander gevonden. Joey wil er zelfs nog een portie dikke frieten bij en met een witte Magnum na zitten voldaan we nog na te genieten van het BassBusterAvontuur in het zonnetje.