Buckaroo’s naar de Sprong

Dit keer een klein groepje door werk etc, iemand moet de economie ook aan de gang houden.

Donderdag 30 augustus 2018 zijn we weer uitgenodigd door Mike en Arno om te vissen met de buckaroo’s van de BP. Altijd weer een fantastische visdag en dit keer in de Sprong te Rijkevoort net voorbij Boxmeer. Het is wel vijf uurtjes heen en weer en 369km verder maar de visplek maakt een heleboel goed.

Tjeetje dat is vroeg en tot overmaat van ramp wordt ik op twee uur wakker en een half uurtje te vroeg. Zal de spanning zijn denk ik voor deze leuke dag. Normaal slaap ik door alles heen. Na een douche en twee bakken koffie ziet alles er toch anders uit. De spullen staan klaar en gaan hupsakee zo de auto in. Vier broodjes smeren want ik heb nooit gelijk trek. Maar over twee uurtjes als ik niet eet ben ik niet te genieten. Dat komt zodadelijk in de auto helemaal goed.

Dat gebeurt niet vaak dat ik de zon zie opkomend.

Auto aftanken want een volle tank zal ik nodig hebben naar Rijkevoort en dan Joop ophalen. Tis ff zoeken in het donker dat ben ik natuurlijk helemaal niet gewend zo vroeg op maar de zon zien opkomen i.p.v. is zee zakken is ook een mooi gezicht…. We zijn er klaar voor.

Voor het beste plekkie moet je er vroeg bij zijn.

We hebben toch flink doorgekacheld maar binnen twee uur rij je dat niet in de ochtend uren. Als we aankomen zijn Arno en Mike al hun spullen aan het instaleremn. wij hebben wel trek in koffie en strijken eerst neer in de kantine. Kan ik gelijk m’n Guru spullen aanvullen want hier hangt echt alles van dat merk in dertigvoud. Voer, pellets, dobbers, onderlijnen alles is er dik op voorraad.

Nog even een dobber aan m’n stok bevestigen en we kunnen vissen.

Want we beginnen met de dobber van 8gram het bagging wagglervissen maar we zien nergens ook maar een beweging aan de oppervlakte. De zon zal beter zijn best moeten doen. We zitten op de wind dus na een uurtje gaan we overstag en pakken de feederstok. Eerst proberen of de method feeder de bodem haalt met voer en  jawel als ik weer ophaal zit er nog voer resten in de method feeder. Joop zijn creatie plakt genoeg dus laten we de korf in de auto.

De eerste geland, eindelijk we zijn de laatste met vis op de steiger.

Terwijl iedereen aan de overkant lekker in het zonnetje zitten en vis vangen zitten wij er een beetje timide bij. We brengen flink wat voer misschien is het dat maar de aanbeten blijven uit. Stug doorgaan en uiteindelijk levert dat dan toch na twee uur de eerste mooie ledercarp op

Aan de overkant in de zon gaat het eigenlijk gelijk goed.

Maar we zitten toch meer naar de over kant te kijken dan naar ons eigen toppie. Dat was drie jaar geleden ook zo maken we ons zelf wijs want toe ging het ook aan deze kant pas ‘s middags loss.

Als Joop dan vis gaat vangen ben ik ook om en verlaat de pellet.

Na de eerste vis op onze steiger duurt het best nog lang voordat de tweede zich meld maar na een half uurtje net als Joop zegt dat hij nu wel aan een aanbeet toe is . Hij zit al even tjes te mopperen hoe slecht het gaat en dat hij er heel wat anders van voorgesteld had zien we nog net in een ooghoek z’n hengel met één beweging richting overkant vertrekken. Hij kan em nog net grijpen. Dan moet je die kop zien. Prachtig in één keer issie alles vergeten. De ochtend uren tellen niet meer mee. De zon schijnt gelijk letterlijk en figuurlijk op de stiger. Na de derde vis die ik voor em moet scheppen ben ik ook om. En doe er een worm aan met een dode made of mais korrel. Het zijn weerloze haakjes dus anders kruipt die worm in no-time van de haak.

En tussen de middag een uitsmijter met ham kaas spek en ergens een eitje of een broodje hamburger.

Dit is allemaal prima geregeld door Mike en Arno en tussen de middag staat er weer een heerlijke lunch op tafel. Tijdens het vissen de gehele dag komen ze een paar maal rond met koffie en frisdranken. Dit alles maakt dat het weer een fantastische dag is. Nogmaals bedankt voor de prima visdag en catering Mike en Arno. Deze keer zagen de uitsmijters er prima uit zoals ze moeten zijn. Voor mij dan. Geen bruine randen aan het eiwit en de dooier nog zacht met het spek niet te door bakken. Ben er nogal precies in dus had gekozen voor de broodjes hamburger. Gelukkig kon ik het toch nog proeven want Anton hield de helft over. Tja moet dan maar. Heerlijk.

Dan duurt het bij iedereen even voordat de vis er weer op zit.

Alleen Arno heeft er na de lunch weer snel vis op de stek en wel de vaste stok. En natuurlijk onze terechte winnaar van vandaag, het is wel geen wedstrijd maar Anton van der Schans zal er 18 vangen vandaag en daar komt niemand aan deze visdag. Iedereen zit zo’n beetje op de helft daar van. Goed gedaan jochie maar hij had ook zijn privé chauffeuse en toeverlaat mee genomen als geluksamulet en dat is dus hartstikke goed gegaan met zo’n hulp aan de waterkant.

We gaan na de lunch weer verder met de method feeder.

Toen we vanochtend aan de koffie zaten bij aankomst vertelde de eigenaresse dat er door locals op een dag wel 90 stuks werden gevangen. Daar komen we met de gehele ploeg nog niet aan.

We stappen weer eind van de middag over op de Pellet Waggler.

Het is overal stil gevallen behalve bij Anton. Die zit links van ons en gaat gewoon waar die voor de lunch mee is geeindigt met vissen vangen dus. Die heeft weinig tijd om te relaxen. Konstand pellets bij schieten en zijn piepers zijn regelmatig te horen. Soms een fluiter zoals ze dat noemen en die zijn over de hele plas te horen.

Geleend vanaf internet.

Als we eind van de dag weer zijn overgestapt op het pellet schieten komen er nog een paar mooie vissen boven voor een pasfotootje. Met de dobber vangen nu we mooiere vissen als op de grond vanmorgen met de method feeder aan deze kant van de plas. We hebben nog een leuk laatste uurtje.

Voor Arno was het even zweten met de vaste stok of die dat hield of dat hij naar Mario kon voor een nieuwe top.

Anton is een fenomeen apart want 18 vissen vangen terwijl de rest aan de helft zit is wel heel knap. Zeker na 125 dagen ziekenhuis. En Theo onze kanjer kampioen in de competitie laat zien dat hij ook kleintjes kan foppen. En de rest, tja we hebben gewoon een verschrikkelijke mooie dag en een hoop gezelligheid. Geen regen lekker in het zonnetje en alles goed verzorgt. Wat wil je nog meer.

Arno pakt nog een beer van een vis. Met de top ver onder water en maar hopen dat er niets afbreekt en twintig meter elastiek er uit kan hij het geweld toch keren aan de andere kant van de lijn. Als dat elastiek boven water afknapt breekt de top ook. Heel knap om zo’n karper met de vaste stok en een paar meter uitstaande elastiek te landen met een 16/100 onderlijn.

Plattegrondje en hoe je moet rijden van Arno.

We gaan altijd naar dit restaurant omdat ze redelijke porties serveren want na zo’n dag met die hoge adrenaline stoot heeft niemand nog zin om wat te eten...

Jammer dat Anton en Arlene niet mee kunnen naar de afsluiting het schransen in ons vaste restaurant Anton maar die heeft het voor vandaag gehad maar klasse dat hij er bij was vandaag. En hulde voor Arlene die toch maar de camper bestuurt en de vissen schept. Alles fotografeert en filmt de gehele dag. Maar beloven ze erbij te zijn er in de Vossekuil bij op 25 september.

Ruim van te voren hebben we het er al over, die kleine porties bij de Turk.

Het was weer een fantastische dag. Alles werkte mee vandaag. Het prima weer het enigste item waar we geen invloed op hebben want de rest staat van te voren al vast. Een en al lol en plezier met elkaar met vissen als middelpunt. Buckaroo’s ook namens m’n vismaatje Joop bedankt weer voor de prima geslaagde dag.

Als iedereen na het vissen in de Sprong deze straat intoetst dan is er misschien minder chaos hahaha.

En nu weer allemaal de voorbereidingen treffen voor de Vossekuil. Ben er nog nooiet geweest maar aan de verhalen te horen kan die dag nu al niet meer stuk qua visvangsten. Er schijnen mooie exemplaren daar rond te zwemmen. Ben reuze benieuwd.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Visvijver De Sprong heeft een opmerking geplaatst bij een foto

Visvijver De Sprong

6 september om 07:17

Hallo Freek, ik heb een selectie foto’s overgenomen voor onze tijdlijn. Bedankt