Lithium Accu’s

Al die jaren dus de verkeerde accu‘s gekocht.

De kogel is door de kerk zal ik maar zeggen 31 mei 2018. Ben het helemaal zat met m’n accu problemen. Om het seizoen heb ik wel wat met m’n 6 accu’s aan board. Behalve de start accu van de boot. Die is nog origineel en staat er dus al in sinds 2009. De rest vier voor de 36V elektra motoren en de 2 12V voor de schermen, dieptemeters etc. en lier daar wordt ik niet goed van

Al die jaren verkeerd voorgelicht of beter gezegd, want ze doen natuurlijk ook hun best en niets was teveel gevraagd maar deze accu mag je niet onder de 40% leeg trekken. Het is eigenlijk een veredelde start accu. Ook goed voor aan board als er dus ook op wordt gestart en weer opgeladen wordt. Bij mij wordt deze gebruikt voor de MinnKota’s elektromotoren en een dagje op het Spui zal die best wel eens meer dan de helft worden leeg getrokken. Dan kan hij niet meer goed worden opgeladen en beginnen de problemen. Ik moest de VDC hebben die kan wel diep ontladen worden.

Eentje moet het nog doen hoop ik zodat ik nog even kan sparen voor een vierde Lithium.

Die voor 12V gebruikte van twee seizoenen is nog goed. Die van de lier die vorig jaar er in is gezet is ookgoed de beste van de vijf. Maar die drie dus samen 36V daarvan zijn er twee overleden en eentje is aan vervanging toe.

Ik kan dus twee accu achter laten in de lood bak.

Dat ik dan toch nog een paar uurtjes op het Haringvliet kon dobberen, ankeren op de stek dat valt me reuze mee op één batterij.

Das niet best.

Ik blijf de A4 volgen richting Amsterdam want bij Gouda is er een vrachtwagen met schroot om gegaan en dat duurt nog wel eventjes voordat de weg daar vrij is. Vandaar die drukte hier natuurlijk en met die onweer buien is het af en toe akelig donker. Zo zie je dat we hier niets gewent zijn op de weg. Alles is veel te netjes en goed aangelegd en zit het qua weer dan eventjes tegen dan zie je overal kleine aanrijdingen. Links is de politie in aantocht net achter me en een paar honderd meter wordt de schade ook al opgenomen. Het verkeer rijd om de haverklap stapvoets door deze brokkenpiloten. Zie gelukkig geen menselijke schade.

Eerst die herrie weg werken en zo kennen we em weer werkend met de telefoon aan zijn oor.

Eerst een lagertje vervangen van de backtroller. Misschien dat ik die weer gaat gebruiken sinds ik die front troller er op heb. De stang is ietsepietsie te kort en heb wel een verlengde helmstok gekocht maar hij maakt gewoonweg teveel herrie en gebruik ik die mogelijkheid niet meer. Backtrollen gaat wel velen malen beter dan frontrollen op de stek in de bediening omdat de MinnKota niet in het midden voor op de boot staat. Achter uit gaat veel rustiger en makkelijker en door mijn hoge achter kant kan dat nog gerust met 5Bfr wind. Hoger is toch niet fijn om op je stek te vissen dan wordt het ankeren op de front troller. Marco is overtuigt dat dat komt door dat lagertje terwijl ik denk aan speling op de stang. Overtuigt ben ik nog niet maar daar kom ik volgende week wel achter op het water. Die eigenwijze fotografen ook…

Alle accu’s worden nagekeken.

De drie Lihiums gaan de boot in en worden aangesloten. De MinnKota heeft nog nooit zo hard gedraaid. op deze Zenih is standje 8 wordt 10. Wel aan te bevelen is niet lange tijd op volle kracht te varen want dan worden de accu’s wel veel te warm en daar kunnen ze niet tegen. Ik trol eigenlijk nooit en als ik dat doet op de hoofd motor. Komt helemaal goed ben benieuwd en hop eindelijk van die accu’s vervangen af te zijn. Ze zijn lastig uit het ruim te halen en wat denk je van m’n portemonnee. Volgens Marco met mijn vis uren gaat ik makkelijk de twintig jaar halen. Duizend ontladingen delen door twintig jaar is 50x vissen en dat haal ik inderdaad niet elk jaar….

Die er nog in proppen.

Nu nog alles netjes vast zetten en de laders er in bouwen. Het oude luik past niet meer. Ik hoopte dat het net ging maar dus niet. Nu kunnen de accu’s plat liggen en dat zou niks uitmaken maar ik wil dat anders oplossen door het luik omhoog te brengen met een stukje kunststof er tussen.

Das een heel gepruts.

Ben dus wel weer even zoet. Maar de verwachtingen zijn hoog gespannen en ben benieuwd hoe ze het doen. Krijg nog een meter om te zien wanner ze leeg geraken. Das wel weer belangrijk en die moet zo snel mogelijk komen. Marco test em uit op een 36V systeem bij een Lund die na mij z’n power krijgt. Bij de oude systeem raakt langzaam de kracht op uit de batterij maar bij Lithium is het in één keer over en out. Das lekker als je bij een krib zit en er komt een duw combinatie voorbij…

Dat is vertrouwen hebben in je product.

Ik kan het luik dichtmaken. Het hoeft de eerste twintig jaar niet meer open. Wat een weelde. Niet meer elk seizoen slepen met die zware jongens en testen welke er nu weer kapot zijn. Ik hoop dat ik daar nu vanaf ben.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *