De kogel is door…

Eerst natuurlijk wat eten bij WarungFreek.

De kogel is door de kerk zal ik maar zeggen. Ben het helemaal zat met m’n accu problemen. Om het seizoen heb ik wel wat met m’n 6 accu’s aan board. Behalve de start accu van de boot. Die is nog origineel en staat er dus al in sinds 2009. De rest drie voor de 36V elektra motoren en de 12V voor de schermen, dieptemeters etc. en nog een 12V voor de lier en daar wordt ik niet goed van.

Woensdag 23 mei 2018 een week voor het predator seizoen hak ik de knoop door. Ik ga aan de lithium. De BassBuster natuurlijk want weer na een halve dag gebruik op het Spui krijgt de front MinnKota het zwaar te verduren en moet vol vermogen tegen de stroom in werken.

Gelukkig komt Leo helpen anders moet ik zo’n pak vis sticks alleen op eten hahaha.

M’n vis maatje komt me helpen want die accu’s staan op een heel vervelende plaats. Ik dacht toen we de boot indeelde die komen daar te staan en hoef er jaren niet bij. Nou dat is dus een vette mis rekening. Ik ben zo blij met mijn vismaatje dat die weer komt helpen.

Past precies die 4 accu’s in het ruim.
Accu van de lier op de botenwagen.

Het is in allerlei bochten wringen maar met z’n tweeën eentje duwen en de ander trekken lukt dat vlotjes. We hebben het al enkele malen saampjes gedaan natuurlijk.

Doorlussen.
Die van de motor is nog perfect.
Drie voor 36V.
Vier dikke bakken.
Toppie maatje.

De plek is prima want met dat gewicht voor in planeert de boot super snel. Dat zal wel schelen met die lithiums. Die accu’s ik nu heb wegen 27,5kg per stuk dat is toch bij elkaar dik 100kg. De Zenith 100Ah’s zijn 13kg en de 60Ah wegen 9,3kg dus dat later planeren haalt de snelheid wel weer in van de boot.

Hier gaat het dus om.

Maar eens Marco Groenenberg bellen de leverancier van m’n elektra, MinnKota, Hummingbird etc. van de boot. Tja zegt die gelijk maar je heb ook helemaal de verkeerde accu’s. Dat zijn geen VDC zogenaamde diep ontladende accu’s. Dat zijn veredelde start accu’s. Die kunnen, nee die mogen niet onder de 40% van hun lading komen. Want dan kun je ze niet meer helemaal opladen. Tja en dat zal best wel eens gebeuren met een dag gebruik van de elektra motoren. Volgens Marco heb ik genoeg aan die 60Ah’s die geven net zo veel als de gewone 100Ah accu en ik zou dus hetzelfde kunnen gebruiken als ik nu heb voor de MinnKota’s.

Deze moet ik hebben maar….. die kan ik niet kwijt in de boot.

Tja en zo zie je weer ik heb een vermogen aan accu’s uitgegeven en je denkt goedkoop te zijn maar achteraf is het duurkoop dus. Ik had dus de VDC31M moeten hebben. Dan was de ruimte ook anders in de boot aangemaakt want die zijn wel een stukje hoger en passen nu niet. We gaan dus aan de Lithium en moet ik ook gelijk nieuwe laders hebben. Dat wordt dus een duur grapje alles bij elkaar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *