Nog even met Ulf op pad

Het is zoeken naar een plekkie uit de wind.

Donderdag 29 juni 2017 is het redelijk weer om nog eventjes te gaan vissen. De wind is gelukkig wat gaan liggen en als we achter een eilandje of onder de kant gaan vissen is het goed te doen. Je boot vast zetten op de ondiepten dat is wel een heel mooi system

Ik ben gelijk verlieft op die palen achter op je boot geworden. Ik dacht dat is niets voor op het Haringvliet met die diepeten en het waait er altijd maar de visserij begint te veranderen en een daagjes de ondiepten afvissen hoort er nu ook bij.

Je kan de boot vastzetten tot op tot zo’n vier meter water.

Ik ben om half negen bij Ulf op het park bij z’n huisje maar zie dat de boot al klaar ligt. Toch wel een weelde hoor als je wordt uitgenodigd mee te vissen. Twee tassen mee en je hengel en klaar is Freek. We kletsen nog wat en dat is niet zo moeilijk met Ulf en gaan dan op de pad.

Voor ons vogel eiland (slijkplaat).

We starten rond vogel eiland maar het valt niet mee. Weer heel veel aasvis maar volgens mij moeten we een weekje of twee wachten dan zal dat zijn afgenomen en nog mooier. Die er zijn zijn groter en dat kunnen we beter imiteren met ons kunstaas.

Door de harde wind wijken we uit naar de haven, misschien worden we daar wijzer.

Maar dik twee uur zwoegen rond de slijkplaat zullen we wat anders moeten verzinnen en daar zijn we het beide in ieder geval over eens. Er is tenslotte maar één kapitein aan board die beslist waar we gaan vissen en hoe. Nu laat Ulf dat graag over aan me dus zo moeilijk is dat niet op m’n thuiswater. We kunnen eventjes in de havens proberen of er een verloren snoek ligt en misschien wel wat baarzen onder de boten uit te buiken. En door de harde wind ben je al snel geneigd om ff wat rustiger vaarwater op te zoeken. Maar we zien wel wat vis liggen op de plekken waar men vaak zit te wit vissen. Natuurlijk die weten de betere stekken ook wel te vinden maar tot en aanbeet komt het niet.

Op dieper water zie je eigenlijk geen aasvis, zou dat te maken hebben met dat ingeladen zout water.

Wat wel frappant is dat we voor Hellevoet tot aan Vogeleiland en aan de overkant de vis hoog zien liggen als we monitoren naar dieper water. We willen weten waar ze zitten en wat we fout doen. Zal namelijk heel belangrijk worden in de toekomst als het Haringvliet zouter gaat orden. Zou dat te maken hebben met de testen van Rijkswaterstaat die de sluizen vorige week onder de wedstrijd en daar was ik dus niet zo blij mee open hebben gezet. Om te zien hoever het zoute water het Haringvliet in zou trekken. Zout water is zwaarder dus dat zou het antwoord kunnen zijn. Die vissen zijn helemaal van slag de eerste keer een zoute smoel. Dat zal wennen zijn dus of achter uit in het delta gebied richting Hollands Diep of blijven en overleven in de boven lagen waar het het zoets (freshwater) is.

Op het scherm zie je alle vissen meer dan half water en niets boven de bodem.

Dus zo zoeken we en de predators die er zijn liggen gewoon stil rond om het aasvis en pakken zonder enige moeite er zo af en toe eentje tussen uit. Je moet echt een concurrent naar beneden laten zakken wil je een aanbeet kunnen forceren. En dat is moeilijk om je grote shad op het goede moment voor zo’n niet hongerige vis maar die een snack komt halen uit de school aasvissen te foppen.

Ulf wordt er ook gek van.

Er is zoveel vis op het Haringvliet lijkt dat dit de broedkamer wordt voor het delta gebied en we zijn hier eindpunt naar zee. Ik weet nog wel een tien jaar geleden als er echt water moest worden geloosd dan lag het strand buiten de Haringvlietdam vol met dikke snoekbaarzen. Die je nu graag zou willen vangen aan je hengel. Een tachtiger was een dreumes. Dat zie je niet meer.

Dat is wel weer raar met onze waterkennis.

Wat we wel raar vinden is dat als we monitoren richting de Haringvlietdam de vis naar de bodem verschuift en ook in de diepe gedeelten. Vreten doen ze nog steeds niet zo af en toe pakken ze en prooi uit de vele grote scholen aasvissen. Dat zie duidelijk de vissen duiken in de school aasvissen binnen en laten zich weer onder de school hangen. Je zou denken naar de Dam toe dat de vis hoger zal gaan liggen. Zout water is immers zwaarder dan zoet water en al in die gaten blijven liggen. Maar niets is minder waar de vissen, aasvis als predators liggen duidelijk dieper tot op de bodem. Ne weten we het helemaal niet meer maar ze doen het in ieder geval niet op ons kunstaas. We kinnen ze niet trickeren. Maar de dat wat we vandaag opsteken dat slaan het allemaal op.

En dan moeten we wel lachen om de situatie.

We zien wat gasten tobben langs een afscheiding van Rijkswaterstaat voor de Dam. Met de hand trekken ze zich op van bal naar bal aan het touw. Das zwaar kan ik je verzekeren. Als ze over het touw belanden door de wind of een fout zitten ze zo op zee door de sluizen heen. De stroom is er niet echt dus ze hebben geluk. We zien geen motor achter de rubberboot en we begrijpen dat ze die kwijt zijn. Verstaan kunnen we ze niet maar in eerste instantie denken we dat ze na een paar biertjes het verkeerde sop hebben gekozen. Niets is minder waar de taal konden we niet maar met hand gebaren weten we te ontcijferen dat ze graag naar hun schip terug willen. Maar dat hadden we wel begrepen.

We werden wel netjes bedankt.

Die hebben thuis weer wat te vertellen en dan zie je hoeveel mensen er aan board zijn van zo’n schip. Heb ik me ook al eens op verkeken. Moest een pasfoto’s maken op een containerschip in de Rotterdamse haven. Die kwam aan en binnen 24 uur zou die gelost worden. Of ik in die tijd van alle bemanning leden een pasfoto kon maken. Lijkt me een makkie maar ik kwam aan board en heb m’n studio opgebouwd naast de keuken. Dacht zit ik goed maar die borden met vissenkoppen en rijst zal ik nooit meer vergeten. Daar heb ik niets gegeten. Heb daar heel de dag gestaan want uit bijvoorbeeld de machine kamer maar ook vanuit boven de controle kamers konden ze natuurlijk allemaal niet tegelijkertijd naar de ingeproviseerde fotostudio. Ik wist niet dat er zoveel mensen aan boord waren van zo’n vrachtschip.

We gaan weer trollend terug om de vis te vinden die wel wil toehappen.

We proberen half water nog voor de Dam en de gele boei maar overal hetzelfde beeld. Heel, heel veel vis maar geen enkele aanbeet welke techniek we ook gebruiken. Dan maar trollend richting Hellevoet onder de overkant op drie tot vijf meter net voor de plantengroei. Hopend op een nieuwsgierige baars of snoek en wie weet en mooie glasoog.

Ongelofelijk wat een vis is er op het Haringvliet.

Zoals te zien is op de Lowrance als we ons naar dieper water laten afzakken want we nokken ermee. Er wordt gejaagd in de scholen vis waarschijnlijk zijn dat baarzen maar werpend of trollend er door heen met van alles aan de spelt wat we kunnen vinden om er geen eentje vangen. En onder die aasmassa zie je duidelijk dat snoekbaarzen er ook hun kostje er van af snoepen vanaf onder af. En misschien zit er wel een dikke snoek tussen aan de heftige reactie ‘s op het beeldscherm te zien. Mooi hoor al die techniek. Nu weet je dat ze er zijn maar vang je ze nog niet. Heel spannend hoor je laat je shad zakken en zie em op de monitor, ze snuffelen er even aan en dat voel je. Vroeger dacht je dat er een witvis tegen je lijn aan zwom maar nu weet je beter. Maar nu zie je het en dan zwemt hij rustig weer of de school vissen in om daar een snack te halen of weg issie. Dan laat je e’m zakken onder de school aasvis en breng de shad zo dicht mogelijk en heel rustig bij die grote vissen. Dat hij niet te missen is maar ze kijken er naar als je geluk heb dan tikken ze em ff aan en lachen je uit. Vroeger dacht je dat je een pet dag had en dat je ze niet kon vinden vandaag. Morgen weer een dag maar nu vreet het aan je en slaap je slecht. Wat doe ik verkeerd.

We kunnen het niet laten hier toch nog ff proberen.

Maar net voor donker varen we de haven binnen na toch nog eventjes de kant van Hellevoet uitgevist te hebben tegen beter weten in. Je heb van die dagen en die zullen best leerzaam zijn maar ik ben er niet kapot van. Zoveel vis gevonden en er niet eentje kunnen vangen. Ik drink nog een duits vruchtensapje want morgen zie ik Ulf niet meer. Die vertrekt heel vroeg naar huis. Die moet wat werk inhalen als je twee weken bent weg gewest. En ik , ik kan er nog niet over uit van vandaag en eigenlijk van heel de wek. Wel vis vinden en ze  niet kunnen vangen. De eerstkomende dagen gaat het hard waaien maar na het week-end dan ben ik er weer. Is de aasvis weer en dikke centimeter gegroeid en lijkt dat meer op onze aasvis. Nieuwe kansen dus voor de BassBuster. Het blijft dus vissen en geen vangen.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Inge Lugtenberg heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-38

Inge Lugtenberg

30 juni om 2:01

Jullie zijn wel heel lief

afbeelding-19

Marco Groenenberg heeft gereageerd op je bericht.

Marco Groenenberg

30 juni om 8:18

Je zou een bergingsbedrijf moeten beginnen….

afbeelding-19

Julie Gordon heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-69

Julie Gordon

3 juli om 2:57

Freek, moet ik duikuitrusting maar bij jou paraat laten staan….