WPC 2017 Dag 3

Om een uur of zeven zijn we er weer.

We zijn er weer vroeg bij 24 juni 2017. De startlijn is bij Stellendam dus je kon ook traileren bij de Haringvlietdam. Voor mij is het nog steeds een raadsel waarom we ergens anders starten dan voor Hellevoetsluis daar waar alle vrienden en kennissen staan om ons uit te zwaaien maar goed. Het is elk jaar zo…

De boot controle is er weer op verboden middelen… en  op de steigers is het altijd al gezellige van drukte. Je kan zo zien wie er nog in de top tien kunnen belanden.

Alles wordt doorzocht.

De BassBuster heeft weinig ruimte om wat te verstoppen. Als je echt wil zal dat wel lukken maar wat heeft dat voor zin. Die naam wil je echt niet mee dragen als je wordt gepakt.

Weer vrienden gemaakt en deze shad zou het vandaag moeten doen.

Daniel Weyers heeft nog wel wat tips voor me en die kan ik goed gebruiken. Onze vangsten zijn nu niet van wereldklasse zal ik maar zo formuleren. Zo best gaat het niet en alle informatie is welkom in dit spektakel. Dus we zitten zo ff te dollen.

Het weer is ietsiepietsie anders als voorgaande dagen.

Wat ben ik blij dat Henny voordat de winkel open gaat nog eventjes m’n regenbroek heeft gebracht. Ander had het zeker afzien geworden vandaag. Regen, heel veel regen en een beetje wind… Nee er worden golven verwacht op het hoogtepunt tegen de middag van 130cm. Gemiddeld zal er vandaag 110cm aan golven zijn en wat minder worden eind van de dag. Maar dan zijn wij al klaar. Misschien pakken we nog een staartje mee van het “wat” rustiger weer.

Zal die spectaculaire filmpjes er later op zetten. Zoals ik al vertelde starten we vanaf de Dam aan de kant van Stellendam en iedereen stuift weer weg.  Wij wilden vandaag starten bij Den Bommel daar waar we die dikke baarzen en een snoek als volgers hadden. Met dat warme weer waren ze loom maar nu zouden ze best eens los kunnen gaan. Maar met deze wind en golven doen we daar te lang over om te komen. Een ritje met glad water van een drie kwartier ben je nu het minstens het drie dubbele qua tijd kwijt. Dat is geen optie voor ons. Ik denk ik zal onder de Dam blijven daar hebben we vorig jaar nog goede zaken gedaan.

Eindelijk onze baars.

Dat dachten er meer en de Lowrance boten liggen er al en nog een paar gasten. Ik zie allen Ulf en Robin een dreumes vangen en ik hoor later dat dat de enigste van de dag zou zijn. Hoe kan dat nu maar we horen later dat Rijkswaterstaat ‘s nacht de sluizen open hebben gezet om te zien hoever het zoute water komt in het Haringvliet. Als je alles van te voren weet…. Ik vis nog even tussen de planten met John voor Stellendam voor de moeilijkere soorten bte kunnen foppen de baars en snoek. En kan daar een mooie baars scoren met de spinnerbait. Met deze baars zullen we in iedergeval niet als laatste eindigen in de rangschikking want niet iedereen weet deze te vinden.

Gelukkig drifttend op de wind want de elektromotor stopte ermee nog een snoekbaars.

Maar de rest van de dag kunnen we ze niet vinden en dat heeft er alles mee te maken dat het water in eens vandaag brak is geworden tot aan het Spui. Waren we nu maar vast gehouden aan de tactiek die we eerst wilden en twee uur schuin tegen de wind naar Den Bommel gevaren. Hier hebben we toch ook niets gevangen. Maar wet je alles van te voren….

We zijn er maar wat blij mee.

ik wist dat de één van de accu’s van de 36V waarschijnlijk slecht is of erger overleden. En daar hebben we vandaag last van eind van de dag want hij geeft niets meer. En dat met die wind en golven gaat dat lastig worden. Als we weer bij Oudenhoorn eindigen gaan we maar driftend vissen. we varen steeds om de stek heen en laten de boot afdrijven. We kunnen amper bodem houden maar toch pak ik hier nog een mooie snoekbaars. Zal plaats 32 opleveren in het klassement. Het zit allemaal zo dicht bij elkaar omdat de vangsten dramatisch waren dit jaar. Met één vis erbij schuif je zo tien plaatsen op en de eerste dag een snoekje levert een top tien plek op. Wij zijn ruim voor het sluiten van de markt binnen en vragen aan Gary die op de pier de boten afchect of het goed is dat we eerst  de boot traileren en daarna de papieren inleveren. Je bent lekker vroeg binnen roept hij maar zo sta je dadelijk in een lange rij. Dat gokken we dan maar maar we zijn doorweekt en zijn het een beetje zat.

De prijzentafel.

Ik breng de boot thuis en John doet de administratie en haalt daarna Hannah op van Rotterdam Centraal. Die wil ook het slotfeest meemaken. Wat John niet weet dat ook Henny iemand moet ophalen. Jules is als verrassing ook over gevlogen en toen John met Hannah binnen kwamen was hij sprakeloos. En dat valt niet mee hem een paar minuten stil te krijgen.

Gezellie op het pleintje.

De meeste zijn al naar huis want die moeten nog een paar uurtjes sturen en willen na een weekje hard werken naar vrouw en kinderen. Maar door de vele prijs winnaars tien in elke discipline het streetvissen, Kayak en bot competitie is het best nog wel druk.

Ben wel blij een extra truitje aangedaan te hebben.

Het kan aan mij liggen maar vandaag toch koudje opgelopen tot op het bot in de boot want ik wordt maar niet echt warm met van alles aan. de sfeer is prima en relaxt en en goede zanger houdt die sfeer oer ook goed in.

Maar dan is het toch zover.

Het uitreiken van die vele prijzen neemt wel eventjes wat tijd in beslag en Ross kan dat goed vertellen. Wij hebben niet best gevist deze dagen en ik had er veel meer van verwacht. Zeker na die goede oefensessies. Ik dacht ze echt te kunnen vinden. Zeker de eerste dag niets te hebben gevangen was en domper. Dat heb ik dus elk jaar gehad en dan heb je gelijk 45pnt aan de broek en zit een Top10 plek er niet meer in.

Best wel gezellig hoor bij mij aan het tafeltje.

Best wel een gezellige boel aan mijn tafeltje, Deene zitten nog in hun witte broodsdagen en hebben elkaar een week moeten missen en de ander kan nog geen uurtje zonder haar vriendje. Gezellig tafelen is dat hoor. Heb ik alle ruimte om naar de muziek te luisteren…

De complete uitslag.

Door die baars zijn we dus geen laatste geworden maar geëindigd op de 32e plaats. Wat jammer van die 42 pnt de eerste dag. Moeten we toch beter gaan doen volgend jaar.

Nog de foto’s van John omdat we er zo blij mee waren maar erg best was het niet.