WPC 2017 Dag 2

We zijn ruim op tijd in de haven om ons te melden.

Tuurlijk we zijn er weer voor zevenen in de haven op donderdag 22 juni 2017. John heeft de broodjes weer gesmeerd en het dubbele van gister. We moet ook nog wat cola halen. Ik weet het niet maar na de halve Lidl te hebben ingeslagen vanmorgen hebben we proviand voor twee weken voor een heel bataljon. Ergste van alles ze hebben er geen cola dus vet crisis in de boot. En de andere winkels zijn zo vroeg nog niet open.

Het is nog vroeg en het water is als een spiegel. Bloedheet, veel licht vandaag je kijkt zo twee meter naar beneden en zie je luwer al van verre aankomen. Dus dat zal moeilijk worden vandaag. De vissen zien ons eerder dan wij hen en als je ze ziet dan gaan ze als een speer er van door een stof wolk achterlatend. Maar dat is later nu ons melden voor de controle en de kapiteins briefing

Alles is nog rustig in de Vesting van Hellevoetsluis.

We zijn natuurlijk weer ruim op tijd voor de boot controle en de kapiteins briefing. De app werkt nog steeds niet lekker want vandaag is er geen internet op het complex hoor ik van John. Dat werkt niet mee Hellevoetsluis en men is naarstig op zoek waar wel. Marianne is er druk mee en heel, heel veel respect voor haar. Je schoonvader gisteren overleden en de show must go on. Natuurlijk geld het zelfde voor Ross. Op de kapiteinsdinner voor aanvang vertelde Ross dat net zijn vader net was overleden. Kan je vertellen dat heel de zaal dicht klapte. Het was even muis stil.

Nu nog rustig.

Vandaag gaat John naar de Kapiteins briefing. Sowieso kan hij beter engels en hij moet de telefoon bedienen om de vangsten door te geven. Dat is zijn taak zoals we hebben afgesproken van te voren. Dus ook de elektromotor laten zakken op de stek want zeker de laatste dag was dat belangrijk. Je ziet je vis spot als je aankomt maar met die wind en stroming ben je zo verlijerd  en je vind de spot nooit meer. Ik zal de boot op de goede stekken proberen te lanceren en em daar houden, hem op de stek zo goed mogelijk passioneren, een route uitstippelen op de taluds, of gewoon ankeren op de MinnKota  en proberen tegelijkertijd ook te vissen.

Nee de app werkt nog niet.

Dat dan weer wel dan moet Guus ook het naatje van de kous weten. Zo ken ik em weer.

Mario is er natuurlijk ook weer elke ochtend om zijn meissie succes te wensen.

Mirabel en Jan Boomsma liggen naast ons. Tot nu toe doen die het beter dan dat wij presteren door pelagisch dus op half water te vissen. Maar we gaan ons best doen vandaag. Heb er best geloof in het kan toch niet zo zijn dat als ze er gewoon zijn we twee dagen niets vangen.

Iedereen is er weer klaar voor. De ene heeft gisteren wel vis gevangen en moet nu op zijn stekken de rust zien te vinden om er weer zijn quotum te vangen en wie een slechtere dag had hoopt op meer.

We zijn er klaar voor het kan nooit slechter zijn als gister en daar valt een druk van onze schouders af. Ik hoop dat dat zal helpen vandaag. We houden ons aan ons plan eerst naar het Hoornse Hoofd en dan als het tegenvalt dan gaan we sneller na een uurtje het spui of naar Den Bommel en de overkant van Hellevoet. We verkassen dus sneller dan gisteren.

Plaatjes van Wim Arkenbout.

Bedankt weer voor de foto’s en je aanwezigheid. Was je deze keer, vandaag maar net op tijd op het puntje. We zagen je fietsen over de Westdijk. We vinden je support geweldig.

En nu maar hopen dat dat beter uit pakt. Je bent afhankelijk of er een plekkie vrij is op je stek waar je naar toe gaat en dat is wedstrijdvissen. Je verlaat je stek en gelijk komt er iemand op jou stekkie zitten. Alle deelnemers weten de hot spots op het Haringvliet daar waar de predators zich graag op houden. Spannend is dat natuurlijk wel. Het gebeurt dat we weg varen en dan naast ons de boot die er al net zo lang lag vangt dan een vis. Maar jouw plekkie is dan al ingenomen. Soms heel frustrerend dus

Het weer is weer perfect een lichte kabel en een heerlijke temperatuur. Zo nu en dan bewolkt het kan eigenlijk niet beter. Nu moet de vis er nog zin an hebben. We veranderen niet van tactiek en beginnen weer bij het Hoornse Hooft. Naast ons liggen weer Markku Tiusanen de kampioenen van vorig jaar maar nu aan de linkerkant van de eerste strekdam en ik schuif hem er brutaal weer tussen. Bij de tweede strekdam liggen al twee bootjes werpent te vissen op baars. Maar na een dik uur vertrekken de bootjes aan de rechterkant. Dat is geen goed teken de baars is er dus niet tegen de glooiing van het talud. Als even later de linkerkant ook vrij komt na een harde klap. Ik denk nog dat ze averij hebben omdat ze met z’n tweeën voor in zitten te puzzelen en wel heel dicht op de kant zitten. Maar ze varen langzaam weg en hebben wij het rijk helemaal voor ons zelf en kunnen lekkere lange driften maken. En even later zie ik half water een mooie vis en instinctief gaat de shad van twaalf boven de school aasvis vandaan naar vijf meter en ik kan em maar net stil laten hangen en Rammm ik krijg er toch een beuk op heerlijk gevoel tot in de schouder.

Die is alvast in de pocket.

En waar er eentje is zijn er meer zou je denken maar tussen al die ballen aasvis kan ik ze niet meer vinden. Of ze liggen echt plat op de bodem uit te buiken of half water is er geen enkele interesse voor mijn kunstaas. Er is ook zoveel speltaas aanwezig en het eerste broed gaat al richting de zes centimeter dus het Roofblei seizoen gaat ook beginnen. Daar hebben we nu niets aan er is zoveel te vreten dat kunstaas ze niet kan trickeren.

Overal het zelfde beeld bij de wierbedden wel luie volgers maar geen aanbeten met dat warme weer.

We vetrekken naar de overkant en vissen vanaf de Stellendam, de Baak naar Middelharnis tot aan Den Bommel alle stekken minutieus uit. Bij Den Bommel krijgen we echt dikke baarzen als volgers en ik krijg hier tenminste nog een tik op m’n spinnerbait. John ziet de grootste snoek die die ooit heeft gezien voorbij laveren. Hij heeft een grote witte vlek tussen z’n kieuwen net achter zijn kop maar toont geen enkele interesse in onze aangeboden kunstaas en we zien hem langzaam uit beeld verdwijnen majestueus half water tussen de planten verdwijnen. We zitten nu in de dubbele cijfers als gisteren maar of we hierdoor van de laatste plaats kunnen overdragen. Ik betwijfel het.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Eric Vondeling heeft je genoemd in een reactie.