WPC 2016 Dag 2

Eerste worp gelijk een baars, dat is een goed begin.

Vandaag vrijdag 1 juli 2016 weten we onze plaats in dit spektakel en we gaan gewoon lekker vissen. Tis niet gelukt gister wat we uitgestippeld hadden na onze oefensessies en we gaan van tactiek veranderen. Met de info van onze team maatjes die wel vis hadden in de wierbedden gaan we daar ook even kijken en op een mooi talud waar ik nog met de Linder viste lang geleden daar in de buurt vereren we ook met een bezoekje.

FRIDAY 1st July

15:00            Daily end of Kayak competition and return

15:00            Start of Street fishing session 1 , From Hellevoetsluis Square

17:00            Daily end of  boat competition and return

19:00- 20:00 Street fishing question information desk      Hellevoetsluis Square

23:00            End of Street fishing session 1 & start of street party – all wellcome

Hellevoetsluis Square

We zijn op tijd in de haven om ons te melden.

We zijn vanmorgen weer ruim op tijd klaar voor en we zijn er maar wat een weer nemen we weer mee. Harde wind en heel veel nattigheid.

De Kanoërs moeten ook afwachten wat er wordt beslist. Gaan we of word het gecanceld.

Veiligheid voorop natuurlijk Safety First maar iedereen is zenuwachtig. Zo’n tweede dag kan alles veranderen. Tot nu toe zijn de eerste tien plaatsen bezet door vissers waar niet op is gerekend. Er zijn meer deelnemers die gisteren hebben geblankt. Daar zitten ook de gedoodverfde kampioenen van de eerste zes plaatsen van vorig jaar ook bij. Alles is mogelijk met voorral met dit weerde regen en harde wind wat de meeste de das om doet.

De verwachting is dat het wat opklaart over een uurtje of twee.

In de haven valt het wel mee met die wind en we keuvelen wat en maken voor de zekerheid de spullen klaar. Wij willen natuurlijk gaan vissen.

Voor de Marshals is het ook afwachten.

De briefing voor de Marshals is het zelfde als voor de Captain’s we wachten het weer af wat we gaan doen. De kanoérs´ gaan naar het Voornse Kanaal om daar hun wedstrijd de tweede dag voort te zetten. Daar is de kogel door de kerk. Levensgevaarlijk natuurlijk met golven tot dik een meter hoog op deze kant van het Haringvliet. Er is er gisteren l eentje omgeslagen en gelukkig was die alleen al z’n spullen kwijt en waren de marshal er op tijd bij om em te redden.

Wachten duurt altijd lang.

Links boven; Ulf met z’n Robin die willen wel. Hebben gister goed gevangen en doen nog volop mee. Christian moet nog een beetje z’n best doen en een paar baarzen vangen vandaag. Links onder: Luke en ….. met hun gewonnen boot van vorig jaar die hebben het moeilijk met dit weer. De harde wind en hoge golven kan deze boot niet aan. Gebeurde zelfs dat ze de haven uit voerde en bij de eerste de beste golf ze vol liepen en tot hun middel in het water zaten. Accu’s materiaal kleding alles nat. Dat is dan afzien hoor om met die koude wind door te vissen. Rechts onder Willem Stolk met Jochem Meijer hadden net zo’n Off Day als wij en weten ook dat de eerste tien plaatsen onbereikbaar zijn geworden of er moet een wonder gebeuren

De laatste shads worden nog gerigt door de meester

Foto’s van Mario.

Met dit weer moet ik toch kans maken zou je zeggen met de BassBuster. Hoge railingen en zware Elektra motoren36V moet de boot op zijn stek houden. Het is de vis die we niet konden vinden maar we hebben weer een nieuwe tactiek. We zullen wel moeten.

Alles is er klaar voor, dan pak je je rust (lol).

Ff je rug strekken want Ymke Goudswaard heeft haar best gedaan om me WPC vis klaar te maken met m’n Ischias dat natuurlijk een maand voor de games opspeelde. Dus een rust pauze daar neem ik dankbaar gebruik van.

Michael doet nog een controle maar alles is weer okeeeje

Dan kunnen we.
De foto’s van Mario.

En dan moeten de captains komen en wordt er briefing gedaan van wat we gaan doen. Er wordt alleen gevist aan deze kant van de brug het Shimano vak voor de veiligheid en het aantal marshal boten zo goed mogelijk te kunnen verdelen over het water en waarschijnlijk moeten we vroeger het water uit omdat de wind weer zal aantrekken vanmiddag. We zijn al blij dat we er uit kunnen en met de wetenschap van gister ben ik blij dat ik weer op het zelfde stuk water van het Haringvliet dat ik natuurlijk beter kan dan boven de brug  mag gaan vissen.

Joepie we gaan.

We zijn wat later 7:24 uur i.p.v. 06.00 uur maar we gaan in iedergeval. Wel alle deelnemers in Vak 1 het Shimano vak. Voor mij is dat gunstig omdat ik nooit vis voorbij de Haringvlietbrug richting Hollands Diep. Voor ons kan de dag in iedergeval alleen maar meer opleveren en hoger eindigen op de ladder. We hebben er zin in. Een andere techniek we verlaten de “shalow waters” en gaan op een ander manier vissen. Er moet en wat portretten, wat pasfoto’s, gemaakt worden van vissenkoppen.

Buiten is het best ruw.

Witte koppen op het water dus bij de cursus Vaarbewijs 1 geleerd dat het minstens BFR5. is en dat wordt naar de middag nog een graadje erger. Ik zie het helmaal zitten. Vandaag ga ik niet blanken en zo denkt mirabel er ook over. Knallen vandaag. Hier is de BassBuster in z’n element natuurlijk. Geen water voor mietjes maar beuken op dat Haringvliet. We weten wat we doen en gaan eerst richting Stellendam vanaf de startlijn voor Hellevoet aan de overkant. Dat is jammer want al onze sponsors zien dus de start niet. Waarom niet voor de haven van Hellevoet. De meeste gaan naar de stekken bij het sluisje, Licht van Oudenhoorn en meeuwen eiland maar wij speren richting Stellendam als één van de enige gaan proberen in de vroege ochtend een snoek of baars te vangen. We vissen tegen de wierbedden aan om ze tot een aanval te kunnen verleiden.

Bij de startlijn.

Ik leg de boot zo in de wind met de elektro motor dat Mirabel de kanten naar de wierbedden kan bestoken met spinner baits, shads en pluggen en wat we allemaal wel niet bij ons hebben gekregen van één onzer sponsor sLeo Stoutjesdijk van Hengelsportz inkoop Fish In om een baars te verlijden tot een aanbeet. Ik ga met wat zwaarders de randen vanaf drie naar dieper bestoken met zwaarder materiaal misschien kan ik een snoekbaars foppen het mooiste zou een snoekje zijn.

Joepie een baars.

We geloven in deze techniek van vandaag om het dieper te gaan proberen en niet op die “Shallow” die iedereen al aan het afstruinen is want daar was de vis de afgelopen weken te vinden. En dan, …. eindelijk dan op de vijf-zes meter lijn op het talud net achter de zeilboten die hier aan de gele boeien liggen en er de nacht hebben doorgebracht, op een shad een Fox krijg ik een niet te missen tik. Voelt als een dreun als je al een tijdje niets hebt gevoeld. Heerlijk. Eindelijk en ik voel gelijk dit is een mooie baars. Die moeten we scheppen. Ze zitten misschien dus toch wat dieper dan de laatste weken. Mirabel maakt de foto’s en terwijl ze ze door mailt wat best veel tijd in beslag neemt vis ik verder. Een prima samenwerking dus. Ik regel de boot met z’n equipement de ligging en stekken opbouw en Mirabel doet de foto maken en door zenden want al die technologie is zij natuurlijk veel beter dan die ouwe fotograaf uit Hellevoet.

Dat zijn ze die we moeten hebben.

Maar na nog een klein uurtje de gehele stek te hebben afgevist zo’n vijf kilometer heen en weer langs deze  mooie rand begin ik te twijfelen of we wel nog meer baarzen hier gaan scoren. We gaan vertrekken want vlakbij weet ik een oud stekkie natuurlijk weet iedereen dat nu al zo’n beetje een gaatje waar we misschien wat Zanders kunnen scoren.

Gelukkig op de telefoon van de WPC wel een foto in m’n handen gemaakt

En dat doen we dus en we gokken goed. Op het diepe water de rand van twaalf meter naar dieper is het plotseling raak. Joepie we hebben ze gevonden. Mooie vissen in de zestig centimeter en wat zijn we er blij mee. Ik beuk ook zo af en toe een gat in de lucht want erg voorzichtig zijn ze wel. Ze zitten maar net gehaakt dus voorzichtig zijn om vervolgens de volgende aanbeet een verschrikkelijke dreun te krijgen. Je vraagt je af hoe je deze dan kan misen. Misschien omdat je verwacht zo’n natte scheet aanbeet te krijgen die je eerst heel zachtjes moet meegeven en dan de haak zetten. Dan ben je denk ik net een “nano” seconde te laat om op zo’n dreun de haak te zetten. We scheppen sowieso uit voorzorg alle vissen voor elkaar is de afspraak zeker als we de eerste drie van elke soort nog niet hebben. Baars en snoekbaars en als we een snoek vangen die we maar één keer hoeven te vangen één dan ga ik sowieso ´uit m’n dak en wordt er geschept. En terwijl Mirabel weer de foto’s doorseint en de administratie doet en alles waterdicht weer opruimt kan ik weer doorvissen op denk ik mijn sterkste punt van het roofvissen de discipline het verikalen en diagonalen. Het recht naar beneden vissen in de stroming  langs het talud en alle richeltjes en gaatjes afstruinen met je shadje.

Al snel kan de waterdichte doos weer open want nummer twee kan de boeken in. Dat gaat dus prima de lux. en we gokken nu beter dan gisteren qua stekken. Gisteren het hele haringvliet gezien en niets kunnen vinden om vandaag met de neus in de bekende boter te vallen. Ik weet wel waar we morgen gaan vissen.

Af en toe zijn ze vel, heel vel in de aanbeet.

De aanbeten zijn zo nu en dan zo vel dat ik de Fox beneden moet laten in de strijd. Finaal van de haak gerukt inclusief vette klodder seconde lijm.

En nummer drie is binnen.

Gelukkig hebben we onze quotum snoekbaarzen vandaag gevangen. Samen met die baars hebben we in ieder geval een notering in het klassement. De lantaarn is overgedragen dat weet ik zeker, de laatste plaats zullen we zeker hebben verlaten door het rijtje glasogen van vandaag en zeker door die baars erbij waar iedereen het moeilijk mee heeft ze te vangen.

Morgen nog zo’n dag en graag een Pike erbij dan gaan ze voor een podium plaats.

Ulf en Robin zijn helemaal goed door gegaan vandaag en de lijn door getrokken van gisteren. Die zijn zelf geklommen naar plek vijf op dat moment van de tellingen vandaag.

De kanoërs zijn ook terug uit het Voornse Kanaal.

Als ik terug loop naar de boot na de waterdichte doos en meet lint te hebben afgegeven aan de organisatie . Dat moet daar op tijd binnen zijn komen ook de kanoërs binnen om hun gegevens van vandaag te laten registreren. David Morris en Ian Harris die in ons Reuben Heaton Team zitten doen het uitstekend en tot nu toe vissen ze nog voor de prijzen. Gary Palmer en Hans Ruigrok de tweede boot die ook Reuben Heaton team leden daar heeft Gary tot nu toe de grootset snoek gevangen dus het was belangrijk als Team dat wij vandaag ook vis te meten hadden. Gelukkig is dat zo en we doen het nog niet zo slecht tegen al die grote jongens. David heeft ‘s avonds nog een mooi verhaal. Die had een te grote snoekbaars gevangen voor het meetlint en er was geen marshal beschikbaar om deze te registreren. Is hij aan de kant gaan staan wachten en foto’s laten maken door een toeschouwer. Het is wat lastig een dikke vis met jezelf te fotograferen in een kano. Issie gediskwalificeerd. Je moet in de kano blijven net als wij in de boot en mag niet naar de kant of haven en minstens vijftig meter uit elkaar blijven vissen. Dat had mooi geweest. Ons team de grootste snoek bij de boten en kanoërs de grootste snoekbaars.

We nokken af want het weer wordt steeds slechter.

We gaan ons omkleden, de boot moet getrailert worden en naar z’n mandje worden gebracht. alle accu’s weer opladen voor morgen en alles weer opruimen aan board zodat we er morgen weer helemaal klaar voor zijn. we alleen maar met een thermoskannetje koffie en een boterhammetje bij ons hoeven op te stappen. Wel alle stekker eerst losmaken.

De harde wind en regen weer in.

Morgen waait het nog harder is de verwachting en zullen we weer alleen in het Shimano vak gaan vissen. Dat is aan deze kant van de Haringvlietbrug boven Tiengemeten tot de Haringvlietsluizen. Er zijn gewoon te weinig Marshal boten om het hele parcour te bestieren. Ok om een marshal mee te laten varen in de deelnemende boten wordt resoluut door de vissers afgewezen. Je bent immers als kapitein verantwoordelijk voor de bemanning. er zal er maar eentje afstuitteren met eeen vaarje van 100km/uur. en er een hernia aan over houden. Nee die verantwoording neem ik ook niet.. Zo zijn er nog zat discussies voor vanavond onder het genot van een hapje en drankje.

Onze sponsoren voor de WPC 2016.

Zonder deze sponsors zouden we niet mee kunnen doen zoals we dat nu doen. Allemaal nogmaals bedankt via dit blog

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Peter Luierweert heeft gereageerd op je album World Predator Classic 2016.

Peter Luierweert

1 juli om 18:23

Keitech Freek???

Nee, daar is hier slecht aan te komen.

afbeelding-19

Inge Lugtenberg heeft gereageerd op je album World Predator Classic 2016.

afbeelding-7

Inge Lugtenberg

1 juli om 19:00

Heel veel succes

afbeelding-19

Willem Stolk heeft ook gereageerd op zijn foto.

Willem Stolk

1 juli om 19:55

Precies Freek: uiteindelijk een pracht ervaring weer. Op het water met matties. Genieten volle bak. En winnen is natuurlijk prachtig, maar verliezen heeft ook mooie kanten: nl menselijk@

afbeelding-19

Hetty de Deugd heeft gereageerd op je video.

afbeelding-38

Hetty de Deugd

1 juli om 22:20

Sterkte en veel succes

afbeelding-19

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je foto.

1 juli om 22:33

Berkley gewoon knalle

afbeelding-19

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je foto.

1 juli om 22:34

Ahhhh

afbeelding-19

Neil Fallows heeft gereageerd op je foto.

Neil Fallows

1 juli om 19:19

You have to go through pain Mirabel Roobol-Nuis to win . Hope you have enjoyed it and you are a star.

afbeelding-19

Andy Longfellow heeft gereageerd op je foto.

Andy Longfellow

1 juli om 19:36

Looks like you’re having challenging weather Mirabel Roobol-Nuis…. Good luck for tomorrow

afbeelding-19

Mirabel Roobol-Nuis heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-33

Mirabel Roobol-Nuis

1 juli om 20:15

Haha! We hebben ruig weer. Morgen geloof ik wat aangenamer

afbeelding-19

Piet Breukel heeft gereageerd op je foto.

Piet Breukel

1 juli om 23:42

Ik duim voor je Ga er voor

afbeelding-19

Jacqueline Stoutjesdijk heeft gereageerd op je foto.

Jacqueline Stoutjesdijk

1 juli om 19:00

Ach wat een weer zeg. Je lijkt wel een verzopen katje…

afbeelding-19

Koen Van Rijen heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-34

Koen Van Rijen

1 juli om 19:13

Jeemigdepeemig gaat het een beetje? Je hebt wel zeebenen gekregen met dit weer…….

afbeelding-19

Leen Kornet heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-39

Leen Kornet

1 juli om 20:33

Meribel je ben toe aan een goede nacht rust en weer niet tot 11 blijven plakken morgen effe doorpakken en hoog eindigen succes

afbeelding-19

Jacqueline Stoutjesdijk heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-59

Jacqueline Stoutjesdijk

1 juli om 20:46

Nou dat is te hopen..

afbeelding-19

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je video.

1 juli om 22:39

Mirabel Roobol-Nuis gelukkig ben daar zo blij mee maar wat een klote weer meid fuck maar Het is niet anders XXX

afbeelding-19

Kevin van der Toorn heeft gereageerd op je foto.

Kevin van der Toorn

2 juli om 0:09

Succes morgen

afbeelding-19

Onno Tool heeft gereageerd op je foto.

Onno Tool

2 juli om 7:31

Is dat je chemicalwarfare-pak?