WPC 2016 Dag 1

Vandaag donderdag 30 juni 2016 de eerste wedstrijddag.

THURSDAY 30th JUNE

06:30-07:00 Daily Event Kayak Check (see participants’ pack)

07:00-07:15 Captains’ daily briefing , Droogdok

07:00-07:15 Kayaks’ daily briefing , Kayak set up area by cannons

07:20-08:20 Daily Event Boats Check , Marina Hellevoetsluis

07:30            Start of competition for Kayaks , From Kayak start area at canal entrance

07:45            Boats Zone B allowed to leave berth , Marina Hellevoetsluis

08:20            Boats Zone A allowed to leave berth , Marina Hellevoetsluis

09.00            Start of Boat competition , From Zone A & B start line

15.00            Daily end of Kayak competition and return (see Participant’s Pack) ,

At Kayak start area at canal entrance

17:00            Daily end of  Boat competition and return (see Participant’s Pack)

At Zone A & B start line

19:00            Street Fishing get together , Hellevoetsluis Square

We horen op de briefing dat het te gevaarlijk is op het Hollands Diep met z’n grote vrachtschepen. De wind zal vandaag nog harder aantrekken en met die regen is dat onverantwoord. Met die grote lange golven dan over de gehele lengte van het Hollands Diep naar het Haringvliet over een paar uurtjes is het levensgevaarlijk voor die vliegdekschepen eeuuuhe sorry die wedstrijdboten. Alle vijftig boten blijven op het Haringvliet en ik kan me daar wel in vinden. Safety First.

Mario is zijn regenbroek vandaag vergeten.

Arie en Mario zijn ook vroeg uit de veren en dat doet goed nog zo even klessebessen. De organisatie gaat gelijk krijgen want de wind trekt aan en het zal gaan beginnen met regenen en niet zo zuinig ook.

Iedereen ligt te wachten voor de boot inspectie.

Alle boten worden geïnspecteerd soms twee drie keer met je team maatje terwijl de Capiteins naar de briefing zijn en daar worden geïnformeerd, een speciale meetlat en instruktie doos met telefoon, extra lader, kaarten, gele armband, stikkers met speciale dag nummers, alarmfluitje meekrijgen. Elke dag inleveren en weer krijgen de volgende dag met andere nummers etc. om gesjoemel te voorkomen. Het gaat bij de eerste plaatsen om veel heel veel geld en dat kan men op verkeerde gedachten komen. Dat is het eerste jaar wel gebleken. Buiten het geld is het voor sommige hun werk en dan wordt het anders of beter misschien wordt je anders bekeken als je laatste wordt.

Tussen de buien door heeft zo iedereen z’n voorbereidingen.

Naast me Lithouwen of zijn het ook russen want daar zijn we nog niet uit. Er is er eentje die gebrekkig engels verstaat maar spreken… Wel prima gasten en we zien ze geregeld op m’n stekken dus die zijn goed geïnformeerd. Doen ook niet moeilijk en vertellen ook wat ze er hebben gevangen. Daarnaast ons de Duitsers Ulm Stürmer, Robin Grompe, Oliver Taylor en Christian Wieneke. Daarnaast de Fransen met Laurent Vrignaud van wie ik het jiggen heb geleerd met kleine inktvis plastics en het piramide lood.  Dan de Russen Andrey Donskov & Andrei Medvedev en ander kant van de steiger met het Sweedse Equipe, Mathias Holgersson en Mikko Seppänen Die mee kunnen vissen wnt hun MinnKotta doet het weer sinds ik ze zondag avond in kontakt heb gebracht met Marc Groenenberg van Evin en allen met hun eigen foto en kamera ploegen. Daarnaast de Shimano boten met oa. Willem Stolk en Jochum Meyer en daarnaast de boten helmut Schoddel die ik bij Pega heb ontmoet. Heel aardige gasten allemaal en dat is ons stukje steiger zo’n beetje de twintig meter die ik een beetje kan overzien en aanspreek.

Het houdt even op met zachtjes regenen.

We krijgen zo af en toe een voorproefje wat ons te wachten staat vandaag en dan komt het even met bakken uit de hemel. Dan is Mario al vertrokken naar de warme koffie is z’n zaak de Catfish aan de overkant en gelijk heeft tie.

In de stromende regen gaan de Kayakers naar de startlijn.

Als eerst gaan de kajakken op weg en vertrekken vandaag vanuit de haven. Ze starten vanaf de Buffel en spurten dan onder de brug door het Haringvliet op.

Ook een mooi gezicht als ze allemaal na het startsein van Ross Honey vertrekken. Hoop Media er om heen en over de gehele wereld zullen ze dit kunnen zien. Het wordt in Nerland gehouden. Live te zien in Amerika en geloof Engeland maar ik heb van Nederland alleen TV Rijnmond gezien en ben geïnterviewd door Radio Rijnmond. Wel een beetje magertjes voor de Wereld Kampioenschap Roofvissen. Zal het weer geweest zijn want het is komkommertijd…

Nog een interview direct na de startschot.

Er komen toch een twee honderd Streetfishers met familie of aanhang, dik vijftig boten met bemanning en crew en zo’n veertig kajakkers. Moeten allemaal slapen, eten en drinken deze week. Dan wat er allemaal voor die tijd komt trainen. Dat moet Hellevoetsluis en de horeca toch wel wat hebben opgeleverd. Sowieso weer prima publiciteit voor de gemeente Hellevoetsluis.

Eindelijk dan, wij kunnen ook onze opwachting gaan maken.
En gaan naar onze startlijn.

Nu zijn wij eindelijk aan de beurt en we kunnen niet wachten om het gas open te draaien naar onze stekken toe om te vissen. Ik zie het helemaal zitten en ben niet de enigste in de boot

We hebben er verschrikkelijke zin an.

We hebben weinig kunnen trainen saampjes maar wanneer we weg zijn geweest hebben we ze kunnen vangen dus de verwachtingen zijn hoog gespannen in dit geweld der giganten.

Vandaag is de start voor Hellevoetsluis midden op het Haringvliet recht voor de vuurtoren. Jammer dat het zo’n slecht weer is want vanaf de kant zal er weinig van te zien zijn in dit grijze miezerige regengordijn.

En weg zijn we.

Als we dan enigszins op één lijn zitten met alle boten want dat valt niet mee in die wind en harde stroming is daar de toeter en weg is iedereen. We gaan starten bij Meeuwen eiland daar waar ik een paar dagen geleden in de wierbedden baarzen en dikke snoekbaarzen heb gevangen en stiekem hoop ik op een snoek. Maar we kunnen ze niet trickeren. Naast ons is het wel weer raak net als vorig jaar. Om gek van te worden. We liggen dicht tegen het natuurgebied aan en de Marschallboot ligt op een veertig meter van ons te wachten op een stuurfout van me. Ik ga me er aan ergeren. Vaar eens een honderd meter door en ga m’n concurrenten pesten. M’n tien grams loodkop gooi ik met windje mee naast hun boot maar ze blikken of verblozen niet en blijven daar liggen. Mirabel heeft het moeilijker en goot tegen de wind in met spinnerbaids en wierloze shads terwijl ik met groot aas het talud afvist op die felbegeerde snoek. En na een uurtje gooien gaan we twijfelen. Doen we hier wel goed aan. We moeten verkassen volgens Mirabel en daar kan ik goed inkomen. Zij heeft de wind vol in de bakkes zoals ze dat zeggen in de wielerronde van Frankrijk. Ik kan met zwaar kunstaas redelijk gooien met de wind half in de rug. En dan ben ik het ook zat. Terwijl ik hier m’n vissen van de week ving. Zie dat andere boten wel een visje scoren al is het sporadisch wat zal het zijn op de tien boten in een uur tijd vier vissen…

We gaan weg richting Hoornse Hoofden en daar schuif ik m’n boot zo tussen Ulm en een paar Noren. Niet netjes maar we willen vangen. We liggen veel te dicht bij elkaar maar wat wil je met 51 boten op het Haringvliet. Er is niemand die er wat van zegt want ons kent ons en daar heb ik weer een beetje mazzel mee dat ze de BassBuster herkennen. Dus ik zeg vissen zodra de boot op negen a tien meter ankert met de Minnkota en we bestoken de kant met lichte shads. Terwijl de rest om ons heen al verticalend op diep water vist. Beide systemen levert niets op bij m’n buitenlandse maatjes niet en ook niet bij ons in de boot tussen de planten door op het talud naar dieper water. Maar ook hier is het naatje, niks, nado vis. Om ons heen wordt er ook niet gevangen dus wat nu. Dan maar naar de overkant het sluisje van Dirksland zelfde verhaal werpent vissen van een halve meter water tussen de planten door naar het talud. Komen we Jan en Jan tegen en die laten netjes ruimte voor ons want die doen niet mee aan deze wedstrijd. Ze zitten op ±elf meter hoor ik van ze maar wat we ook proberen. Terwijl hun wel een dreumis vangen en wat had k die nu graag gevangen.

Niks dan maar vertikalen op tien naar vijftien meter want ik zie daar vissen liggen op de Hummingbird bij de gele boei, ook niet om gek van te worden en hop naar de terrasflats daar kan beide ik verticalen en diagonalen en mirabel bestookt het talud aan de kanten bij de plantengroei. Niks dus dan maar voor de vuurtoren en Cape Helius, we hebben een tennisarm gegooid. Thuisfront geraadpleegd en Mario zegt probeer voor het natuurgebied bij de Weergors waar Mirabel een paar dagen geleden nog een volger had van een wel hele dikke snoek en we zijn weer vol energie na dat telefoontje maar we kunnen ze niet vangen vandaag en gedesillusioneerd moeten we bekennen dat het vandaag op z’n zachts niet meezat. Het hele Haringvliet bestookt maar Mission Imposseble vandaag. Leg dat maar eens uit op je eigen water….

Onze sponsoren voor de WPC 2016.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Jan Groeneveld heeft gereageerd op je bericht.

Jan Groeneveld

30 juni om 5:43

heel veel succes maar dat gaat gewoon goed komen!

afbeelding-19

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-20

Leo Stoutjesdijk

30 juni om 6:00

Namens team Greys ontzettend veel succes en nog belangrijker plezier dan komt de rest vanzelf.

afbeelding-19

Ruud Roskam heeft gereageerd op je foto.

afbeelding-30

Ruud Roskam

30 juni om 7:17

Heel veel succes de komende dagen 󾮗󾮗󾮗󾟿󾟿󾟿󾟿

Marcel van der Zwan

1 juli 12:54

Hee Freek, de vangsten zijn nog niet al te best!

Kom op laat ze een poepie ruiken!!