WPC 2016 Dag 3

Ruim op tijd in de haven.

Vandaag 2 juli 2016 moeten we wel heel vroeg in de haven zijn namelijk om zes uur. Dus de boot al klaar maken zodat de wekker op 5.20 uur kan. Douchen en een paar bakken koffie wat sausijzen broodjes mee. En terwijl ik de accu’s los koppelt  twee maal 12V en eentje van 36V. De boot achter de wagen hangt komt Mirabel er al aan en weg zijn we naar de trailer helling.

SATURDAY 2nd July

06:00-06:15 Boat Captains’ daily briefing

06:20-07:20 Daily Event Boats Check

06:30-07:00 Daily Event Kayak Check

07:00-07:15 Kayaks’ daily briefing

07:30            Start of competition for Kayaks

07:40            Boats allowed to leave berth

08:15            Start of Boat competition from Zone A start line , Start announced by firing of canons

10:00            Start of Street fishing session 2 , From Hellevoetsluis Square

10:30 – 15:00       Childrens’ Angling Academy , Droogdok

15:00            End of Street fishing event session 2 , At Hellevoetsluis Square

15:00            Daily end of Kayak competition and return

16:00            Daily end of  boat competition and return

16:00 – 20:00       Street fishing – It’s a knockout

21:00            Giant prize giving for boat, Kayak and street fishing , Droogdok

22:00            Fireworks & PARTY TIME…..for all , Droogdok

We zijn één van de eerste op de steiger en horen daar dat voor de veiligheid er later wordt gestart. Ik vond het nogal meevallen met de wind maar die zou snel aantrekken. Het is in ieder geval droog en dat is ook wel eens lekker beginnen dan in die stortregen met harde wind van de eerste twee dagen.

Helemaal wakker zijn we nog niet.

Op de steiger lijkt het prima weer maar we zien de bomen steeds harder heen en weer gaan in de vesting.

Nog stil op de steiger.

De briefing om zes uur worden we nog niet veel wijzer. Het gaat hard waaien dus men wil de wedstrijd cancelen Safty First. De Kano’ers gaan naar het Kanaal door Voorne om daar hun wedstrijd te vissen. die kunnen sowieso niet het Haringvliet op met deze golven. Het kan spoken op het Haringvliet ook overdag. We krijgen over een uur een update dus wachten op zeven uur.

Dan is het wachten, wachten.

Het kan spoken op het Haringvliet ook overdag. Met deze golven van anderhalve meter daar kunnen die wedstrijd boten niet goed tegen. Dat zullen we vanmiddag ook zien. Tussen de terrasflats en  Meeuwen eiland vissen we dan alleen. De Buster kan daar wel tegen al is het moeilijk je staande te houden. Blijven zitten is m’n advies dan ook. Heb er filmpje van op facebook 2 juli. https://www.facebook.com/bass.buster.7?ref=tn_tnmn

Zonsopgang is mooi, als je er oog voor heb maar we willen vissen

Om zeven uur komen er nog heel wat concurrenten binnen gedruppeld. Die hadden niet begrepen dat er een uurtje eerder werd gestart. Die hebben dus dikke mazzel. zo ook onze Russische vrienden naast ons die spreken bijna geen engels en met handen en voeten de regels uit leggen valt niet mee laat staan begrijpen. Wat ze wel begrijpen is dat ze nu mazzel hebben met uitstel door de wind dat is wel af te lezen aan hun gezichten.

Elke ochtend zijn onze vaste supporters er.

Wim Arkenbout is er elke ochtend om ons uit te zwaaien maar Timo en Joey zijn ook vroege vogels en als Arie Krijgsman niet hoeft te werken is die er ook bij.

De sponsor wil ook wat dus daar is nu de tijd voor.

Laurent Vrignaud die het jiggen met lood en kleine inktvis achtig kunstaas als geen ander onder de knie heeft vraag ik nog wat informatie. Vorig jaar kennis gemaakt met deze jig fanaat en veel van em geleerd van deze techniek wat dodelijk kan zijn als ze het niet doen op je stek maar je zeker weet dat ze er wel zijn. Je moet ze kunnen activeren.

Ik was een zakje Fox vergeten en dat komt dan wel weer mooi uit dat uitstellen van de wedstrijd

Laurent laat nog een witte kleur shad zien die het moet gaan doen vandaag terwijl ik de baars achtige BleuFox SlyFlex Minnow showt. Henny heeft nog een zakje gebracht want ik was die vergeten mee te nemen. Elk nadeel hen z’n voordeel zo ook dik twee uur uitstel van de wedstrijd. En zo krijg ik mooi de tijd om die te voorzien van een loodkop. Jammer genoeg heb ik die gemaakt zonder een dreg en daar krijg ik later op de dag spijt van.

Weet niet of je nu zo blij moet zijn als BN’er.

Willem Stolk en Jochum Myjer staan natuurlijk ook in de belangstelling van de pers en de ene camera ploeg na de andere wil ze wel even spreken. Als je elke dag een stukje schrijft in het AD dan vraag je daar ook om. Vinden ze beide prima al die aandacht.

We zijn er klaar voor hoor. Na het debacel van de eeerste dag maar de return van de tweede, gister hebben we volle vertrouwen er in. We gaan knallen vandaag

Briefing acht uur we gaan over een half uur starten.

Dan is er eindelijk een beslissing genomen. We gaan vissen en starten om half negen tot half drie. Een korte dag dus vandaag maar dat moet gaan lukken voor ons want we hebben een goed plan uitgedacht op basis van gisteren en nog wat informatie van onze team leden Gary en Hans.

Reddingsvesten om en starten die BassBuster.

Reddingsvest is verplicht zonder wordt je gediskwalificeerd, zo ook de dodeman koortje. Dat koortje vindt ik wel een discussie punt. Wat als je met twee man in de boot zit. Ik vindt dat de tweede man/vrouw ook een koortje om moet hebben. Wat als ik over board slaat hoe start Mirabel dan de boot. Daarom hangt er in de BassBuster een tweede koortje bij de startknop van de motor.

Foto’s van Mario.

Joepie het gaat dus door. We kunnen van start.

Gelukkig er wordt gevist.

Dus om kwart over acht, na dik twee uur wachten dus wordt er eindelijk gestart. Het weer is goed. Eindelijk droog met een Bfr 6 op het Haringvliet maken we een goede kans tegen al dat geweld in die lage wedsstrijdboten. Die kunnen dan niet al te hard varen. Gisteren nog scheurden we weg bij de start en wij met 55km/uur kwam de Storm boat ons voorbij zette nalsof we stil stonden. Sommige halen dik 130km/uur en dat is snel op het water dat kan ik je verzekeren. Maar nu maken we dus kans om ook eens als eerste op een stek aan te komen.

In de monding van de haven zien we de golven al.

Lijkt zo mooi als je de haven uit vaart maar eenmaal buiten zijn de golven dil een meter hoog met die verraderlijke wind die komt vanaf het Hollands Diep over het hele Haringvliet. de organisatie heeft er goed aan gedaan het nog even te bekijken. Sowieso de kanoërs laten uitwijken naar het Voornse Kanaal. Daarvan is er de eerste dag al eentje aan de dood ontsnapt door om te slaan voor het strandje bij de terras flats. Al z’n spullen kwijt maar kon wel gered worden door snel in grijpen van de Marschals. Goed werk dus van die gasten.

Startpunt vandaag is bij voor Middelharnis.

We starten vandaag voor Middelharnis en dat gaat weer met veel geweld. Alle boten op een rijtjes zo goed en zo kwaad dat gaat met die wind en dan allemaal met de toeter vol gas weg. Je moet de filmpjes maar eens zien op mijn facebook pagina die Mirabel heeft gemaakt met gevaar voor eigen leven want het was je met alles vasthouden wat je had.

Eerste worp, eerste vis net als gister.

We maken zo nu en dan zware klappen maar ik wil als eerste op de stek aankomen vandaag. We zitten tot aan onze enkels in het buis water zoveel komt er binnen en als verzopen katten komen we aan op de plek waar we gisteren in no-time nze snoekbaarzen vingen en als mirabel de elektromotor laat zaken zien we al een boot vis vangen terwijl om ons heen er ook boten aankomen. Maar wij zitten en kunnen ankeren met de MinKota precies op het goede bultje. En dat is niet gemakkelijk in die golven. Moet nog een metertje corrigeren want het let hier nauw. Precies op de 8 mtr. en naar beneden vissen naar 10 tot 12mtr.  Er zit  een plateau halverwege op die riggel en daar moet de shad precie3s opvallen. De aanbeten zijn snoeihard, beuken die je voelt tot in je schouder. Heerlijk en die kleinere vissen onder die zestig centimeter volgen tot dan ook bijna recht onder de boot.

Twee losse, de shads zijn finaal aan flarden. Ze zijn loss want de derde worp is weer vis in de boot.

De eerste worp ie gelijk een verschrikkelijke niet te missen dreun op de hengel en is gelijk een mooie vis van 66cm. Gaat nog een paar keer diep dicht bij de boot en duikt er zelfs onder zodat ik de hengel top diep in het water moet steken omdat anders kans is op lijnbreuk met de onderkant van de boot, motor of sensors maar Mirabel schept hen gelijk zodra die naar boven komt zeilen. Verikalers herkennen dat wel en weten dat dat de tijd is om em te landen in je netje voordat hij gaat spartelen en de haak kan losdraaien. High Five, onthaken, telefoon zoeken, de goede stikker op plakken, kaartje van de dag erbij en foto’s maken. Voor de zekerheid ook een foto met de eigen kamera en dat was maar goed ook anders was deze vis afgekeurd. In die golven valt het ook niet mee voor Mirabel een goede foto te maken. en dan de foto’s en vangstgegevens door mailen. Gelukkig doet dat laatste Mirabel allemaal maar je bent zo een dik tien minuten bezig met dat allemaal voordat er weer gevist kan worden.

En zo zit er meer lijm op m’n vingers dan op m’n loodkop.

Terwijl Mirabel de administratie verwerkt moet ik m’n shads repareren want door al dat geweld bij de bodem zijn ze allemaal los geraakt van de loodkop. Ik moet gelijk altijd aan m’n maatje Waldi denken als is met de seconden lijm bezig ben. Die zou ook eens m’n bril pootje lijmen die gebroken was op een rustig moment in de boot met een beetje golfslag. Toen nog in de Linder dus dat is al eventjes geleden. Alles zat vast aan elkaar, tangen, shads, lijnen you name it zelfs de viskist ging niet meer open die we als bijzet tafeltje gebruikten. De bril kon niet meer dicht alles zo vast als een huis maar m’n pootje weer heel,  ho maar…. hahaha

Derde vis en ons quotum Zander is vol voor vandaag.

De tweede vis vang ik na er twee verspeelt te hebben maar is tien centimeter kleiner. Zal ik em terug gooien vraag ik maar niks daarvan zegt Mirabel en we starten weer de administratieve procedure. Dan en zeker nog geen zes worpen later en drie uitgescheurde BleuFox SlyFlex Minnow shads verder kan onze box open blijven en gelijk alles weer noteren voordat Mirabel maar ook aan vissen toekomt. Dit alles duurt aan de kamera tijd te zien van vis nummer 1om 9.11, vis 2 om 9;28 en vis nr. drie 9;36. Dat is in nog geen half uur  en dan tussendoor de verspeelde vissen.

Achteraf is alles makkelijk.

Maar nu slaat de twijfel toe. Blijven we om grotere vissen te vangen. Ik weet dat er hier op de stek iets hoger tegen het talud ook wel eens een baars word gevangen op dit plateau was hoger al is het sporadisch. Gisteren hebben we een andere boot wat verder langs het talud heel lang door zien vissen van vangen overwegend kleine vissen. Van veraf leken het kleine snoekbaarzen maar misschien zaten er wel baarzen tussen. We twijfelen dus. Of gaan we nu eens een snoek vangen want daar hebben we nu alle tijd voor zonder de stress dat we vissen moeten vangen. Of we blijven en gaan voor een groter formaat snoekbaars wat alicht een paar plaatsen scheelt op de ranglijst en hopen op een baars als kers op het toetje.

De boot tikt soms de ondiepten aan.

Dus we kiezen er voor te proberen een snoek te vangen want dan knallen we omhoog met misschien een baars als bijvangst. We gaan de ondiepten opzoeken en werpen, werpen, werpen met zwaar geschut en zo af en toe een kleine shad, plug, rubber met de gekregen wierloze Trokar haken van onze sponsor super scherp zijn ze, spinnerbaits zelfs roze spinnertjes maar niets kunnen we activeren tot een aanbeet. Op een paar tikken na precies op de plek waar ik gister ook die baars ving. We blijven er nog even daar rond draaien en werpen wat klein kunstaas alles af maar weg zijn ze.

Snoeken is zoeken, zoeken , zoeken.

We zoeken eerst langs de kanten voorral de uit de wind gelegen plekken die door iedereen overgeslagen worden. Allen dus p de plek waar we gisteren met de eerste worp van de dag zo ook de eerste vis van het toernooi ving krijg ik er twee korte tikken wat op een duidelijke baars aanbeet op de staart duid. Verdorie ik vis zonder een dreg en daar heb ik nu een reuze spijt van. Kan vandaag zo tien plaatsen schelen op de lijst. Op m’n superstek bij de dam voor een dikke snoek is Willem en Jochem al een tennis elleboog aan het gooien. Die weten wel hoe je zoiets, dat hoekje moet uit vissen dus daar sluiten we niet achter aan in een het rijtje. We gaan verder. Bij de terras flats is het ook druk en dus helemaal platgegooid  zo ook het kleine strandje met alles wat er tussen in zit.

Zoeken, zoeken , zoeken.

Dus we gaan net na de middag de platen op te zoeken midden op het water. Dat is nog net te doen met onze boot maar je moet wel alles zittend blijven doen wil je niet over board lazeren. We hebben mis gegokt vandaag terwijl we zo goed begonnen. Dat plannetje werkte maar de uitkomst van de tweede keuze is wat minder.  Misschien toch beter kunnen blijven en grotere snoekbaarzen te vangen voor een beter klassering. Met de kans om met de dropshot een bonus vis te score,n een baars. Als, als, als zou m’n vader zeggen achteraf kijk je een paard in de kont.

In de beschutte haven is een verademing als heel de dag op een stampende ondergrond.

We worden een uurtje eerder van het water gehaald want de wind begint aan te trekken. Safety First is het motto en natuurlijk kunnen we de organisatie daar geen ongelijk in geven. We hobbelen af en toe anderhalve meter op en neer en staande is niet te doen in de boot. Er komt net geen water over de boeg heen in de boot als we beide achterop zitten te vissen. Nee die boot is goud in dit weer en krijg niets dan complimentjes van de omgeving. Ook dat hij zo mooi over de golven heen scheert maar dat kan ik zelf natuurlijk niet zien. Zal eens vragen of er eentje daar een plaatje van kan schieten. Ben er best we trots op…

Ons plekkie is bezet.

Langzaam druppelen nu alle deelnemers binnen nadat ze van het water zijn afgehaald, terug zijn gestuurd zijn door de organisatie en dat is maar goed ook. Als we later terug varen naar de Cape Helius haven om de boot te traileren zijn de golven meters hoog en is er echt niet meer te vissen. Goede beslissing dus en kunnen we ons gaan opmaken voor het eind feest vanavond.

FF er aan ruiken.

We gaan onze spullen inleveren, foto’s controleren en het is maar goed dat we ook foto’s hebben gemaakt met een eigen fototoestel. Anders was onze eerste vis afgekeurd terwijl we er daar zoveel konden vangen als we wilden. Het scheelt ons plaats 35 of plaats 28. De boot opruimen en traileren. Accus weer opladen voor het volgende BassBuster Avontuur en dan is het tijd om te feesten in het Dok. Daar komen we ook de rest van het team Reuben Heaton tegen en kunnen we wat evalueren, sterke verhalen vertellen en hoe een ieder het heeft gedaan.

Het halve Reuben Heaton team zit nog te eten als we aankomen in het Dok.

Waneer we dus aankomen in het Dok zit Andrew nog te eten dus doen we mee met een biertje want willen we daarna nog een groepsfoto maken van ons Team de boot,- en de Kayak vissers. Dat halen we nog net voor het donker.

Gary met z’n 124 dame.

Als team hebben we het goed gedaan Gary Palmer en Hans Ruigrok vingen de eerste dag hun kapitale 1meter en 24 cm snoek. De grootste snoek van het toernooi is dus voor Gary met de daarbij behorende prijzen.

Dizzyfish met zijn 75cm Zander.

En Ian Harris met zijn dikke snoekbaars in het Kannaal door Voorne op dag drie. De grootste snoekbaars onder de kayakers. De meetlat was maar 75cm. Jammer want grotere vissen waren toch maar 75cm waard. Misschien een verandering voor volgend jaar.

The Bucaroo’s from Reuben Heaton.

En dan net voor het feest lost barst en het vuurwerk af gestoken kan worden maken we de groeps foto. Het was weer fantastisch en volgend jaar ben ik graag weer van de partij. Weer veel geleerd, plan maken maar komt dat uit, improviseren op weer, water, wind, eb en vloed, helder water, dik water, koffie bruin water. Het is gewoon moeilijk die ene week te scoren. Bedankt voorral zodat ik mee kon doen aan dit grote toernooi is al aan onderstaande sponsors en bedanken voor hun vertrouwen. Het was zwaar door de wind dit jaar maar we hebben er ons dik door heen geslagen samen met m’n maatje. We hebben een paar heerlijke dagen gehad om nooit meer te vergeten en mooie ervaringen weer rijker.  Fantastisch was het…

Tja en het werd nog heeel laat op het festival terrein.

Onze sponsoren voor de WPC 2016.

Onze sponsors voor de WPC die dit alles allemaal mogelijk hebben gemaakt nogmaals hartstikke bedankt allemaal. Met één vis meer of in ieder geval vis op de eerste dag dan waren we zomaar in de top tien belandt. Andere kant is dat als we een vis minder hadden gevangen geen baars de tweede dag bv dat we onderaan waren geëindigd. De eerste dag na het toernooi kan je er nog niet over uit dat we geen vissen konden vangen. Maar nu een paar dagen later als we zien dat er verschillende grotere goden geen vissen hebben gevangen. Die vorig jaar nog in de top vijf zaten dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan. Begint er toch een beetje een trots gevoel aan te komen. En m’n vismaatje Mirabel niets dan lof. Ik geef het je te doen we hebben twee keer een woensdag middag geoefend  een keertje op het Haringvliet en op het Hollands Diep om alles in de boot te vinden en te leren bedienen. Om twee uur gaat de winkel dicht maar als we om drie uur weg reden was dat vroeg door toch nog even die, en die, en die klant te helpen want niets is daar te veel gevraagd in de Catfish. En Mario natuurlijk die zijn meissie en toeverlaat in de winkel moest missen. Liever had hij denk ik zelf meegedaan. Als ik dan hoor dat de winnaars de Finnen Markku Tiusanen en Antti Anttila van het Rapala Team twee maanden voorafgaande hier hebben geoefend om deze wedstrijd tot een goed einde te brengen staat dat schril t.o.v onze training uurtjes. Zeker geen excuus want ik kan en voorral mag zoveel vissen als ik wil. Nee hoor petje af voor de winnaars dit jaar en een dikke proficiat. Gefeliciteerd met deze overwinning en tot volgend jaar.

Het getijde van vandaag.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Netty Schroot heeft gereageerd op je video.

afbeelding-77

Netty Schroot

2 juli om 20:18

Gelukkig net niet, he?

afbeelding-19

Lex Lugtenburg heeft gereageerd op je video.

Lex Lugtenburg

2 juli om 20:29

deadliest catch

afbeelding-19

Inge Lugtenberg heeft gereageerd op je video.

afbeelding-7

Inge Lugtenberg

2 juli om 20:36

Gaaf

afbeelding-19

Nico van Lopik heeft gereageerd op je video.

afbeelding-40

Nico van Lopik

3 juli om 0:37

Leuke filmpjes Freek gaat aardig tekeer. Bijna niet te vissen man.

afbeelding-19

Ian Harris heeft je getagd in een bericht.

Ian Harris

3 juli om 7:43

Our week of kayak fishing in the World Predator Classic kayak fishing competition in Holland, ended on a high…. 4th place in the overall standings for me, and 2nd place for myself and David Morris and the Reuben Heaton team in the kayak team event. It’s been an exciting week with some very technical fishing in difficult conditions, but I’ve caught some amazing fish… 4.5lb perch, 15lb pike and a 80cms Zander. There are a lot of people to thank – Andrew Race our team sponsor, Freek Oosterhuis and Mirabel Roobol-Nuis for their help and advice Gero Priebe and Ross Honey for the event management, Steve Beard at the Hobie cat centre, and all of the sponsors who have supported us- you know who you are. Lastly my fantastic better half Denise Harris for letting my escape for a week – see you all back in England soon. #reubenheaton #hobiefishing #humminbird #navionicsuk #berleyprouk

afbeelding-19

Hettie van der Meer heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-16

Hettie van der Meer

3 juli om 14:08

Her leuk Freek

afbeelding-19

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je video.

afbeelding-20

Leo Stoutjesdijk

1 juli om 17:22

Waar is die kleine Ik mis ze ???

afbeelding-19

Robert J. Puijk heeft gereageerd op je video.

afbeelding-47

Robert J. Puijk

1 juli om 17:32

Hoe is het geworden?

afbeelding-19

Manuel Romunde heeft gereageerd op je video.

afbeelding-35

Manuel Romunde

1 juli om 17:36

afbeelding-19

Mirabel Roobol-Nuis heeft gereageerd op je video.

afbeelding-33

Mirabel Roobol-Nuis

1 juli om 19:58

Ze is er hoor! Pakken zijn super Leo!!

afbeelding-19

Karolien Oosterhuis heeft gereageerd op je album World Predator Classic 2016.

afbeelding-2

Karolien Oosterhuis

3 juli om 19:07

Top!󾮗🏽

afbeelding-19

Fred Weijts heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-36

Fred Weijts

3 juli om 14:11

Dat vind ik toch leuk dat je een BN geworden

afbeelding-19

Julie Gordon heeft gereageerd op je album World Predator Classic 2016.

Julie Gordon

5 juli om 22:15

Gefeliceteered Freek, 28th niet slecht he, groetjes Julie

afbeelding-19

Inge Lugtenberg heeft gereageerd op je bericht.

afbeelding-7

Inge Lugtenberg

7 juli om 22:52

Je bent wel heel, heel, heel trots.√

afbeelding-19

Carla de Vree heeft gereageerd op je video.

Carla de Vree

14 juli om 21:16

Ik word al zee ziek als naar je filmpje kijk 󾰬