Taai in Europoort

Wat een mooi baars is dat.

Ik krijg vanmiddag 29 september 2014 een foto te zien en de koorts is direct torenhoog. Wat een mooie zeebaars is dat die Leo vanmiddag heeft gevangen en gewoon vanaf de kant. Daarnaast nog twee dikke vijftigers en ik wordt helemaal wild. De visdrang is er direct en er wordt natuurlijk een afspraak voor morgen gemaakt.

Van een overleden familie lid heeft Leo wat visspulletjes geërfd. Dat was een zeebaars visser in hart en nieren. Uren vertellen kon hij er over dat er eerst uptide moest worden ingeworpen en tellen wanneer je de bodem raakte zodat het kunstaas net over de bodem dwarrelde in de stroming. Hoe dichter bij de bodem hoe beter het is maar dan verspeel je ook wel eens wat dus het is geconcentreerd vissen en de stroom van vloed en eb goed in de gaten houden want die looptr op of af van kracht richting hoog en laag tij. Een heel rekenwerk dus en bij de les blijven onder aan het talud en dat geeft Leo nu aan allemaal aan ons door zodat we niet al te veel kunstaas verliezen door vast te zitten aan de stenen, mossel en schelpen

We spreken af voor morgen om elf uur koffie want het water gaat pas na twaalf uur naar hoog maar aangekomen moeten we wel heel lang wachten tot het water wilt stijgen en Leo heeft waarschijnlijk op een verkeerde datum gekeken. Steeds verwacht je dat het water komt omdat volgens Leo het om één uur hoog zou zijn maar niets, nada, noppus, blancoi dus. Komt bij dat we staan flink in de rook van Rita de Klerk want Risk heeft het druk vandaag en we zien een paar tanks en huizen in de fik gaan en we kunnen geen kant op. Ik heb die vieze smaak ‘s nachts nog in mijn mond. Het is dus afzien en taai, dubbel taai vandaag

Tis ff wennen, grafieken lezen.

Maar na vijven komt dan eindelijk waar we op wachten en we krijgen dan ook gelijk concurrentie van de gasten die wel de tabel hebben gelezen. Maar de beste stekken zijn natuurlijk nu bezet en we hebben er het volle vertrouwen in. Maar er het wordt niets. Er wordt één dreumes gevangen vanavond. Het lijkt wel werk van twaalf tot Ballantines time. Morgen weer een dag want we laten ons niet kisten. Ze zijn er, nu nog het goede moment

We zijn er weer.

Dus de volgende dag de eerste oktober 2014 staan we er weer maar nu pas na ons werk na vijven en vissen het hele opgaande tij mee. Het is dat het weer lekker weer is maar we krijgen geen enkele aanbeet

Nu zijn we precies op tijd.

Moeten we nu weer zonder aanbeten naar huis terwijl het op dat “slechte” moment twee dagen eerder super was. Het is om gek van te worden. Vadertje Glasoog is een ramp maar onze stekelige zeevariant kan er ook wat van. Gelukkig maar anders heette zoals ik altijd zeg het is vissen anders hadden ze het vangen genaamd

Vluchten nu voor de vloed in Europoort.

Ik sta al in het water met m’n lieslaarzen en Leo houdt het ook voor gezien op zijn laarzen. Hij kan nog net oversteken vanaf de keien naar het hoge talud

Eindelijk heb ik mijn zeebaars dit jaar vanaf de kant.

Terwijl we terug rijden naar huis zien we nog ween paar vissers staan en we zijn altijd bereid tot een praatje hoe het is. En deze ook dus we horen dat hij vandaag een paar dreumesen heeft gevangen. Dat is knap want we zagen hem aan de overkant vissen en hij herkende ons ook gelijk. Hij verteld nog wat hoe hij dat doet en de technieken van de Oom van Leo worden nog wat bijgeschaafd. En dan staat zijn hengel krom en we zijn niet meer te houden. Hij pakt een mooie vis richting zeventig. Hij heeft er geen probleem mee dat we ook hier vissen en we halen gelijk de hengels uit de auto. En dan eindelijk kan ik na een half uurtje gooien mijn zeebaars vanaf de kant bij te schrijven anno 2014. Geen bak maar ik ben er reuze blij mee

Vandaag sta ik alleen.

Natuurlijk rijd ik weer na de laatste portret sessie van vandaag op 2 oktober 2014 na vijven richting Europoort. Ik ben helemaal in de “Mood” zou bijna een plaatje van GlennMiller op zetten, kon dat maar in de auto

Na vijven alle tijd dus moet dat toch gaan lukken.

Maar wat ik ook probeer langs het HartelKanaal, heb me het apelazerus gelopen het lukt niet vandaag. Nu weet ik weer waarom ik zo graag een bootje zou willen hebben. Wat was het werelds langs de Blokkendam in het verleden. Dit jaar komt de nieuwe trailerhelling met drijvende flonders en loopplanken er in Stellendam. Dan wordt het makkelijker de boot er in te laten en zal de blokkendam weer vaker in het jaar de jachtgronden worden van de BassBuster

Harders genoeg ze zwemmen onder m’n voeten door, vissen van 60cm en meer.

En als het hoog water is richting schemer komt Leo toch nog even kijken en vissen we samen het HartelKanaal af maar zonder successen

Ik kan ze niet vangen.

We kunnen ze niet voor de gek houden en volgens de insiders zijn ze er wel. Zelfde verhaal dus als op het Haringvliet. Probeer ze maar eens te trickeren tot een aanbeet en dat is Leo gelukt begin van de week. Maar de temperatuur blijft nog even dus volgende week nieuwe kansen. Het weekend mijdt ik want dan sta je overal schouder aan schouder

Het is een fantastische stek, waarschijnlijk de verkeerde tijd.

We zeggen onze mede kompanen succes en bedanken voor de informatie maar we gaan weer richting Hellevoet, misschien dat de snoekbaars ons vriendelijker gezind is morgenavond. Dan willen we naar ons theekransje gaan op de Punt want we missen al een paar dagen de Hellevoetse nieuwtjes. Jaja de op de Punt weten we eerder het nieuws dan het plaatselijke suffertje. Dat is een ding wat zeker is…