MinnKota en Humminbird aan de Beurt

FF bellen en in een paar minuten is Marco er.

Zondag 15 december 2013 met mijn laatste speeltjes op weg naar Marco Groenenberg in Nieuwkoop maar wat een reis is dat elke keer weer vanuit Hellevoetsluis zelfs op zondag is dat een hele onderneming.

Ik wacht al een paar weken op een nieuwe kop voor mijn MinKota Riptide omdat hij niet ankert en dat is eigenlijk de belangrijkste functie voor mij buiten het vastzetten van route’s op mijn vis stekken. Als je een aanbeet krijgt en je druk op de knop ankeren dan blijft de boot vast liggen via de GPS mode op de plek hoe hard het waait of stroomt met deze 101 ponds/36V motor. Fantastisch natuurlijk bij een wrak, een school kleine vis voor de Blokkendam als de makrelen er op duiken of de zeebaarzen die er onder liggen maar ook met een calamiteit. 19 September jl. heeft Marco van Evin deze gemonteerd naar volle tevredenheid zoals te lezen was op de BassBuster avonturen maar er was dus een euvel mee. Nu heb ik altijd geluk met dat soort dingen maar deze keer misschien een geluk bij een ongeluk want over mijn HumminBird ben ik ook niet erg tevreden en daar wil Marco me ook gelijk wel mee helpen. Het is garantie werk met ons telefoongesprek vorige week, ga daar maar niet van uit riep ik nog want ik heet geen Guus en jawel hoor maar bij nader inzien was het twee jaar geleden + twee maanden dat ik hem heb gekocht. Ingebouwd en geïnstalleerd is een heel ander verhaal. Ben daar zelf laks mee geweest en eenmaal op het water dacht dat het aan mijn onkunde lag, ik had toch tijd genoeg had om de boot volledig op te bouwen aan accessoires want gelukkig slaagde ik 23 november 2012 voor mijn vaarbewijs anders had het nog langer geduurd voordat de BassBuster in de vaart zou gaan. Met de Linder ging het ook allemaal PrimadeLux wat ik wilde op het Haringvliet je moest alleen zorgvuldig je stekken kiezen met waar je er in ging, welke loswal je gebruikte zodat je niet te ver hoefde te varen en dat hoefde ook niet je ving je een ongeluk een paar jaar geleden dus waarom al die haast Plan Plan zou ik zeggen. Maar jongens, als je een nieuwe fisfinder of elektro motor wilt aanschaffen laat dan de grote firma’s links liggen en ga direct naar Evin. Oké de offerte is wat duurder maar de kennis is onverslaanbaar en dat is dik en dubbel waard. Ik heb mijn fishfinder elders gekocht en dat was niet eens om de prijs maar op aanraden van een mede viscompaan maar de aftersale is naatje. Na verkoop zoek je het maar uit en nu wordt ik geholpen zelfs op zondag

Heuuhe, stoppen op de van Brienenoord.

En op Zondag wordt ik wakker om half elf terwijl ik rondom die tijd in Nieuwkoop zou zijn. Gisteren weer een jichtaanval gehad weliswaar na een lange tijd, van maanden geleden en door de medicijnen als een blok geslapen, wel laat in slaap gevallen door de pijn maar bijna pijnloos wakker geworden dat gelukkig dan wel. Snel een belletje maar Marco maar geen probleem hij gaat dan eerst wandelen met de hond en zijn dochtertje en even later na een bak koffie en een boterham zit is achter het stuur. Ik let niet goed op als ik de Spijkenisse brug af komt er is veel verandert na de Beneluxtunnel met afslagen de laatste maanden en ik zit verkeerd ik rij richting Dordrecht i.p.v. Den Haag terwijl overal staat routeplanner uit langs de weg. Maar dat is geen probleem want dan ga ik via de Brienenoord brug en ik zie aan de routeplanner dat het niets uit maakt qua tijd

Heeye die gaat zeker richting OM, Spui naar Hellevoet.

Maar op de Brienenoord sta ik stil want de brug gaat open en er gaat een bootje doorheen die waarschijnlijk richting Haringvliet gaat. Daar kunnen ze de motoren testen want je mag er zo hard varen als je wilt. En de sluis door naar open zee zodat de motoren ook getest kunnen worden op het zoute. Het is een fantastisch gezicht zo’n bootje van vijftig meter of meer scherend, planerend over het water te zien gaan. Als die moet tanken hahha daar kan je een kleine woning van kopen als die van leeg naar een volle tank moet gaan

De boat hangt er noch achter.

Dat duurt wel even voordat ik weer verder kan ik ben al laat dus dit kan er ook wel bij en als ik dan wat later ergens bij Zwammerdam, hoe verzin je het moet gelijk aan Olivier Bommel denken ik weet niet waarom maar ik herken het wel van vorige keer. Hier had ik weer niet moeten luisteren naar de routen planner en wordt ik binnen door geleid langs een heel smal weggetje met gelukkig rond dit tijd stip weinig verkeer. Je moet steeds wachten op een tegenligger in van die kleine vakjes maar meestal krijg ik een licht seintje als ze me zien aankomen dat ik voorrang krijg met de BassBuster hoog toornend achter de auto of zou het de bullbar zijn…

Bij de MinnKota de kop vervangen is binnen vijf minuten voor elkaar.

De kop van de MinnKota is met vier schroefjes los en weer vast maken zo verholpen en waar diegene is gebleven die vier, vijf weken geleden is opgestuurd naar Hellevoetsluis is nog steeds niet gevonden. Die is kwijtgeraakt op het sorteercentrum. Die zweeft daar nog steeds maar gelukkig voor Marco verzekert opgestuurd. Allemaal garantie maar me helpen met de Humminbird dat noem ik nu service, welk merk het ook is qua diepte meter en fischfinders de kennis kwijlt er vanaf. Ik leer gelijk hoe ik em moet instellen qua sterkte van ruis, side Imaging, sonar beelden, water verklaren, sonar view, sonar zoom view, split sonar view schermsnapshot, opname view, zijbundel view, panorama view, kaart view, combo view met of zonder functies en gelukkig zijn dat er maar elf Kaartoriëntatie, waypoints, routes en tracs, positie’s en navigeren, opgeslagen tracks bewerken, bodem tracking, bereik ervan, split positie, si gevoeligheid, kaartsnelheid, koers en projectie lijnen  je begrijpt het al het duizelt me een beetje in de boot. We stellen hem in naar mijn kennis van water waar ik vis en later moet ik de fijn tuning doen op het water. Voor Indonesia moet in heel andere waarden instellen omdat het daar sowieso veel dieper is, zout water en een heel andere structuren van oppervlakte water, alg, vuil etc. We updaten de fishfinder gelijk naar de nieuwste versie zodat oude fouten zijn uitgesloten. Hij laat heel snel zien dat er te weinig stroom is en sluit gelijk weer af onze laatste visdag met John alias Guus was het direct raak en het is dat ik het Haringvliet op mijn duimpje ken anders s de gehele visdag naar de gallemiese. Heb er altijd problemen mee gehad maar dacht dat het aan mij lag maar deze info kwam steeds eerder op onze visdag met eerst dat vervelende waarschuwings balkje op het scherm wat we maar niet weg kregen

Diepte alarm van een meter is te weinig met een Front Troller.

Mijn diepte alarm moet naar dieper die staat voor het Haringvliet op een meter onder het staartstuk maar met een front troller die alles zelf regelt kan dat niet. Op het Spui waar het stroomt als een jekko heeft dat me al een schroef gekost. De boot draaide plotseling in een keer om omdat het ankeren niet goed werkte en natuurlijk lag daar een steen langs het talud. De boot draaide daar over heen en de schroef raakte de steen. Dik € 200,- schade en heel laat thuis omdat we heel zachtjes moesten varen want alles maar dan ook alles trilde en schudde. Daar wordt je niet vrolijk van. Met een Backtroller zoals ik gewent bent kan je zelf de boot overal langs sturen het is even wennen en ik denk dat die front troller me heel goed gaat bevallen zodra ik hem onder de knie heb

Beetje water erbij.

Waarschijnlijker is het probleem wat ik heb de accu want die stort in elkaar zodra de HumminBird aan gaat loopt hij direct terug van 13,8 naar 12,5 volt waar hij dan blijfty hangen maar er zit ook weinig water in de accu’s. We vullen en bij en er gaan drie koffie beker gedestilleerd water in en nu is het weer afwachten na laden of hij het blijft doen. Willem van Vas waar ik ze heb aangeschaft komt ook volgende week ff kijken

Daar is eindelijk mijn zekeringen kast 12V.

Ik heb een extra 12V/95ah/20h accu staan in de boot om alle apparatuur van 12V daar op aan te sluiten als vishfinder, licht om te traileren ‘s avonds, marifoon, radio, en claxon zodat dat allemaal niet op de startmotor staat. Je wilt niet hebben dat de motor niet start op open water. Alleen de downriggers staan op deze startaccu want die gebruik toch alleen als we trollen met de hoofdmotor en de automatische pomp die al het water aromatisch uit de romp van de boot pomt die als enige na de centrale zekeringkast staat met de aan en uit knop voor alle elektra 12V. Er komt zelfs een extra kabel te liggen met Edison stekkers zodat de tweede 12V accu ook gebruikt kan worden als de start accu om een of andere reden mocht uitvallen, nee veiligheid voorrop zoals m’n maatje Joop Flohil me ingepeperd heeft al jaren geleden

Bart komt ook even helpen.

Ik kan het eigenlijk gelijk vinden met Bart de buurjongen die Marco vaak komt helpen het lijkt huize Warung Freek wel honderd uit heeft hij te vertellen en gaat morgen gelijk kijken of zijn avontuur er ook op staat

Bart beleeft zijn eigen avonturen.

Terwijl we met de BassBuster bezig zijn gaat Bart op onderzoek uit eerst de tractor vullen met benzine en rijdt een rondje en daarna de boot even proberen maar daar loopt hij vast met die lage waterstand in de polder en gaat BigMario hem redden

Ik herken dat wel.

Als we dan de Humminbird uit willen zetten lukt dat niet. Hij zegt wel dat we de knop vast moeten houden maar afsluiten ho maar. Precies wat ik mee maakte een paar weken geleden op het water om het na een vijf minuten plotseling wel te doen zo ook nu. Zomaar de stekker er uit trekken kan niet het is een PC dus hij moet zichzelf afsluiten. Het heeft dus niet aan de versie gelegen want hij is nu geüpdatet naar de nieuwste versie. We hebben het gefilmd met mijn fototoestel zo dat we het kunnen laten zien aan de importeur Technautic. Nu op naar huis en moet weer anderhalf uur sturen en vindt het is te laat om nog even langs Floris te gaan in Waddinxveen. Ik zit er ook een beetje doorheen zal blij zijn met de hele combinatie thuis te zijn dus Studio Sport redt ik net. Maar hier in Nieuwkoop ben ik bij het goede adres met m’n visserij, nee met mijn technische problemen bij de visserij. Dit is wat je verwacht van service als je na lang overwegen die dure attributen  koopt, niet dan…

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *