WitVissen in Brielle

Het is de laatste weken niet best gesteld met het vissen op de Predators in het Haringvliet zowel vanaf de kant als vanuit de boot. Je moet echt de rivieren opzoeken het water hier is kristalhelder ook na een fikse regenbui en daar houdt vadertje glasoog niet van. Roofblei daar is het nog veel te koud voor, de baarzen liggen naast snoekbaarsen denk ik en de snoeken hebben er geen zin in.

Op negen december rijdt ik ‘s morgens naar het Haringvliet om te kantikalen op de Punt maar kom Leo tegen voor de zaak van Mario. Die wilde wat maden halen om in de haven van Brielle te gaan vissen op grote voorns ja die jongens van meer dan een halve kilo. Dan gaat ik wel mee zeg ik enthousiast maar moet wel alle spullen nog bij elkaar zoeken. Het is al lang, heel lang geleden dat ik een dobbertje uitgelijnd heb, of voerkorf gevuld dus dat lijkt me wel wat nu er geen roofvis is te verlijden tot een aktie. Snoeken zou kunnen denk ik met groot dood aas maar dat in niet zo mijn ding

De DropShot techniek en de ene na de andere baars kan de verleiding niet weerstaan.

Geeft niet we gaan ff naar de punt en dan zien we wel. Maar na een half uurtje met de shad het water in beroering te hebben gegooid kijken we elkaar aan en we knikken. Robert snap er niets van en de broer van jan met z’n zwager altijd van de partij als toeschouwers vragen zich af of we niet lekker zijn. Gaan jullie wit vissen…

Nog precies twee borjes over hahaha.

Thuisgekomen nemen we eerst een rijsttafeltje voor twee want er is plenty overgelaten door mijn oude buurtjes uit de Theo Kwantenstraat gisteren en Henny heeft weer heerlijk gekookt. Of heeft ze veel te veel gemaakt en ik denk dat laatste. Zal de Indonesische invloeden zijn want we koken altijd voor meer mensen dan er zijn of komen. Ben niet anders gewend

Leo met zijn WinclerPicker.

Dan is het witvis spulletjes uit het stof halen. Ik neem mijn Boulenaise hengel van zeven meter mee want ik begrijp uit Leo zijn verhaal dat het vissen is op op deze afstand en een vaste stok van dertien meter die ik natuurlijk af kan steken tot de gewenste afstand. Maar Leo heeft al meer met dat bijltje gehakt en neemt twee Winkler pickertjes mee eigenlijk het hele kleine het zusje, of beter de voorloper van de feederstok

Het werkt fantastisch.

Met beide technieken vangen we ons klem aan mooie voorns op maden en casters dat zijn madenpoppen maar voorral de grotere bakken op maïs. Gaan we binnen de meerpalen dan zijn ze een stuk kleiner het is er ook een paar centimeter ondieper en tegen het taludje aan dan zelfs roof bleitjes en baarsjes eten het zoete gele spul. Met made en casters vang je dus de wat kleinere wel heel veel maar wij zitten echt op de grote exemplaren te spinnen. Hennep is het nog wat te vroeg voor maar dat moet hier ook als een jekko werken denk ik van de winter en waarom niet het oer oude deegje met vanille, zout of tandpasta. Weer wat om uit te proberen. Hele leuke visserij dus maar in het week end hoef je hier niet te komen dan staan naar horen zeggen ver voor daglicht al op te tuigen anders is de stek weg. Want wil je hier een wedstrijdje organiseren als vereniging de plekken zijn beperkt, sta je achter in de rij deze stek is beroemd nee, wereld beroemd want er wordt ook engels, frans en duits gesproken op de steigers

Gaat fantastisch als je niet met een wedstrijd mee doet en voor de leut zit.

We vermaken ons vanmiddag opperbest in de haven uit de wind in het zonnetje. Het doet me weer een beetje denken aan de hengelsportwedstrijden op zaterdag ochtend dik dertig jaar geleden toen ik nog in Dubbeldam woonde en wat later op m’n zelf in Zwijndrecht met de Hengelsport vereniging Sterrenburg uit Dordrecht. Daar visten we elke zaterdag met aftrek van zes wedstrijden geloof ik me te herinneren i.v.m. vakantie etc. Met tussen competitie’s van herfst, winter, kerst, pasen met dito prijzen als een Kippen, rollade of een chocoladen paashaas die voor dan weer voor Ria waren waarvan ik de kontjes en het overgebleven brood kreeg uit de kantine van m’n werk om die dan te drogen op de verwarmings buizen in de kelder van de flat en die daarna te vermalen tot poeder in de gehaktmolen van mijn moeder op m’n balkon. Want je had geen nagel om aan je kont te krabben als je toentertijd als vrijgezel een flatje bewoonde aan het Vinkplein dus moest je improviseren en was dat je basis voer. Buurman Peter Baan werkte bij een overslag bedrijf en die regelde dan wel of niet geplette mais, tarwe, erwten en weet ik allemaal niet wat voor me om dat dan te koken en er o.a. zout, zoet en zelfs zuur doorheen te mixen welk jaargetijde het was. In de winter dus in de havens van Dordrecht grenzend aan de Dordse Kil en Oude Maas in de Kalkhaven, Bomhaven, Wijnhaven, Nieuwe en Wolwevers haven keuze zat, in dubbeldam o.a. Wantei, de Zuid- en Oosthaven, Kop van ‘t Land aan de Nieuwe Merwede ook van die grote bakken van voorns vangen die dan ‘s winters de havens in trekken. En dan om 13.00 uur terug in de auto met m’n boven buurman Piet Steur naar de André van Duin Show luisteren op de autoradio en eerst langs m’n ouderlijk huis Chili Concarde eten die m’n toen nog “kleine” zusje had gemaakt. Heerlijk en dan bedoel ook de tijd

Dinsdagmiddag zijn we weer van de partij.

Het was gisteren dus zo leuk dat we dinsdagmiddag 10 december 2013 na eerst weer wat te hebben gegeten de laatste nasi met kip, bami pangang, rendang, frikadel-pan, sambalgoring boontjes van Henny gaan er weer prima in voor we gaan. Heerlijk weer (temperatuur ook) om het vis avontuur zo te beginnen

Het is hartstikke leuk natuurlijk dat haven vissen in de winter.

En natuurlijk komt Erik de PatatMeister ook even buurten maar gelukkig deze keer heeft hij zijn lange lat meegenomen en vist voor het eerst van zijn leven met de vaste stok op wintervoorns. Hij heeft ze nog nooit zo groot gezien en snap nu waarom het IJsselmeer nu voorn vrij is want al deze oranje rijders zijn gedroogd of gerookt richting Rusland waar het een delicatesse is. Ik heb ze vroeger wel een s gegeten toen ik met mijn vangst op de boerderij terug kwam waar we een weekje op vakantie waren daar waar m’n vader in de oorlog onderdak had gevonden en nog steeds de goede contacten er natuurlijk zijn. Oma deed niet moeilijk en tussen de misddag aten we die voorns dat vergeet je niet meer als tien jarig ventje. Zoiets als de Talapi waar we het al meer over hebben gehad de bevolking moet ze niet en in het buitenland kunnen ze er niet genoeg van krijgen zodat er nu in Thailand hele gebieden naar de knoppen gaat. Kan het nog gekker als met de wijting die was vroeger alleen voor de kat maar dat begint ook eindelijk door te dringen dat een beetje formaat dat dan weer wel een heerlijker vis is

En we vertellen hem ik het kort dat voorns azen net boven de bodem en dat neemt hij “natuurlijk” gelijk van me aan en vangt zijn PR aan voorns. Alhoewel de eerste de beste beetje redelijk formaat voorn zijn hele spulletje in de war gooit en top, lijn en spoeltje meeneemt richting overkant maar het begin is er. Dat kunnen we van elkaar wel hebben, flink eigenwijs zijn we natuurlijk allemaal maar in je opnemen van dat gebeurt me geen tweede keer onder de mannen. Zo zijn we als roofvissers lekker bezig maar we kunnen natuurlijk niet wachten op het Haringvliet tot ze daar løs gaan.

Kerstkaart

We zijn wat laat vanavond want ik moet nog wat kerstkaarten ophalen op het fotolab voor één van mijn klanten maar een Kerstkaart is natuurlijk zo gemaakt hier de brug bij Brielle uit de losse hand bijvoorbeeld. Beetje sneeuw erbij of overdag met wat wakken, voerplekken en vogels erbij, wat ijs pret zou helemaal goud zijn met een Koek & Sopie kraam erbij zou helemaal mooi zijn maar de kaart is dan voor volgend jaar denk ik…

Reactie’s

Hoi Freek,

Mario Roobol en Marco Cillekens vinden dit leuk.

Arno Borsboom tjonge jonge zeg, ik maar werken kut dagdienst

Ivonne Pijl Heb jij niets beters te doen ???

Hee Freek. Ik zou jou wel eens willen zien in de tandartsen stoel.

Wij hadden afgesproken dat je mijn onkunde op witvisgebied geheim zou houden. Zeker geheim gehouden moest worden dat ik op de eerste de beste recordvoorn alles verspeelde, toprubber, tuigje alles.

Maar het was weer een geweldige middag.