Met de TroutBuster op pad

Kom Floris onderweg tegen.

Dinsdagmiddag 15 oktober 2013 vissen met Floris. We gaan er in bij de helling van Middelharnis en willen het Haringvliet onveilig maken en als dat niet lukt gaan we naar de Oude Maas. Dat is het voordeel, op twee paarden wedden als je een snelle boot heb.

Stap net over tienen goed gemutst zeker na gisteren in de auto met m’n hengel, twee dozen shadjes, koffie, warm water voor de soep, wat blikken knakworsten en een zak met broodjes. We gaan vandaag met de TroutBuster op pad en beginnen op het Haringvliet en gaan er in in Middelharnis richting Tiengemeten

Onderweg zie je overal dat er de laatste dagen nogal wat water is gevallen in Zeeland.

Onderweg zie ik dat alle sloten tot de rand zijn gevuld en hele stukken land zijn “afgeschoven” zo de sloot in. Zelf een stuk dijk naast de weg is ingestort in Stellendam zodat ik niet binnen door kan rijden en Hein en Ina een begroeting geven via m’n koeienhoorn op de auto en bij de Noorddijk is het helemaal raak daar is de de dijk afgegleden tot aan het asfalt en is de weg berijdbaar via maar één strook

We zijn er bijna.

Bij de benzine pomp kom ik Floris tegen niet om te tanken maar om de chocolade waarna we samen oprijden het laatste stukje naar de losswal

Na twee uurtjes ploeteren vertrekken we naar het Spui.

We vissen vanaf Middelharnis richting Tiengemeten alle stekken af vanaf drie meter naar zelfs dik twintig maar we kunnen niets trickeren tot een aanbeet en dat terwijl gisteren het Haringvliet top was wat een ondoorgrondelijke vis is dat toch onze snoekbaars, vadertje glasoog zullen we nooit begrijpen. We komen tot boei 10 en zijn twee uur verder en geen aanval kunnen pareren beide geen tikkie kunnen registreren. De koffie is op en af en toe regent het even kijken we elkaar even aan om direct de hengels op te ruimen en vol gas richting Spui te varen om visa dit water naar de Oude Maas te gaan

Daar waar het ook regent en we verwelkomt worden door Visserij Nederland die daar aan het monitoren is en over een kleine kilometer heen en weer vaart en tegen de stroom in op half water met een sleepnet varen langs de vaargeul en elektrisch vissen langs het riet in een kom bij Barendrecht. Zou wel willen weten waarom juist hier en wat daar de bedoeling van kan zijn op precies die plek en op zo’n klein stukje water

We hebben eigenlijk gelijk vis.

We starten door een kilometer voor onze stek te gaan trollen op vier meter water maar op één hele mooie baars na is dat ook geen succes en de hemelpoort blijft maar open staan. Wat een water allemaal maar koud is het niet en we hebben goede regenkleding aan en met je rug in de wind zitten is het goed te doen. Op onze snoekbaars stek beginnen we tussen de zeven en negen meter en hebben eigenlijk gelijk vis. Geen grote allemaal rond de vijftig centimeter met af en toe een uitschieter die over de zestig cm heen schiet en gelijk goed partij geeft

Kapitein en Kokkie tegelijkertijd.

Als het dan eindelijk even droog is kunnen we de pan op het vuur zetten en wat warms eten en dat gaat er wel in. We zijn blij dat we naar de OM zijn gevaren want het is hier werlelds weliswaar niet groot maar we vangen tenminste wat, de stroom is net gedraaid en we hebben nog heel de middag voor ons. Als het nu droog blijft zou helemaal mooi zijn. Wat wel opvalt is dat het rustig is met de scheepsvaart en we zijn de enige visboot zo te zien het hele rijk voor ons alleen want zelfs vanaf de kant zien we geen beweging in het struikgewas, riet of kribben

Van alles door elkaar mooie ronde exemplaren richting 70 cm afgewisseld door dreumissen.

En na de lunch gaan we vrolijk door met vissen vangen en nu zitten er af en toe mooi dames tussen en zoals zo vaak hier op dit stuk rivier staan meestal samen met een kromme stok. Het lijkt wel of ze hier altijd aan het verzamelen zijn die glasogen de Zander. Klein en groot zwemt hier door elkaar heen maar als we beide tegelijkertijd staan te drillen zijn de vissen meestal even groot. Op zo’n standplaats tolereren ze dus geen kleinere familie leden. Die zijn dan waarschijnlijk de klos en moeten maar twintig meter verder een ambush plek opzoeken

Het is heerlijk zeker nu de regen even is opgehouden.

We zijn heelijk bezig vandaag en vermaken ons prima. Wat een vissen weer weliswaar wat klijner dan we gewent zijn hier maar heerlijk vissen is dit. Terwijl op het Haringvliet geen staart is te vangen is het hier elke vijf minuten raak. Dat maken we vaker mee en wat dat dan is want andersom is ook vaak genoeg gebeurt. Dan kan het op die grote plas spoken wel vang je daar meestal de wat grotere exemplaren. Dat komt misschien omdat het Haringvliet het eind station is in het deltagebied

Dan is het goed raak.

Maar dan is het plotseling goed raak en kan ik aan de bak. De slip giert het uit en Floris vraagt of dat ik de slip losser heb gezet want hij weet dat ik best strak vist maar ik moet hem wel wat losser zetten want af en toe is de vis niet te houden en neemt hij meter lijn het diepe in. De vis blijft ook bij de bodem en eindelijk heb je dan je snoek zegt Floris. Heel de dag heb ik het er al over dat ik wel eens weer een metersnoek zou willen vangen

Wat ben ik hier weer blij mee.

Of het een flinke vis vals gehaakt of daadwerkelijk een snoek of een dikke snoekbaars als hij zo bij bodem blijft. Echt de groten, bakken dus dik in de negentig of nog groter blijven gewoon staan na de aanslag op je shad, daar is in de eerste seconden echt niets aan te doen maar deze ging gelijk er vandoor tegen het talud aan de diepte in richting vaargeul. Maar als hij dan eindelijk de bodem verlaat en nog enkele runs maakt half water en de slip zijn werk goed doet, gillen doet hij af en toe en komt er nou rook af… win ik toch langzaam terrein en komt hij langzaam naar boven en kan er geschept worden. Een mooi exemplaar van 78 centimeter kijkt me aan met grote ogen. Mijn dag kan niet meer stuk

Komt weer een buitje aan.

Het weer is grillig de ene keer sta je in de stromende regen om daarna een half uurtje in de zon te zitten

Tweede baars vandaag deze maal een jonkie.

Het loopt naar vijven en we hebben dik drie uurtjes heerlijk gevist en zijn blij naar het OM te zijn uitgeweken nadat we het nakijken hadden bij tien gemeten. In ded monding van het Spui naar de Oude Maas pakken we nog een paar dreumissen terwijl dit de uitgesproken plaats is voor dikke jongens maar die geven vandaag geen partij. Terwijl het gisteren de laatste uurtje alleen maar dikke jongens waren wat de klok sloeg. We proberen nog wat op het Spui maar ook daar krijgen we geen aanbeten. We nokken af dan zijn we voor donker thuis. Henny heeft spaghetti gemaakt en daar hebben we wel trek in

Weet nu niet wie het nieuwsgierigst is wat er in dat pakje zit.

Daar ligt ook een verassing klaar van Marco en Floris weet dan dat daar vis gerei in zit en die kan het niet aanzien dat ik dat zomaar laat liggen en steeds vraagt of ik dat niet moet open maken. Daar ben ik dan goed in want ook ik ben natuurlijk nieuwsgierig daar naar maar heerlijk is dat en eindelijk houd Floris het niet meer. Het zijn spulletjes om uit te proberen met het vissen met de downriggers

De TroutBusetr weet er ook een ander bestemming voor.

Misschien is dat voor Nederland allemaal te groot en te zwaar is of er moeten nog een paar poken besteld worden bij Mario om dit te kunnen bemannen achter de boot zoals ze op zalmen vissen maar ik geloof daar wel in een schooltje vissen imiteren met daar achter een enkeling, je haak zijnde een plug, lepel of sardientje die de school niet bij kan houden dan weet Floris nog wel een bestemming er voor zoals jullie zien…

Reactie’s

Freek

Yvonne schreef: Zo dan ,dat is geen sardientje wat een griezel,jij blij dat snap ik. Ga wel een blokje om. Goed gedaan meneer de visser.

Anneke schreef: Zo die is groot

Netty schreef: Wow, Freek, dat is wat je noemt een vette vis aan de haak geslagen :)

Inge schreef: Super gaaffffffffffffffffffff

Eline schreef: Sem vindt dit grappig!