Alles is kompleet anders

Op het Haringvliet staat de wind wel heel ongunstig vanuit Middelharnis.

Als ik na onze Indonesië vistrip zondag 9 juni 2013 met de TroutBuster ga vissen op het Spui om zijn nieuwe I-pilot uit te testen. De temperatuur scheelt dik 25 graden, het stroomt als een jekko en we vangen ook nog maatse vissen en dat met het verkeerd tij en de laagste water stand die lang niet gezien heb op het Haringvliet. Het valt zelfs niet mee om te traileren bij terug komst met de wind op de kont.

Deze keer was ik wat aan de vroege kant en rij een stukje door naar het Haringvliet en zie dat de wind in iedergeval niet de opgegeven 2-3 Bfr is maar een dikke 5 is. Ik kwan al twee Lunds tegen die het hier waarschijnlijk hier op de helling toch niet aan durfden je vist aan deze kant natuurlijk niet lekker en om dan naar Tiengemeten te moeten varen met die lage reling tegen de golven in is ook geen pretje.  Ik denk dat ze om rijden om er bij Hellevoet in te gaan en die kant af te vissen zit je natuurlijk lekker uit de wind maar wij willen het Haringvliet oversteken naar het Spui waar het vorige week zo goed was toen ik nog viste in de 34 graden in de schaduw. Eerst maar even ontbijten en als ik net een tweede beker koffie inschenkt draait Floris de parkeerplaats op om een bakkie mee te doen

Het nieuwe speeltje.

Kunnen we gelijk de bevestiging zien van zijn nieuwe speelgoed en dat ziet er prima uit. Het past allemaal precies en makkelijk te bedienen vanuit de boot ook bij ruw weer en dat is belangrijk want veiligheid staat voorrop zoals geleerd bij vaarbewijs 2 en de Marifoon cursus.

We gaan er in en hebben er zin in.

Tjonge wat ben ik blij dat we die gedaan hebben een paar maanden geleden. Hoor van Jaap de cursus leider dat het een stuk moeilijker is geworden met het nieuwe examen. Zelfs Erik weet niet zeker of hij nu zal slagen nadat die een proef examen vorige week heeft gedaan en dat zegt wat. Je moet nu de stof goed snappen bij de open vragen want in de vraagstelling kan je al de mist in gaan. Sterkte allemaal die nu nog moeten met leren. (Zie “eind in zicht van november 2012)

De Buster gedraagt zich prima in dit weer.

De Buster gedraagt zich weer formidabel op de golven het is natuurlijk niet voor niets “de visboat” in onze noordelijke landen. Daar zie je ze overal op de meren en fjorden varen. Maar waar we benieuwd naar zijn is hoe de I-pilot zich gedraagt en daar is bij Minn Kota niet over één nachtje ijs gegaan. Hij ligt muurvast voor op de boot zelfs de kop aan de lange steel zie je nauwelijks op en neer gaan t.o.z. van de boot in de golven

Voor mij de eerste van het nieuwe seizoen.

Na de uitleg om hem in en uit het water te tillen wordt het tijd om een shadje te leren zwemmen. Mijn Godfather komt zo uit de koffer van de Indonesia trip dus moet hem even opbouwen, molentje, nieuwe onderlijn, een crimplock maar dat is zo gebeurt en kan ik ook beginnen. De eerste worp rustig aan richting oever om de lijn nat te maken en weer te laten wennen en deze spoelt goed op de spoel en hupsakee richting vaargeul naar het talud gegooid zo’n vijftig meter verder. Gelijk de beugel dicht want de stroom komt er al aardig in die is net omgedraaid en de loodkop bereikt de boden. Tik em omhoog en heb gelijk het ritme weer het is net als fietsen. Even onwennig maar na twee slagen heb je het weer. Ik ben halverwege en ik krijg er een tik op die ik volledig mis sla. Verbouwereerd van, nu al we zijn net bezig, valt de lijn even slap. De hengel weer omhoog en de stroming pakt gelijk de shad op en ik geef weer twee tikjes en ramm ik krijg een niet te missen beuk erop en pak gelijk een mooie snoekbaars. Tjinge wat zijn het vechtersbazen in dit jaargetijde bij deze water temperaturen. Dat is toch anders als van de winter nu gaan ze wel enkele malen dwars door de slip heen de vaargeul in naar het diepe. Fantastisch is het genieten is het geblazen met volle teugen

En ook Floris heeft vis

De shad is wel voll gegrepen dat kan eigenlijk niet anders als je zo’n beuk op de hengel krijg tot ver in het handvat te voelen maar in het net is de shad al los en kan hij op de foto voordat hij weer terug in zijn element gaat

Dat gaat weer een mooie dag worden.

Dan heeft Floris ook vis op het zelfde stukje van het talud dat is een goed begin van de dag maar zoals altijd als je bij de eerste worp vis vangt dat je denkt dat wordt weer werelds vandaag valt het stil om na een kwartier weer drie vier aanbeten en stil is het weer aan de overkant. Zouden ze een parcours afzwemmen als karpers of kunnen we ze gewoon niet activeren. We veranderen nu contineu van grootte, kleur,  loodkop enz. en na een half uurtje gaan we verkassen naar de volgende stek

We hebben een prima lunchmandje mee gekregen.

Kunnen we gelijk nog een bakkie doen en wat eten want Dorien die een paar dagen bij we is heeft weer eens haar best gedaan. Floris proeft zelfs dat het geen pannenkoeken mix is maar zelf gemaakte meel is met eigen ingrediënten. Hij proeft zelfs mint… Ik begin te twijfelen aan zijn deskundigheid niet op vis gebied natuurlijk maar ik proef dat niet en zal het gaan vragen als ik thuis kom vanmiddag aan de chefkok

Oké met mint.

Maar misschien helpt het als je ‘s morgens eerst je tanden poetst of toch dat laatste stukje pizza niet heb genomen gisteravond. Kan eigenlijk niet want volgende week hebben we een BBQ in huize TroutBuster en die heeft gisteren voor geproefd en de kip was meer dan goed gelukt dus ik ben benieuwt naar aanstormend weekend

Floris pakt nog een mooie baars.

We hebben een prima dag alleen de wind is lastig. Die komt uit een rare hoek en het zonnetje mag ook wel door breken maar qua vissen is het prima. Wel op bijna elke stek eigenlijk gelijk vis met af en toe tegelijkertijd een dreun op de top soms bij de eerste worp om daarna tien minuten geen tikkie te krijgen voordat er weer leven in de brouwerij is te melden. Vandaag wel opvallend veel aanbeten hoog van de bodem maar jammergenoeg de dropShot hengel nu niet bij me. Die ligt nog in de BassBuster

En ze zijn niet allemaal aan de maat hahaha.

We vangen ook niet allemaal dikke vissen maar deze is wel heel fanatiek. Amper twee keer zo goot al mijn shadje en hij grijpt hem

Gelukkig zijn de meeste dit formaat.

Maar de meeste zijn mooie vissen, nog geen bakken maar dat komt nog wel. Echt grote vissen en dan bedoel ik dikke tachtigers want groter komt bijna niet meer voor. Zitten wij toch redelijk veel op het grote water maar dikke negentigers zijn op één hand te tellen en door de honderd heen is voor mij lang geleden, alweer oktober 2011 en dat zijn dezelfde verhalen van mijn mede kompanen

Op de beste stek rond Middelharnis.

We gaan naar ‘t Hoad één van de betere stekken op het Haringvliet eind van de middag. We hebben het lang vol gehouden merk ik als ik thuis kom dan is het al 17.00 uur. Terwijl we een ochtendje zouden gaan. Op vakantie is het fijn vissen zeker als het net geen 35 graden overdag in de schaduw is maar toch ook weer fijn om thuis te komen en het tij en stroming er gewoon aanwezig is. Het was heerlijk op het water dat gebeurt van de week nog wel een keer ben ik bang voor.