Weer prima feesie van Rob

We zijn ruim op tijd natuurlijk

Vrijdag 29 juni 2012 was het weer de dag van RaboBank Verzekeringen met name natuurlijk “de dag van Rob” en daar zijn we maar wat graag bij. Elk jaar weer een feest en alles voortreffelijk verzorgt. Begint al bij aan board komen met een bak koffie en een ruime bemeten ontbijt tas als kaas- en pizza broodje, krentenbollen gevulde koek alles er op en eraan dus.

Vrijdag 5 mei 2012 kwamen de verlossende woorden als reactie op mijn Blog van het avontuur over Maasvlakte 2 (MV2) ;

Hallo Freek,

Even noteren vrijdag 29 juni zeevissen met de Rabobank. Ik hoor verder wel of je kan.

Groeten,

Rob Makor.

Rabobank Voorne Putten Rozenburg.

Dubbel Check  en alles is binnen op twee na

Nou en dat hebben we wel want elk jaar is dit weer een evenement waar je als je er een keertje aan mag ruiken er altijd bij wilt wezen. Bere gezellig zijn die dagen met alles er op en er aan prima Balarina geregeld door Rob dus al vroeg in het jaar heeft Joop het er al over van; denk je dat we weer mee mogen. Met de Sirius een daagje voor de Maasvlakte- , uitgang van de Nieuwe Waterweg de Eurogeul en Hoek van Holland tot voor Scheveningen vissen op de makreel. Jaja het is tegenwoordig zoeken naar een schooltje. En ik zeg schooltje want die scholen makreel van pak em beet vijf zes jaar geleden zijn er niet meer. Toen voer je naar de Sam of nog dichterbij vlak voor de helling bij de blokkendam 800 meter uit de kant lag ook een wrakje en je kon zoveel makrelen vangen als je wilde en allemaal groot vergeleken met die ukkies van tegenwoordig

Naast ons doen ze nog wat aan ochtend gymnastiek

Op de boot naast ons zijn ze ook lekker vroeg uit de veren want de Sirius ligt daar dan al een klein uurtje warm te draaien aan de steiger. Die doen onder het tanden poetsen nog wat oefeningen met een fender en een stukje touw. Je moet er maar opkomen die verzwaarde rek en strek oefeningen

Trossen los en deze keer maar een kwartiertje vertraging

En weer gaan we wat later weg omdat er een paar gewoon niet komen opdagen zonder af bellen. Onbegrijpelijk maar deze keer is het maar en kwartiertje als de knoop wordt doorgehakt dus we zijn al een klein half uur eerder dan vorig jaar als het vertrek sein wordt gegeven

En ik zorg voor koffie, goeie deal toch

En terwijl ik wat oude bekenden van vorige trips begroet en nog twee oud bruidsparen ontmoet Renee van de Berg eigenaar van TOS ontstoppingsservice en Jan Klein Hesselink die de scepter zwaait van Hoveniersbedrijf JKH waarvan ik hun trouwreportage mocht maken maakt Joop de hengels vis klaar en zorg ik voor koffie. Ja die solliciteert alvast naar volgend jaar en is goed bezig

Hebben ze nog wat over gelaten

En terwijl de kotters een voor een binnen komen koersen wij het ruime sop. Ze zijn vroeg thuis vandaag maar wil dat zeggen dat ze genoeg hebben gevangen. De meningen verschillen nogal hier over op het achter dek

Het laatste stuk wordt dicht gemaakt

Maar wij proberen het voor de MV2 en kunnen met heel de boot twee makreeltjes vangen. Wordt het weer een dag van lekker zonnen en de schipper spekken in het voor onder. Het weer is fantastisch hoewel ik blij ben een pilletje te hebben genomen want tot de middag moet ik niet aan eten denken. Heb dat weeïge gevoel in de onder buik weer terug want de boot schommelt af en toe wel hel erg met de wind en golven op de zijkant maar ik hou het net. En rond het middag uur ben ik er gelukkig van af en werken die pilletjes. Maar dan eindelijk als de schipper de boot in de Eurogeul laat driften heeft plotseling iedereen aanbeten

Eindelijk makrelen

Maar dat duurt niet lang. Je mag daar helemaal niet meer vissen alleen varen en we worden dan ook gelijk weg gestuurd door de politie. Ze weten natuurlijk vanaf de wal wie je bent door het AIS systeem wat binnen afzien bare tijd wel verplicht zal worden ook voor de pleziervaart

Automatic Identification System

Automatic Identification System of afgekort AIS is een systeem gebaseerd op transponder-technologie waarmee de veiligheid van scheepvaart op zeeën en het binnenwater verhoogd wordt. Het is bedoeld om overzicht en informatie te bieden via interactie tussen de schepen onderling en met instanties aan de wal. Het is in 2003 voor de zeevaart ingevoerd. Op het binnenwater gebruikt men Inland-AIS en is het een aanvulling op het bestaande verkeersmanagement van verkeersposten. Voor het gebruik van AIS-apparatuur kan in Nederland volstaan worden met een marifoon basiscertificaat. De apparatuur dient te worden aangemeld bij het Agentschap Telecom, door middel van een wijzigingsformulier. AIS-apparatuur valt binnen dezelfde categorie als de marifoon.

Het systeem

AIS-transponders zenden automatisch op regelmatige tussenpozen via een VHF-zender die in de transponder is ingebouwd informatie uit, zoals hun positie, snelheid en op de reis betrekking hebbende scheepsgegevens. De informatie komt van de sensoren van het schip zelf, met name van de ontvanger van het Global Navigation Satelite System  (GNSS) en het gyrokompas. Andere informatie, zoals de naam van het schip en haar VHF callsign, of – bij binnenschepen – het ENI-nummer, is al geprogrammeerd bij de inbedrijfstelling van de apparatuur aan boord en wordt ook met regelmatige tussenpozen uitgezonden. De radiosignalen kunnen worden ontvangen door AIS-transponders die op andere schepen zijn geplaatst of op walstations, zoals VTS  systemen. De ontvangen informatie kan worden getoond op het eigen scherm van het apparaat of een kaartplotter, waarbij de positie van het andere schip op dezelfde manier kan worden getoond als op een radardisplay. Het systeem kan de gegevens eventueel ook via een kabel implementeren in het radarbeeld zelf en bovendien kunnen via een aangesloten computer de gegevens nog verder worden verwerkt in een elektronische navigatiekaart zoals een ECDIS-scherm.

Door middel van landelijk dekkende base stations kunnen de signalen worden opgevangen die door schepen met een AIS-transponder worden uitgezonden. Met de zo verkregen gegevens kunnen verkeersprognoses worden opgesteld voor bijvoorbeeld sluisplanningen. In Nederland worden circa veertig van deze stations geplaatst. De eerste werd op 26 april 2012 in gebruik genomen op het traject Rotterdam-Duitsland. Vervolgens is het traject Amsterdam-Rotterdam-Anrwerpen aan de beurt en uiteindelijk heel Nederland.

Reclame boys

We staan op ons vertrouwde plekje en op het achterdek tussen eigenlijk alle vertrouwde gezichten van elk jaar weer

Achterdek clan

Heerlijk is het maar ben toch blij met m’n truitje en wind jack want op het water verkijk je je al snel met de temperaturen

Onder het varen wat drinken en ouwesexhostessen
De schipper zoekt naar duikende meeuwen en wij wachten op de bel

En dat zoeken neemt best veel (vaar)tijd in beslag met een top van 8 knopen. Dat zou best wat sneller mogen en dan slaat natuurlijk de verveling en beetje toe en wordt er wel eens wat van board gegooid als visresten, brood etc. en dat zien die witte rakkers van verre

De meeuwen vliegen op ooghoogte mee

Die hebben dat zo door en knokken om ieder stukje maar we zijn inmiddels de Eurogeul over gestoken en zitten ongeveer tegen over de Noord Pier bij Hoek van Holland wat verder de zee op richting Engeland. als we allemaal duidelijk meeuwen zien duiken over een lengte minstens 500 meter breed. Daar jaagt een school makrelen dus volle kracht er heen

Rob de meester Himself laat wel even zien hoe dat nu eigenlijk moet

En daar wordt door iedereen vis gevangen en de meeste vangen nu een redelijk formaat. En Rob verklapt nu hier zijn uitvinding. Een nieuwe techniek wordt wereld kundig gemaakt. De elastiek op het Zoute. Nu kennen we dit fenomeen al uit de wedstrijd sport op het zoete het elastiek in de vaste stok zodat je grotere vissen de baas kan me een lichter simmetje

Jonge haringen foto van sportduiker Ron Offermans

Maar hier raakt het lood de bodem en veert als het ware op naar de volgende bult en die reactie van het aangeboden aas de haak met glitters wat een vluchtend zeebliek voorstelt is een zo’n natuurlijke angstige vluchtpoging van de jonge haring, die subtiele beweging met de top de lijn los strak houden trickert de vis zo dat dit massaal tot aanbeten lijdt en alle haken steeds bezet zijn met allemaal mooie formaat makrelen. Iedereen mag dit nu weten en zien want na de vele missies die er zijn geweest op om dit systeem te perfectioneren zijn voorbij. Al die vis sessies zijn tot een bevredigend resultaat geleid en wordt dit systeem dus wereld kundig gemaakt en hebben wij vandaag een primeur aan boord nu de octrooien zijn aan gevraagd en zijn gehonoreerd. Rob kan waarschijnlijk gaan rentenieren en de rest van zijn leven gaan vissen en leuke dingen uit gaan vinden. Maar belooft is belooft het organiseren van deze trips blijft hij elk jaar weer doen. Pfffttt gelukkig maar

En Joop…. is lekker bezig die kan het goed vinden met zijn buurman(nen)

En mijn maatje kan het niet laten en is net als op het zoete op zoek naar zijn buren maar dat zijn er vandaag wel hel veel. De hele bakboord zijde kent hem nu en er wordt opvallend vaak gevraagd of hij volgende keer weer mee gaat

Kan ik rustig de koelbox vullen

Daardoor sta ik eigenlijk alleen te vissen aan Backboard zijde heb daardoor de ene full House na de andere en is de koelbox zo vol. En dan komen daar de overbekende wereldwijd beroemde broodjes bal van de Sirius. Dan heeft niemand meer tijd om te vissen

Heerlijk een broodje bal dit keer zonder zagervocht

We varen steeds de school vissen achterna door de meeuwen te volgen en vervolgens dan daar de boot te laten driften

Heb zelfs assistentie zodat ik mijn broodje warme bal kan op eten

Het is heerlijk zo aan board genieten van mijn broodje bal en mijn vismaatje bezig met wat hij eigenlijk het liefste doet

En vis wordt er gevangen en direct schoongemaakt tijdens het varen naar de volgende drift

Er wordt nu redelijk wat gevangen, zoveel zelfs dat we de kleintjes krijgen van de buren die te verwond en het toch niet halen als ze worden terug gegooid. Wij willen er in het najaar en volgend voorjaar mee gaan snoeken. Vissen met dood aas want jammer genoeg mag levend aas onder de dobber niet meer. Wat was er mooier dan een zenuwachtige winde onder een flinke dobber die dan genomen wordt door een meter snoek….

Daar gaat ons snoek aas maar leuk is dat wel

En die witte opruimers van het wijd, die zijn heel nieuwsgierig en honds brutaal want Joop kan ze zomaar voeren uit de hand

We steken de Nieuwe Waterweg weer over

We vertrekken van onze stek voor Hoek van Holland recht tegen over de NoorderPier. Het is nog wel een uurtje of drie varen met deze schuit naar Stellendam maar die tijd komen we wel door. Zeker als Joop achterop met zijn act begint

Joop heeft hier meer volgers dan op Twitter
Meeuwen leren van een disch te eten lijkt ons toch wat te ver gaan

Maar meeuwen van tafel te laten eten dat lukt net niet. Ze durven het niet aan van zo’n glimmend bord te eten

Bijna weer thuis

Rondje boordgang leert Rob dat dit voor iedereen voor herhaling vatbaar is. Wat een dag weer. Het weer erkte uitstekent mee met een zonnetje en weinig tot geen wind. En het is nog niet voorbij met de pret

Aanleggen is toch een secuur werkje met die wind schuin van voren

Je kan wel een paar boegschroeven hebben en dat vergemakkelijk het karwei wel maar het is toch ff opletten geblazen met de wind schuin van voren op dit minuscule plekje wat nog over is in de haven  maar het is waarschijnlijk niet de eerste keer dat de schipper van de Sirius dit doet. Wil hem ook hier vandaan bedanken voor de informatie over dat AIS Tranciever die nog deze maand te koop is met subsidie van de overheid

Een culinaire verrassing

Nieuwe haring met een warme gebakken kibbeling gaat er natuurlijk moeiteloos in na een dag op zee met dat mooie weer. Heerlijk is het en met een gerookte makreel voor het thuisfront kunnen we thuis komen. Want zoals Rob zegt we stinken vandaag naar de vis, we hebben vis om schoon te maken maar zo kunnen we thuis ook verrassen met gerookte vis

Wij kunnen weer thuis komen met ons vieze plunje

En als klap op de vuurpijl heeft Jos van de Ende nog een bloemetje voor thuis. Jos heeft samen met zijn vrouw Monique Zorgboerderij Landgoed die is gevestigd aan de Smalleweg 5 te Zwartewaal.  Zijn verzorgen verstandelijk gehandicapte die intern wonen op de Zorgboerderij  en hebben ook voor deze mensen dagverblijf op de boerderij. Jos is vroeger leraar geweest bij de lagere agrarische school te Brielle en sinds 2 jaar hebben ze dit op zich genomen. De verstandelijk gehandicapten doen allerlei klusjes zoals , verzorgen van de dieren en ook tuinbouw. Ze telen van alles. Van groente tot buitenplanten. Voor de eerste keer hadden ze ook geraniums. Er waren een beetje te veel gestekt. Vandaar dat hij de visclub allemaal een geranium heeft aangeboden. Overigens is nog zat te koop aan tuinplanten en verse groenten volgens Rob. Wij en dan spreek ik voor mezelf en Joop maar zo om me heen links en rechts hoorde ik dezelfde geluiden hebben het opperbest naar de zin gehad en we kijken al uit naar volgend jaar. Maar hopen dat ik wel weer wordt uitgenodigd natuurlijk maar iemand moet toch een verslagje maken. Is deze keer wat lang geworden met (te)veel foto’s maar het is het wachten tot het bestand open is op je PC hoop ik de moeite waard geweest

Oppetee we gaan een keertje op de roofblei

En Rob onze afspraak staat om met de BassBuster eind deze maand op de roofblei te vissen. Wil je alvast warm worden ervoor dan moet je maar even bij de visavonturen van vorig jaar kijken rond deze tijd. De natuur rondom het water is dit jaar twee drie weken later door die lange en voorral koude winter. Eenmaal dat spektakel meegemaakt vergeet je je hele leven niet. Van die runs over het Haringvliet je stem te moeten verheffen omdat je anders niet te verstaan bent om boven het geluid van die gierende slip uit te komen..

Reactie’s

Hallo Freek,

In de eerste plaats genoten van je verslag.

Maar we moeten voor dat we aan de drank gaan nog eens goed door nemen

wat rechts en links is aan boord van een schip.

Stuur en bakboord is wel goed.

Maar dan moeten we het nog wel eens worden, of je naar het voor of achterschip

staat te turen.

                    vriendelijke groeten

                                                  Joop.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *