Heerlijke dag, maar taai

Werkt formidabel de elektrische lier

Zou met Wim gaan vissen dinsdag 19 juni 2012 maar waarop weten we nog niet. Wim gaat eerst een vergunning halen bij Mirabel en Mario van de Catfisch. We hebben de keuze vanaf het strand op de zeebaars op MV2 want die doen het zo af en toe goed of met de boot het Haringvliet, Spui en Oude Maas belagen.

En dat laatste wordt het want met de boot er op uit lijkt Wim het leukste dus de BassBuster wordt klaar gemaakt om het ruime sop te kiezen. Of eigenlijk het vismateriaal want moet alles dubbel maken ook een setje van dit snoepgoed voor Wim natuurlijk. En we hebben de knoop net door gehakt en heb em nog aan de lijn als John op de andere telefoon belt of ik ga vissen. Wim heeft geen bezwaar dus we gaan met z’n drieën vandaag. Moeten we nog wel een uurtje wachten want hij moet uit A’dam komen maar dat is voor ons beide geen probleem. Heb ik alle tijd om lijnen te knopen en kan Wim nog even met de Familie brunchen

Vind de crew van vandaag ook en scheelt natuurlijk vooral terug een losse schouder

We gaan gelijk door naar het Spui op de bekende plekken de Roofblei op zoeken maar we ankeren op een mooie stek en eigenlijk direct gaat de stroom er uit. Terwijl hoog water pas over drie en half uur is. Dat is vreemd maar we proberen het toch een uurtje en als dan de wind ook nog draait en we twee keer moeten ver ankeren hou ik het voor gezien en varen we richting Oud Beijerland waar ook een paar goede verticaal stekken zijn maar ook daar stroomt het niet dus eigenlijk een kansloze missie. We gaan naar de Oude Maas

Dat heb je met nog een fotograaf aan board sta je er zelf ook eens op

Het is heerlijk weer en fantastisch op het water daar genieten we met volle teugen van maar een kromme Godfather zou het spelletje wel kompleet maken

John is niet te houden en wil mijn 8GB krtje vol krijgen zegt hij. Nu maar hopen dat de batterij vol is

En na een klein half uurtje varen zijn we op de Oude Maas waar we de stekken inmiddels ook wel kunnen dromen. En het stroomt er als een jekko. We scheren over de stekken heen zelfs met de elektro motor vol gas tegen

De lessen van 2007 is hij nog niet verleerd

En dan hoor ik heel droog de opmerking naast me “ik heb er één” met die vrolijke lach er achter aan. En Wim pakt de eerste vandaag weliswaar een dreumis maar toch hij is het gevoel dus niet kwijt na 5 jaar

Saampjes op de foto

En het is heerlijk met af en toe een aanbeet en vele missers. Ze doen het maar net en pakken alleen het staartje van de shad heel voorzichtig. Kunnen ook kleine baarzen zijn natuurlijk maar dat denk ik van niet. Die zijn agressiever in een schooltje en dan heb je aanbeet direct op aanbeet tik op tik zal ik maar zeggen eeuuhe voelen natuurlijk

Ook John pakt zijn vis met diogonalen

En Ome John laat zien hoe je een maatse zander vangt en pakt de grootste tot nu toe van de dag een dikke vijftiger

Natuurlijk even poseren voor de fotograaf

Eindelijk een beetje formaat vis en dit is natuurlijk heerlijk zo driften op de stroom en af en toe een kromme lat en een vis die door de licht afgestelde slip giert. Moet wel want we zitten af en toe op vier meter water en als de vis dan “meekomt” = mee zwemmen na de na de aanbeet en je denkt een kleintje te hebben gehaakt maar bij de boot gaat hij er alsnog vandoor. Staat dan je slip te strak dan kan je het schudden en ben je em alsnog kwijt. Door zijn gewicht en snelheid is lijnbreuk dan het gevolg we vissen tegenwoordig met 10/100 zodat de stroom er minder vat op. Bij zeebaarzen is dat nog dodelijker omdat ze een zachte bek hebben en de haak geheid uitscheurt

En Wim gaat gewoon door waar hij is gebleven

Maar ook hier is in één keer de stroom er uit en de aanbeten stoppen onmiddellijk. En na een klein uurtje het talud afgepeuterd te hebben gaan we weer richting Spui. Daar denken we de dag toppie te kunnen maken en haken alle drie tegelijkertijd een mooie vis op 12 meter!! zo diep hebben we vandaag nog niet gevist maar ook lossen we em allemaal op een meter onder het oppervlak. Gek genoeg blijft het daar ook bij en na een half uurtje vertrekken we dan ook in één streep naar Middelharnis om het voor de haven nog even te proberen voordat we naar de laatste stek vertrekken ‘t Hoad

En John pakt hier nog een beer van een glasoog
Onder begeleiding van Wim, dan kan de dag niet meer stuk

En daar pakt John nog een hele mooie vis maar in zijn enthousiasme let hij even niet op en op het allerlaatst draait de vis nog een keertje en schiet de haak los. Dit gebeurt zo vaak met een dreg dan rolt de vis zich als het weer ware los als hij aan twee haken vast zit. Maar we hebben hem gezien en hij treurt er ook niet lang om. Hij is al blij met deze dag en zo hoort het ook te zijn. Het was heerlijk vertoeven op het water vandaag. We hebben alle drie vis gevangen niet veel maar het weer maakte een hoop goed. Niet voor niets zitten we nog zo laat op het water. En ongemerkt is het al na negenen het blijft ook zolang licht zijn de patatzaken dicht. Dan moet het maar een loempia worden maar ook de chinees houdt het rond tien uur voor gezien als we in Hellevoet zijn aangekomen en de boot af tanken voor morgen Dan we nemen er maar een borrel op aan de Stammtisch in Warung Freek op deze geslaagde dag. Kan ook heel gezellig zijn. En John boekt gelijk de BassBuster weer voor donderdag die is niet meer te houden en er nog steeds helemaal vol van. De adrenaline stroomt nog rijkelijk door zijn aderen dus hoeven wij weinig te vertellen en krijgen we de smeuïgste verhalen rijkelijk aan te horen. JohnieBoy op zijn best maar wie kent em niet zo altijd uitbundig en positief aanwezig..