Hamburgers en snoekbaars

Stond al bij voorbaat vast dat het gezellig zou worden.

Vandaag zondag 6 november 2011 hebben we de BassBuster en DerMartin een lesje gekregen van de TroutBuster (Floris), BasMeister (Waldi) en AnkerMeister (Erik) in het vertikalen met de goede shad. Ik geloofde heilig in het Explosion Jig met wat aanpassingen gebaseerd op het Drakovitch systeem maar ik ging volledig nat.

Het is rustig op de loswal met trailers de Belg is er die woont hier zowat en drie andere trailers. De haven lig vol in Middelharnis met werkschepen en er kwam net een kokkelvisser binnen. Gelijk wat les gekregen want daar weet Martin alles vanaf. Die heeft er op gewerkt en verteld me hoe het werkt met die stofzuigers aan board die de kokkels opzuigen als het ware. Hoe diep de messen moeten staan etc. Natuurlijk is dat interessant, alles wat met vissen te maken heeft gaat erin als koek. Eerst de natuur kennen en dan vis vangen. En natuurlijk de mooie tongetjes die worden meegezogen want die zijn niet vies van een kokkeltje dus.

Maar even wachten want het is nauw met z’n tweeën.

We wachten dus even want de doorvaart is nauw vandaag en varen de haven uit waar de cracks al volop bezig zijn langs het talud aan de rechterkant van de uitgang haven.

Het gaat goed aan de overkant.

Wij maken eerst de hengels klaar en dan volgen we de leader. Hier staat de wind gunstig want we kunnen met gemak de boot tegen houden in de wind (backtrollen). Floris heeft succes en direct heeft Waldi ook vis terwijl ik een losse moet incasseren. Het aas is er af maar niet goed gehaakt. Zat de dreg niet goed op het nieuwe systeem van Spro met die dreg gestoken als op een shad?

Explosion Jig.

Maar moeilijk te zeggen na een enkele aanbeet en we gaan vrolijk op de ingeslagen weg verder. En terwijl ik wat later weer een tik krijg kan ik em niet verzilveren. Onderwijl Martin met een culpritje verticaald en ook de nodige missers moet incasseren. Ze zijn er dus wel maar we kunnen ze nog niet vangen. Jammer, jammer en Martin is er helemaal ziek van natuurlijk. Die heeft de minste zondagen vrij van ons allen vanwege zijn werk dus als die eens mee kan is die vol spanning. Gezonde spanning uiteraard.

Ook al eerder gebruikt het Drakovitch systeem op14 juli 2009 (zie archief 20090714).

We gaan verkassen richting Tiengemeten en daar is het raak. We worden met de vissen om ons oren geslagen en de TroutBuster is helemaal løs. Die vangt de ene na de andere op het talud en laat de rest zweten. Maar ook daar is het stil na 3 – 4, vier mooie vissen. De TroutBustrer vertrekt alvast richting Oudenhoorn en daar zullen we in ieder geval uit de wind zitten.

Je zal maar een feessie gehad hebben.

Ik maak eerst maar wat shadjes klaar want het geloof in de Jig kop is weg waarna wij nog even naar het talud bij de haven gaan maar na een half uurtje wagen we ook de oversteek en varen direct naar de terrasflats bij Hellevoetsluis en ontmoeten daar de Belg van vorige week. Natuurlijk ff bij kletsen en hij heeft de eerste aanbeet sinds vanochtend vroeg. Ook geen opbeurende verhalen dus. Wij lopen ook dit talud af maar kunnen niets haken. We gaan richting de bunker een gat van 28 meter en de werkhaven van Hellevoetsluis maar na een half uurtje zonder een aanbeet hou ik dit voor gezien. Leo die vanaf de kant vist heeft ook nog geen aanbeet geregistreerd. We varen richting Oudenhoorn met het idee dan naar Middelharnis te gaan en komen de Cateringboat tegen. Bij Oudenhoorn was het redelijk dus daar gaan we zodadelijk weer heen terug. Nu wilden ze net de haven van Hellevoet in varen om uit de wind te liggen en wat te eten dus varen we gezamenlijk terug.

En laat de Bassmeister zien nog meer kwaliteiten te bezitten.

Waar we een heerlijk broodje hamburger en worst krijgen voor geschoteld.

Natuurlijk mentaal geassisteerd door Erik.

We zitten op het mooiste plekkie van Hellevoetsluis, altijd al gezegd. Hier zou ik graag willen wonen direct aan het water.

De wordt is zo aan de beurt.
Dat duurt best lang.
En er is natuurlijk veel te veel en na het schap van AH te hebben leeg gegeten gaan we weer.

Het leven is zo slecht nog moet maar je moet het willen zien.

Heerlijk zo’n warm broodje.

Hehe ff uit de wind, nu komen de worstenbroodjes.

Heerlijk is het Waldi en goedgekeurd door iedereen. Lag vorige keer aan de boter? of verkeerde worst. De uien waren niet vers. Nou mij maakt dat niet uit hoor het was weer prima de luxe cheff. Fantastisch kokkie.

Kokkerellen.
Ziet er goed uit, niets meer aan doen.
Peukie vooraf.
Buster, buster..

Maar ook op de stekken waar het trio heel de ochtend de handen vol hadden wordt er niet s meer gevangen en we gaan richting Middelharnis.

Het lukt niet meer, dat vangen dan maar moet de BassMeister alweer..
Niet te geloven waar haalt die het vandaan, misschien moeten we zijn nickname veranderen..

En ook daar waar we vanmorgen nog aanbeten voelden op de verschillende stekken was het nu heel stil. Het was natuurlijk weer een heerlijke dag met z’n allen en we hebben volop genoten. En na verdelen van de vissen is er misschien op de menukaart in Warung Freek deze week toch nog kibbeling te verkrijgen.

Gelukkig waren er nog mosselen

Henny heeft Dorien naar haar werk gebracht vanmiddag zodat Martin de hele sessie mee kon vissen en na een baco’otje als afsluiter houd hij het voor gezien. Ik heb nog wat op te ruimen in de boot natuurlijk na een dagje vissen en nog even alles nalopen zodat het weer klaar staat voor de volgende sessie. Gelukkig is er nog wat overgebleven van onze mosselavond gister en heb ik weer een makkie als Dorien is geweest. Erik bedankt voor het schoonmaken gisterenavond van de overgebleven mossels en gebakken met kruidenboter (zo laat mogelijk er in doen als de mossels al bruin zijn zegt de kok) heb ik weer fantastisch gegeten met zelfgemaakte frietjes. Heerlijk, heerlijk natuurlijk zou de AnkerMeister zeggen. Nu maar wachten op de voetbal en hopen dat ik wakker kan blijven na zo’n dag op het water. Gelukkig is er maandag een herhaling…

Reactie’s

Floris, Freek bedankt het was weer een geweldige dag met alweer geweldige vangsten.

Erik

Ik typ dit bericht met links, want schrijven met rechts gaat me slecht af wegens een wat overbelaste pols.. ik denk dat dat vanmiddag gebeurd is ..

maar dat terzijde..,

Het was mij ook een waar genoegen, Waldi en erik, jullie kookkunsten waren uit de kunst..ik kan merken dat jullie goed op elkaar ingespeeld zijn..

Ik vond het dagmenu van vandaag een absolute aanrader..