Opie’s mooiste visdagen

Zijn eerste roofblei was dat en gelijk eentje van een goed formaat waarmee meteen de PR van Opa aan gruzelementen werd gevist 20070709.

Het is al weer even geleden dat de kleinzoon van Joop is mee geweest in de boot. Moest even zoeken maar was 19 juli 2007 om precies te zijn. Tom komt in elke vakantie een paar dagen vissen met Opie. Helemaal mesjogge issie van het spelletje.

Een beste dag hadden we er niet voor gekozen. De slechtste dag van de week met eind van de dag onweer voorspeld. Maar regen vinden we alle drie niet erg zeker niet met deze temperaturen. Als het droog was wilde je snel je regenkleding uit doen. De luifel wilde we niet omhoog zetten want met z’n drieën werpen gaat niet met de kap opengetrokken.

Joop geniet en deze keer niet van het vissen maar van zijn kleinzoon.

Ik moest eerst naar de Fysio nog steeds voor mijn schouder, 6 januari gevallen in het heets van de strijd zal ik maar zeggen en de schouder uit de kom. Wat een pijn was dat zeg. Deze is nog steeds niet helemaal genezen (frozen sholder). Maar we zijn er bijna, de laatste loodjes zal ik maar zeggen. Joop en Tom vonden het best want die hebben gisteren tot laat aan de waterkant gezeten. Dus eerst nog wat eten natuurlijk de eieren met spek een bakkie leut erbij zodoende dat we  om 13.00 uur aan de helling stonden in Middelharnis.

De stabilo met het “pluisje” was weer de favoriet vandaag.

Maar op onze stek hadden we te maken met tegenwind dus met de pluggen vissen was lastig. Het duurde wel heel lang voordat de stroom de plug over de “hot” spot heen had gelift. Gelukkig was er vandaag niet al te veel vuil in het water maar toch.

Smile, glimlach van oor tot oor bij beide.

En dan kan Tom aan de bak en weet nu wat een Roofblei drillen is op groot water. Genieten met volle teugen en wij natuurlijk ook. Wat is er leuker dan zo’n koppie in de boot.

Het is een Welgraven maar genen van de Flohilletje zitten er ook in dat is duidelijk

En drillen dat kan hij wel met Opie Joop als mentor. Die kan trouwens als geen ander genieten van het drillen van een vis en kan als één van de beste lang genieten van de uithalen en gillende geluiden van de slip voordat de vis wordt geland in het schepnet. Dus niet scheppen maar landen maar dat hebben we al vele malen eerder over gehad.

Dan eindelijk zien we de eerste glimp, schaduw van een beste Roofblei.

En nu vissen we met maar één haak “pluisje” dus is scheppen een makkie. Wel even wat rechtzetten. Joop had niet zoveel vertrouwen in deze vlieg de bruine gestreepte Summersmile III van Floris Fly Fishtechnieken zoals iedereen twee weken geleden heeft kunnen lezen en heel ongegeneerd doopte hij deze techniek om in, jawel met een “Pluisje” vissen  maar ik moet toch maar volgende keer een hengel voor hem ook klaar maken na vandaag. Ik experimenteerde er al mee boven een loodkop zoals in verhaal 20090919 te lezen in het archief. Dus Floris ik ben reuze blij met je creatie’s die je bind voor mij op verzoek in de kleuren die ik verzint. Het werkt als een speer zoals je ziet.

Als hij of zij natuurlijk, de vis het net ziet neemt hij nog een paar heerlijke runs richting open water.

Het is heerlijk vertoeven, genieten geblazen een weer een heel klein wereldje. Lekker alles opzij schuiven en we pakken dit met volle teugen.

Dan moet et toch capituleren.

Maar dan moet hij toch opgeven en voorzichtig laten we hem in het net glijden. Een prachtig uitzonderlijk hoog (17cm) exemplaar van 64 cm lang een mooie volle ronde vis.

We zijn weer verslagen door een Rookie.

Maar wat we van af nu ook uitproberen we krijgen geen aanbeten meer op deze stek. Joop pakt nog een mooie baars maar that it. We gaan verkassen maar waar heen.

Het begint te onweren dus leggen we aan bij een werkschip.

We duiken het Spui in en varen naar de Oude Maas en op onze eerste stek komen we de TrouthBuster tegen. Die ligt daar met Jeroen en vangen af en toe een mooie maar overwegend allemaal dreumissen. Ze zijn gretig dus veel verkeerd gehaakte en dan geven die natuurlijk ook de nodige sport. Dat is verheugend om te horen en om nu met twee boten op deze stek te liggen daar is de rand van het talud te klein voor dus varen we door naar de volgende stek.

Goed dat we schuilen.

Waar we voordat de hengels uit gaan een flinke regenbui aan zien komen met bliksemschichten. Dus hengels binnen board en een haven inschieten. we zien een werkschuit liggen naast een grote paal in het water met een radar erop van minstens 3 meter. Daar gaan we tegen aan liggen. Die steekt meters hoog boven ons uit.

Er staat meer water in de boot dan er buiten.

Dan is er dik een half uurtje een hoos water van boven en gelukkig drijft dat voorbij met de flitsen om ons heen. Die buien waren in de avond voorspelt. we weten nu ook dat de automatische pomp werkt want die slaat af en toe aan en we zien een dikke straal water achter uit de boot komen. Het kon nog erger zijn zien we s’avonds op het nieuws. Waar in Hasselt zelfs 5 doden bij zijn gevallen en 150 gewonden bij een muziek evenement waar een tent instortte en binnen no time het hele evenementen terrein onder water stond.

Elkaar in de gaten houden is belangrijk op het water.

Pffftt maar daar breekt het zonnetje al door en we zien Floris aan komen scheuren. Gelijk aan de rand van de bui, een mooi gezicht is dat. Die komt even kijken of alles in orde is. Natuurlijk prima die sociale controle onder elkaar en zo hoort dat.

Zo nu en dan werpend met de plug een leuke baars en vertikalend een snoekbaarsje..

We gaan vissen en eigenlijk gaat het best wel goed. Heeel veel aanbeten maar net zo veel missers. Hoeveel lossers ik wel niet heb gehad, ontelbaar. En zo te voelen waren dat beste vissen maar na een metertje of drie lieten ze mij achter met een lege sjet en een losse dreg. En de vissen die we vingen waren allemaal onder de wettelijke maat van 42cm.

Heel veel deze maat dus.

Al met al mogen we natuurlijk niet mopperen en hebben heerlijk gevist. Tom heeft het in iedergeval prima naar de zin gehad vandaag en het blijft natuurlijk vissen anders hadden ze het wel vangen vernoemt. We gaan naar huis want Oma heeft voor de laatste logeerdag zijn lievelings kostje gemaakt. Stampot met worst en hij proefde de worst nu al vertelde hij al slikkend. We zien de TrouthBuster voorbij razen. Die trailerd op de Lindsedijk bij Hendrik Ido Ambacht en wij gaan richting Haringvliet naar Middelharnis waar we een half uurtje later ook aan de helling staan.

Reactie’s FaceBook

Hallo Freek,

Nog even geen te grote vissen vangen om je schouder te laten genezen hoor.