We krijgen de AIVD op bezoek

Floris heeft gelijk een mooie zander

Vanmorgen woensdag 14 oktober 2009 aangekomen bij dageraad op de Punt en Ben Willem was er al en had al 3 tikken gehad na vijf worpen. Ik ga naast hem zitten en de eerste worp bij neervallen gelijk een ram erop. Was nog maar net wakker en twee snelle bakkies koffie op dus sla hopeloos mis. Na een paar slagen weer een tikkie en laat de sjet even liggen waarna ik en hem eerst zachtjes beweeg als zijnde een aangeslagen visje en de tweede keer weer omhoog beweeg en bwam. De aanbeet is daar. Gelijk een mooie snoekbaars. Willem haakt daarna de hele wereld en moet opnieuw gaan knopen en is even uit de running. Ik krijg nog een paar mooie aanbeten als ook Arie erbij komt zitten. Gelijk met de aalscholvers en het is gedaan met de snoekbaars. Ze kunnen zoveel witvis eten als ze willen want een 30 meter verderop zitten altijd wat witvissers die zich klem vangen aan de brasems en voorns maar baars en snoekbaars vinden ze waarschijnlijk lekkerder.

Komen ze weer boven met een vis van ±40cm en die krijgen ze na een kwartiertje zwoegen nog binnen ook. Moeten ze wel een half uurtje met een rechte nek zwemmen. Maar bij ons is het over en uit. Arie en Ben Willem krijgen geen aanbeten meer en ik vang er nog eentje. Het is inmiddels na negenen en ik ga naar de eieren met gebakken spek. Heb met Floris afgesproken om naar de Oude Maas te gaan en zou op de helling aan de Lindsedijk in Zwijndrecht staan op 11.30 uur. Dat werd dan 12.00 uur door de file’s en dat midden op de dag maar goed daar had Floris ook last van want die was een kwartiertje later.

Het was lekker weer een een plekkie uitgezocht met onze stekkenkennis daar ter plaatse uit de wind. Het hoog water naar afgaand zonder stroming dus theoretisch niet zo’n best tijtstip maar het was heerlijk weer. En we driften nog geen 5 minuten of Floris pakt een mooie 55+ op een sjet uit zijn nieuwe collectie. En welke kleur ik er ook aandoet Floris heeft er al drie in het mandje en ik moet de eerste tik nog krijgen. Gelukkig is hij de beroerdste niet, dat is zijn broer en krijg ik ook zijn vanger. Ben natuurlijk eigenwijs maar na nog een twee vissen en ik heb zelfs nog geen aanbeet gehad ga ik overstag.

Het begin is er

En gelijk vis. Soms is een kleur dus heel belangrijk. Ik heb het meer met de vorm dus het herrie maken over de bodem en natuurlijk de beweging die je kan maken maar vandaag deed de kleur ook mee. En vooral de bodem niet raken was het advies voor deze dag. Vrij snel driften en de sjet 5 a 10 cm boven de bodem houden. Een drift was daar ongeveer een 120 meter en we vingen elke gang “beide” minstens vijf vissen. Het was fantastisch en vooral die aanbeten. Snoeihard. We zaten er midden in. Nadeel was wel dat geen enkele vis boven de 40cm zou uitkomen op een enkele uitschieter na.

Heel veel maar klein spul

Naar beneden dan. Ik heb één mooie 60+ maar de rest is maat dreumes. Maar de hoeveelheid is overweldigend en hoopvol voor de volgende jaren. Dat zit wel goed met die snoekbaars bestand en met die hoeveelheden witvis want dat is abnormaal hoeveel jongbroed er is kunnen die mooi uitgroeien tot grote volwassen vissen. Aan de overkant zien we een politieboot varen en laten ons links liggen maar op de terugweg krijgen we toch kontrole.

Jazeker dat is goed te doen.

Het is de AIVD en vragen hoeveel vissen we hebben gevangen. Nou zeg Floris een stuk of 25-30 stuks terwijl hij er weer eentje aanslaat. Ik dacht dat die man een hartverzakking kreeg. Die zag natuurlijk een berg papierwerk op em afkomen maar nadat zijn maten aan boord hem weer rechtop hadden gehesen zei Floris “U bedoelt zeker hoeveel we bij ons hebben.

Was even gezellig maar gaat wel van je vistijd af.

Het ijs was natuurlijk gebroken en nadat Floris met de kibbeling rond was gegaan van de vissen van gisteren ochtend die ‘s middags gelijk de arachideolie in waren gegaan begrepen ze gelijk dat er wel eens een visje mee naar huis gaat. Er werd knap geproefd en de doos kwam mijn richting op en ik kon het niet laten en zij dat ik niet hoefde. Die agenten raar kijken toen ik zei dat ik er van aan de diarree raakte en al twee keer overboord had gehangen. Die kerel achterin de boot wilde snel zijn mond leeg spugen en bij die ander zag ik grote ronde ogen en Floris…… die lag gestrekt in de boot. Die heb ik zuurstof moeten toedienen. Die kwam niet meer bij en het eerste half uur had ik niets aan hem. Die zag die agenten al zitten met z’n drieën over de rand van die boot. Ze hebben van die mooie waterdichte overalls aan waarmee ze zo het water instappen. Nadeel is wel dat je er niet even snel uitstapt. Nadat ik me verontschuldigde werd er dan schoorvoetend nog een stukje genomen en verteld dat ze op jacht waren naar palingvissers. Het was immers gesloten seizoen voor de paling ook voor de beroepsvissers en ze gingen alle kreken in op zoek naar fuiken want sommige kunnen het toch niet laten. Maar ja grijpen ze er eens eentje die er nog een kleine honderd had staan op de Noord, komt die er onderuit door te zeggen dat hij op de witvis zit. Maar goed, die jongens doen ook maar hun werk en met dit weer is dat natuurlijk  niet verkeerd. “Technisch weer” zouden ze in de bouw zeggen.

Het meeste is dit soort visjes.

Wij gaan daarna nog even door en ik vang nog wel een heel mooie getekende vis met allemaal groene vlekken i.p.v. vlakken maar allemaal wel zo’n beetje van dit formaat.

Vervelende hekgolf

Het is 16.00 uur en wordt tijd om eruit te gaan. Terugvarend naar de helling komen we weer de Veerhaven IV en de IX tegen waarover we het al eerder hebben gehad die maken een heel rare hekgolf die nog lang na ebt over het water.

We gaan er uit.

Het blijft wel opletten hier op de Oude Maas. Het vrachtvervoer is gigantisch heen en terug het binnen land in vanuit de Rotterdamse havens

Oude Maas is het druk.
Wel oppassen dus.

We hebben weer heerlijk gevist en heel goed gevangen. Geen grote maar wel heel veel. Op onze thuishaven het Haringvliet zijn ze over het algemeen wel groter. Daar is de standaardmaat rond de 60 cm maar zijn de aantallen beduidend minder.

Helling Lindsedijk.

Ik ga nog even door naar Dubbeldam m’n vader gedag zeggen en Floris duikt nu al de file in. Dat doet hij goed want even later gebeurt er een ongeluk op de A16 zodat ik op de terugweg een paar uurtjes later een file ziet richting Breda tot aan Hoogvliet. Pffft en dat is zeker pffft maar dan voor Janke. Die is vandaag uitgerekend voor de tweede en papa Floris zal weinig nachtrust krijgen denken we. Allebei sterkte en dan natuurlijk voral Janke.