Met de BassMeister op stap

KasteelBaars.

Waldi (de bassmeister) heeft het de aankomende weken hardstikke druk op zijn werk waardoor het vliegvissen in Canada in het water viel. Daarom heeft een paar dagen vooraf vrij genomen om te gaan vissen als voorbereiding op die drukke werkzaamheden dus wij dinsdag 8 september 2009 bij Middelharnis erin en richting Spui. Wel eerst langs de Catfisch om bij Mirabel en Mario maden en een paar simmetjes voor Waldi te halen. En nu was ons aasemmertje zo gevuld met roofbleitjes. Die waren zo agressief dat ze de dobber aanvielen zodra die het water raakte zodat deze wel 10cm omhoog de lucht in ging. Dat beloofd wat zodadelijk op het Spui. Heb als dobbertje zo’n ouderwets rood/wit balletje uit een reeks van ±6 die we vroeger gebruikte bij baarsvissen. Gewone pennetjes sneuvelen te snel in de boot en het is geen wedstrijdvissen wat we doen met de vaste stok van 3mtr. We hoeven alleen maar een paar aasvisjes en het water is zo helder dat je tot aan de bodem kunt zien in de haven van Middelharnis. Het is nog even wachten op Floris want die had ook wel zin om met dit mooie weer op het water te zijn. Die moest alleen nog vertellen aan de tomaten waar ze het water vandaan moesten halen en na een goed afscheid van het avondmaal van gisteren kwam die eraan. Waddinxveen Middelharnis is toch wel een goed uurtje rijden dus wij alvast net buiten de haven het even proberen. Was gelijk moeilijk en alles afgezocht zelfs vanaf 16 meter naar 3 meter toe maar niets dus zal het wel weer taai worden vandaag. Maar het weer was heerlijk, 23 graden en een flauw windje dus wat zal je moelijk doen. Zoals Waldi zo mooi kan zeggen “Moraal van het verhaal; bij je schoonmoeder kan je elke dag nog langs…” En zo is het maar net. Maar net als Floris belt dat hij Stad aan het Haringvliet passereert heb ik een aanbeet en komt er een leuke baars naar boven op 11 meter water. Oef, die zitten nog diep. Dat hadden we niet verwacht. En dan naar de strekdam terug om Floris te laten passagieren. Gelijk maar richting Spui want over een uurtje is het “hoog”. Kunnen we nog ff de plaat midden op het Haringvliet meepakken en dan zit de stroom er inmiddels wel in daar op het Spui. Op de eerste stekken kunnen we kort zijn.

Geen enkele beweging en na een uurtje houden we het voor gezien. Gaan we trollen vraag ik aarzelend want daar hebben we alle drie een broertje dood aan. Deze tak van vissen vinden we het minst leuke maar soms kan dat dodelijk zijn en ik weet dat het nu de tijd ervoor is. Er is aasvis genoeg en de roofvissen zitten niet meer in van die grote scholen bij elkaar. Er is vreten genoeg overal dus waarom zouden ze in scholen gaan jagen. Je vist grote gebieden af en als de vis verspreid zit dan is dat lastig zoeken en heb je trollend de meeste kans om er eentje te haken. De animo was er niet bij de basscracks dus in volle snelheid naar het Spui waar we van alles verwachten. Zelfs als er wordt gebeld dat het alarm op de zaak afgaat en je drift net over de hot spot heen wordt er vakkundig doorgevist met de telefoon als een volleerd telefoniste op het schouderblad.

Heerlijk is het op het Haringvliet.

We laten de boot enkele malen driften maar weer geen aanbeten. Dan zie ik de pluggen, poppers, vliegen, blinkers, sjets in alle denkbare kleuren en zelfs alle zelfgemaakte “super geheime” attributen van titaan, plastic, aluminium tot kurk, me gevlochten draad, kippenveren en konijnenvacht voorbij zoeven maar niks, nada noppes. Geen vis is te verleiden. We worden er moedeloos van. We moeten volgens Waldi naar Oudenhoorn. Daar heeft hij zich vorig jaar onder deze omstandigheden helemaal klem gevangen op de mosselbanken. Doen we dat trollend vraag ik hoopvol en het mocht. We varen naar de overkant en gooien de pluggen overboard en voordat ik de motor iets meer dan stationair kan zetten staan twee van de drie hengels krom.

Werken en vissen.

We komen direkt in een school baarzen terecht tegen het talud van vijf naar twee meter. Met een baars aan de plug zaten verschillende volgers er achteraan. Dit kon niet meer stuk.  Een fantastich moment. En we zijn zo door het dolle heen dat we na het filmpie en de foto’s de school niet meer kunnen vinden. We trollen nog een keertje erover heen maar niets meer als we verderop een strekdam onder water vinden. Dat is altijd goed om een baars of roofblij te verschalken. Het volgende stukje kreeg ik van Floris als bijschrift onder de foto’s die ik hem alvast had gemailt en ik kan het niet beter vertellen. Het gaat tenslotte over jezelf. Is altijd lastig bescheiden te blijven hahaha.

We hebben ze gevonden.

Op 8 sep 2009, om 22:17 heeft Floris van den Berg het volgende

geschreven:

Mogguh!

Vandaag had freek een whopper van een baars, (nooit gezien zo groot) coming soon het verslag van Freek en zijn gevecht met de baars van zijn leven…. STAY TUNED !!!

~floris

Heerlijk op het water.

Van: Floris van den Berg <weebusters@gmail.com>

Datum: 9 september 2009 13:00:10 GMT+02:00

Aan: vissenmetfreek <vissenmetfreek@bassbuster.nl>

Onderwerp: Antw.: der bassmeister

kun je bijvoegen in je verhaal…

nadat we een mooie school gelokaliseerd hadden zag Freek een mooie riffel in het water. met de geleende plug van Waldi deed ie snel een paar worpen, ik zag dat ie het druk had met sturen en vissen tegelijk, door de steeds stevigere wind raakten we voor de zoveelste keer aan lager wal (we zijn het gewend). Desondanks viste Freek stevig door, waar Waldi en ik steeds planten van de bodem plukten viste Freek zijn plug netjes en behendig over het pantenbed. een goeie tik op de hengel en “fish on !!!” “Een kleintje !!” riep Freek nog. maar mijn geoefende oog zag direct dat hij een geintje maakte, de hengel boog zo ver door dat ik even mijn ogen dicht deed en concentreerde op de te verwachten droge “knak”, maar voordat het zo ver kwam hoorde ik het gieren van de slip; …perfect afgesteld !. inmiddels waren we door de wind de keien opgeblazen, en we waren in rep en roer, ….Freek bleef kalm….. de slip gierde het uit, diverse runs, totdat de vis moe was, behendig met de boga grip werd de vis geland, toen zagen we pas wat een bijzondere vangst dit was, we meten onze vissen eigenlijk nooit, maar we zagen het meteen… deze moeten we meten !!, hier hoeven we niets  bij te verzinnen…. een 52 cm Whopper !! wat een bijzondere van geniet van de plaatjes

~floris

BaarzenBal.

Mijn dag kon niet meer stuk en ik denk dat ik voor deze ene keer de bassmeister een poepie heb laten ruiken. Weliswaar met een van hem geleende plug en de dag was nog niet voorbij natuurlijk. Het was harder gaan waaien en we konden niet met de elektromotor varen vanwege die strekdam onder water (±40cm). De boot dreef er net overheen. Dit zal niet gaan lukken met mijn nieuwe Buster. En het anker hadden we op aanraden de Meister thuisgelaten om ruimte te creëren want drie volwassenen in de Linder is wel wat veel. Dus was dit een plekkie te onthouden om te ankeren ruim voor de strekdam ne dan jezelf iets af te laten zakken in de stroming. Maar nu dreven we over het talud de kant op zo op de stenen dus gaan we trollend op weg naar Oudenhoorn.  En waarempel. Terwijl de rest van de manschappen lagen te kwartieren weliswaar met de hengel in de hand krijg ik er nog een mooie knal op en trek nog een mooie baars van 48cm naar het oppervlak. Ik lig minstens 60 meter achter de boot. Het verste van ons drieën. Dit om in elkaar lopen te vermeiden want met drie hengels trollen is niet zo makkelijk zeker als de pluggen allemaal dezelfde diepte lopen en het talud heel grillig is. Vaar je te ondiep op 2-3 meter loopt de plug vol wier dus moet je net de rand hebben van 3-5 meter en met de hengel breed naar recht en links vis je algauw ±5 meter uit elkaar en zit de ene op 3 meter en de ander al snel op 5 meter water. Op die afstand en een enkele run naar links en rechts is het altijd spannend maar aan de tikken op de top van de hengel ziet ook Floris dat het een flinke baars moet zijn.

Dat zijn hele mooie baarzen.

Hij gaat op de foto en we gaan verticalen en slepen met een visje met de elektromotor. Op deze topstek doen ze het gewoon ook niet op dit tijdstip dan. Wel krijgen we af en toe een lichte aanbeet met een zwaar toegetakeld visje als resultaat. Twee uur verder en het talud verschillende malen helemaal te hebben afgevist hebben we het wel gehad. We gaan trollend naar Middelharnis langs de rand bij Oudenhoorn en steken over de zandplaten naar de overkant.

Mannen weert bedankt voor de gezelligheid aan board.

Het was een heerlijke dag en na een halve kip (en daar heb je het weer die kip was perfect maar de guys namen saté en die was niet om te kanen. Zo rood als baarsvinnen van de Versteege kruiden. Bwaaah. In de boot gingen ze dan eindelijk overstag met dat trollen maar buiten de boot nemen ze nog weinig van je aan. Zal de leeftijd zijn want eigenwijs zijn ze helemaal niet) en patat met ijs na in Stellendam. Dit weer een prima dag met je vrienden.