Al heel de week rugklachten

Oude Maas.

Vanaf vorige week vanaf zaterdag was alles in de ban van de snoekbaars. Van ‘s morgens vroeg tot ver na de schemering. Wel even lekker uitgebreid eten tussen de middag maar dan waren we er toch wel weer. Ze waren helemaal los en allemaal vissen rond de 60cm rond en vol. Dat was wel raar dat er geen dreumesen bij zaten en het Haringvliet zit toch nog helemaal vol met jongbroed. Overal zie je witvisjes springen van 10cm en hele grote scholen zwemmen voorbij.  Dat was ook bij de baarzen het geval. Allemaal mooie ronde vissen. Maar Leo ving toch wel de mooiste dinsdagochtend.

Eentje om in te lijsten. Maar je moest er vroeg bij zijn om 07.30 uur en met de ochtendgloren naar het licht kwam er gelijk aktie die dan een twee uurtjes duurde. Hoe slechter het weer hoe beter het was We stonden daar af en toe als een stelletje verzopen katten maar met kromme hengels. Fantastisch was het waarna het dan om een uurtje of 10- 11.00 uur minder werd. Dan werd er af en toe een visje gehaakt maar nog steeds was dat uitstekend want het was er de laatste jaren hopeloos. Twee aanbeten over de gehele dag was daar de afgelopen tijd geen uitzondering. En dan met de schemering begon het schouwspel opnieuw tot ver in het donker. Maar moet gezegd worden. Hoe harder de wind, een beetje nattigheid erbij, hoe feller de aanbeten.

De mooiste denk ik deze week.

De donderdag was beduidend minder maar je kon er dan ook zonder jas staan en geen zuchie wind. Floris wilde donderdag 9 oktober 2009 ook gaan en vroeg of ik mee wilde. Tuurlijk maar waar. We kozen voor de Oude Maas, ik was daar al een tijdje niet geweest en overdag was het op het Haringvliet beduidend minder. Floris kon namelijk pas om 11.30 aan de waterkant zijn.

Die wilde hem wel.

Ik ben ‘s morgens eerst naar de Punt gegaan waar het dus veel te mooi weer was en de vangsten een beetje tegenvielen en dan heb ik het over eerder in de week want 3 mooie snoekbaarzen en als klap op de vuurpijl als toetje een mooie baars is zo slecht nog niet. De sjet met volle overgave genomen zoals je op de foto kan zien. Dus om 10.00 uur naar huis voor eieren met spek en mijn vertikaal stok te halen.

Stek Pakistani.

Op naar de Lindsedijk in Zwijndrecht waar ik heb afgesproken 8 oktober 2009 met Floris om 11.30 die gelijk starte met een kadootje. Een Buster petje van Piet van de Shiffart uit Grou. Floris krijgt waarschijnlijk volgende week zijn nieuwe Buster L.

Het was druk op de rivier en de grote boten voeren bijna in colonne. Vooral die grote duwbakken hebben een nare hekgolf. Zo’n lange met wel 6 à 7 sporen en dan vooral als ze vol zijn. Het was maar even zoeken maar met de stekkenkennis hier op de rivier van de stuurman hebben we eigenlijk gelijk vis. Maar op een enkeling na overwegend kleine vis als je het vergelijkt met het Haringvliet. Allemaal jaarlingen oftewel dreumes genaamd. Het lijkt wel of het drukker wordt dus gaan we verder zoeken naar een rustiger stuk verder weg bij de vaargeul. Wie zoekt die vind en door naar de stroming en nering te kijken vinden we een nieuwe fantastische stek. Even later zien we ook wat mensen vanaf de kant vissen en de naam van de stek is geboren

Met een mooi scherp talud van 2 gelijk naar 14 meter nog geen 5 meter uit de kant te beginnen dus geen last van schepen tussen een paar strekdammen met op de vlakke gedeelte gaten en slijtgeulen. Daar vangen we dan wel mooie snoekbaarzen met een enkele dreumes er tussendoor. Het is even te gek en vangen de een na de andere snoekbaars en de kleur doet er eigenlijk niet toe. Wel de vorm en of dat nu komt dat het water bruin is dus er meer herrie onder water moet zijn.

Wij vangen ze in ieder geval en om een uurtje of 15.30 houden we het voor gezien en scheren met een vaartje of 50km over de golven heen naar de helling. Een score van dik 25 vissen de nodige verspeeld met een paar mooie dik in de 60 mag je niet mopperen. Er zitten twee breedbek kikkers in de Trouthbuster 1. Floris moet einde van de dag oppassen of aanwezig zijn of hoe je dat ook noemt met je eigen kinderen. Daar kwamen we niet uit maar hij moest in ieder geval vroeg thuis zijn. Janke had een vriendinnenavond. Onderweg naar huis nog de vangst van de dag gedaan en de dure jas van van Floris gered die van de boot waaide. En zo reden we zo de file in naar huis.