Trailer vertroeteld

Alles op de brug.

Vrijdag 17 juni 2016 een afspraak gemaakt bij Pega. Er moeten nieuwe rollen op de trailer komen, een stofrubber is beschadigt van de rem op de distel, er moet een looprek opkomen om makkelijker te traileren en een grote accu bak zodat de rest van de lier attributen er ook in kunnen worden opgeborgen zodat we niets kunnen vergeten want  ‘s morgens na de eerste koffie zijn we nog niet zo….

Zo zit ik dus om tien uur aan de koffie in Barendrecht en moet eventjes wachten tot ik aan de beurt ben. De koffie is prima dus wel even uit te houden.

Ook een fijne stok maar voor van de zomer als de dikke wierbedden er weer zijn.

Kan ik gelijk m’n administratie bijhouden en mails beantwoorden in de auto. Wel makkelijk zo met dat internet tegenwoordig. Geen tijd mag er verloren gaan….

Deze moet dus nog eventjes wachten.

Maar om twintig over elf is het dan zover. Eindelijk lijkt het maar het is dan nu toch mijn beurt en Wim komt de BassBuster halen met de heftruck.

En hoppa de vliegende BassBuster is geboren.

We overleggen even wat we ook alweer een kleine twee maanden geleden hebben afgesproken. Kunnen we een plan van aanpak smeden. Welke volgorde gaan we doen. De rollen worden vernieuwd. Stofrubber van de rem op de distelbalk is beschadigt Graag een accu kist en looprooster plaatsen en een grote beurt wat inhoud de wielen er af en remmen nazien. De handrem en voorral de koppeling voor afstellen maar die moet toch al half uit elkaar worden gehaald.

Binnen een uurtje geklaard.

En zoals geschat zijn de rollen binnen een uurtje vervangen. Dat doet Wim niet voor het eerst en schat alles qua werk precies in. Ervaring en zo kom je niet voor onoverkomelijke kosten te staan. Alles is netjes van te voren afgesproken.

Ziet de trailer er gelijk anders uit, gek is dat met die andere rollen.

En dan ziet de combinatie er gelijk anders uit met die nieuwe rode rollen. Raar is dat maar ik moet er aan wennen. Zou de trailer zo voorbij lopen

Het beschadigde stof filter.

Het stoffilter is een verhaal apart. Toen ik anderhalve maand geleden met Erik hier was werd er makkelijk over gedaan. Als je de bout er uit haalt moet je “even“ een schroevendraaier ofzo gelijk achter die bout aan schuiven. De rempen komt er anders uit en die is niet makkelijk terug te duwen. Nou ik kan je vertellen als je dat nog nooit heb gedaan je een vet probleem heb. En hoe haak je nu de trailer aan je trekhaak omdat het je niet lukt….

Dat weten de meesten denk ik niet.

De markeringpen moet in dat groene vakje staan. Gaat dat te ver dus in de min dan is de klauw versleten. Dat wil je echt niet je, combinatie in een bocht verliezen.

Accu bak plaatsen.

Dan wordt de accu bak geplaatst die de lier bediend. Een wat grotere genomen want dan kan de krik en een extra touw er ook in. Dat dikke touw is voor als de helling te glad door sneeuw, ijsel ‘s of bevroren dauw morgens vroeg maar natte algen ook natuurlijk. Voorral de oude helling bij de blokkendam en Stellendam. Daar is het verschil eb en vloed zomaar een kleine twee meter. En die helling is spiegelglad. Als dan een dik touw tussen de trailer en trekhaak plaatst dan sta je met de auto niet op dat gladde alg.

Boot gaat gelijk 10cm naar voren dat wordt nog makkelijker traileren.

Wim vindt de boot wat te ver naar achteren staan op de trailer en schuift hem 10 cm naar voren. De trailer heeft Piet van de Shiffart waar ik de boot heb gekocht afgesteld op de boot maar de jaren lange ervaring van Wim laat zich nu zien. Dat kan nu ook want ik heb de Frontera niet meer en Piet moest rekening houden met de reserve band die achter op de deur van de Opel zat Wat mis ik die kar nog steeds van 16 jaar trouwe dienst.

Tijd voor een boterhammetje onder toeziend oog.

In het restaurant is een heuse toog waar een redelijke bar trots op zou wezen met een hele grote wedstrijd poeltafel. En een berg bekers in de prijzenkast bewijst dat er fanatiek wordt gespeeld. Door mijn werk als fotograaf kom ik nog al eens op industrie terreinen en zie wel vaker complete bars met  installatie’s die niet misstaan en gezelliger ingericht dan menige kroeg. Daar wordt dan de week afgesloten. Fantastisch en werkt mee aan de sfeer in het bedrijf. Dat merk je aan de mensen die er dan werken. Ik mag dat wel.

De wielen nog af stellen.

De accu en krik gaan in de bak en dan moeten de wielen worden afgesteld zodat de kogeldruk ongeveer 80kg is.

Het dikke touw met snel koppelingen gelukkig dus nog niet nodig gehad met m’n 4WDrive maar veiligheid voor alles zegt m’n vismaatje Flo altijd. Beter mee verlegen al om verlegen. Zo zit trouwens met vissen m’n autootje boordevol extra vis en boot spullen tegenwoordig netjes opgeborgen in een zwarte kist die weer van Leo gekregen. M’n maatjes zorgen goed voor me da zie je zeker wel.

Dan valt Wim wat op.

Dan ziet Wim wat vreemds de boot ligt niet recht en bij nader inzien de rollen in het midden staan niet goed. Geen wonder dat ik de boot niet goed getrailert kreeg. De rollen moet een paar centimeter om. En ik maar gewicht verplaatsen in de boot en dat hielp niets. Nu dan kan wel kloppen zegt Wim dat zal allemaal vanaf nu een stuk beter gaan. Dat is kennis van zaken hebben.

Niks meten maar gewoon voelen.

Als dan alles los is gemaakt wordt er op gevoel de wielen naar voren geschoven. Doe dat maar eens thuis in je schuurtje. Ik geef je dat te doen. Nee hoor vakmanschap is meesterschap dus fotograaf blijf bij je leest. Dan even voelen met het handje en zelfverzekerd zegt de meester, er moet nog 1cm naar voren worden geschoven. Ik geloof em gelijk.

Alles kan weer vast.

Zo de trailer is afgesteld op de boot en we zien dat de wielen dertig centimeter zijn opgeschoven. Dat zal wel een stukje beter rijden naar huis. Met die Frontera 6V maakte dat niet zoveel uit wat je er achter hing maar m’n nieuwe karretje de Mitsubitshi 2.5 zal daar meer last mee hebben.

Alles kan weer vast.

Aan m’n lagers kan Wim uit lezen hoeveel ik heb gevist en dat is niet veel qua leeftijd van de trailer. Kan wel kloppen na m’n blinde darm operatie en een dikke week ziekenhuis, arm uit de kom, enkel, vinger operatie’s ben je zo met revalidatie’s een paar jaar kwijt om te vissen. Trouwens zoveel zin had ik daar toen  ook niet in……

Alles kan weer vast.

Eerst wordt alles schoongespoten met 10% zeepsop en de rest aan water op 90 graden. Je moet dus de slang niet beet pakken. Daarna met lucht weer alles schoon en droog geblazen. Dan alles weer opnieuw ingevet en je kan met deze remblokken het water in rijden . Datmoet geen probleem zijn en een keertje het zoute in moet ook kunnen. Zeker zoals ik dat doet goed thuis afspuiten met (zoet) kraanwater.

Zo’n onderhoudsbeurt moet je gewoon doen om het jaar. Zeker als je weinig gebruik van je spulletje maak. Het vocht wat achter blijf is dodelijk wanneer je het weinig gebruikt. Door gebruik de warmte die ontstaat verdampt dat vocht namelijk. Ik moet dus nog meer gaan vissen.

Er worden verschillende vetten gebruikt.

Er gaan drie soorten vet op de bewegende onderdelen. Die “witte klodders” oneerbiedig gezegd zijn zeewater bestendig en die blauwe is EP2 Bleugrey. Ik spuit door de nippels thuis grafiet vet gekregen toen ik nog bij BigLift werkte. Daar stonden vetpotten zeg maar ton achter op de kraan. Als die dan werd vernieuwd werd het restje natuurlijk op die nieuwe gegooid maar dat ging er niet helemaal in en bleef er een dikke emmer over. Dat gebruik ik na 25 jaar nog steeds overal voor. Dat vet is wel goed ervoor dat is geen rotzooi maar wel dikker waarschuwt Wim.

Looprek kan er nu op.

Laatste klus is het loop rek en ik ben zo blij als een kind met z’n eerste fiets. Dit alles een kist en een looprek daar heb ik zoveel plezier van in het gebruik van mijn spulletje.

Volgende concurrent voor mij op de WPC een Duits team staat al klaar voor hulp.

Ik ben klaar en heel blij met m’n spulletje. Kan niet wachten om het alles uit te proberen. Moet zaterdag nog even werken maar hoop zondag toch een paar uurtjes vrij te kunnen maken om het water in te duiken. Heb er zin in in die WPC…

Wim wenst me in iedergeval dik succes.

Wordt dik succes gewenst en heb er weer een sponsor bij bedankt mannen voor het professioneel meedenken, gelijk veranderen  en de service.

Ergernis nummer twee.

Je zit jezelf op te vreten van ergernis dus rustig, rustig, rusttiiighhhh BassBuster zit je gewoon wat later aan de Ballantines. Ik moet, moet er helemaal aan het eind tussen tewijl er ruimte wordt gelaten al eerder door auto’s. Ik stond achter een vrachtwagen en wel geteld moeten er 89 auto’s tussen. Je zou bijna je combinatie ook op de linkerbaan zetten Maar oké, ik ben twee stoplichten later thuis. Wat maak ik me druk. Lekker vissen zondag….

Reactie’s

Hoi Freek,

Facebook

Natascha Oosterhuis heeft gereageerd op je foto.

Natascha Oosterhuis

17 juni om 18:23

Verzuipen zal je niet! Voorlopig blijf je weer lekker drijven :) Veel vaar en vis plezier!

Facebook

Hettie van der Meer heeft gereageerd op je foto.

Hettie van der Meer

17 juni om 19:27

Facebook

Mirabel Roobol-Nuis heeft gereageerd op je foto.

Mirabel Roobol-Nuis

17 juni om 20:07

Nou zijn we er echt klaar voor 󾮗

Facebook

Leo Stoutjesdijk heeft gereageerd op je foto.

Leo Stoutjesdijk

18 juni om 6:54

Boot klaar trailer klaar vis materiaal klaar en kleding klaar dus nu niet meer Lulle en gaan met die banaan .

Facebook

Hettie van der Meer heeft gereageerd op je foto.

Hettie van der Meer

17 juni om 19:27

Mooi alles weer in orde Freek ,veel vaar en vis plezier

Facebook

Gerard Jansen heeft gereageerd op je foto.

Gerard Jansen

18 juni om 11:58

Freek veelplezier dat wordt weer genieten…………. !!!!!

Facebook

Jan Glimmerveen heeft gereageerd op je foto.

Jan Glimmerveen

18 juni om 13:20

Had je wel je VISA bij je freek

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *