Toch nog een aanbeet

Dinsdagochtend 12 december 2023 afgesproken om negen uur met Leo onder het oog van de vuurtoren.

Als ik dan om negen uur aankom is Leo er al.

En terwijl ik me omkleed, verkleed, m’n overjas en laarzen aantrekt scheert Jan Camouflage me voorbij. Die komt van de Punt vandaan maar daar is het druk, nu al en na een uurtje niets te hebben kunnen activeren tot aan aanbeet komt die het hier proberen.

Leo heeft het zich makkelijk gemaakt zoals je ziet. Die heeft al twee dreumesen kunnen vangen in zijn eerste drie worpen dus dat belooft wat voor vanmorgen. Maar wat we ook proberen ze zijn of weg of hebben het spelletje door. We zien zo af en toe wat futen duiken maar die zien we ook geen visjes vangen. En geen aasvis geen predators. We houden het voor gezien na een uurtje en zien dat ze er ook mee stoppen op ons stekkie de punt. We zien er vier weg gaan er er blijft er eentje staan. Daar kunnen we dus nog wel eventjes gaan proberen.

Het is bere gezellig met z’n viertjes en koud is het niet met al die lagen kleding en mijn nieuwe thermo handschoenen net gekregen van Leo. Die heeft ze gisteren weer gekregen van die Poolse gast die er nu ook staat maar voor hun waren die handschoenen maatje 10 veel te groot. Mij passen ze perfect. Maar na een dik uurtje hier ook geen aanbeet te hebben gekregen alleen onze handschoenen vriend heeft een mooi snoekbaars kunnen foppen roepen we beide laatste worp. Dat wordt dan nog altijd een allerlaatste worp en eentje om het af te leren krijg ik er tegen mijn kantje van het talud er een formidabele beuk op. En ik kan aan de bak. Wat een uithalen zijn dat weer en de slip doet zijn werk. Heerlijk die uitvallen en het weer terug nemen van de lijn. De drill is van de bovenste plank. Genieten is het dat moet een dikke vis zijn en dat is het dan ook. Een snoek heeft mijn shadje niet kunnen weerstaan. Vol genomen achter in zijn bek.

Die fluoriderende felle kleur geelgroen heeft zijn werk weer keurig gedaan in dat donkere water. Dat is deze laatste dagen wel mijn favoriete kleur qua vangsten. Na die adrenaline stoot gooi je toch nog een enkele keer maar we houden het voor gezien. Het is inmiddels elf uur geworden en we lusten wel een bak koffie.

Komt er uit die grijze lucht nog een mooie boot vanachter de palen.

10:58 uur.

Je hoort alleen maar dat er schepen uitgekocht worden of naar de oud ijzer handel gaan maar dit is toch wel weer een mooie nieuwe volgens mij met een proefvaart. Wat een mooi gezicht is dat dan.

Als ik 13 december 2023 net na drie uur weer aankom op ons geliefde stekkie zie ik dat op Land van Paling er net een karpertje wordt gedrild en gevangen. Onze vangsten als roofvissers zijn minimaal de laatste weken. Ook vandaag weer zal alleen Leo weer van de veertien stokken de gelukkigste zijn eind van de avond. Toch loopt het steeds weer vol met vissers zo rond vier uur. De internet Tam tam doet nog steeds zijn werk. Nu weer vier nieuwe Poolse vissers die het van horen zeggen hebben en zitten alleen maar op de telefoon te kijken. Gisteren hebben ze heel de dag bij Kinderdijk gevist en één snoek gevangen. Ze zijn hier in Holland nog twee weken. Het blijft dus druk hier op het kleine stukje Haringvliet met zons op- en ondergang. Samen met Den Bommel het drukste stukje qua hengeldruk denk ik van Nederland en zeker aan het Haringvliet. Behalve als de Haring en zeebaars los is op de OosterScheldeKering. Dan staan ze daar ook schouder aan schouder.

Gister 12 december 2023 nog wel een hele leuke herinnering. Als ik aankom zie ik dat Leo en John Toet-toet nog bij de vuurtoren staan. Daar gaat Leo altijd in deze tijd als eerste heen. Maar op die stek is het niet fijn vissen met meer dan twee personen aan de Oostkant. Aan de West kant is het namelijk heel lastig vissen met die schuine mosselrand op je eigen talud. De vissen duiken er allemaal in na de aanbeet. Dus buiten heel veel verlies van onderlijnen en dus shadjes zijn er weinig snoekbaarzen die dan op de foto gaan. Je moet er zoveel druk op zetten om die predators van de bodem weg te houden. En vooral bij de groter exemplaren waar het ons om gaat dat valt dan niet mee. We zwaaien even in de weet dat zo dadelijk Leo deze kant op komt.

We zitten al een klein half uur te vissen als Leo dus er ook bij komt zitten. Bij de vuurtoren geen aanbeet gehad is zijn commentaar. Ik zeg hier heb je een vangertje van me met vangstgarantie zeg ik nog uit de gein. En Robert de fotograaf die ook is aangeschoven maakt de rest nog gekker want niemand heeft nog een Glasoog kunnen foppen van ons zessen tot nu toe. Zal zo dadelijk een stuk drukker zijn. Nee die kleur moet je hebben. En eerlijk is eerlijk ik heb de laatste tijd met die kleur heel veel geluk.

En dan de eerste worp, daar waar Jan Camouflage en Piet uit de Peel al een uurtje staan te gooien naast me krijgt onze Champ na twee keer indraaien er een beuk op. Beginnersgeluk is zijn vaste kreet dan. Maar dan moet je die gezichten zien naast me en dat commentaar. Heerlijk en dat maakt het om er fantastisch te vissen, nee aanwezig te zijn op dat kleine stukje aan het Haringvliet. Goud ik wil die twee uurtje van de dag niet missen.

Als ik laat aankom op de stek net voor drieën gaan Mathieu en Bart net weg zodat ik er nog tussen kan zitten naast mijn maatje in crime. Die zijn uit hun werk bij onze bandengigant uit ons pittoreske dorp maar vinden het te druk om te drop shotten. We gaan naar de rivier zeggen ze. Ja om drie uur loopt het vol op de stek. Je snapt het niet kilometers moeten ze ervoor rijden en staan zonder aanbeten. Wij las locals hebben al moeite om een aanbeet te forceren en we kennen elk hobbeltje en mosselbank in tussen dromen.

Big smile.

Ik heb weer een paar shadjes uit de oude doos gehaald en gerigd. Mijn maatje Leo verspeelt een mooie zander naast me. Een dikke drill en toch schiet die los tegen ons eigen talud aan. Jammer, maar

Die heb ik nog genoeg uit de tijd dat je zakjes kocht voor net geen vijf gulden. Kocht je twee zakjes voor het geval dat je er wat verspeelde. Nu krijg je er twee shadjes voor ik maak eerst mijn oude voorraad maar eens op .

Ik krijg me weer een beuk er op. En dat voelt fantastisch want de laatste dagen zat ik alleen maar toe te kijken als er al een vis werd gevangen natuurlijk door mijn maatje. Die zit hier ’s morgens en ’s middags in de schemer en ik denk dat die ademt door kieuwen. Die kent werkelijk elk randje, rigeltje en elke nieuwe mossel die maar denkt daar op te groeien uit zijn hoofd en tekent het zo voor je uit. Wat een heerlijke drill en vier vijf keer zoekt die het diepe weer op en wat een mooie zander komt daar naar mijn netje. Eindelijk ben ik degene met een mooie snoekbaars vandaag. En dat zal ook de enigste zijn die het fototoestel haalt vanmiddag van de twaalf hengels die inmiddels zijn aangeschoven. Loop nog jet niet naast me laarzen. Ben er reuze blij mee en onze huisfotograaf maakt er weer een paar heerlijke plaatjes van.

Maar we hoorde het al van onze privé fotograaf op onze stek de asiel boot komt er vandaag aan. Hebben die even geluk met het weer. Na weken storm en harde stroming kunnen ze netje dat gevaarte in de haven leggen.

Maar 100 meter is best lang dus we maken er een paar grappen over. Zal dat wel passen.

En de interactie die we hebben want op het water is het op praat afstand is hartstikke leuk. Ze vragen zelfs of we vis gaan eten vanavond. Maar als ik vraag of zo meteen Bassie ook komt dan snappen ze dat niet.

Alles lukt geloven we en we kunnen weer gaan vissen. Zo maak je altijd weer wat mee op ons stekkie.

Maar als ik dan naar huis gaat vlak voor het donker wordt ligt die boot nog steeds niet vast met windstil weer. Ze komen een paar meter te kort op de steiger. Wat een verspilling weer en natuurlijk een soap. De kant staat vol met agreatoren die aangesloten moeten worden en de parkeerplaats vol met mensen die al uren staan te wachten. Wat een geldverspilling. Die dure boot van 2 miljoen per meter zou dan moeten verplaatst worden. We gaan het zien hoe alles afloopt.. Wat een verhaal weer vandaag

Als ik dan vrijdagmiddag 15 december 2023 om drie uur toch nog maar ff gaat komen er net vier van de stek vandaan gelopen. Ik vond het al druk maar nu pas ik er nog wel tussen en doet mijn laarzen aan. Met zeven man gaat dat nog net en hier de meeste vissen toch aan de binnen kant. Ik ziet vandaag weer allemaal nieuwe gezichten alleen Cor dan is er van ons locals.

Dan gaat ik op de steen van Leo zitten tussen de mannen in en we raken aan de praat. Aad uit Delft en Peter uit Oud Beijerland stellen zich voor en staan rechts van me en links een paar Poolse vissers. Ik kijk nog eens goed maar ik ken jou wel zeg ik dan tegen Aad. Volgens mij heb jij een shad gegeven bij het helikopter platform op de Waterweg. Wij visten toen volgens jouw te licht en met te kleine shads. Jawel zegt Peter daar weet ik alles van want daar was ik bij. Jij bent die goosert met een BusterX met 200PK er achter hangend. Nou, nou mag het een onsje minder zijn maar de rest klopt wel. IJs gelijk gebroken en die Peter doet niet onder voor Jan Kwebbel. Zou die twee wel eens naast elkaar willen zien staan hier te vissen. Het is hartstikke gezellig met die twee die passen hier wel op de Punt. Nu ziet ik Aad al een paar keer mis slaan. Die is steeds te laat en volgens hem komt dat door die zeebaarsvisserij. Daar moet je juist niet slaan bij de eerste tik. Dan tikt de baars de plug aan om die in onbalans te brengen, normaal is dan de aasvis gedesgeorienteerd om vervolgens om te draaien en het zwalkende aas tot zich te nemen. Vandaar die bekende dikke dreunen. Ik herken dat van de roofblei op het spui. Je slaat dus eigenlijk nooit en houd de lijn strak zodat de vis zichzelf haakt. En dat is met een pilker ook zo dan houd je de lijn in de hand en laat die met stootjes naar de bodem zakken. Weer wat geleerd. Peter daar in tegen die vist vaker op snoekbaars en die hoeven we niets te leren. Heeft er al eentje boven zijn landingsnetje gemist en even later kan die er wel eentje netten. Hij is tot nu toe de enigste et schubben aan zijn handen. We gaan gelijk samen op de foto want tussen die BN’rs, wie kent ze niet wil ik wel staan.

Ook ik heb al een keertje mis geslagen maar even later kan ik er dan toch nog eentje foppen op de Powerbait Tennessee shad van Berkley. De vis is aan beide kanten beschadigd denk door een snoek. Die zou ik ook wel willen vangen die dit soort vissen als aasvis ziet. Ik heb het vandaag weer naar de zin gehad en de twee bootvissers, de cracks van de waterweg die zullen we zo te horen hier vaker gaan zien. Gezellig hoor die passen er wel bij..

17 december 2023 om 16:27 uur.

We komen elke dag wel eventjes kijken ik sporadisch bij zonsopgang maar altijd wel eventjes na drie uur tot vijven als het donker wordt. Voor de warme hap zal ik maar zeggen. Ze verwachten nogal wat water want het is extreem laag op het Haringvliet zondag 17 december 2023.

16:51 uur

Ik houd het voor gezien zelfs voor dat de schemer invalt. Ik heb er eentje vals gehaakt vandaag in zijn staart en hele dikke zwarte vis. Een mannetje al helemaal in de paaikleding. Het lukte me niet tegen die schuine kant en het lage water die te landen zonder schepnetske. We hebben in ieder geval aktie gezien. Heerlijk zijn dan die drillen. Kwam echt als een steen mee en moest alle kracht zetten om die snoekbaars van de bodem te trekken maar eenmaal aan mijn kantje had die het pas door dat die tegen zijn wil naar het oppervlak kwam en gaf dus toen pas partij. Wat een runs en dat hield de dreg dus niet. Heerlijk die uitvallen dan. Maar alleen vissen vindt ik een stuk minder leuk. Op naar studio sport maar als ik mijn viskleding uit trekt komen er toch nog drie van de avondploeg hun geluk proberen.

Woensdag 20 december 2023 ben ik wat later. Met Armand vanmiddag mijn TimeMachine weer up to dat gemaakt zodat er niets verloren kan gaan wat er op de computer gebeurt. Zal mij niet gebeuren met mijn maatje uit Hedel als Backup al veertig jaar dat ik foto’s kwijt raakt door crash of erger op de PC. Leo is er al en Robert onze privé fotograaf ook. Drie Poolse vissers staan al op ons plekkie maar met deze stroming en bruin water vissen wij sowiso liever wat meer de haven in. Het water gaat als een jekko richting zee buiten de palen.

15:55 uur.

Leo heeft vanmorgen een dreumes weten te vangen in dat dikke bruine water en doet dat nog eens dunnetjes over naast me. Net als we zitten te ouwesexhostessen zie ik zijn top met een ferme tik de aankondiging van een kleine zander. Nee die hoeft niet geportretteerd te worden laat die zijn oma maar halen zegt de pas gepromoveerde fotograaf in de sluiterkunde. Ik denk dat die geluisterd heeft van even later kan ik zijn vader foppen tegen mijn kantje zoals we dat in vaktermen zegen dus van het talud aan onze kant tussen de schelpen vandaan. Ben er reuze blij mee na een paar dagen blanken.

En kijk nu de laatste dag van het jaar wat voor een leuke kerstkaart ik krijg. Bedankt Aad van der Meer uit Delft beter bekent als zeevisser Vissertje Aad.