VethsVk 23.13 Dibbetsplantsoen

We zitten vandaag 14 juli 2023 op het stekkie van Gerbrand vissen aan het Dibbets plantsoen. Hij mocht voor vandaag kiezen waar we gaan vissen. Ik ben daar nog nooit geweest om te vissen wel te verstaan. Heb op dat bruggetje er over heen heel wat foto’s gemaakt van families en voor portretten op locatie en natuurlijk bruidsparen die uit die buurt kwamen.

Na wat informatie te hebben ingewonnen hoor ik dat het er nog geen twee meter diep is. Moet ik dus wat nieuwe simmetjes maken. Gaat ik met mijn nieuwe vaste stok vissen die in van Arno Borsboom heb overgenomen. Die moet hoog nodig ingevist worden. Vandaag een mooie gelegenheid met twee wedstrijden voor de boeg.

Wanneer ik maden haal dan fiets ik ook langs Gerda en Huib. Altijd een gezellige boel daar. Maar ja, dan komt er niets meer van een simmetje maken… Dus dat zal ik morgen aan de waterkant moeten doen.

We verzamelen op de grote parkeerplaats want als het Dbbetsplantsoen dicht ligt met waterplanten gaan we naar de vesting gracht ernaast aan de Glasisweg.

En vandaag ben ik niet de laatste die arriveert. Dat is deze keer Fred. Ik moet eventjes met em praten want moet wel aan mijn reputatie denken.

Dus we kunnen gaan loten om een stekkie te bemachtigen. Ik trek weer als laatste twee nummers en JanB wil nummer vier hebben. Dat lukt vandaag niet en hij pakt uit mijn linkerhand nummer elf. Net geen kop nummer want die heeft Aad. Die zit dus op nummer twaalf. Nietemin zitten die twee dan toch lekker in de schaduw onder de bomen. Daar heb je bijna een trui nodig. Ik heb nummer zeven hoe bestaat het. Bij de Buckaroo’s heb ik altijd zeven of negen. Gaat dat nu ook al bij de VethsVk gebeuren. Op naar de brug over het water dan met z’n allen achter elkaar naar de Dibbets. In dat doodlopende straatje zullen ze wel denken de mensen die naar hun werk gaan. wat is dat voor een optocht.

Nummers 11 en 10, Aad en JanB.
Andere kant van de brug Nuno op 5, Hans op 4, Ger op 3.
Wij dus in het smalle gedeelte.
Heerlijk in de schaduw.
De oversteek.
Iedereen is er klaar voor.
Fred op 9, Martin op 8, ik op 7 en Joop op 6 naast de brug.
Op 2 dus de Jarige JanJ en mazzelpik Jaap op 1.
Ik zit dus op 7 het smalste stuk in de zon.

Heb ik dus wel het slechtste nummertje getrokken van dit jaar op deze locatie en naast me op 8 Martin denkt er over om niet eens uit te pakken. Doe niet zo ongezellig joh, want ik denk er hetzelfde over. Moeten em echt aansporen om uit te pakken. Ik moet vanmiddag nog een wedstrijdje doen met de Buckaroo’s namelijk de zomeravondcompetitie aan het Kanaal door Voorne. Dus ziet ik het maar als een slechte generale. Maar lootje trekken is wel eens pech hebben. Nu lijkt het er op dat er zijn die meer pech hebben als een ander. Maar goed. We gaan gezellig mee doen vandaag. Maar in de felle zon op het ondiepste gedeelte van dit water zal dat niet meevallen. Dit gedeelte is ook geen beroering te zien in het water terwijl onder de bomen en tussen de lelies en drijvende planten de visjes springen en jagen op voedsel. Ik cup wat maïs en dode maden met een klein pingpong balletje groot wat lokvoer om toch een wolk te creëren voor een voorbij komend voorntje te strikken. Ik gok dan maar op die ene zeelt of bliek. Eerst maar met de boulonaise hengel want ik moet nog een simmetje maken. Als er een dikke zeelt mijn worm of maïs pakt dan is dat ook makkelijker uitdrillen met een molentje. Nu dus dobbertje uitloden en peilen hoe diep die moet gaan staan. Dan de vaste hengel uitpakken. Heb er alle tijd voor. En promt zie ik mijn dobbertje opschuiven en tik er al een mooie voorn aan. Die dus vlak voor de kant er af valt. Dat kan gebeuren met kleiner spul en de boulonaise. Dat is niet subtiel vissen op klein grut. Maar er is leven in de brouwerij en dat is al heel wat. wacht maar tot dat de vaste stok klaar is.

Maar het zal daarbij blijven. Geen stootje meer en geen enkele beroering is die sloot. Bij JanB op stek tien is het ook niet veel beter. Die heeft vier voorntjes kunnen netten in twee uur tijd en naast em op stek elf heeft Aad nog niets zien gebeuren op de stek. Aan die kant dus in het donkere koude water onder de bomen is het helemaal huilen op de stekken. Dat is eventjes afreageren op de schommel achter me. Anders gaan zijn spullen zo het lel in.

Bij mijn buurman Joop daar gaat het werelds en vangt als een tierelier de ene na de andere voorn of ruisvoorntje. Die vangt zich blauw of is dat van de kou. Die zit in de schaduw van de boom te vissen. Net op de rand van licht naar donker water vangt hij zijn visjes. En naast hem aan zijn kant tegen de brug aan ligt een lelie veld en daar krioelt het van de ruisvoorntjes. Niet groot allemaal rond de tien centimeter. Maar daar onder zitten wat grotere naar de vijftien cm zoals ik later dan zal ontdekken.

Heerlijk weer we hebben een Jarige Jop in ons midden. Lekkere is dat nog warme sauseisen broodjes. Dat lusten we allemaal wel. Gefeliciteerd Jan en nog vele gezonde jaren. Dat je het allemaal voor ons nog lang mag regelen. Want alles is altijd dik in orde.

Gelukkig gaat het wat waaien want de reuzel begint onderhand langs mijn naadje te lopen. Martin heeft zijn plu al opgezet tegen de zon en ik zat daar ook al aan te denken om die uit de auto te gaan halen. Maar door die wind wordt wel het vissen onmogelijk gemaakt op onze stek. Martin geeft er de brui aan en ik gaat maar aan de wandel hoe het bij de rest is gesteld. Eens aan de andere kant kijken en daar wordt leuk gevangen. Tegen over de tennisbaan daar is het water veel breder een meter of vijftig en dat scheelt. Toch wordt de vis onder de kant gevangen. En Jaap die op de kop zit heeft het vandaag naar de zin. Wel heeft die gelijk als die zegt dat als Freek gaat lopen dan is het aan die kant niet veel. En daar heeft die gelijk in. Ik gaat nooit aan de wandel. Geloof niet in een zogenaamde wandel vis waar sommige van ons elke keer weer mazzel mee hebben. zijn altijd dezelfde en dan moet je de rest horen. Fantastisch. Numo die net naast de brug zit die pakt allemaal voorntjes van een redelijk formaat. Bij de rest is het allemaal klein spul.

Vanaf de brug gezien. Daar links op het brede stuk wordt dus leuk gevangen met de vaste stok onder de kant. Zeven deeltjes is genoeg. Maar aan de andere onze kant dus van de brug is het te smal, te ondiep met die zon. Trouwens daar is zeven deeltjes teveel. Heb je gelijk een brug geslagen. Er is daar dan ook geen vis te bekennen. En nu de wind een beetje op komt kom al dat eenden kroos onze kant op. Dan is het afgelopen met hengelen,

En Joop, die blijft gewoon zitten genieten van het uitzicht aan de overkant wat er allemaal voorbij komt. Zo nu en dan schept hij wat kroos van het water zodat die zijn boei kan zien drijven. En die gepensioneerde postbode kent meer dan de helft van de voorbijgangers. Als die vandaag wat scherper had gevist en er geen vuil was geweest was die dik de winnaar geweest vandaag. Want er waren er maar een paar visjes die zijn boei onder water kregen. Zijn pen van veertig centimeter stond vijftien centimeter boven water. Anders zie ik em niet Freek zegt hij. Maar die dobber van Joop stond niet stil. Dat komt door dat nieuwe witte voer van Mario volgens de besnorde oud postbode. Terwijl hij een bal richting mijn dobber smijt twee meter van mijn voerplek vandaan. Goed bedoelt natuurlijk want op dat moment heb ik nog niets. Maar ik zit gecentreerd te cuppen zeg ik dan om die ene zeelt of platte te vangen. Nee dat voer is werelds volgens Joop maar van vissen op mijn plek komt toch niets meer van terecht. Wat heb ik lekker geloot vandaag. Ach het is een gezellige ploeg en vanmiddag moet ik ook nog vissen met de mannen van de BP namelijk de zomeravond competitie. Moet ik dar maar mijn gram halen.

We mogen van de wedstrijd commissie ergens anders gaan zitten maar Martin heeft geen zin om met zijn spullen te moeten gaan slepen. Ik vis nog eventjes zonder te voeren bij wat waterlelies en vang daar de ene na de andere ruisvoorn op een langzaam zakkende made. Zitten best leuke visjes bij van bijna twintig centimeter als een aanbeet uit blijft en de made wat dieper zakt maar de meeste halen de helft amper. Ik gooi ze in mijn schepnet maar als er gewogen wordt is de helft er al weer uit gesprongen. Trouwen als ik ze in mijn leefnet had gedaan had ik er nog minder over gehad. Daar zitten wel wat gaatjes in inmiddels van de ouderdom en gebruik. Moet nog steeds eens een nieuwe aanschaffen. Nee dit was niet mijn ochtend vandaag. Dat is wel duidelijk.

Het enigste is dat ik niet heb geblankt vanmorgen. Ik wacht de gezellige derde helft niet af. Anders ben ik vanmiddag niet het mannetje in deze warmte golf. Als JanB en Nuno hebben gewogen nok ik af en gaat aan het water en een rustpauze op de bank voor het volgende spektakel met de Buckaroo’s aan het Voornse Kanaal. Eens zien of dat wat gaat opleveren. Ik hoor later wel wat een ieder heeft gevangen vanochtend.