VethsVk 23.5 aan het Voornse Kanaal

Weer een uurtje te vroeg wakker natuurlijk. Kwart voor zeven is vroeg zat want de spulletjes gisteren allemaal al klaar gezet. Dan maar mijn Wf vriendinnen beantwoorden vanaf half zes. Die staan altijd vroeg op. Maar na dik een half uurtje staat ik dan maar op. Aan de koffie en ben ik eens niet de laatste die arriveert aan de waterkant.

Het is weer de enigste mooie dag van deze week. Daar hebben we wel geluk aan de laatste wedstrijdjes. Het is alweer de vijfde uit de reeks van de voorjaars kompetitie van de veteranen van het Voornse Kanaal.

Behalve Aad zijn we er allemaal vandaag. De brasems gaan nu massaal het Haringvliet verlaten en trekken door het Voornse Kanaal als de sluis open gaat bij de groene brug om te gaan paaien. De vrouwtjes zijn moddervet. Vissen van een halve meter wegen al snel vier kilo en de mannetjes beginnen al paaipukkels te krijgen vooral op hun kop. Ik trek weer twee lootjes en Jan pakt weer mijn linkerhand. Nummer 23 en dan blijft 10 over mij en dat is geen slecht nummer. Zit ik bijna op de kop naast Numo.

Het bestuur en de commissieleden hebben allemaal een nieuwe jas gekregen in de vereniging. De oude jassen kunnen na een schoonmaak beurt nog wel een tweede leven aan en die zijn aan alle Veteranen gegund. We lopen nu dus allemaal met en mooie warme jas met logo van de vereniging. Top geregeld Jan Jobse we zijn er allemaal reuze blij mee. We zitten dus chique als heren aan de waterkant en iedereen ziet gelijk dat het een wedstrijd is.

Numo heeft dus het kop nummer. We vissen op de hoge nummers vandaag dus raar dat negen ook mee doet. Maar goed, niet bemoeien met de uitzetters zegt JanB. Maar geinen na afloop met Numo is kasie natuurlijk met Joop de Vissende Snor erbij. Die kan je wel om een boodschap sturen om de boel wat op te fleuren.

Ik zit dus vandaag op een goed nummer. Net geen kopplekkie. Daar zit Numo en die is er blij mee met zijn kopnummer en danst zo af en toe de Portugese Samba. Nu maar hopen dat die wat doorlaat en niet de boel dichtgooit.

Aijajai, en als we dat horen galmen dan weten we dat Numo aan het netten is. Hij is de eerste met vis om twintig voor negen. Dat is best snel binnen 10 minuten incl. drill. Dan zitten ze gelijk op je stek en moet je proberen ze daar te houden. Met die bakken van platten moet je dan aan de bak en voer brengen. Zo’n schooltje dikke brasem lusten wel wat. Die varkens stofzuigeren voordat je kan knipperen met je ogen de gehele plek schoon. En dan verterekken ze naar de volgende aasplek om die leeg te kanen. Nu buffelen ze nog zo vlak voor de paai en vreten zich rond aan eiwitten dus maden, casters, wormen en vismeel staat er op het menu. Die energie hebben ze aankomende weken hard nodig.

En twintig minuten later om 5 over negen valt bij mij de lijn slap en ik kan een mooie dikke brasem vangen. Dik en hoog van de eitjes. Vol met kuit dus en gaat richting de vier kilo. Maar mooi zien die brasems er niet uit zo vlak voor de paai.

Maar als dan Yvonne achter Numo gaat zitten nadat Fred is voorzien van heerlijke lekkernijen van de warme bakker. Tja Fred heeft dan weinig tijd om op de hengels te letten dus daar werkte het niet vandaag. Dus nog even langs hun vriendje Numo. Daar werkt de koms van Yvon beter. Het weer allemaal een beetje voor verteld dan kan hij om 09.41 uur zijn tweede brasem scheppen. Die maakt dan weer een Samba dansje en Yvon heeft het weer voor elkaar.

Dan kijk ik naar rechts en heeft Martin tegelijkertijd om 09.41 ook met een dikke platte aan de stok. Terwijl ik heb alleen maar lijnzwemmers. Zit ik net te ver te vissen. Te lange onderlijn, Te grote haak dus te zwaar aas. Dat is dan anders als de vis dat oppakt als wat er rondom je aas ligt maar dat geloof ik niet. De vissen komen zo van het Haringvliet af en waarschijnlijk nog nooit gevangen. Martin pakt ze met casters en Numo met maden. Zeg het maar. Want die doen het niet op mijn stek. Ook raar natuurlijk dat de vis op een paar meter afstand wel het ene aas neemt en niet het andere.

Als Numo dan zijn derde brasem vangt na twee missers gaat ik wat anders proberen en knip ook mais door het voer en hup in de korf bij de geknipte wormen. probeer toch om de vijf minuten een korfje naar de overkant te brengen. Krijg ik een lijnzwemmer of trilling op de top dan blijf ik natuurlijk langer liggen.

Dan heb ik even later wel weer veel beroering op de stek en begin meer mais in de korf te stoppen. Ook doe ik een mais korrel boven op de worm ipv een made. Het lijkt net nadat ik ingooi ik eventjes beet heb en denk dan toch dat er kleine vis op de stek zit die aan die maïs knabbelt. Nu maar hopen dat dat de aandacht trekt van die dikke platten die ik wil hebben.

Maar het lukt allemaal niet zo. Twee keer haal ik op om weer bij te voeren en er zit uit het niets een dikke vis aan die los schiet na een paar meter na een paar zware beuken.

Dan heb ik een bijna rechte haak terug gekregen. Deze zijn dus in dit jaargetijde te zwak. Maar het is wel een fijne dunne lichte haak maar valt dus voor mij volgende week af. Van mijn leermeesters Mats en Marco al vorig jaar het advies gekregen LS-2033F maar daar was ik doorheen. Trouwens die zou ik graag hebben met een bledje i.p.v. een oogje i.v.m. dus met dat gewicht verschil. Ik vindt die ook makkelijker aan de lijn te knopen. Eens kijken of dat die bestaat.

Ik verspeel dus vijf mooie vissen waarschijnlijk door een te lange lijn en uitgebogen haken maar naast me Numo is daar meester in. Die zie ik bijna het dubbele verspelen met de method feeder. Dat is dus ook niet de methode. Vindt het toch al knap met dat systeem te vissen op zes meter water. Maar toch is hij heer en meester met zeven platten en wat half wassies zoals we zeggen van dekleine brasems vandaag van maar twee kilo…

Met 3 vissen 7.600 gram.

Ik doet het dus nog geen eens zo slecht met drie mooie brasems samen 7 kilo en 600 gram. Wat baal ik van die vijf missers door verkeerde materiaal keuze.

Mijn buurman Jan J met 1 platte 2400gram.
Het is spannend met gelijke aantallen vissen.
Bij de rest is het niet wild, wel spannend zo.
Joop bijna 3,5 kilo.
Martin heeft ook drie brasems 6675gram.
Hans twee brasems net geen 5 kilo.

En met veel gelijke aantallen vissen is het rete spannend vandaag op de ranglijst. We zijn allemaal dus aan elkaar gewaagt. Jaja van die kennis van deze groep kan ik profiteren. Heel veel leren van alle door de jaren heen vergaarde kennis van de heren veteranen. Dus vandaag met vissen van soms dik drie kilo dan nog zijn de verschillen dan minimaal en kan een voorn kort aan de kant gevangen je de das om doen. Een tweede voerplek aan je eigen talud doet soms wonderen er dan het laatste uurtje te gaan vissen met de vaste stok. Maar nu met al die brasems. Of het verstandig is. Ik probeer ze toch vast te houden aan de overkant. Een brasem moet je heel wat voorns t.o.v. vangen

Alleen Gerbrand had de pech zijn brasem te verspelen. Die schoot onder de kant door onder de bielzen balk. Jan en Martin hebben em nog geholpen maar ik weet niet of dat van de drup in de regen was want ze kregen em niet te pakken. Dat is jammer.

Alles weer netjes genoteerd aan de waterkant door Jan Jobse.

Martin Spaans was aan de beurt om te kiezen waar te vissen volgende week en kiest weer voor dit zelfde water. Het is ook wel fijn om bijna uit je kofferbak te kunnen vissen. Jammer van dat steile talud op sommige stekken anders zaten we hier iedere week te vissen. Want als je het soms slecht treft op al die andere wateren dan kunnen er sommige en daar begin ik ook bij te horen aan het zuurstof voordat alles op je stek beland is aan je materiaal. Het is soms best een einde stiefelen naar de getrokken plekkie.

Totaalstand van Jaap.

Volgende week dus weer platten vangen. Ik ben al onderlijntjes aan het maken met andere haakjes. Wordt vervolgt.