VethsVK 23.2 Aan de Goudkust

Als je er zo een paar vangt van dik 3,5 kg.

Woensdag ochtend 29 maart 2023 waait het eventjes wat minder en is het vanochtend droog. Wat een wer deze laatste weken. En wat een wind en regen ook maar we hebben geluk. Deze dag is de beste van de laatste twee weken

We verzamelen om acht uur op de parkeerplaats maar dat is niet door iedereen begrepen. Dus is het wachten op Cornelis, Jaap en Joop die er al zijn maar bij de uitzetters Jan B en Numo zitten te wachten bij de bankje aan de Gorslaan

Kwart voor acht en ik ben niet de laatste, hoe kan dat nu.

Een belletje en dat is makkelijk met die mob. telefoons en het is opgelost. We loten wel aan de Gorslaan. Was vroeger wel anders bij HSV sterrenburg in de tachtiger jaren. Verzamelen natuurlijk bij het winkelcentrum Sterrenburg. Weet niet of die houten barakken er nog zijn. Als er dan een paar wat later waren dan hing er een briefje tussen één van d de deuren van de winkeliers.

Stek Bruggehof.
Oranjelaan en Wantijbrug.

Het gebeurde regelmatig dat er door veranderde weersomstandigheden er niet op de stek die al maanden van te voren vast stonden door de commissie gevist kon worden. Dus als je al laat was om mee te loten en je stuurde gelijk door naar de vis stek die in het maandelijks uitkomende verenigingsblad stond was je dubbel zo laat. Kon je eerst weer terug naar het winkelcentrum gaan om uit te vissen waar je moest vissen. En dan is Dordrecht heeeel groot. Kon je soms van Bruggehof bij camping aan de Merwede bij de moerdijk brug of het crossterein aan dat zelfde water racen naar de ander kant van het eiland zodat je de wind niet vol op je vaste stok had van negen meter en 5kilo zwaar was. Naar bijvoorbeeld het water Het Wantij onder de Wantijbrug of naast de brug bij de Staart omdat de wind BFR 7 Zuid, Zuid-West stond

Dus met zijn allen naar de Goudkust.
Ah, daar benne ze.

Maar het is de straat uit fietsen en we zijn verenigt.

Toch nog op tijd met loten.

En kunnen toch om acht uur een lootje trekken. Ik ben zoals altijd de laatste en pak weer de twee laatste nummers. Wrijf ze nog ff door elkaar en Jan B pakt weer voor hem de recheter hand. Het kopnummer 11 deze keer want twaalf zit de andere kant op te vissen zien ik later. Natuurlijk is het andere nummer lootje negen. Hoe bestaat het weer maar begrijp deze keer dat dat nog niet zo slecht is. Zit je midden in de kom te vissen in het diepste gedeelte van de plas

Gorslaan.

Ik ga driekwart vissen terwijl naast me ze in het midden gaan plonzen. Tot nummer zeven zitten ze aan de overkant te vissen op de rand naar anderhalve meter een meter uit het rietkant en de houten paaltjes

Jan weet ook hoe zijn stek er uit ziet.

Net achter de bramenstruiken rechts om de hoek naast Hans op stek twaalf gaat tegelijkertijd een karpervissen vissen. Prima natuurlijk maar als Jan b ziet dat er een voerboot op zijn gooirichting tevoorschijn duikt gaat hij vertellen dat er een viswedstrijd is en hij niet die kant op kan vissen. Geen probleem natuurlijk, een opgegeven wedstrijd op ons wedstrijdwater heeft altijd voorrang. Maar er zit ook een fischfinder op dat voerbootje. Dus vraagt Jan ook eventjes over zijn steknummer te varen. Maar geen leven te bekennen op de stek. Hij weet nu wel in ieder geval de diepten en doet daar zijn voordeel mee.

Het is wel een hele stap om op je plek te komen vanaf je auto. Zeggen we wat over de 8vijver dat de hogere plekken en natuurlijk 1 en 2 bij de treurwilg zover moeten wandelen met je spullen. Maar hier is het ook een hele toer voor de hoge nummers. Maar heerlijk uit de wind hoor ik Gerbrand vorige week nog zeggen die toen mocht kiezen waar te vissen vandaag. Het nummer dat ik trok voor Jan B was het koudste plekkie vandaag met vol in de wind

Door al dat wandelen is iedereen wat later met zijn spulletjes op zetten dus we beginnen om kwart voor negen een kwartiertje later dus. Ik krijg een half uurtje pas een lijnzwemmer en een keertje valt de lijn plotseling slap. Er beweegt dus wel vis in dat nog veel te koude water. Om me heen is er nog niemand die maar een stootje of tik heeft gezien dus ben vol goede moed dat er beweging is op mijn stek. En dan uit het niets rammelt mijn top aan de bel. Er is aktie aan de andere kant van de lijn. Heel voorzichtig om em zeker niet te verspelen haal ik em binnen. Vis vandaag met nylon hoofdlijn En na wat tegenstribbelen komt er een gigant naar mijn landingsnetje. Die is maar net groot genoeg. Het past net. Ik vis vandaag met een nylon hoofdlijn 25mm op de Preston Carp Feeder. Super zacht stokkie met body. Die ene aanbeet die vandaag gebeurt wil je niet verspelen. Fred die links naast me zit wil er wel eventjes een foto van maken. Wat een bak van een vis een brasem met recht een platte. Die gaat richting de vier kilo

Dan eindelijk ben ik niet de enigste met wat te wegen.

Maar best is het niet vandaag. Alweer. Het water is gewoonweg nog te koud. Als dan eindelijk Numo en Gerbrand ook zo’n dikke platte weten te strikken op stek 7 en 5. Ik krijg nog een paar keer een paar venijnige rukjes, snelle tikken op de top maar te weinig om te slaan. Slaan is een groot woord want in principe zit de vis al gehaakt door het lood. (Method visen). Vandaag vis ik toch met een lange onderlijn 80cm en 30gr. Method lood. Best wel zwaar maar met deze lichte Preston kan ik dan driekwart plas gooien. Zal dik 50meter zijn. Heb al gevoeld dat dit met het voer niet wegzakt in de bodem. Voordeel is dat de vis zeker te weten wordt ingehaakt. De karper of brasem zal in dit geval een bosje maden oppakken en prikt zichzelf.

Probeert uit te spuwen als ik er een pellet aan doet omdat die onraad ruikt of voelt in dit geval en die buiten de haak bungelt aan het aas zal hem onderkant in de lip raken. Schrikt natuurlijk van het prikje en slaat zich zelf vast op het zware lood

Als dan Numo zijn tweede platte vangt moet ik wat anders proberen. Want ik heb al een te lange tijd niet zien gebeuren op de stek. Ik heb mijn shimano heavy feeder ook bij me met een korf. Voer een paar korven nu met wat hennep en dode maden erbij onder de kant aan de overkant bij dat riet. Hoor van die karpervisser dat alle vis tegen die kant zat vorige week. Maar dat waren wel een paar warme dagen qua temperatuur. Nu zitten we ’s nachts tegen het vriespunt aan en overdag zeven graden. Je zou toch denken dat ze dan in het diepste gedeelte zitten. Maar je weet het niet en veranderen als het stil valt. Je moet er alles aan doen.

Zou 12 graden worden maar het blijft steken bij zes.
Aan die kant is het waterkoud.

Ik was de eerste met vis maar gelukkig zijn er nu meer. Numo heeft er twee, Gerbrand zal zo dadelijk zijn tweede vangen. Een voorntje zegt hij bij het binnen hengelen maar hij past maar net in het netje van Jan J. Ger was al aan het opruimen zodoende moest Jan J eventjes assisteren met landen van de buit.

Zelfde ritueel aan de andere kan van me. Jan B zit daar echt te vernikkelen vol in de wind en die is ook al gaan inpakken. Geen leefnet en landingsnet meer dus We helpen hem en de vis wordt alvast gewogen. Heb het er met Jan over. Als je niet komt heb je 13 punten aan je broek. Prima maar als er maar drie zijn wat ter weging kunnen aanbieden dan heeft de rest 4 punten aan zijn broek. Zo kan je nooit uitlopen als je goed zit te vissen. Eigenlijk zouden die 12 punten moeten krijgen. Weer wat om over na te denken. Net als dat vijf uur vissen ipv 4 uur. Vandaag dus zijn de meeste weer in het laatste uur gevangen

Maar aan de overkant tegen de rietkraag krijg ik ook geen aanbeten. Ik maak mijn preston weer in orde en gooi eerst wat voer en daarna een dotje maden maar eigenlijk twee, drie meter te dichtbij. Ik laat het maar eventjes liggen en warempel. Er is eigenlijk gelijk leven in de brouwerij. Ik heb een dikke beet

Bedankt Jan B.
Deze is iets kleiner.

En ik vang mijn tweede brasem van formaat vandaag. Deze is iets kleiner maar toch nog flink aan de maat. En jan B komt gelijk buurten en wil wel als documentaire fotograaf fungeren. Bedankt dan staat ik er zelf ook eens gekleurd op want heeel heel blij ben ik er mee. Ook met de foto’s

Zo vangt Gerbrand dus nog zijn tweede platte en even later Martin nog een dikke zeelt. Zal er zo dadelijk een plaatje van trekken bij het wegen want hij zit te ver weg van me om er nu heen te gaan

Whaaat…
Check, check dubbel Check
We hadden die ene apart moeten wegen.

Dan gaan we wegen en dat is spannend deze keer zeker voor mij. Er zijn er drie met twee brasems. Ik moet eerst meten. Wat een dikke vissen zien we nu. Die grootste hadden we apart moeten wegen. Die is misschien wel dik vier kilo. Maar je bent flabbergest van positieve emotie en vergeet dat helemaal. Tjeetje. Het moet wel eventjes indalen zal ik maar zeggen

Gerbrand heeft ook twee brasems.
Nuno ook twee brasems.
Netten worden steeds langer volgens Jan J.
En Marin een mooi zeelt.

Bedroevend slecht dus vandaag qua vangsten. De meeste zaten uit de wind, dat dan weer wel. Ik was blij met mijn winter ondergoed en vier lagen kleding, warmtepak en windjack. De voorspelling was een lekker zonnetje en 12 graden. ’s middags zou pas de regen komen. Die hebben we gelukkig dan wel gemist

Ben dus vandaag met twee vissen eerste geworden. Dat voelt wel goed moet ik je zeggen. Ik mag voor volgende week kiezen waar we gaan vissen. Heb gekozen voor Land van Paling op de karpertjes. Volgende week zien de weerberichten er wat beter uit want dat water moet zeker opwarmen om die F1ntjes te vangen. Maar er een dikke vestingmuur in de vestinggracht en daar staat de zon op. Die zorgt wel voor verwarming van het water. Nu de warme bol nog wakker worden uit zijn winterslaap dan kunnen we misschien allemaal een visje vangen want dat is veel leuker

Verslag van Jan Jobse.
Definitieve uitslag van Jaap.