Yamaha Pro Fishing Challence dag 2

De finale dag.

We zouden naar de Oude Maas gaan omdat we snoekbaarzen en snoeken moeten hebben om onze kaart vol te maken. Daar weet ik zeker dat we mooie snoekbaarzen vangen en dan op de terugweg op het Spui proberen een dikke dame Essox te verleiden. Maar vlak voor het Spui gaan we toch richting de stek waar ik er gister twee verspeelde. Misschien hebben we vroeg in de ochtend meer kans. Ze zitten er je moet ze alleen nog zien te vangen.

We beginnen zoals we altijd starten. Eitje op een bedje van bacon altijd goed. Koffie zetten en de thermoskan vullen.

Altijd hetzelfde ritueel al vroeger in de keuken.

Vanavond moeten ze, Oranje nog voetballen maar staan al met een voet in de finale. Ik moet het nog zien want we winnen is niet zo makkelijk van die Tsjechen dat heeft het verleden al laten zien. We denken ons altijd al rijk

Wat een schitterend de dag om te beginnen.

We traileren weer en het is adembenemend vanmorgen. Wat een dag om te beginnen. Bladstil in de haven. Op het Haringvliet een zuchtje. Wat wil je nog meer. Ja ik weet het wel.

Jahoor eindelijk geen formaten die we gewent zijn maar deze telt ook zolang we geen grotere hebben.

We gaan toch eerst naar de stek waar ik gister twee vissen miste. Voor mijn gevoel zijn ze daar gewoonweg. We zouden naar de Oude maas voor het Spui en voor Spijkenisse en desnoods richting Zwijndrecht en Dordrecht maar  laten we het links liggen en varen richting vuile gat. Veranderen van Techniek of plan  is nooit goed maar dat onderbuik gevoel hé. Met in de gedachte om ook nog twee snoeken te vangen lijkt me het Haringvliet beter geschikt. Het is niet mijn ding dat snoeken dus dan maar

Hehe, na toch weer een misser een dreumes. We zijn er reuze blij mee

We vissen dat talud af schuin waards kriskras van 15 meter naar negen meter zoekende waar ze zitten. Waar de temperatuur, zuurstof en stroming. Kortom waar ze zich prettig vertoeven vinden daar zullen ze zitten. Waar de aasvis is en die zit op twaalf meter en dat zal zo te zien zijn de gehele dag. Daar om heen zullen we moeten zoeken. Krijg er eindelijk weer een dikke dreun op en daarna is er niets meer een dik half uur langs dit talud van een meter of vijftig. Maar we houden vol en dan eindelijk een dreumes van vijftig. Maar die telt mee in iedergeval. We vissen er nog eventjes want er is activiteit op de Humminhbird maar we kunnen ze niet trickeren. We besluiten richting Hollands Diep te vertrekken en het onder de brug te proberen.

Kijk wat ik dan voorgeschoteld krijgt van Annet

En onderweg krijg ik een heerlijke vegetarische gezonde hap van Wim. Dat eet hij altijd tussen de middag. Moet zeggen dat Annet haar best heeft gedaan gisteravond. Moet haar toch vanmiddag ff spreken want de komkommer kan beter. Die was wat droogjes…

We gaan richting Hollands Diep.

We hebben er geen geloof meer in hier op het Haringvliet, ik zie best wel activiteit op de Hummingbird maar ze doen het gewoonweg niet op onze aanbiedingen. We vertrekken richting de brug en dat is het makkelijke van een bootje. We verkassen gewoonweg naar een andere stek. Daar zijn er genoeg in dit delta gebied

Leaderboard; we moeten nu een snoek vangen dan komen we gelijk weer bij de eerste 5.

En dat was een goede beslissing want binnen een kwartiertje heb ik een tweede snoekbaars. Zo nu nog een snoekje en we zijn spek koper en doen weer mee in de strijd. Daar hebben we nog de gehele dag voor dus gaan met die, nee geen bananen aan board. We starten met trollen en zo en nu werpen naar de kant vanaf de Haringvlietbrug langs de windmolens en steken dan over naar de Griendpolder. Maar geen aanbeten, zie ook weinig aasvis dus dan maar door langs Tiengemeten trollen richting helling

Leaderboard; trollen om langs tiengemeenten richting.

We trollen om 10gemeten heen door het vuile Gat en steken over naar Stad aan ‘t Haringvliet om vervolgens richting Middelharnis met groot aas en kleine plggen voor een leuke bijvangst maar dat word dus niets. Trollen vindt ik de minst leuke tak van sport. we stoppen natuurlijk wel eens en gooien belovende plekken uit werkelijk we bestoken ze met alles wat we hebben maar het resultaat is niks, nada, nul komma nul

We gaan richting Hollands Diep.

Voor Sommelsdijk lukt het ook niet op die platen dus we gaan richting Middelharnis. Op de bekende stekken voor de winmolens laten we wat plugjes en shads het water zien en dan richting de haven. Altijd een goede stek. En daar eindelijk kan Wim aan de bak. Een dikke baars maar die haalt net niet wat we nodig hebben om ons te upgraden. Het was taai vandaag. Dat kan je wel zeggen op de vis soort die we zoeken wel te verstaan. Ben ook geen snoekenman, vist er nooit gericht op

Dat trollen en werpen met groot kunstaas is niet mijn ding dus ff lol met die zilveren rorpedo’s.

We hebben het gehad. aan gedaan om een snoek te vangen de laatste vijf uur. We willen wel eens een dikke dreun en dito drill hebben dus we vertrekken naar de stekken die ik weet waar je dikke baarzen en roofbleien kan verwachten

Wat een bakken weer heerlijk.

We vangen geen groter meer maar de lol is er niet minder om want graag hadden we in iedergeval de roofblei ge-upgrade. Heerlijk om zo de dag af te sluiten voordat de onweer losbarst

En de haken van m’n shubby’s , die moet je weer fatsoeneren totdat ze gewoonweg afbreken.

We hebben weer zo af en toe kromme stokken te verwerken en dat is heerlijk. Het is best moeilijk om je kaart vol te krijgen en alle lof die dat lukt. Elke discipline beheersen in elk jaargetijden en je soorten kunnen vangen klasse natuurlijk. Petje af

En ook Wim hoeft zijn vis niet door te geven.

We vangen weer lekker en dat is met dat snoeken gewoonweg anders. Tis niet mijn ding om achter die groene vechtjassen te jagen maar wel nodig met een wedstrijd. We hebben toch nog een lekker gevoel bij onze vis dag en vangen nog wat roofbleien en baarzen. We probeerden nog een het laatste uurtje nadat we beide weer wat geklimatiseerd zijn door het vangen van dikke vissen. We dachten eventjes we kunnen het niet meer kunnen. Vissen we langs de zeedijk en vanaf het Hoornse Hooft eerst werpend en daarna trollen en een stukje vertikalend om de tijd vol te maken. Maar we krijgen onze kaart niet vol. We hebben een prima twee dagen gevist en zijn benieuwd naar de uitslag en zo Wim het zo mooi van uit de boot naar de haven verwoorde; Heren, we gaan het water/strijdtoneel verlaten. Geen vangsten meer te melden. Bedankt voor de organisatie van deze unieke challenge. Tof gedaan. Zeker voor herhaling vatbaar. Vriendelijke groet uit Hellevoetsluis, Freek Oosterhuis en Wim van Amen

Eindstand.

Jammer daar moet ik toch wat aan gaan doen, snoeken proberen te vangen in dit delta gebied. Zonde natuurlijk want met één of twee van die groenjassen doen we gewoon mee in de top 5. Wat te doen voor de volgende keer en heel, heel veel oefenen

We hebben nog een prijsje ook.

We vallen nog in de prijzen ook met die eerste roofblei op dag één. Onze benzine en verspeelde chubby’s zijn gedekt.