De Vecht

Loenen aan de Vecht, wie het het niet.

Donderdag 11 oktober 2018 ga ik op de Loosdrechtse Plassen en de Vecht met m’n neef vissen. Dat is het mooie van Fb. Je vindt nog eens iemand en zo ook een paar weken geleden. Kwam een visgids voorbij op Fb en die achternaam kwam me bekend voor. Die hoorde bij een Camping in Nieuw Loosdrecht. Natuurlijk gelijk contact gezocht.

We spreken donderdag 11 oktober 2018 af om acht uur dus ik vertrek om half zeven. Hoef alleen m’n hengels mee te nemen voor de rest is er alles aan board. Logisch mijn spullen zou wel kunnen maar het is toch een andere visserij. Alles daar op de plas en de Vecht is twee tot vier meter met een paar uitzonderingen een metertje meer. En met je eigen hengel vissen is fijn daar ben je aan gewent. Weet niet wat het is maar een andere hengel al is het dezelfde vist toch niet fijn. Dus om zes uur douchen hengels uit de boot en in pakken in m’n nieuwe foedraal. Past allemaal perfect. Zes opgetuigde hengels gaan er in twee stuks per vak. Na twee bakkies koffie met een reserve en wat broodjes smeren voor in de auto gaan we onderweg, op de pad zegen ze hier.

Rustig aan op de Groene Kruisweg en aansluiten van de A15 naar de Nieuwe A4.

Paar weken geleden kwam ik Erik Verloop terloops tegen op internet als visgids. De naam Verloop, camping en Loosdrecht dat kon niet anders, dat moet familie zijn van mijn moeders zijde. Ik kom dus om tien uur aan en dat voor 130km sturen. Je sluit al aan Bij Rotterdam naar de A4, dan richting Zoetermeer en de A12 is stapvoets rijden. Dat ben ik niet meer gewent wat ben ik blij met m’n werk aan huis.

Dit plekje heb ik heel wat gespeeld daar (nu) achter het riet.

Als we de plas op voeren  dan zie ik wat mijn Opa graag wilde hebben volgroeid nu met bomen en riet. De rechter kant van de ingang naar de Camping. Er was toen een inham zelf gemaakt waar de boot van Opa in voer n daar maakten we hem dan schoon. Speelden op de weide en visten in het riet. Aan de linkerkant stonden nog geen woningen. Het was allemaal wat primitiever.

Zo mooi en netjes was het aan deze kant niet 45 jaar geleden.

Zo ook het tunneltje naar de grote plas, Als je er doorheen was leek het een andere wereld. Alles bling, bling. Ik zag dat toen niet zo maar nu ik er weer ben komt alles terug.

Dit plekje herken ik want daar landen we nog al eens.

Foto onder is aan de linkse steiger dat was een hotel restaurant van de Broer van m’n Opa, Bram Verloop. Dat is nu een trouwgelegenheid en toevallig met terug gaan word er een trouw plechtiging gehouden dit keer binnen en konden we mee luisteren door de openslaande deuren toen we het onder doorgangetje onder de weg “uit” visten. Daar moet toch alle scholen vis dor heen die van de kleine naar de grote plas emigreren. Met die nieuwe boot kon hij niet meer onder de weg door varen naar de grote plas. Dat weet ik nog wel.

Dezelfde steiger 44 jaar geleden.

Dit waren mijn Opa en Oma van mijn moeders kant en waar Erik ook Opa moest tegen zeggen. En dat mag ik nu wel zeggen Tegen Jan Verloop dus. Toen was het alleen Opa en Oma er was meer respect en daar kwam bij ik had er wel een paar want de man van Oma “Dora” hertrouwde ook nog eens.

Ook 1974

En dat veertig jaar geleden. Moest ik een snipperdag in de derde klas lagere school aanvragen. De rest van m’n klasgenootjes snapte er niets van dat ik meerdere Opa’s en Oma’s had.

Op de plas toch nog een aanbeet.

We gaan trollend tussen de eilandjes door richting de sluis naar de Vecht. Nu zit de vis verspreidt op de plas en moet je zoeken dus we gaan richting de Vecht. Ik vindt alles best. Heerlijk zo’n dag in de zon en nergens over in te hoeven zitten. Alles wordt geregeld door Eric.

Er is dus een kleine meter verschil.

De plas ligt dus een stukje lager dan de vecht en moeten we een sluis door. Een gezellige boel daar en een leuke sluiswachter doet veel. Terugweg zitten de mensen heerlijk in het zonnetje alles gade te slaan onder het genot van een hapje en een drankje en een gesprek is zo gemaakt tijdens het vol lopen van de sluis. Fantastisch.

De drukte valt nu mee, het seizoen zit er op. Als je er nog door wilt moet je bellen.

Het is rustig nu hoor ik want in het hoog seizoen moet je soms drie of vier keer een sluiskering wachten.

Een heerlijke dag op de Vecht.

Op de Vecht beginnen we met trollen en als Erik vis ziet op zijn Lowrance Fishfinder dan gaan we er over heen en werpen het stukje uit door terug te driften op de wind. Dat werkt dus fantastisch hier op dit water. Het merendeel wordt gevangen met de dropshot methode maar als ik even later gaat diogonalen pak ik toch ook een paar mooie snoekjes dicht bij de bodem de grootste dik in de zeventig centimeter.

De ingang naar de Camping.

Nu beter te zien aan de rechterkant daar wilde m’n Opa graag hebben. De bomen stonden er nog niet en aan de linkerkant stond ook nog niets. Een inham in het riet was de aanlegplaats en hebben we de boot schoon gewassen. Het was zijn “plekkie” waar hij heel de dag kon vertoeven. En ik maar vissen tussen het riet.

Dit is natuurlijk een heerlijke plek om te vertoeven.

Bedankt Erik voor de fantastische dag en ik weet niet of we dat gaan overtreffen hier op het Haringvliet die twintig stuks en beide een Grand Slam. Een baars, een snoekbaars en een snoek vangen maar we gaan ons best doen. Je was al blij om je PR te overtreffen dus gaan we daar maar voor.

En weer aansluiten.

Stap om half zes in de auto en ben om acht uur thuis. Volgende keer m’n hengel foedraal op m’n rug en neem ik de motor. Dat is zeker maar ik heb een geweldige dag gehad. Bedankt Erik voor de prima vis dag.