Buckaroo’s naar ’t Mun

We kunnen nog net in de schaduw zitten.

We gaan dinsdag 17 juli 2018 weer vissen in het Mun bij Appeltern met de Buckaroo’s van de BP. Wim Stad heeft er zin in want om kwart over drie is iedereen wakker. Ff wat drinken, naar het toilet en alle lichten aan. Ik neem ik em niet kwalijk want de bovenverdieping daar is het echt donker met al die rol luiken. Ik heb gevraagd of mijn visite deze week ook mee mocht en dat is geen probleem zegt Mike. Heel fijn natuurlijk en bedankt want Wim vond het formidabel vooral die saamhorigheid en vriendschap. Waar vindt je dat nog onder zo’n grote groep vrienden.

Ik hoor die twee Stadjes een kamertje verder diskuseren en kan de slaap niet meer vatten. Dat is niet door W&W maar eerder de visdrang en de gezellige dag in het vooruit zicht. Ik beantwoord m’n mail want door het vissen van gisteren en vroeg naar bed staan er nog een paar in de wacht en een dag later hoor ik van een ieder die ik geantwoord heb. Hoe was het vissen want niemand verwacht mail van me zo vroeg van me. Pak de douche en om half vijf sta ik met een bak koffie de auto in te laden eigenlijk een half uur te vroeg. Nog wat voer aan maken en onderlijnen knopen en om half zes denk ik. Waar blijft Wim. Zo lang duurt afscheid nemen van je meissie toch niet en ga naar boven. Alles in diepe rust. Das lekker dus grijpt een voet en flink schudden. Gelukkig het ik de goede, hahaha nee dat zag ik wel. En puntje bij het paaltje zijn we weer net als elke keer een dik kwartier na tanken van de auto, de benzine delen we altijd, te laat bij Joop. Die is dat onderhand wel gewent die Indonesische afspraken en zijn spullen staan al aan de stoeprand en hij zit lekker in een tuinstoel in de tuin te wachten.

Petje af Marco de Jong nu met dit weer de Nijmeegse 4Daagse lopen.

Als ik mail met Whatsapp dat we er klaar voor zijn om vijf uur dan zie ik gelijk allerlei berichten terug komen. Er zijn er al onderweg voor een beste plekkie maar Marco kan niet door de vierdaagse. Petje af lopen met dit weer en een minder bericht Kees Westdorp heeft teveel last van z’n rug om mee te doen aan karpertjes vangen.

We gaan naast Mike en Kees zitten want Joop wil perse aan deze kant zitten in dit hoekje.

En dan wordt het topsport. De fanatiekste zitten natuurlijk als eerste op hun geliefde plekkie. Als ze een camper hadden gehad waren ze al gisteren al aangekomen. Joop wil in dat hoekie zitten waar Kees Westdorp altijd zit maar daar zit Mike en Kees al te vissen als we aan komen. Ik vindt het fijn om naast Wilmer te zitten dan zit je heel de middag in de schaduw van die boom. Maar daar kunnen we geen drie man kwijt. Ik moet Wim helpen want die heeft het nog noot gedaan en Joop z’n spullen naar z’n plekkie dragen zodat die zich kan installeren. We willen lekker naast elkaar zitten.

Weg wezen met dat geplons, denk eerder dat ze er op af komen maar je wordt dus wel weg gestuurd.

Als we maar niet recht voorruit vissen zegt Arno recht t.o.v me. Hij wil met de vaste stok vissen en net als vorige keren later op de dag met de method tegen mijn kant aan. Maar hier zitten we in de schaduw en kunnen we drie man kwijt dus we nestelen ons hier en gooien wel naar rechts en Wim naar links voor de kijker naar de foto. Ik vis trouwens toch heel de dag twee meter uit de kant vijf meter rechts van me tegen een rietkluit aan.

Links van de musketiers naast Joop, Kees en Mike en rechts van me in de bocht Wilmer.

Dus schuiven we aan naast Kees Nachtegaal. Joop, Wim en ik zit dan links van Wilmer. Ik wil zolang mogelijk in de schaduw zitten achter de rij bomen. Vanmiddag in de zon is lang genoeg en dat vinden Joop en Wim best.

Aan de overkant van het lange stuk naast Tjeerd Jr. en Tjeerd Zr. gaan Nico en Ron zitten.

Even later komen Nico en Ron en die vullen het op aan de andere kant van Wilmer na de boom Tjeert en Tjeert gaan ze daar achter in zitten t.o.v. Piet. Harry gaat dan t.o.v ons zitten en dan is iedereen er wel. Als dan om negen uur de eigenaar wakker is ziet hij dat het allemaal wel wat krapjes is, mogen er verkassen naar het voor ons linkerkant van de vijver. Das mooi geregeld dus. Piet en Wim met z’n vrouw verkassen gelijk naar de andere zijde van de landtong zodat de mannen aan de rechterzijde alle ruimte hebben vandaag om er wat van te bakken.

Mike doet het ff voor met de Waggler dobber.

Ik help eerst Joop en daarna Wim op weg want voor die fotograaf uit Zoetermeer is het de eerste keer. Karperen doet hij wel eens met zijn zoon. Statisch vissen kompleet met piepers en steunen met zware molens en hengels. Dan is dit wel wat anders met het lichte spul vissen drillen i.p.v. binnen takelen. Hij zal de eerste vissen dan ook zeker gaan verspelen omdat je ze te snel wilt binnen halen maar dat hebben we allemaal meegemaakt toen we de eerste keer hier kwamen.

Tegenover Wim zit Harry naast Arno.

Het is een specifieke manier van vissen met speciale lichte betaalvijvers hengeltjes b.v. m’n Carp feeder 45gram 4-8lb stokje met super zachte toppen. De hengels buigen door tot in het handvat hoepeltje rond om de uitvallen van de karpers te pareren. Je moet ook geen obstakels tegen komen want dan ben je em kwijt. Perfect dus voor deze vijvers en de dikke lol van een vis drillen naar je landingsnet. En echt hoor kan je het geduld niet op brengen en soms met een dikke 70+ vis ben je misschien wel twintig minuten bezig dan verspeel je em net als je het laatste zetje wilt geven en te hard trek om em in je landingsnet in te trekken.

Joop is gelijk lekker bezig.

Joop zit gelijk in de vis en is niet meer bij te houden voor iedereen. Die zal vandaag de meeste gaan vangen met 21 stuks. De eerste vis aan Wim z’n hengel zie ik als ik de mijne aan het optuigen ben en Wim ff Joop helpt scheppen. Ik zie zijn lijn van de spoel gieren. Gelukkig staat die open en kan de vis drillen en doorgeven. Maar als Wim dan ook zit en het spelletje door heeft. Bijna z’n hengel kwijt bij de eerste aanslagen die hij kan kan hij ook aan de bak. Eerste aanbeten waren zo hard dat de lijn brak na de voerkorf. Slip bijgesteld om de klap op te vangen en toen ging het beter.

Ik heb het druk met die twee en blijf vissen scheppen voor ze.

De eerste aan de hengel van Wim zit er aan. Het zelfhaak systeem het method feederen is een fantastisch systeem. Wel bij je hengel blijven want uit het niets issie weg.

Ik heb gelijk vis en Wilmer komt scheppen..

Ik heb eigenlijk gelijk vis nadat ik mijn spullen heb neergezet en uitgeworpen strak langs de rietkraag twee meter uit de kant vijf meter rechts van me. Als ik net m’n laatste slok koffie leeg giet kan ik nog net mijn hengel redden. De vis gaat de hele vijver door maar heeft natuurlijk geen schijn van kans en ik doe rustig met uitdrillen. Alle tijd. Zo wil Wimer na zijn dril wel ff helpen. Overigens die koffie doen ze netjes rond brengen in een golfkarretje net als de frisdranken of bier steen en steen koud met tussen pozen. Perfect geregeld dus. Bij Wilmer naast me tegelijkertijd maar die had zijn koffie nog niet op en de rest zit dus op zijn shirt. Die moest ook zijn hengel behoeden voor een duik achter wat schubben aan en de koffie vloog daar in het rond met die wilde beweging. Wim moet Joop (alweer) helpen dus komt Wilmer bij mij scheppen na zijn spiegeltje weer de vrijheid te hebben gegeven. Maakt gelijk een aktiefoto van me met een ronde stok. Die moet ik natuurlijk plaatsen.

Adwin en Wilmer de vissen zijn vandaag aan de maat.

De vijver zou worden leeg geschept van de grotere vissen maar ik denk dat ze er een paar vergeten zijn. Ik vang in ieder geval allemaal  knapen rond de zeventig centimeter of er dik over heen. Zo ook Adwin en Wilmer. Daar ben je wel ff mee bezig voordat die op de mat liggen.

Tis druk naast me.

We helpen elkaar met scheppen en Wim is aardig op weg om meesterschepper te worden vandaag met Joop naast em. Maar als ze beiden staan te drillen dan ben ik het die foto’s maakt en vissen moet scheppen. We hebben het er best druk mee en snakken naar de pauze met de uitsmijter met kaas en spek. Mmmmm lekkeeur.

Er zijn nog veel meer vijvers om te vissen.

We gaan tussen de middag een uitsmijter eten en eens rond vragen wie wat heeft gevangen. En de vangsten lopen ver uiteen. Opvallen is dat Joop er bijvoorbeeld 12 heeft en Wim er naast twee en aan de andere kant Kees het nog slechter heeft getroffen. Met de dobber vissen waarmee Mike en Kees zijn begonnen dat is niet meer te doen nu de wind is opgestoken. Voor de rest gelukkig maar want je verbrand anders levend aan de waterkant zonder schaduw. Ze krijgen de pellets niet tegen de wind ingeschoten op hun voerplek zo’n 10-12 meter verder.

Heerlijk dat gaat er wel in iets warms tussen de middag. Klasse.

Het is altijd feest aan de tafel. Wat een verhalen allemaal. Iedereen heeft wel wat te vertellen. Beren gezellig daar kan je zo de hele middag mee vullen.

Er worden tijdens het eten wel een paar steuren gevangen zien we vanaf het terras. Respect van de heren voor de dame in kwestie.

Na het eten kijken we even in de vijver waar alle forellen zijn uit gehaald en nu steuren in zwemmen. Melvin en Shirley aan hun dialect te horen komen ze uit de buurt. Ik heb familie wonen in Wamel en herken dat wel van m’n nichtjes. We begrijpen ook einde van de dag dat Melvin vis les krijgt van het zwakkere geslacht. Hij komt er ruim voor uit dat alle vissen door Shirley worden gevangen op jajaja dat is geheim maar zo geheim dat het zuur ruikt en opgerold in een potje zit en ik ze liever eet met uitjes.

Arno begint gelijk goed en pakt de kleinste van de dag na de middagpot.

Je heb er wel sport aan op 16/100 lijn met elastiek. De nieuwe hengel van Arno is ingevist vandaag. Wat een beste vis is dat weer. Opvallend is toch well die rode muggelarven staarten. Denk dat ze met de vaste stok veel vissen en voeren met vers de vase

Muggenlarven

20 mei 2017 | Ramon Pasman

De visserij met muggenlarven oftewel vers de vase is voor veel vissers relatief onbekend. Hierdoor worden er nogal eens fouten gemaakt wanneer er dan toch met vers wordt gevist. Desondanks zijn muggenlarven een natuurlijke aassoort die zowel door grote als kleine vis gretig wordt verorberd. Muggenlarven hebben echter één gigantisch voordeel ten opzichte van conventionele aassoorten als casters, maden en wormen: ze verleiden vissen zelfs in de moeilijkste omstandigheden tot een aanbeet.

De rode muggenlarven waarmee wij vissen en voeren behoren tot de familie van de Chironomidae, ofwel de dans- of vedermuggen. Hoewel de naam mug anders doet vermoeden, steken deze ‘muggen’ niet. Wereldwijd komen er duizenden verschillende soorten dansmuggen voor. De larven kunnen op zeer uiteenlopende plaatsen in zowel zoet als zout water worden aangetroffen. De soorten waarmee wij vissen, zijn meestal afkomstig uit sterk verontreinigde wateren met lage zuurstofgehaltes. De larven kunnen hier in zeer grote dichtheden voorkomen. Minder algemene soorten kunnen onder andere worden aangetroffen in voedselarme meren en plassen en zelfs in boomholtes die vol water staan. In veel zoetwaterecosystemen vormen de larven van dansmuggen een belangrijk deel van het bodemleven. Het spreekt voor zich dat de muggenlarven dan ook een belangrijke voedselbron zijn voor vissen.

Soorten voervers

Kleine vers ofwel voervers (de naam zegt het al) wordt gebruikt om mee te voeren. De larven zijn slechts enkele millimeters groot en de individuele diertjes zijn nauwelijks vast te pakken. Het grootste deel van de voervers waarmee wij vissen, is afkomstig uit Oost-Europa. Relatief veel vers komt uit het Zwarte Zeegebied (Oekraïne). In de volksmond wordt deze vers ook wel ‘Rus’ genoemd. Deze muggenlarven zijn afkomstig uit brak water en hebben een karakteristieke zilte geur en felrode kleur. Indien je weinig ervaring hebt met het herkennen van de verschillende soorten voervers, dan geeft de taal van de krant waarin de muggenlarven zijn verpakt vaak een goede indicatie. ‘Rus’ is namelijk vaak verpakt in kranten geschreven in het Cyrillische alfabet. Een ander deel van de kleine vers is afkomstig uit Polen. Deze vers is over het algemeen donkerder rood van kleur dan ‘Rus’. Poolse vers is vaak te herkennen aan de enkele bloedzuigers die nog tussen de vers aanwezig zijn. Als ‘Pool’ in goede conditie verkeert, dan is deze actiever dan Rus, met andere woorden: de larven bewegen actiever. Dit actieve gedrag zorgt ervoor dat vers de vase afkomstig uit Polen beter geschikt is voor de visserij op kleine vis dan Rus, die op zijn beurt weer vaker gebruikt wordt voor de visserij op grote vis.

Artikel van Internet WITVISTOTAAL PrestonRInnovations amon Pasman. Wil jij het complete artikel uit deze Witvis Totaal 91 graag als eerste lezen?

Dat zien we in de polder ook. Dat de vissen de buik en vinnen zo mooi gekleurd zijn. Prachtig kleed is dat bij die vissen door het eten van die rode muggenlarven. In Limburg visten ze er al jaren geleden mee. Als tijdens m’n diensttijd in 1977 mee viste kwamen ze niet meer bij de eerste keer toen ik aankwam met wormen en maden. En ik had nog nooit van die kleine dunne haken gezien. Heb er later weer mijn voordeel uit gehaald in de randstad en omgeving

We gaan gewoon door waar we gebleven zijn.

Eigenlijk maar één vis gevangen met een pappagaaienbek. Een vis zonder lippen en dat is toch niet leuk die te onthaken. Tis zo gebeurt met die weerhaakloze haakjes maar toch.

Daar zat Kees nog tussen en dat is wel heel dicht op elkaar.

Kees is verplaatst naar de andere kant van die boompjes en vangt vanmiddag nu ook z’n vissen. Hij zat naast Mike met de dobber. Hebben Joop en ik ook eens gedaan in karpervijver de Sprong. Dat ging toen mirakels goed. dan kan je elkaar helpen schepen en als je aan het drillen bent houdt je maatje de stek bij met de katapult korrels schieten. Want dat moet je blijven doen wil je ze van de bodem houden. Maar nu met die wind krijgen ze de korrels niet op de visplek en feederen met z’n tweeën naast elkaar dat is krap in dat hoekje.

Allemaal mooie vissen.

En zie ik Kees regelmatig nu vissen vangen. Hij is net als Ik en Wilmer vlak aan de kant net tegen het talud aan gaan vissen. De vis, de mooiere exemplaren zit er vlak onder je voeten in die vijver. Sommige nemen nog  lekker een douche op het camper plekje maar er zijn er die nemen nog een bad voordat we wat gaan drinken om vijf uur op het terras. Heb er geen foto’s van maar wel een filmpje. Dat neemt teveel ruimte in en gaat ten koste van de snelheid van deze pagina. Maar op aanvraag…  Hahaha en kunnen zo hun hengel redden en Kees en Mike rijden over m’n hengel heen. Eerlijk gezegd m’n landingsnetsteel van vijf meter maar lijkt zonder netje op een hengel. Ja das lekker en je had die gezichten moeten zien toen ze de auto weer uit kwamen. Heerlijk. Maar alles is goed gekomen. Die steel is gesneuveld met verkeerd landen van de karpertjes. Niet scheppen en niet tillen aan de steel maar aan het net. jawel hoor in de strijd gaat het dan verkeerd en het is natuurlijk wel heel veel onthouden. Maar weer naar Mario. Die heeft er zoveel dat hij ze verkoopt.

Netjes hoor we zijn mooi op tijd.

Dat is wel lekker hoor na heel de dag in de zon te hebben gezeten nu in deze koele ruimte van het Valk Hotel bij Tiel. Een BBQ op het terras zoals vorige keer in de avondzon heeft ook wat maar dit slaat alles natuurlijk. Voor een ieder wat die wat wilt eten keuze genoeg. Want de gerechten hebben allemaal ±dezelfde prijs. Maar of de rest van de gasten het vinden. We stinken natuurlijk een uur in de wind met al dat visvoer op visolie basis. Zag aan de overkant witte koppen staan behalve een paar plekken die golf vrij waren daar waar werd gevoerd. Dan weet je het wel hoeveel vis olie er wordt gebruikt. Dat krijg je niet zomaaar weg gewassen met een klontje zeep in het toilet laat staan wat er is gemorst op je vis kleding.

Jaja altijd een soepie voorraf bij de mannen.

Thaise die zie ik niemand nemen. Een paar heldere groenten maar overwegend doet de tomaten soep het altijd goed.

Altijd goed.

Het eten is geweldig natuurlijk en je komt ogen en voorral oren tekort om om je hen alles te volgen. Iedereen heeft wel weer een verhaal en het is gieren en brullen aan onze de tisch voor een paar uurtjes

En ijs als toetje moet er dan ook altijd komen.

Dat ijsje is wel een issue natuurlijk. Zonder een toetje kunnen we niet weg. Maar dan zie je al dat Mike en Arno in vorm zijn. Die gaan dat wel eventjes regelen en komen dan terg met een sorbet voor de halve prijs. Omdat het zo slecht gaat met de BP. De onderhandelingen kan je wel over laten aan die twee. En als we dan weg gaan en ik loop langs de kassa als die twee afrekenen laten ze een dikke tip achter van je kent dat wel. Laat de rest maar zitten aan zo’n knap mokkel precies netjes gekleed in de weinige make-up die ze feitelijk nodig hebben en zo heeft het altijd zin om een paar mooie leuke spontane meiden in dienst te hebben aan zo’n tafeltje uitgelaten oude knarren die gewoon lekker mee lullen. Mike en Arno bedankt voor de prima geslaagde dag. Het was weer een geweldige dag en kijk alweer uit naar eind augustus “deSprong en “de vossekuil” waar we dan heen gaan. Dan hebben we nog de zomeravond wedstrijden in het Voornse Kanaal waar ik zelf niet al te best in voor staat. Ondanks alle hulp van een ieder, kilo’s wormen gebruikt maar eens zal het toch wel gaan lukken in dat kanaal door Voorne.

Reactie’s

Hoi Freek,

afbeelding-19

Mike Piepenbroek Leuk stukje weer bedankt freek

Wilmer Breen Goed gedaan Freek

Kees Nagelkerke Weer op een leuke manier weergegeven. Top gedaan Freek.

Nico Iedema heeft gereageerd op je foto.