Visma 2015

We, de vismaatjes Arie, Brett, Willem en de BassBuster gaan naar de Visma 6 maart 2015 in Rotterdam om alle nieuwtjes te gaan bekijken en uit te proberen. Oude en nieuwe bekenden tegen te komen, gewoon een gezellige dag er van te maken. Je ziet het, de Wondere Wereld van het Vissen

Als eerste komen we Bert van Houten tegen voorlichter van de Gemeente Hellevoetsluis en die is heel blij met de posters die ik heb gemaakt voor de verkiezing tot Hengelsportstad van Nederland 2015. Ze zien er ook fantastisch uit tegenover al die andere stands met fotografische uitdragingen van je eigen kunnen.

De jongens vinden het fantastisch

En onze vissertjes, als die hun foto hier zien staan kunnen het niet geloven. Wij staan met een foto op de beurs. Die zijn heel even stil vooral op heel even. Want dan gaan we verder en er is heel veel te zien voor die gassies.

Ze zijn toch wel even uit het veld geslagen, dat ben ik.

En Bert en Arie kunnen er ook wel om die jeugdige baldadigheid lachen.

FF dollen.

En als we dan wat verderop Bas de Bruin zien werpen met de vliegenlat dan lijkt dat zo gemakkelijk. Losjes de meters overbruggen maar op het Oostvoornse meer ben ik al blij een metertje of 12 te halen met windje mee.

Bas de Bruin in aktie.

Hij geeft even een showtje weg en legt zijn vlieg boven op mijn kamera neer en dat vind het publiek geweldig. Die kunnen er allemaal wel om lachen.

Bestuur is ook aangekomen en het fotowerk heeft de goedkeuring bij de heren.

Intssen is het bestuur van de Hengelsportvereniging het Voornse Kanaal er grotendeels gearriveerd en  ook die vinden de poster ook mooi geworden dus ikke natuurlijk heel blij.

De mannen hebben ondertussen wel trek gekregen.

Wij hebben intussen wel wat trek gekregen en en broodje knax gaat er altijd wel in. Ik mis alleen die olifant op de achtergrond (reclame tv) en Brett knapt er ook door op want hier ziet hij nog een beetje bleek. Hij was wat ziek en heeft de hele heenweg geslapen in de auto en dat doet hij anders nooit volgens Arie dat slapen in de auto. Die is dus echt niet lekker en zo is die van school gekomen maar nu gaat het dan toch wel weer een beetje. Zo niet hebben we al in de auto al afgesproken gaan we weer naar huis. Samen uit samen thuis is het motto onder de vismaatjes. Maar gelukkig is dat dus niet nodig.

We hebben weer shadjes zat voor dit seizoen.

Vorige keer was het een liter voor een tientje maar dit is natuurlijk ook niet duur en ze zijn prima. Heb er op de punt de laatste weken best mee gevangen. Dus vul ik weer een emmertje met wat hulp van die jonge gassies en kan weer even voorruit.

De mannen houden wel van een gokje.

Nog even aan het rad draaien deze keer voor het Peuterfonds waar ze normaal een soort bingo hebben. Wat lootjes kopen en later je prijs op halen als je wat hebt gewonnen maar natuurlijk is dit beter. Je kwam in de auto er achter op de terugweg naar huis dat er nog een prijsuitreiking was….

Altijd prijs.

De boys vinden het in ieder geval prachtig en altijd prijs dat werkt ook als een magneet. Ze willen zelfs later in de middag terug om hun laatste centen te vergokken dus het concept werkt.

Van al dat gokken krijgen we dorst.

Van al dat slenteren en de indrukken zijn we toe aan een versnapering, we kunnen bijna niet meer tuffen zou m’n opa zeggen dus hop naar de Ierse pub. Aan de bar op die hoge krukken vonden ze maar niets in die herrie en op het terras was veel meer te zien volgens de heren. We waren ze ook even kwijt toen ze de dames van het promotie team van de sidefloat zagen. Plannerboards om meerdere hengels achter de boot met dood aas te trollen. Dat promotie team dat vonden ze wel wat.

Reeltje uitzoeken voor je verjaardag.

En dat is dus ook nodig, kamera opnamen op geheugen. Ze knippen zelfs de stalen draadjes door om een molen te scoren.

Dat kan dan een dure dag worden.

Dus zelfs kamera toezicht maar als ze er op uit zijn dan is er geen kruit tegen gewassen horen we de verkoper zeggen maar die molentjes van Daiwa, die lopen heerlijk soepel. Prima spul maar te prijzig voor de BassBuster. Geen zout water meer binnen krijgen in het koetswerk d.m.v. oliedichte afsluitingen dat werkt zodra je gaat draaien is de uitleg. Ik moet nog ff doorsparen. Ik ben onderuitgegaan met mijn Daiwa kloon van Spro in een golf in de branding op de Gili eilanden maar daar kon hij toch niet tegen. En toch direkt onder de douche gezet in ons huisje op het strand en heb bij deze molens ook mijn twijfel want je draait toch niet op dat moment maar dat zou me nu niet overkomen volgens de stand houder. Even testen misschien vroeg ik hoopvol als field product tester maar dat zit er niet in voor de BassBuster.

Wonderlijk hoe alles wordt nagemaakt door die vliegbinders.

Op stilstaand water moet alles er zo natuurgetrouw mogelijk uit zien. De rovers hebben alle tijd om hun prooi te bestuderen voordat ze toeslaan. En daar slagen ze dan ook in. Juweeltjes van bindwerk was er weer te zien.

En aan de beschadigingen te zien is er nog mee gevangen ook.

Maar als het hard stroomt en dik water is dan klappen ze overal op wat beweegt. Anders zijn ze te laat of heeft een ander je prooi gevangen. Voedselnijd creëren is dan wat makkelijker. Dan pakken ze zelfs een banaan , bierdopje, colablikje you name it in een flits. Als het maar danst in de stroming, een vluchtende beweging maakt van een vis, in ieder geval  een prooi in paniek. Er zijn zat Youtube filmpjes over te zien.

Elk jaar weer fantastisch om de creatie te zie geboren worden

En dan die mannen te zien binden is altijd weer een mooi gezicht. Voorral voor de jeugd. Er was trouwens heel weinig te doen voor die jonge vissertjes. En als er al wat te doen was was dat alleen zaterdag en zondags en niet op de eerste dag de vrijdag dus. Ze hadden graag tuigjes etc. gemaakt of aan wat hengels getrokken maar daar was weer geen standhouder bij om het in te stellen. Jammer een gemiste kans want komen die volgend jaar weer alleen maar kijken wat die ouderen allemaal kopen. Die gaan dan liever vissen op hun vrije middag met hun vriendje.

Gaat niets boven levende have.

En dan de vissen zien zwemmen dat doet het em altijd. Deze zaten er net een paar uur in dus moesten nog wat acclimatiseren. Nu de eerste uren van de beurs lagen ze nog gestrest op de bodem en het water was nog niet helder getrokken door de pomp waarschijnlijk met filter.

Was af en toe m’n kameraatje kwijt.

En onze jeugdige vissende medecompanen, die waren we af en toe kwijt met m’n fototoestelletje. Die maakten er een sport van om saampjes oranje foto’s te maken.

Dat is een mooi JerkBait stokje van BFT de Piglet EVO II dacht ik.

Heb weer een mooi JerkBait hengeltje gezien en op mijn verlanglijstje gezet samen met een reeltje van ABU de  6601C4.

Deze is wel heel mooi.

Arie wil aan de BellyBoat en heeft er eentje gevonden. Maar ik begrijp dat hij nog wat moet doorsparen. Komt kaal op € 550,- en dan met je rand apparatuur erbij kom je bijna op een Linder uit dus is het even afwegen om wel of niet een carport thuis te bouwen.

Het brand in de portemonnee.

Dan plotseling is er koopdrang bij de jeugd en het geld brand in de zakken van de boys, er moet gekocht worden. Alle stands worden weer afgerent, weer vergeleken en daar waar de prijs bevalt wordt er ingeslagen. Maar er wordt meer op kleur en grote etc. gekeken dan waar is het voor en wat is de functionaliteit ervan. Kan ze net weerhouden een 150gr. kunstaas te kopen want ze hebben niet eens een hengel om er mee te vissen. Ook de standhouders moeten er wel om lachen al die spontaniteit van die apen.

Eerst maar eens een frietje.

Van al dat rennen krijgen we trek en dan gaat een frietje met er wel in. Alhoewel, van de boys weet ik dat zo net nog niet want de helft van Brett ligt op zijn schoot omdat hij het veel te druk heeft met de omgeving maar Willem deelt gelijk zijn patatje met zijn maatje en de gehele tafel. Het zijn buckaroo’s voor het leven geworden. We halen nog maar een paar zakjes frieten want ze zijn prima te doen.

Topoverleg.

Van achter ons frietje met frisdrank hebben we uitzicht op de stand van de Gemeente Hellevoetsluis en de Hengelsportvereniging het Voornse Kanaal en kunnen we rustig afwachten wat de uitkomst is geworden. Ik vindt dat even niet erg want ben niet meer gewend dat hele middag lopen op zo’n beurs en ben blij een uurtje te moeten wachten achter een drankje. Wie o wie mag zich Hengelsportstad van 2015 noemen na voorgaande jaren waren dat niet de minste steden namelijk Rotterdam en Den Haag. Die hebben wel een hele grote achterban van leden en met fanatieke vissende B&W’s. De genomineerden die overgebleven zijn in de strijd voor dit jaar zijn Spijkenisse voor de tweede keer, Zoetermeer en dan Hellevoetsluis. De heren voor de stand waar ik op kijk worden in ieder geval knap zenuwachtig van dat wachten en de minuten kruipen voor ze voorbij. Het duurt lang voordat de klok 19.00 uur slaat.

Met z’n allen naar de Ierse Pub.

Dan wordt het zo langzamerhand tijd om naar de Ierse Pub te gaan waar de uitslag bekent wordt gemaakt. Ook het voltallig bestuur van eerste en tweede editie namelijk de hengelsport verenigingen Groot Rotterdam en Den Haag is aanwezig. Heel attent.

Spannende minuten.

Dan eindelijk wordt het programmaatje opgestart en zien we via een powerpoint presentatie hoe dat alles tot stand is gekomen. Dan is er de ontlading in de zaal het lijkt of hij ontploft met al die Hellevoeters die zijn meegekomen. Het is duidelijk. Met overmacht heeft Hellevoetsluis gewonnen.

Overduidelijk dus.

Tja, en daar ben je o.a. ook voorzitter voor, om de bokaal en bloemen overhandigt te krijgen met de daarbij behorende zoen jammergenoeg achter de bloemen en zo te horen in de zaal waren er een heleboel stinkend jaloers op. Cadeaus van de hengelsportverenigingen Groot R’dam en Den Haag kortom volop in het bloemetje gezet werden de vereniging het Voornse Kanaal en de gemeente Hellevoetsluis is in de picture gezet.

Nog even met Ed op de foto.

Wij nemen nog wat te drinken en gaan richting uitgang op de beurs waar we de VisTV auto nog een keertje tegenkomen en ik vraag of Ed of hij nog even wil poseren met de jongens en dat is geen enkel probleem. Ze staan ook al bij Total Fishing in het Visma verhaaltje (http://www.totalfishing.nl/laatste-nieuws/articles/de-visma-2015-in-een-ander-jasje) toen we binnen kwamen. Het worden nog BN-ers.

Hier kom je voor het liefste zelf doen.

Maar de jongens moeten morgen weer vroeg op om te sporten dus we gaan de jassen ophalen uit de kast op de stand van de Hengelsportvereniging en de uitgang opzoeken. Het gaat alweer richting negen uur. Ben benieuwd of dat morgenochtend vlotjes verloopt dat opstaan om naar de voetbalwei, zwemmen en judomat  te gaan met mams.

Het kost best nog wel moeite om die ijsmachine links te laten liggen en als we na het toiletteren hem nog een keertje tegen komen moeten we er echt toch eentje proeven. Mede door dat ijsje blijven ze wakker in de auto want ik moet er niet aan denken maar die gassies eten diep bevroren ijs met de buitentemperatuur net onder het vriespunt. Dat ij moeten ze hakken in dat potje want voor scheppen is het te koud. Brrrrr en wij, we hoeven nog net niet de auto ruiten te krabben.

Reactie’s

Hoi Freek;

Alvast bedankt

Gr ralph

Goedemorgen Freek,

Gisteren een geweldige avond beleefd,met het winnen van Hengelsporthoofdstad.

Zoals je misschien weet ben ik ook de website beheerder van het Hsv het Voornsekanaal.

Mijn vraag is ,heb jij misschien een leuke foto voor mij voor op de website te zetten,ik heb zelf

geen foto.s kunnen maken van daar.

Ik wacht in spanning af.

Met vriendelijke groet

Jaap Jansen

Voorzitter/webmaster

Hengelsportvereniging het Voornsekanaal.

Goedemorgen Freek,

Bedankt voor de foto’s

Groetjes Bas

Hoi Freek

Bedankt voor het doorsturen van de foto’s.

Zijn mooi.

Gr. Leo

Geweldig Freek,

Dit zijn mooie foto.s,mooie variatie.

Je kunt jou reclame toch ook in de foto zetten?

Ik maak in ieder geval melding van op de website.

nog maals bedankt

Met vriendelijke groet

Jaap Jansen

vader van die meid van de Vree(carla) grapje

Hallo Freek

Wij hadden op de vloer een foto van het WPC gebeuren liggen. Echter daar stonden ook div vissoorten op. Op de foto was te zien dat oa Wim en ik op een van de boten sta en allebei terug keken naar de brug. De foto is volgens mij afkomstig van de botenparade.

Mijn vraag is heb jij die foto zonder de afgebeelde vissoorten.

Wil deze nl op mijn fb zetten met de vermelding dat de foto van jou afkomstig is.

Ik hoor graag van je.

Alvast bedankt voor je moeite.

Vr.gr. Leo

P.s. je kan de foto naar mijn mailen.

Hoi Freek

Heel hartelijk bedankt voor de foto.

Vr.gr. Leo

Hoy Freek, mooi stuk!

Jammer dat ik jullie gemist heb (hadden stand 511) had beslist koffie met appeltaart opgeleverd.

Groetjes Rob

delta1558 <info@robsvisserij.nl>

Mooi gedaan Freek,  die stand viel op!