Boten & Hengelsportbeurs Utrecht 2014

Ik zeg “m’n vader heeft de kaartjes” maar aan haar lach te zien gelooft ze me niet erg.

Zondag 1 december 2014 is Arie dik voor negen uur er voor een bak koffie. We gaan vandaag richting Utrecht voor de Hengelsport en Botenbeurs voor de gezelligheid en misschien vinden we iets nieuws om onze hobby uit te breiden. Wat bekenden op te zoeken en informatie inwinnen want er moet nog een nieuwe hengel worden gekocht om zwaar kunstaas weg te zetten vanuit de boot op de wierbedden

En dan bedoel ik het echte werk, kunstaas richting de 200 gram. Hij moet zo strak zijn dat je de haak kan zetten op grote afstand in de harde snoekenbek maar ook lol hebben in het drillen van onze vriend de Essox. Het zijn namelijk niet allemaal dikke meter dames en daar wil je ook plezier aan beleven tijdens de drill. Nee het gros zit in de tachtig maar mocht je eindelijk je PR aan de andere kant van de hengel zich hebben gemeld wil je wel graag met em op de foto. Gelukkig vis je vanuit de boot en kan je ernaar toe driften boven de grote wierbedden die het Haringvliet rijk is maar dan nog. Zo’s aankomend fotomodel heeft daar helemaal geen zin in dus moet je hem wel een beetje kunnen sturen. Het valt niet mee de perfecte hengel te vinden maar daar heb ik vandaag m’n zinnen op gezet. De hengelsportbeurs op Eiland van Mourik j.l. 7 september geziene die van Spro The Godtfather 3 serie Heavy Cast en Troll 270 2 delig is tot nu toe favoriet.

Het is best druk.

Bij de Linder aluminium boten gekeken en een gesprek gehad over de Yamaha motoren achter Aluminium boten zoals Busters en Linders.

Heb ik altijd de splitpen verkeerd omgeslagen.

Daar hoor ik dat ik altijd de splitpen verkeerd omgeslagen. Het lijkt zo gewoontjes maar zo verlies je dus je schroef doordat langzaam de bout kan lostrillen. Weer wat geleerd dus.

Gelukkig hebben we voor het Haringvliet de HumminBird.

Deze zie je altijd op de tv met die visfilmpies op de rivier in B.C. Canada op de zalm of steur. Nu kan je hem een weekendje huren gewoon in Nederland. Voor op de plassen zijn er mooie stokken aan board om de boot vast te zetten langs een rietkraag b.v. of bij een zand gat zodat je werpent, diogonalen  kan vissen maar op het Haringvliet heb je daar niets aan. Daar is het gemiddeld veel te diep en gebruiken we de MinnKota als anker. Werkt perfect en wil je helemaal stil liggen voor en tijdje dan ankeren we ouderwets. Desnoods met twee ankers voor en achter of als op de cursus Vaarbewijs geleerd onder een hoek.

Lesley’s schatje.

Kom ik een voorganger tegen waar Lesley Luier zijn droomschip vanaf heeft laten maken. Nu nu ben ik nog meer benieuwd hoe de boot zich gaat gedragen voor onze Nederlandse kust vissen op zeebaars.

Handwerk altijd leuk om te zien.

Altijd leuk op die “kleine” stands waar je ziet hoe iets wordt gefabriceerd. Je zit niet te wachten op al die grote stands die er staan om hun overjarige spullen staan te verpatsen. Tenminste zo zie ik dat  je kan het daar net zo goed bestellen op internet want de voorlichting is toch gebaseerd op de spullen die daar staan waar ze vanaf moeten.

Dus Arie dacht zo moeilijk is dat allemaal niet.

Ga gewoon naar je eigen Hengelsportzaak in je dorp. Daar staat meestal een visser verknocht aan het spelletje en staat je geen rotzooi te verkopen. Je kent elkaar immers en de beste reclame is mond op mond reclame. Maar die kleine zaakjes op zo’n hengelsportbeurs, daar zijn de primeurs te halen.

Bij roofvissen.eu kennen we inmiddels sinds een klein jaartje wat gasten.

Rocky van Duijvenvoorde stelt ons voor aan de nieuwe prostaffer bij Roofvissen.eu “De Harry” want die schijnt alles van onder de meter over te slaan op het water met z’n Pluggen en DullShads. Van hem  moeten we toch wat kunnen leren over het kopen van een zware snoekstok om kunstaas richting de 200gram weg te smijten en ook nog de haak te kunnen zetten op grote afstand zonder het gevoel te krijgen de bezemsteel van Eculepta in je handen te voelen. Mochten we een kleinere gigant aan de haak slaan waar we niet van uit gaan dan willen we ook nog plezier beleven aan de drill. Alle gekheid op dat stokje die ene keer dat je je PR pakt wil je er wel mee op de foto dus moet die te drillen zijn zonder de lol van de overwegende snoeken die dik onder de meter zullen liggen als SmitTakBigLiftAlaMamoet binnen te takelen.

Wordt het de Bull Dawg of die Godfather Heavy Cast & Troll van Spro.

Ik ben nu ook “om” en er een reel bij te kopen i.p.v. een molen. Ik heb een reel uitgeprobeerd bij het verticalen maar werpen ermee werd een crime. Nu is zo’n reeltje er niet voor om te werpen vandaar dat dat niet werkte dus gaan we op zoek naar een Abu Revo MGXtreme vanwege het gewicht, de slip om beter te kunnen werpen en de tandwielverhouding voor de inhaalsnelheid.

Deze is van Harry maar die Revo is platter en ligt dus veel beter in de hand.

Een molen is daar niet voor gemaakt b.v. bij het jerken is de inhaalsnelheid te klein, net een omwenteling en daar kan dat asje niet zo geod tegen dus die protesteert na een jaartje werken. Denk dat ik met dat probleem al te maken heb want m’n Penn’s Atlantis van één en twee seizoenen oud ook geen goedkope rotzooi beginnen nu één voor één te protesteren. Weer wat opgestoken dus. We spreken af eens met z’n allen te gaan vissen op het Haringviet. Ik weet de stekken wel en de mannen van Roofvissen.eu nemen hun materiaal mee.

Eerst eens wat knabbelen want die broodjes van onderweg in de auto ben ik al vergeten.

Arie zoekt ook nog een stokkie en zijn oog is gevallen op een StCroix niet één van de minste. Het grote voordeel is dat als hij breekt je een nieuwe krijgt maar daar tegenover staat dat je best even mag overwegen welke je neemt want er zijn nogal wat typen komt bij dat je daar je halve maandsalaris op de toonbank neerleg dus er is een lichte aarzeling te bespeuren en gelijk heet hij voordat je aan zo’n StKrak begint.

De inwendige mens is weer gevuld dus we gaan weer verder.

Maar bij Hengelsport Fauna weten ze daar alles van en je mag er de hengels eerst uit proberen en bevalt hij niet dan kan je deze weer inruilen voor een ander type dus dat gaat goed komen.

Rob Puijk is er ook weer bij de Denemarken stand.

Het is goed Rob Puijk weer te zien want die is even uit de running geweest maar zo te zien gaat het wel weer wat beter met em. Ben er drie keer langs gelopen maar hij was alle keren druk in de weer met allerlei gegadigden die Denemarken van dicht bij willen zien en om er eventueel hun vis vakantie van te maken met het hele gezin.

De dozen zijn weer gevuld maar heb ik kleuren genoeg.

Het was te verleidelijk, ik kon het niet laten een liter emmertje te vullen met shads en achter af had ik er nog eentje moeten vullen. Ze doen het prima op het Haringvliet. Normaal in de winkel haal je een zakje voor €6,-/9,-. 60 cent tot één vijftig per stuk doet ook mee en haal ik een Black Minnow betaal ik voor twee stuks €8,50. Dan zit er wel al 1 loodkop bij maar toch. Je wordt wel uitgeknepen dus.

Toch pak ik op deze shads de volgende avond er mooie snoekbaarzen op.

Ik heb jaren geleden al van die shads gekocht met van die platgedrukte staarten toen van het merk Aquilion de Imperator ook nooit van gehoord maar die deden het hartstikke goed vanuit de boot op het Haringvliet en op de Oude Maas. Dus hier heb ik ook wel vertrouwen in.

Nog een paar items die me moeten gaan redden in moeilijke tijden.

Die onderlijnen zijn er al een tijdje werd me verteld maar ik had ze nog nooit gezien. Voor wat zwaarder kunstaas perfect kreeg ik te horen. Ik ga toch zo eigenwijs als ik ben die afgeknipte draad van krimpkous voorzien want in vind ze te scherp voor m’n gevoelige gevlochten lijnen. Maar we hebben weer wat uit te proberen. Wil natuurlijk wel beslagen ter ijs komen als die mannen van Roofvissen .eu hier in mijn habitat komen vissen.

We worden uitgezwaaid door een paar lieftallige dames.

We hebben het allemaal rond een uurtje of vier wel gezien en gaan richting de uitgang waar buiten aangekomen net een kano vol met dames draait onder de brug en dan moet je al die mannen horen die van de beurs vandaan komen. Op het water konden ze dat alles ook wel waarderen zoals je ziet maar of de coach op zijn fiets met zo’n toeter voor zijn mond dat ook kom apprecieerde dat weet ik niet maar hij straalde dat in iedergeval niet uit. Zo zal ik dat maar verwoorden.

Uitchecken dat gaat  sneller dan vanmorgen inchecken.

We zijn zo weg en als Arie voorstelt om een hapje te eten bij Marco Verspeten in Bruinisse vindt ik dat prima. Arie sms even en hij houdt een tafeltje vrij voor ons. Een tikkie om rijden vanuit Utrecht naar Hellevoetsluis maar voor mij maakt dat niet uit als bijrijder. ik zit prima en het is rustig op de weg dus een uurtje later zitten we daar aan een biertje in Restaurant De Etage  daar aan de haven in Bru.

Gezellig hoor met die jeugd van tegenwoordig.

Natuurlijk gaat het alleen maar over onze hobby de hengelsport als Marco bij ons aan tafel komt zitten wanneer hij klaar is achter de kachel. Iris en de rest van het team redden zich wel. Marco gaat dinsdag met de bellyboat weer achter de baarzen aan en dat is koud kan ik je verzekeren hoe warm je je ook aankleed met je benen in het water. Echte bikkels zijn het.

Nog een sfeerplaatje.

Maar wanneer dan toch echt de borstel door de keuken moet is het ook tijd voor ons om richting Hellevoetsluis te vertrekken. Morgen weer een dag, eerst naar de Ymke m’n fysio, nog wat foto’s fotoshoppen en dan gaan we wat nieuwe shadjes leren zwemmen waarschijnlijk vanaf de Punt naar de schemer toe. Druk, druk , druk dus….

Reactie’s

Hoi Freek

Marco Verspeten heeft gereageerd op je foto.

Marco Verspeten
1 december om 23:43

Dank je Freek vond het ook erg gezellig! Dinsdag word donderdag maar we gaan ons best doen

Freek Oosterhuis

Ik ben maandag wel even een uurtje na m’n werk geweest Marco Verspeten. De shadjes van de beurs doen het dus.

En dinsdag ook een mooie. Koud was het wel en deze op de old fashion Fox.
Maar ik was in een uurtje weer thuis bij de warme kachel. Niet uit te houden met die Noord-Oosten wind in je gezicht.