Daagje Zeewater Proeven
Het wordt zaterdag 17 mei 2014 de mooiste dag van de week. Geen nattigheid, overwegend schijnt de zon en OZ Bfr. 2 en de golfhoogte is gezakt na al die slechte weken dus een uitgelezen kans om het zoute op te gaan.
Dus vrijdag maak ik alle kleine klusjes af aan de boot. Gaatjes in m’n instrumenten paneel voor een druk toets van de claxon die ik gekregen heb voor mijn verjaardag van Joop, een aansluiting voor de stekker van de accu lader. Nu hoef ik alleen de stekker er in te steken als ik de 12V accu wil opladen net als bij de 36V waar ik het al zo had. Heb er een zekeringen kast in gemaakt net als bij een auto zodat alleen maar uitvalt wat er storing maakt. Hengelsteunen geplaatst allemaal van die dingetjes die gedaan moesten worden maar steeds voorruit geschoven werden. Tussendoor komt Inge met John in de middag haar nieuwe Nikon D5200 met 18-200mm ophalen en is het een paar uurtjes weer als van ouds bere gezellig in de tuin. Zoek daarna de hengels en visgerei bij elkaar en om elf uur doe ik het licht uit om er morgen zo fris als een hoentje er tegenaan te kunnen gaan
Ik ben om zes uur klaar wakker na een rusteloze nacht en houdt ik het om zeven niet meer uit en ga het ontbijt maar maken. Natuurlijk moet er eieren met gebakken spek mee en dit keer zijn het ganzen eieren van ja natuurlijk Ellen. Eindelijk is het acht uur en is mijn vismaatje er. Als Joop de koffie op heeft gaan we op pad. Eerst aftanken van de boot want de laatste keer met John zijn we dat vergeten om na het vissen dat te doen. Op het Haringvliet gebruik je niet zoveel daar liggen de stekken dicht bij elkaar en heb ik op sommige dagen aan vijf liter brandstof genoeg. We gaan normaal niet weg zeker niet op zee met een gedeeltelijk gevulde tank. Er wordt altijd na een dag vissen getankt. Ik heb twee reserve kannetjes vast in de boot staan van tweeënhalve liter maar zonder benzine zitten op zee dat wil je niet. Naar de Noorderpier ben ik toch al snel dik een derde tank ongeveer zo’n dertig liter brandstof kwijt
Op de helling krijgen we het advies om niet te dicht en vooral niet door de gele betonning te varen want dat kost €500,-. Dat knopen we goed in de oren en we trollen eerst wat voor de Sluizen bij het Haringvliet. Dat kan ik nooit laten alhoewel ik er nog nooit wat heb gevangen. Ik kan dat niet begrijpen want het krioelt er van het speltaas zeker als de sluizen open staan. Het water uit het Haringvliet is bruin van kleur een fantastisch gezicht tegenover dat donkere blauwe water van de zee en overal zie je kleine visjes opspringen. Die vinden dat zoute water niet zo fijn. Het is niet te begrijpen dat er geen makrelen, zeebaars of zeeforel zich te goed doen aan dit zo makkelijk te scoren prooi dat in paniek rondzwemt net uit het zoete water aangeland in deze zoute omgeving
Jammer hoor dat we er niet meer mogen vissen omdat het nu natuurgebied is geworden voor de Duinen van Voorne. Want in het Bokkegat heb ik in het verleden de mooiste zeebaarzen gevangen. Tussen de zeehonden door sommige richting de twee meter lang een halve meter in doorsnede. Die doken dan naast de boot op om te kijken wat je aan het doen was. Daar heb ik hele leuke filmpjes van gemaakt toentertijd. Maar nu zie ik geen enkele zeehond, als dat maar geen voorbode is dat er ook geen vis is
Bij de smalle doorgang waar ik vorig jaar de laatste zeebaars heb gevangen blijven de hengels staan zoals ze al een uurtje staan en dan weten we dat het taai gaat worden. Hier is het met laag water een meter of vier, vijf diep terwijl je buiten de geul die maar een meter of twintig breed is kan lopen zonder verplicht te moeten drinken. Sommige stuken zo groot als enkele voetbalvelden staan droog. Het slipt helemaal dicht en er ontstaat gratis een MV5. Ik zie hier ook nooit iemand vissen vanaf de kant want je kan de vaargeul makkelijk aangooien. Nee ze staan een stuk verderop na de blauwe poorten en daar is het twee meter diep op vijfhonderd meter vanaf het strand. Dan moet je het echt van de muien hebben. Terwijl richting Rockanje zal ik maar zeggen het dieper wordt en zou je denken dat het daar beter vissen moet zijn
Dan krijgt de top van Joop een tik, bodem kan het niet zijn want zo diep loopt de plug niet maar de vis is niet die we willen vangen. Dit is wel het beste aas om zeebaars te vangen dat dan weer wel dus bewaren we hem voor onder de dobber. Hij blijft trouwens in leven en later op de dag zou hij weer van zijn vrijheid gaan genieten want we zouden geen baarzen vinden vandaag maar dat weten dan nog niet
Maar de nul is er vanaf vandaag en we zien nog een mooie bank liggen en maken daar ook nog een rondje. Overal zien we de sternen en meeuwen duiken maar nergens gecentreerd. Er is eten in overvloed
Maar ook hier is het aanbeet loos terwijl het zo’n mooi stukje talud is. van oppervlak loopt het maar vijf meter, dan een plateau van honderd meter en dan naar twaalf en dieper. We moeten constateren dat ze er nog niet zijn en met volle kracht gaan we in één keer door baar de nieuwe blokkendam
Het is nog mooier als de oude blokkendam alleen missen we het warme water van de centrale dat er doorheen werd geperst. Deze blokken liggen door de BlokkenBuster allemaal netjes in het gelid terwijl de vorige blokken zo op elkaar waren gegooid zodat er voor de vissen perfecte ambush plaatsen waren gecreëerd. Op een tien meter is het al zeven meter diep. Vooraan is het wat ondieper maar richting waterweg kan je perfect erlangs trollen
Ook aan de Noorderpier zijn we de enigste die het probeert met kunstaas. We zijn duidelijk nog te vroeg dit jaar. Alle ander bootjes zitten met de paternoster
En vangen leuk vis maar ook de laatste vertrekt om 15.00 uur wanner het water het laagste punt heeft bereikt en de stroming keert. Die hebben allemaal van hoog naar laag zitten vissen zo ook op voor MV2 waar een viswedstrijd werd gehouden door de delltavissers. Afgaand tij is zeker beter dus hebben we weer wat geleerd. We zien namelijk niemand meer ankerent vissen dus volgende week dat in de gaten houden
Samen nog een bakkie en we aanvaarden de terugreis richting Stellendam waar we al trollend langs de nieuwe blokkendam varen. We hebben tijd zat en het weer is formidabel met een vlakke zee
We zien nu ook meer scheepvaart richting Nieuwe Waterweg varen want vanmorgen zagen we er twee op de ankerplaats maar nu zien we ze varen en de pilot boot regelmatig voorbij scheren om een loods af te zetten
Het is goed vertoeven op het water de wind trekt een beetje aan tegen vieren en is wat gedraaid naar het zuiden maar als we de bocht bereiken bij het opgespoten zand zakt hij alweer en is het water weer vlak. Af en toe pak ik bodem en dat is de enige reactie die ik zie aan mijn hengeltop. Jammer maar we weten weer wat. We hebben een paar mooie richels gezien en banken waar ze zeker zullen komen azen volgende maand. Er is een overvloed aan voedsel we zien hele wolken aasvis voorbij komen dus alle ingrediënten zijn aanwezig voor een mooi Zeebaars seizoen
Op de heling ziet het er heel anders uit en nu ben ik niet vergeten om dat deze keer vast te leggen. Meters verschil is het waterniveau gestegen dus de kennis van de betonning op het water is cruciaal wil je niet vastlopen op een bank of erger een grondzee. Dat is bij een fikse golf over een bank heen en je vaart daar dan kan de boot vastlopen als de golf op zijn laagste punt is. Bij de volgende golf loopt dan in één keer je boot vol want die ligt stil op de bank vast in het zand. Daarna wordt je onder water meegesleurd de bank af naar dieper water. Zeker als die golf je zijkant pakt want dan rol je in één keer om en dat gaat zo snel dat je eruit wordt geslingerd. Dan maar hopen dat je je reddingsvest aan heb.
door Peter Pan » di maart 02, 2004 12:21 pm
Las vanmorgen in de krant bij de autodealer over de veerdienst die in aanraking was gekomen met een gigantische golf, wat ze het “grondzee” verschijnsel noemen.
Uit het niets scheen de golf op gedoken te zijn en heeft de hooggeplaatste (en gepanserde) voorruiten van de veerboot totaal vernield. 2 vrouwen zijn zwaargewond geraakt door het glas en na wat materialistische schade was het beperkt. De kapitein meldde in 52 jaar dat hij dienst had nog nooit iets dergelijk had gezien of meegemaakt!
Grondzee schijnt voor te komen bij een samenvoeging van het tij, stroming plus windrichting / hardheid.
Grondzee zijn op zee lopende golven, die tengevolge van afnemende waterdiepte hoger en steiler worden, vergelijkbare met de wijze waarop golven van de branding zich verheffen. De onderkant van de golf wordt afgeremd in snelheid, terwijl de golftop nog wil doorlopen. De golfhoogte neemt niet af; de golven komen korter op elkaar en halen elkaar in, waarbij de golftoppen uiteindelijk over hun eigen golfvoet struikelen en breken. De zee zijn verzadigd van zand, daardoor massiever en zwaarder dan een gewone golf en extra gevaarlijk. Aan de lijzijde van een ondiepte van beperkte omvang kan bovendien een concentratie van energie optreden, doordat de golven er omheen lopen en aan de achterzijde samenkomen (convergeren).
Omdat dit zo belangrijk is met al die zandbanken voor onze kust waar die zeebaarzen te vinden zijn en voor ons met onze kleine bootjes levensgevaarlijk;
Grondzeeën zijn op zee lopende golven, die boven ondiepten tengevolge van de afnemende waterdiepte hoger en steiler worden, vergelijkbare met de wijze waarop golven van de branding zich verheffen. De onderkant van de golf wordt afgeremd in snelheid, terwijl de golftop nog wil doorlopen. De golfhoogte neemt niet af; de golven komen korter op elkaar en halen elkaar in, waarbij de golftoppen uiteindelijk over hun eigen golfvoet struikelen en breken. Dit kan zeer onverwachts gebeuren. De zeeën kunnen verzadigd zijn van zand, daardoor massiever en zwaarder dan een gewone golf en extra gevaarlijk. Aan de lijzijde van een ondiepte van beperkte omvang kan bovendien een concentratie van energie optreden, doordat de golven er omheen lopen en aan de achterzijde samenkomen (convergeren).
Met grondzee worden ook wel die gedeelten van een zee aangeduid, waar het water waarop men vaart een dusdanig hoge zeegang heeft, dat het schiphet risico loopt met de kiel de bodem te raken in het golfdal en door de volgende golfpiek weer wordt meegesleurd.
De omstandigheden waarbij grondzeeën zich voordoen, zijn die van stormwind in combinatie met ondiepe zeeën zoals de voormalige zuiderzeeof de waddenzee. Windrichting, windkracht, en vooral het verloop van het getij zijn belangrijke indicatoren voor het verwachten van zeegang en grondzeeën.
Diepgangsmerk op de boeg van een schip
Dit is niet iets uit een ver verleden of dat zich beperkt tot zogenaamde kustwateren, ook een hedendaags vrachtschip met een bescheiden diepgangvan 6,405 meter kan bijvoorbeeld over de doggersbank (een enorme zandbank of onderzeese hoogvlakte 13 meter onder water) in de Noordzeein een grondzee verzeild raken vanaf een zeegang van 12,8 meter of meer. Zeegang tot 16 meter wordt daar (Doggersbank) als bewezen waarde geaccepteerd. (Zeegang van 12,8 meter wil zeggen dat de waterdiepte daar (Doggersbank) als wind & getij samenwerken kan variëren tussen 6,6 – 19,4 meter.)
Beruchte plaatsen in de Noordzee waar men bij zwaar weer in een grondzee terecht kan komen gaan zonder uitzondering over ondiepten door zandbanken zoals de Thorntonbank, de Wenduinenbank, en dergelijke. Ook de bovenste foto bij dit artikel is op volle zee genomen over een beruchte zandbank of ondiepte, ook al is deze foto genomen over een oceaan en dus eigenlijk niet over zee…
Grondzee betekent niet meer of minder dan dat het schip ‘aan de grond loopt’ terwijl het zich op volle zee bevindt, dat wil zeggen geen land in zicht heeft. Het effect is doorgaans veel verwoestender voor een schip dan het zogenaamde stranden (=aanspoelen op de kust) omdat de brandingin de ondiepten bij de kust de zeegang vermindert. Bij een stranding loopt een schip als het ware met kleine stapjes aan op steeds ondieper wordende gronden bij een lage zeegang. Als een schip aan het stranden is zijn er geen opvolgende golven (zeegang) die het schip metershoog optillen om het vanaf vele meters hoogte opnieuw op de bodem te laten vallen. Door de branding bij de kust neemt de zeegang af en loopt een schip bij een stranding zeer geleidelijk aan de grond, waar ze in een grondzee de ene ontwrichtende dreun na de andere krijgt en na elke aanraking met de zeebodem weer meters hoog boven de grond word getild, waarna de kiel weer op de grond valt, en zo voorts.
Waar een schip het ‘aan de grond lopen’ door een stranding zelf vaak kan overleven kan dit ‘aan de grond lopen’ in een grondzee haar in zeer korte tijd fataal worden.
Reactie’s
Hoi Freek,
Hier mijn visverhaal (de korte versie van Freek, za’k maar zeggen):
Vandaag 18 mei 2014 met Flois vanaf Barendrecht naar de blokkendam gevaren, lang verhaal en lange reis:)
Wel zeehonden, geen baars, wel biefstukken, geen bier, maar bovenal weer een geweldige dag op het water.
Waldi
–
Lesley schreef op Fb: Leuk geschreven Freek! Nodig me maar een keer uit dan gaan we zeebaars vangen ipv alleen van het mooie weer genieten!!
–
Gerard schreef op Fb: Gezellige boel bij jullie, en dan nog mooi weer ook, wat wil een mens nog meer ;-) :-)
–
Inge schreef op Fb: chique servies op de boot hoor
–
Ziet er strak uit;… aan de koffie, op t water en in de zon!
je zult wel zwart zien…..
Norma Claussen
–
Hallo Freek , ik heb het verslag uitgebreid gelezen ,jammer dat er na zo’n vaartocht geen visje mee kon voor de pan , ik zie regelmatig mensen in trap kano’s langs de blokkendan en zelden zie ik een visje wel zie ik aalscholvers vissen vangen plat vis niet te groot zelfs de brood visser vangt geen zak volgens mij anders zouden er wel meer netten staan langs die blokken. Grond zee een raar verschijnsel zo las ik, ik ben ook een keer op een zand bank gevaren maar daar was geen stroom en konden we snel weer weg, nee ik ga zee niet meer op. Donderdag bij het voetbal veld dat is mijn plekje. Voor een paar euro een heerlijk speciaaltje en m’n hond lustte er ook wel pap van.
Groeten Gerrit.
–
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!