Zooheeeye, das vroeg

We zien de zon opkomen.

Kwart over twee gaat de wekker op 3 juni 2014 maar opstaan valt toch reuze mee. Vandaag vissen met TroutBuster dus snel koffie zetten ook voor de thermosfles en eitjes met spek bakken want die zullen er wel in gaan over een paar uurtjes. Ik heb er zin in.

We willen de mooiste tijd meepakken van 05.00 uur tot ± 10.00 uur A.M. van het tij. We vertrekken vanuit de helling in Barendrecht van recreatiepark “De Oude Maas die een schitterende helling bezit. Weliswaar betaald maar met alle weersomstandigheden kan je hier desnoods alleen je boot traileren.

Het water wordt door de stroming tussen de blokken doorgeperst.

Willen we er om vijf uur vissen bij de ingang van de Nieuwe Waterweg dan moeten we om vier uur vertrekken uit Barendrecht dus wordt het om drie uur instappen in Hellevoetsluis. En dat wordt Gaaaaap, kwart over twee uit m,n mandje. Het is stil op de weg en nog donker. Ik wordt wel ingehaald door politie wagens. Wat doen die zo vroeg op de A15

We hebben gelijk bezoek.

Ik ben veel, veel te vroeg in Barendrecht met geen verkeer op de weg. Floris moet uit Wadinxveen komen en na een belletje te hebben gepleegd hoor ik dat hij vlak bij de Brienenoordbrug is dus tijd voor een bakkie

De boot ligt er zo in, warmtepakken aan en driekwart gas scheren we met een gangetje of 50km/uur door de havens heen het deltagebied in. Het water is vlak op een enkele hekgolf na van een container boot waar we even het gas los moeten laten maar het gaat fantastisch. Wat liggen die Buster’s fijn op het water. We beginnen bij het helikopter dek aan de zuidkant en bij de eerste worp heeft Floris al een mooie makreel. Dat begint dus goed. De vliegenhengel gaat helemaal rond.

Geen bak maar ben reuze blij met de eerste van het seizoen.

Met de vliegenhengel is vandaag toch de winnaar want als de TroutBuster kort daarna twee zeebaarsjes pakt ben ik bijna om om over te stappen. Met de plug vang je in het algemeen de wat grotere baarzen maar in wil ook wel eens met eenkromme stok staan. En als ik dan voor de vierde keer naast me hoor “jah, Fisch on” krijg ik er ook een beuk op en staan we allebei tegelijkertijd een scholenbaasrsje te drillen. Heerlijk die runs, nu de vis bij de blokken vandaan houden en naar het open water dirigeren zodat hij niet meer kan ontsnappen tussen de stenen die vol staan met mosselen en ander scherpe randen waar lijnbreuk absoluut is gegarandeerd. De kop is er af maar na deze dubbel is het afgelopen met de pret. We gaan verkassen naar de overkant

Het water werd tussen de stenen doorgeperst.

Waar we onbegrijpelijk geen enkele aanbeet incasseerden. Ook was hier veel minder aasvis terwijl hier wel heel veel meeuwen en sterntjes in de lucht waren maar van grote groepen duikende vogels was geen sprake. we hebben de gehele lengte uitgegooid met alle denkbare kleuren, ondiepe en dieplopende pluggen in verschillende maten, de vele kleuren vliegen met de vliegenhengel maar dat mocht allemaal niet baten. En na een anderhalf uur gaan we weer terug naar onze overkant

Oeps, moest die op de foto die was wel heel snel terug gegooid.

Waar de TroutBuster direkt bij de eerste worp weer een baars pakt. Daar heeft hij vandaag patent op. Ze doen het beduident beter op de vlieg dan op de plug. Aan deze kant zien we ook weer wolken aasvis van rond de vijf centimeter maar onder die scholen zien we ook grotere vissen zo’n twaalf centimeter groot dus waarom lukt het niet met mijn pluggen

Direct is onze vriend weer van de partij.

Dan tijdens een bak koffie knoopt Floris een onderlijn in elkaar met twee vliegen boven elkaar, een soort makrelen paternoster met een met een pilker zonder haak als gewicht onderaan en dan ben ik helemaal “om” en probeer het op wat dieper ook met de vlieg

Pak gelijk de grootste van de dag.

En terwijl ik dan aan het verikalen ben zo’n vijf zes meter uit de blokken krijg ik me daar een onverwachte dreun op de top. De vis neemt vijf, zes keer een run van tien, vijftien meter en trekt meters lijn van de spoel. Heerlijk maar hij beland dan toch uiteindelijk in het forrellen net van mijn vismaatje. Net geen vijftig centimeter. Tis geen bak van een vis maar ik heb genoten van de runs

Veel van deze klein scholenvis op de vlieg.

Als we bijna rond zijn slaan we het slechte stuk over en voor de verandering gaan we trollend terug dwars door de scholen aasvis

We gaan trollend terug.

Zelfs de meeuwen laten volgevreten de scholen aasvis met rust, Het lijkt wel of we door de wierbedden heen varen zo dik opgestapeld ligt het hier van de kleine visjes

Heel de dag vaart de kustwacht al heen en weer.

Al heel de ochtend vaart de kuswacht langs de vaargeul heen en weer en terwijl we het daar over hebben zien we Ome agent van de overkant vandaan sneaky vanachter de container schepen aan sluipen. Ze bleven een tijdje met ons meevaren waarschijnlijk vragen ze onze gegevens op om dan na een kwartiertje langszij te komen.

Ja hoor we hebben weer visite.

Alles wordt gecontroleerd, we moeten de zwemvesten laten zien zo ook de brandblusser, de papieren worden even meegenomen en zo zijn we een dik half uur van onze vis tijd kwijt als hij dan eindelijk weer terug komt met de mededeling dat alles in orde is. In tussentijd komt ook de grote politie boot aan varen maar als ze dichterbij zijn hebben ze even contact met elkaar en vertrekt deze weer. Ze zijn dus echt gewaarschuwd waarschijnlijk door die kustwacht om ons te controleren. Ze willen gewoonweg geen kleine bootjes hier hebben, veel te gevaarlijk op de drukste scheepvaartroute van de Noordzee. We krijgen te horen dat die grote boten ons echt niet zien maar dat weten we wel, dat is er door Jaap op de cursus VB1, VB2 en marifoon goed ingepeperd. Veiligheid voorrop op het grote water. We krijgen te horen dat we niet mogen driftend vissen vanaf noord naar zuid. Wel andersom met het verkeer mee zal ik maar zeggen. We hebben dus mazzel dat ze niet een half uurtje eerder hier waren want we waren net omgekeerd. Op de rivieren geld hetzelfde met een snelheid van minimaal zes kilometer per uur. Natuurlijk niet in de havens en haven monden maar dat lijkt me duidelijk

Zeehonden zat.

Maar na een klein uurtje opgehouden te zijn is de lol er een beetje af en is dat misschien wel de bedoeling geweest. We gaan toch richting laag water (11.00 uur) dus de beste tijd is geweest. We willen nog wat vissen op de Oude Maas dus vertrekken we

Even de BassMeister (Waldi) gedag zeggen.

Als we al het Beerkanaal in schieten zien we dat de politieboot ons is gevolgd op afstand en dat doen ze tot aan de ECT. Nee een bekeuring zit er vandaag niet in en wij waren de enige die driftend langs de blokken viste. er waren nog vier bootjes aangekomen bij de Noorderpier maar die lagen voor anker op de gul (kabeljauw tot ±40cm) en platvis. In het Hartelkanaal daar waar we de laatste jaren leuk zeebaars hebben gevangen vanaf de kant met steurkrab (garnalen uit de Grevelingen) onder de dobber driften we nog een stukje terug nemen de palen van de brug mee tot onze stek maar we geloven er niet echt in en na een half uurtje gat het gas er weer op

Het water is rimpelloos dus vol gas er over heen.

Het is heerlijk weer om te varen en in onze warmte pakken merken we niets van de kou die ontstaat door de snelheid over het water. Op het water valt de temperatuur altijd tegen tijdens het varen dan wanneer je op land bent. Dus beter te veel kleding bij je dan te weinig. Uit trekken kan altijd nog…

Hartelbrug vanaf een andere kant.

Bij de Spijkenisse brug slaan we de stek voor de brug over want er zitten er te vissen met visjes en lange poken met het lood op de grond. We kiezen de stekken voor de terrasflats en ankeren daar op de MinnKota

Half uurtje bij de Spijkenisse brug op de stek van Joop.

We krijgen allebei aanslagen van mooie vissen maar allemaal lossers. Ze komen een metertje van de grond om dan los te schieten. En hetzijn beste vissen want na de dreun blijft het even stil aan de andere kant. Geen beweging in te krijgen de eerste moment wat dan seconden lijkt maar dan komen ze schuddent los van de bodem en schieten dan los. Op een dreumis na bij de TroutBuster kunnen we geen enkele aanslag verzilveren

En nog een snoekbaarsje op onze vaste stek op het OM

Wat we ook zien op onze stek richting Barendrecht. Wel een mooie aanbeet maar deze keer wint vadertje glasoog op een enkele dreumis na. Wel raar want die kleinere vissen hebben de shad met volle overgave genomen. Die zijn niet te missen de bek is driekwart over de het kunstaas heen geschoven. Jammer dat Floris nog een mooi dikke baars vlak bij de boot verspeelt. Dan zouden we alle baarzen hebben gehaakt; de zeebaars, snoekbaars en (rode) baars. Alles bijeen gewoon een goede dag. Het was niet wild maar we hebben ook slechtere dagen meegemaakt en met dat weer troffen we het gewoon. En zoals m’n vismaatje de BassMeister altijd zo mooi zegt; a bad day of fisching still beats a good day at work.. En zo is het maar net.

Reactie’s

Hoi Freek,

Gerard Jansen heeft gereageerd op je foto.

Gerard schreef: Leuke foto Freek, we moeten nog steeds is afspreken he groetjesssssssssss ons :-)

Anneke van der Weijden heeft gereageerd op je foto.

Anneke schreef: Die vis is zig zo te zien lam geschrokken van jou hihi xx

Lesley Luijer heeft gereageerd op je foto.

Lesley schreef: leuk verhaal weer freek! probeer het de volgende keer ook eens met de shad!

Freek Oosterhuis Hoi Lesley Luijer . Dat heb ik ook een paar driftten geprobeerd met 3, 6, 10, 13 en 24 gram om half water, tot bodem uit te vissen naar gelang het stroomde maar dat was ook geen succes. Wel voor Mario Roobol Hahaha. Misschien moet ik de meester een keertje meenemen/met de meester meegaan.

Lesley schreef: We kunnen best eens samen gaan hengelen binnenkort! Lijkt me gezellig

Hoi Freek.

Mooi verhaal en leuke vis.

Wel vervelend van die controles.

Erik; AnkerMeister

_

Inge Lugtenberg heeft gereageerd op je foto.

Leuk verhaal en die maat van jou kan niet alleen vissen maar jou ook nog goed op de plaat vast leggen

Netty Schroot heeft gereageerd op je foto.

Wat een man gelukkig maakt …….. :) :) :)

Armand Claussen heeft gereageerd op je foto.

Tering ik kon die oerkreet hier horen (Hedel Gelderland)

Mooi man.

Ed

So cool die foto!!!

John

Ze bedoelen deze van Facebook.

O ja Freek, volgende week zaterdag nemen wij de boot terug naar Engeland en komen dan langs. Alleen niet zo gehaast dat ik dingen vergeet op te ruimen……

We gaan proberen en streven er rond 12 uur te zijn, en niet op z’n Freeks 12 uur maar echt 12 uur, hahahahaha

Verstuurd vanaf mijn iPad

Onderwerp:     Antw.: Zeehonden zitten nu in de havengebied

Hey bedankt Freek!!!!

Leuk te weten dat ze daar te vinden zijn!!