Gezellig naar de Visma

Tight Lines voor je vis vakantie’s.

Vandaag 28 maart 2014 samen met Erik en Karel naar de grote stad R’dam, namelijk de Visma dat is voor mij minstens 25 jaar geleden maar volgend jaar ga ik weer. Het was beregezellig en niet zo zeer wie er stonden maar kwam allemaal oude bekenden tegen die al jaren niet meer had gezien. Fantastisch. Ik miste alleen Lesley die is er morgen en zondag maar natuurlijk wilde ik hem even plagen dus een overhemd geleend….

Was beregezellig vandaag kwam er visvrienden tegen van dik vijfentwintig jaar geleden zoals Adrie van de Sijde en dat was een fantastisch weerzien kan ik je vertellen toen was ik nog een broekie was en vis lessen kreeg van de cracks van Hengelsportvereniging Sterrenburg toentertijd in de jaren 80 een grote en vooruitstrevende vereniging die viste op de rivieren rondom Dordrecht. Fantastisch was dat op stromend water en als er dan een duw bakcombinatie voorbij kwam was je voerplek verdwenen en kon je op nieuw beginnen en dat tien meter uit de kant. Vergeet nooit meer de stek van het crossterrein (killtunnel) waar mijn auto een Caprie 2300 van dertien jaar oud er uit moest worden getrokken worden door een boer uit de buurt dat waren pas tijden. Kilo’s voer ging er in. Gelukkig had ik een goede relatie met de keuken waar ik werkte (Elsevier Opleidingen) daar heb ik het al meer over gehad was mijn redding, die gaven me de kontjes van het brood en de oude stukken eind van de dag elke dag in “ruil” voor de prijzen die ik won als kerstbout, eieren, hambout waarde bonnen etc. Nee het was een soort kameraadschap en dat brood wat ze voor me spaarde was fantastisch voor mijn visserij. Anders kon ik die hoeveelheden voer gewoonweg niet betalen. Die droogde ik onder in mijn flat op de verwarming buizen die door mijn kelder liepen en maalde die dan tot poeder met de vleesmolen van mijn moeder. Mijn buurman werkte bij een overslagbedrijf en daar kreeg ik weer tarwe, maïs heel en geplet, noten van wat ik maar wilde etc. dat dan koken en door het voer heen met sterke abstracten als vanilie, tandpasta, peper en zout in de winter, kerry of juist zoetigheid pelenta, koekjesmeel, duivenstront met brinta en havermout als bindmiddel om zware ballen te kneden voor op dat zwaar stromende water voor de brasem in de zomer. Je wilde die brasems hebben en geen kleine vis dus je voer moest voorral niet te snel uit elkaar vallen. Kleine zwevende deeltjes lokt alleen maar dat kleine onrustige spul op je voerplek en je wilde als heyt het jaargetijde ervoor was platte vangen. Juist andersom was dat het geval in de winter in de haven. Hele kleine portie’s voeren vooral de magen niet vullen van die wintervoorns maar wel voedselnijd creëren. Afijn zodoende kon ik goed met die mannen meedoen in de prijzen. Je had natuurlijk geen cent te krabben in die tijd een twee derde van je loon ging op aan je huisje en fotografie als tweede hobby koste ook zat  dus je moest wel improviseren om aan het aantal kilo’s voer te komen om vier uur te vissen op de Kil, Merwede en Oude Maas. Nee die tijd zal ik nooit meer vergeten. Daar leerde ik vissen met de vaste hengel van de mannen want voor de rest had je natuurlijk nog niets. Je werphengel gebruiken is voor later het feederen etc. kwam veel later overwaaien uit Engeland

Mooi poppertje en die mini visjes had graag bij me gehad in Indonesië vorig jaar.

Bij de stands van het vliegvissen zag ik toch hele leuke dingetjes voor op de roofblei, baars, winde te vissen op hard stromend water met de spinhengel te gebruiken ook achter een bombarda b.v. als werpgewicht om grotere afstanden te overbruggen

Gisteren fotografeerde hij mij met vis op het OVM, nu ik hem bij het werpen met de vlieg waar hij een Meester in is.

Tuurlijk even kijken bij de vliegwerp artiesten van vliegvisvereniging Voorne-Putten want dat is echt een vak apart in dat visserijwereldje dat duurt wel even voordat je dat onder de knie hebt en lukt het een beetje ben je verkocht. Vooral dat oppervlakte vissen met vlieg dat is zo spannend als die vlieg ieder moment gegrepen kan worden

Uitleg is formidabel bij de vlieg binders en dit instrument is de Ferrari onder de kenners.
Heb hele mooi poppers gezien maar allemaal te licht voor mijn visserij.

De Hellevoetse brigade van Hengelsport vereniging Het Voornse Kanaal is dik aanwezig zie ik die ik tegenkom en van Jan Jobse hoor ik dat ze moeten gaan vergaderen. Ook mijn vismaatje Joop is er maar die heeft het telefonisch zo druk dat hij de hele wereld om em heen vergeet

M’n vismaatje heeft het er druk mee.

Michell Hollaar heeft deze eerste uurtjes al weer wat leden kunnen bij schrijven dus dat gaat ook goed. Maar we hebben het wel gezien rond een uurtje of twee, op roofvisgebied weinig nieuws ik heb wat shadjes gekocht van Storm waar ik wel geloof in heb en die ga ik uit proberen van de week. Heb bij Technautic mijn verstandhouding bijgewerkt en moet er mijn Humminbird heen brengen en ze hebben waarschijnlijk een beschrijving voor me over de Canon Downriggers TS20 en daar zou ik reuze blij mee zijn dus ben blij dit jaar er geweest te zijn

Denk wel dat ze het doen op het Haringvliet.

De pluggen zijn mooi maar te duur om ff uit te proberen. Heb al zat onbekende merken pluggen onder in de kast liggen die er mooi uit zien maar voor geen meter “lopen” in het water of niet met de goede snelheid binnen gehaald kunnen worden. Op de vis soorten waar we meestal op vissen moet je de pluggen vrij snel binnen draaien het liefst met versnellingen vooral in de zomer. Je doet een aasvis je na wel of niet gewond en die bewegen sneller met warmer water dan b.v. vroeg in het voorjaar voor het gesloten seizoen

Hier geloof ik wel dus heb me laten verlijden (bruin= donderpad, pos etc. en die velle kleur ga ik winde, baars en Rfb mee verrassen).

Hier geloof ik wel in maar wat een onverkoopbare zooi ik allemaal heb zien liggen zogenaamd goed(koop) je kan je beter goed laten voorlichten in de hengelsportspeciaalzaak want hele dozen (bulk100stuks) voor twintig euro en losse voor 0,35 cent die na twee visdagen ongeschonden onder in de kast verdwijnen. Ja.., naast die pluggen.. Ja. Er worden goede zaken gedaan het is geen voorlichtingen beurs maar gewoon een soort open kofferdeksel verkoop als in Engeland. de voorlichting standjes staan op de “opvul” plekken die moet je echt zoeken. Bij je winkelier om de hoek koop je gelijk de goede voor jouw water in de buurt. Tis toch anders (kleuren) wanneer je op snoekbaars vist of op de zeebaars

Eind van de dag proberen we het nog even op het OVM.

We waren er om 10.00 uur en om 14.00 uur houden we het voor gezien. Veel leuke mensen gesproken, wat ideeën op gedaan voor de stoeltjes in de boot, nieuw concept gezien van trailers, gedronken en gegeten we zijn er klaar weer voor. Jammer dat ze het geen week later doe in het gesloten seizoen voor de roofvissers want zelf vissen blijft het leukst. Thuisgekomen staat de nasi klaar natuurlijk met gebakken eitjes en een kippenpoot en wordt het tijd voor het het OVM. Ik kom er aan om 18.00 uur en het is windstil fantastisch en ben allen maar ik heb m’n waadbroek nog niet aan en de wind draait wat en direct is het 4-5. Balen maar als Erik komt starten we toch. Maar het is niets vanavond ik heb aan eind van de sessie tegen donker toen ik terug liep naar de loswal één vis zien draaien waarschijnlijk dezelfde als Erik heeft gezien die er een half uurtje naar heeft staan werpen. Ze azen gewoonweg nog niet voldoende maar dat komt wel als het water twee drie graden warmer wordt. Dit weekend zal het wel druk zijn aan de waterkant met dat mooie weer ik vis dan meestal ook daardoor doordeweeks en mijdt deze dagen maar maandag ben ik er weer. We hebben mazzel gehad vorige week die ene dag na de vis uitzetting. Dat heeft ze even geactiveerd in hun doen en laten maar nu zitten ze allemaal op diepwater dat zien we aan de meeuwen en aalscholvers waar die jagen. We moeten echt nog even wachten totdat het water wat warmer wordt . Maar we kunnen nog een paar dagen verticalen op het Haringvliet en als de zon ondergaat nokken we af…