Rob’s jaarlijks Feessie

Bij aankomst gelijk verwent met koffie en ontbijtje voor mannen.

Vrijdag 28 juni 2013 was het weer zover. We waren weer uitgenodigd voor het feessie van Rob van RaboBank Verzekeringen om mee te gaan een dag met de Sirius op makrelen jacht en platte vangen voor MV2 met zeepieren.

Ik krijg een berichtje door als ik net tot aan m’n middel staat in pislauw water heel dicht bij de evenaar namelijk in Noord Bali waar ik bezig ben met de vliegenlat en probeer een tonijn te haken maar heb de verkeerde vliegen bij me;

Van alles bij me in Indonesie.
Die had ik dus moeten hebben.

Hallo Freek ,

Hebben we nog zin om op vrijdag 28 juni as een dagje te gaan vissen.

Zo ja, graag opgave deelnemers met naam en geb datum.

Met vriendelijke groet,

Rob Makor

Adviseur Verzekeren

Rabobank Voorne-Putten Rozenburg

Of we zin hebben, natuurlijk doen we mee want er zijn leuke dagen in een jaar en heel erg leuke dagen en daar hoort deze dag bij met kop en schouder zo zal ik hem maar omschrijven want dat verdient hij. Echt vangen van vis is ons nog nooit gelukt zoals je kan lezen in de verslagen van vorige jaren maar het is reuze gezellig aan board en prima vertoeven onder Robs hoede

Ontvangst met een zak van de bakker nog warm en check en dubbel check.

We worden op de steiger al opgewacht door Rob waar we afgestreept worden en een heerlijke zak van de bakker krijgen met eier-, krente,- gevulde koek, warme pizza,- en kaas broodjes, heerlijk

Niet te geloven maar elk jaar vertrekken we en half uurtje later.

Aan boord worden we opgewacht door de bootsman met koffie maar zonder schort. Daar moest tie wel even om glimlachen toen ik er om vroeg maar de koffie was primadelux. De toon was gezet voor een leuke dag vissen met de Sirius

Alles is prima verzorgt.

En elke keer weer blijven er weg zonder af te bellen en wachten er dus die maar wat graag mee gaan, ongelofelijk maar deze keer wachten we nog een kwartier en dan kiezen we het ruime sop. En voor mij is het helemaal een makkie vandaag ik wordt in de watten gelegd meer dan verzorgt. Ik zie natuurlijk allerlei bekenden waar ik mee aan de praat komt en ben een uurtje later op mijn stek achter op de boot waar m’n hengels worden klaar gemaakt door mijn vismaatje ik hoef alleen nog maar uit te gooien en aan te tikken op het geklop op de top

Alles staat klaar bij iedereen om te knallen.

Voordat we de pieren door zijn heeft iedereen zijn hengel al klaar staan dat is dan wel weer een voordeel zo laat weg gaan, we zijn er dus allemaal klaar voor laat die scholen makrelen maar komen

Wij zitten altijd achterop lekker uit de wind.

Wij zitten altijd achterop dat vinden we en fijne stek en zo heeft iedereen eigenlijk z’n vaste plekkie ieder jaar aan board. Het zijn dezelfde gezichten die ik ieder jaar weer tegenkom en op het achterdek kunnen we dan ook lekker met elkaar dollen. Rukken geven aan de lijnen die langs me lopen van het bovendek is altijd leuk. Als door wespen gestoken denken ze eindelijk een serieuze vis aan de haak te hebben geslagen. Flauwe grap natuurlijk maar het blijft leen leuk gezicht ze te zien opspringen als jonge juffers

De eerste stek levert nog niets op.

En dan gat de bel en we kunnen vissen maar veel water staat er niet. Na een kwartiertje pompen, met de hengel op en neer gaan vlak op en over de bodem heen ga ik een rondje maken. Zeg gekscherend tegen Joop dat ik beter nu wat foto’s kan maken voor het verhaaltje dan wanneer we goed zitten te vangen. Maar geen kromme stok kan ik vereeuwigen dus ga weer terug naar achteren

Mijn maatje heeft de eerste van de boot, hij weet nog niet dat dat een rondje kost.

Voordat ik Joop bereik hoor ik het al via de tam tam de enigste die wat heeft is “de Flo” en die ogen zeggen genoeg op de foto. Hij is als enige met vieze handen aan board en daar gaat de bel al we gaan verkassen richting de ankerplaats naast de Euro geul daar waar de schepen voor anker gaan liggen voordat ze uitgenodigd worden de Nieuwe Waterweg op te varen om te lossen of laden in het Europoort gebied

Kenmerken

Deze vis heeft een rond en langwerpig lichaam met twee rugvinnen en een aantal kleine vinnen, die van de achterste rugvin en de anaalvin naar de staart lopen. De staart is halvemaanvormig en heeft een klein kieltje aan de basis van iedere vinlob, maar geen kiel aan de zijkanten van het lichaam voor de staart. De voorste rugvin heeft 11 tot 13 slanke stekeltjes, de staartvin is diep ingesneden. Het maximale geregistreerde gewicht is 3400 gram, de maximaal vermelde leeftijd is 17 jaar. Hij wordt 30 tot 50 cm lang. Het ontbreken van een zwemblaas is karakteristiek voor de makreel. Hij heeft een prachtige groenblauwe rug die wordt onderbroken door donkere golvende lijnen.

Leefwijze

De makreel is een schoolvis die dicht bij het wateroppervlak zwemt. Het voedsel wordt eveneens aan de wateroppervlakte gezocht. De makreel is een zeer vraatzuchtige vis en voedt zich met organismen die in het plankton voorkomen, kleine kreeftachtigen, garnaalachtigen en vislarven. Ze zwemmen daarbij met geopende bek door de wolken plankton en filteren de kleine kreeftjes, slakjes e.d. uit het water met hun kieuwzeef. De volwassen makrelen jagen ook op kleine vis, meestal sprot en jonge haring.

Voortplanting

De paaiperiode loopt van mei tot juni. De makreel paait in de centrale Noordzee en langs de zuidkust van Ierland. Het vrouwtje zet per seizoen tot 450.000 eieren af. De eitjes zweven in het water en de larven groeien binnen een jaar uit tot vissen van ruim 20 cm.

Verspreiding en leefgebied

De vis komt voor in de Atlantische Oceaan, Noordzee, Oostzee, de Middelandse Zee en de Zwarte Zee boven het continentaal plat. In de zomer komen de vissen dicht bij de kust en trekken dan naar het noorden. In de winter bevinden ze zich in diepere wateren.

Visserij en verwerking

De makreel is van groot commercieel belang en een populaire vis voor de consumptie. Bij vrijwel alle viskramen wordt de vis verkocht. Het vlees bevat zeer veel vitamine B. Het rode visvlees van de makreel bederft heel snel; om deze reden wordt de meeste makreel gestoomd verkocht. Makreel wordt in warme vochtige lucht van ca. 60 graden gaar gestoomd. Daarna wordt ze door een rookcondensaat gehaald waardoor de oxidatie van de vetten wordt onderbroken. Het echte roken van makreel gebeurt hoofdzakelijk door sportvissers aan huis. Ook verse makreel is goed eetbaar. Vanwege het snelle bederf is het verstandig om zelf gevangen en snel schoongemaakte en gekoelde makreel te gebruiken. In de Noordzeehavens zijn veel vissersboten die groepen of individuen de gelegenheid bieden met de hengel op makreel te vissen. Ze zoeken de scholen vis op. Bij het vissen wordt op deze boten meestal gebruikgemaakt van een verenpaternoster met diverse haken. Daardoor is het mogelijk meerdere makrelen tegelijk te vangen.

Info: Internet

En weer allemaal ingooien.
Kijk zo moeilijk is dat allemaal niet zegt Rob.

Zoals ik al vertelde zodra de bel gaat is het weer ingooien. Kijk zegt Rob ze zitter er wel en haalt een full house binnen. Nu wij nog wat haken

Het is meer varen dan vissen.

Het is al weer tegen tienen als we daar arriveren en de bel weer gaat

Eurogeul.

Wel een gaaf gezicht hoor zo laveren tussen die grote bakken van schepen. Eigenlijk raar in de Eurogeul mag je niet vissen maar op deze taxi standplaats wel. Hoop niet dat ze het voor de MV2 ook niet afpakken. Het hele gebied voor Rockanje naar de oude blokkendam is ook al verboden terrein hoor ik op de boot. Waar moeten we dan nog een zeebaarsje vangen met de Bassbuster

Er zijn ook kwallen aan boord.

Ik krijg ook een aanbeet en aan de bovenste haak zit een kwal die heeft toegehapt. Heb ik weer. Zou ik hem er aan houden als aas maar dat is geen goed idee hoor ik om me heen

Maar dan gaat het ineens snel.

Dan heeft plotseling heeft de schipper ze gevonden en dan gaat het snel. Volop bedrijvigheid aan board. Alle hengels staan rond en er komen mooie maatjes binnen. Niet wat het is geweest nu zijn we blij met een maatje 35cm. Die gooide je vijf, zes jaar geleden nog terug maar nu zeg je dat je een mooie heb. En voorral op Rob zijn we jaloers die gooit in en haalt weer op met alle haken vol en geen eentje onder de 35 cm. Knap hoor want niemand doe t em dat na er wordt achterop al geboden voor zijn paternoster. Tja kleur is belangrijk maar de aanbiedingen lopen nu de pan uit daar koop je en hele viskraam voor op de markt. Maar Rob lacht alleen maar en schud zijn haken leeg op het dek en wie ze wil hebben kan graaien om daarna gewoon weer in te gooien en zijn haken vol te laten lopen. Van zijn buren mag hij geen eens naar het toilet gaan staan blijven moet, hij het lijkt wel werk geworden..

FullHouse voor mijn buurman.

Joop en ik nemen zelfs nog kleinere vissen mee die het toch niet meer redden of ze moeten netjes gehaakt zijn. Wij willen er aankomende winter weer mee gaan snoeken op het Haringvliet. Maar de meeste hebben zoals we zeggen geslikt zo gulzig zijn ze als je midden in een jagende schol zit. Voedselnijd ten top dan en daar gok je natuurlijk ook op. Alleen in de Noordzee kan je zo vissen want zuidelijker waar het water veel helderder is kan je geen makreel zo vangen. Die zien dan alles in dat heldere water dat het nep is zo’n paternoster wat door de school heen getrokken wordt. Ik heb het geprobeerd in Indonesia en het enigste wat ik ving was het lachen van de locals die ik gelijk allemaal op mijn hand had. Iedereen wilde die Blanda, die gado gado ook een lekkere gerecht weet je wel, dan wel helpen met zijn gekluns… Nee als je daar niet het goede aas hebt of wat er precies als twee druppels op lijkt sta je er voor Jan Met de korte achternaam. Daarom wees gezegend met wat we hebben hier in Nederland de Noordzee maar vergeet voorral het binnenwater niet de rivieren en vroeger natuurlijk het IJ,- en IJsselmeer maar dat komt wel weer dat is een apart verhaal, dat is ongeëvenaard op deze aardkloot kan ik je zeggen. Wel vissen met het juiste materiaal, met een strandpook vissen op voorntjes in de gracht heeft geen enkele zin het genot zit em in de goede hengel met materiaal voor een prima visdag

Nog even ankeren om te plat vissen met aas.

Na een uurtje driften gaan we jammer genoeg niet terug om nog eens over de stekken heen te drijven want ik kan nog wel wat makrelen gebruiken. We hebben er saampjes zo’n dertig stuks en thuis wachten nog een paar pelikanen maar we varen richting MV2 Maasvlakte Twee om op acht meter te gaan vissen met aas op platvis

Kapitein 1 en 2 vandaag.

Robbie het is weer een fantastische dag dat je ons voorschotelt

Dus hebben we weer een uurtje om de vis schoon te maken.

We komen de tijd wel door hoor met broodjes bal en rook worst het is het weer fantastisch geregeld door Rob je komt echt niets te kort. Het is een fantastische geregelde dag zo. We missen alleen nog wel dat dekmaatje met schort op het achterdek volgens Joop, dat mankeert er alleen nog an, misschien een update voor volgend jaar

Postzegels noemen we dat.

En nu ben ik de eerste op het achterdek die binnen een paar minuten de haken vol heeft maar het zijn postzegels. Komt bij dat ze de haken hebben geslikt dus allemaal voer voor de meeuwen. Zonde hoor al die velletjes en men denkt hoor ik op dek dat als de beroeps al dat grut ook moet terug gooien die ze ondermaats vangen de meeuwen stand wordt gehalveerd. Zoveel leeft er van om alleen maar rond die vissersschuiten de platgedrukte terug gegooide postzegels te eten

Er wordt zelfs een gulletje gevangen in de dertig cm.

Maar bij ons blijft het bij postzegelformaten en meer dan eens moet het mes erbij komen om ze van de haak te scheiden dus een maaltje is er in ieder geval voor beide. Om en om in de koekenpan is het natuurlijk een delicatesse waar we dan over praten. Sliptong is heerlijk

Ik weet niet wat we verkeerd doen maar Wijnand en mijn buurman pakken wel mooie vissen.

Maar deze dag is weer toppie geweest het weer was een stuk minder als vorige jaren maar daar staat tegen over dat er veel en veel meer vis is gevangen dus ik vindt dat niet zo erg

Dat varen duurt altijd lang maar je vis schoon maken een beetje klessebesse dan schiet het wel op.

Vooral ik en daar zijn de meeste wel een beetje jaloers op ik kan ouwehoeren met iedereen en terwijl Joop al de vissen schoonmaakt. onder een biertje. Goud is dat natuurlijk en al s ik vertel dat hij dat altijd doet als wij de vissen en ik de boot schoonmaakt ben ik bijna mijn vismaatje kwijt. Die wil iedereen wel hebben

Nog even aan board blijven dus.

We varen de sluis weer door en leggen weer aan aan de kade. Nog niet afstappen zegt Rob. En daar komen dan twee combo’tjes aan met lekkernijen

Heerlijk is het na een dag vissen.

Want dan heeft Rob nog een verrassing als we aan komen er is voor iedereen een gerookte makreel om het thuisfront te verrassen want we stinken allemaal natuurlijk een uur in de wind en voordat alles is gerookt wat we hebben gevangen gaat ook nog de nodige emoties opleveren neem ik aan

Deze keer is alles kuis schoon en worden we niet terug geroepen zoals als vorig jaar.

En er is voor iedereen Nieuwe Haring en Kibbeling en dat valt goed kan ik je zeggen. Heerlijk en daar heb ik me enorm op verheugt. Ieder jaar weer fantastisch daar kan geen haringparty tegen op. Wat is er lekkerder na een dag hard werken in weer en wind een afsluiting als dit en ik ben niet de enigste  dat weet ik zeker

Mijn vismaatje uit duizenden.

Natuurlijk zijn we weer de laatste die van boord gaan dat ben ik eigenlijk verplicht na al die jaren ik doe nog net niet afsluiten en het licht uit dat laat ik aan Bob over en zijn bemanning. Lekker na ouwehoeren is het leukst wat er is zo voor een week-endje vrij. Dit jaar was het weer een stuk mindere maar de vangst daar in tegen vele malen beter. Iedereen heeft wel wat vers in de koelkast liggen voor de BBQ dit week-end. Voorral de zondag moet een mooie dag ervoor worden. Eindelijk dan toch. En die verstekeling waar ik het over heb gehad op facebook… Die wil ik niet missen en ben blij nee trots dat ik kan zeggen dat het mijn vismaatje is al vele jaren…

Reactie’s

Hoi Freek,

helemaal geweldig heb er van genoten. ga zo door.