Vissen in je korte broek 5

Alles is goed gegaan tijdens de reis.

Vandaag 17 mei 2013 halen Jos en ikke Netty op in Denpasar van het vliegveld. Dat ligt van ons Bukti vandaan tussen tussen Kuta en Nusa Dua. Die komt een dikke twee wkn ons vergezellen. Heb ik dus twee dames om me heen waar ik op moet letten maar ik denk dat ik me er wel doorheen slaat.

Dat is dus een dag niet vissen. Je bent echt een hele dag kwijt met autorijden van Bukti naar het vliegveld tussen Kuta en Jimbaran. De vijf uur durende bergrit is slopend wanneer je aankomt na een reis vanuit Holland maar nu zijn we fris en zo zien we wat van het land. Niet dat het ons onbekend is maar het is even wat anders het breekt de dag zal ik maar zeggen. Gelukkig voor Netty is de terugreis vlotter zonder file’s door kapotte bussen etc. dan wij meemaakte en zijn we om vijf uur ‘s middags alweer terug voor een ijs koude Bintang, douchen en van happesteyn

Op de rotonde het welkoms beeld voor mij.

Als we dan zitten te relaxen op het terras horen we Netty zeggen er verdrinkt een vogel in het zwembad. Nee joh zeggen we in koor elke avond komen kleine zwaluwtjes drinken in het zwembad zelfs als je er in zwemt dat is hartstikke leuk om je heen

Nee dat is geen vogel.
Een sprinkhaan.

Maar ze gelooft het niet en loopt er heen en redt zo een sprinkhaan van de verdrinkingsnood. Tja dat zijn wel andere formaten sprinkhanen als in Nederland. Ik had ze al gezien bij de buren op de plantage van Mango’s en kokosnoten maar die bleven niet zitten voor een goede foto. Nou deze wel die was denk ik vol gelopen en moest even acclimatiseren voordat die weer de lucht in ging. Netty haar eerste goede daad was gedaan en de Indonesische stille krachten zullen positief zijn voor haar. Op Bali is negentig procent Hindoe moet je rekenenen dus je goede daden tellen voor een volgend leven daar in tegen zullen de slechte zwaar wegen.

Je moet niet gek opkijken ‘s nachts dat dit voorbij vliegt.
Die wil je niet tegenkomen.

En vleermuizen tja die zagen we ook drinken uit het zwembad maar exemplaren als op de foto hebben we gelukkig niet gezien. Die vangen ze hier met netten in de struiken ook om beten te voorkomen

Zwemmen tussen de zwaluwen die zoet water komen drinken.

Gelukkig maar en nadat we tussen de veel leukere zwaluwtjes hebben gezwommen zit het er weer op voor vandaag

Het is overleven natuurlijk.
Heerlijk weer.

We zijn kompleet voor de laatste weken en zullen proberen er wat van te maken op Noord Bali en gaan weer aan vissen denken maar plan plan morgen weer een dag..

De kleuren zijn voor ons niet te beschrijven.

Ik vang vanaf de tuin de mooiste vissen het is mooi maar daar ben ik niet voor gekomen. Vakantie in de zon is leuk maar een wat groter exemplaar is meer dan welkom maar ja dan moet ik niet vanaf de kant klooien natuurlijk

In en ik denk dat ze de meest humane dood krijgen hier op Bali
Ze worden ingevroren

Zoals ik al vertelde in de winkel liggen die visjes nog kleiner dus het personeel vindt het fantastisch al ik weer in de keuken kom met een emmer vol van die visjes. Die worden gelijk ingepakt en gaan de vriezer in. Het hele dorp blij die worden gebakken en gegeten bij de gekookte rijst

Tussen het vissen door wat ontspanning op de spieren.

De meiden hebben een massage geregeld en die komen om de twee dage tja waarom niet het is heerlijk. Dus doe ik ook mee en ik moet zeggen dat dat heel relax is om je dag mee te beginnen. Je komt echt tot rust en plan plan is niet ver weg zo

Mijn rotzooi ophalen.

Ik moet mijn spullen nog ophalen in ons vorige huisje paar buren verder want ze krijgen daar nieuwe gasten een Nederlander uit Zuid Afrika. En de meiden lopen wel even mee langs het strand terwijl ik op de brommer gaat via de weg. Netty wil ook wel even zien waar we de eerste week bivakkeerden

Iedereen weer heelhuids thuis.

Ik kan de meiden nog net fotograferen als ze aankomen het is ook een paradijs hier op Noord Bali en hoe Henny dat nu weer heeft gevonden. De eigenaar Joop is volgens mij ook een goede peer want niets is te veel gevraagd en af en toe belt hij hoe het vergaat

Het is heerlijk weer.
De laatste stukken gaan mee naar de familie.
In een poep en een scheet is het weer donker.

We krijgen tonijn weer anders klaargemaakt met apart te gebruiken sausje bestaande uit wat ik kan verifiëren uitjes, knoflook en pepers en heerlijk dat het is maar wanneer vang ik die zelf eens?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Maar zodra we 19 mei 2013 buiten het rif zijn zien we dolfijnen springen die komen vanaf Lovina. Natuurijk gaan we er vol speed naartoe en ik kan ze nog net fotograferen. Fantastisch is dat en maakt m’n hele dag al weer goed. Ik heb natuurlijk gefilmd met mijn fototoestel en dan zie je de dolfijnen op tien meter afstand van de boot meezwemmen. Fantastisch is dat

We zien dolfijnen springen vlak bij de boot.
Echt naast de boot, dit is jammer genoeg voor nu een groothoeklens.

Dan denk je had ik mijn professionele Nikon maar bij me. Je heb die foto al gemaakt op eerdere reizen maar elke keer kriebelt het weer want filmen met een compact kamera ziet er niet uit moet ik bekennen. Maar we hebben grotere vissen gezien en natuurlijk hoef je hier nier te gaan vissen de komende uren als zo’n schooltje zo groot als twee voetbalvelden erover heen gekomen is. Trouwens in Lovina kan je opstappen om dit schouwspel te zien en wij hebben het geluk voor de appartement dit te zien

We zien een haai van dik een meter.

We zien een haai worden gevangen op het langzaam zakkende talud ter hoogte van honderd twintig meter. Misschien is dat de sleutel tot geluk voor aanstaander dagen maar ik ben er van overtuigt dat ik nog wel een tuna of burracuda haakte dezer dagen

We zoeken de locals op en gaan nog even vertikalen op het rif.
Op deze vlotten vissen ze dus ’s nachts.

Als afsluiting maar je komt natuurlijk ergens anders voor. Tja als het niet stroomt dan is er ook geen vis en zo is het maar net. De erste dagen kon ik met mijn Gosfther og de bodem halen maar vandaag ging dat niet. Tweehonderd gram is te zwaar voor zo’n hengel op tachtig meter diepte maar gelukkig gaat het stromen en dat voorspeld goede vangsten de eerst komende dagen. Dat is op het Haringvliet niet anders

Dat is wel een heel aparte vis en de kaptain is er blij mee.
Kleuren zijn weer fenomenaal.
Het personeel blij met de vis.

Voor de middag gaan we altijd er af om over een paar uurtje s het weer te gaan proberen. We gaan wat eten en een koude bintang lust ik ook wel

Heerlijk zo’n thuis komst in ons huisje.
Jos showt de vissen.
En dan die snack, heerlijk weer.

Dan kom je wer thuis na een ochtend sessie en de meiden hebben hety ook naar de zin. Fantastisch toch zo’n vakantie. De vissen die we vandaag hebben gevangen daar is Jos heel blij mee. Die zouden heerlijk zijn. Kaptain de roerganger van de boot vertelde het al dat dit vlees heerlijk is

Jos houd alles in de gaten.
Voor de foto want beide meiden durfde links niet te rijden.
Zodat ik alles kan vast leggen.
Wheeep, wheep

De eerst komende dagen gaan we Noord Bali wat verkennen met Netty en in Singaraja 21 mei 2013 gaan we even kijken in die hengelsportzaak waar Henny eerder is geweest met Jos

Prachtig zijn ze.
Met Intan Dewata kan ik gelijk opschieten.

Intan of zijn volledige naam Putra Djaya Intam is een vlotte prater en of je nu in Indonesia, Maleisia bent of Thailand bent waar chinezen zijn is handel. Zo ook hier in dit straatje en ze kunnen allemaal Engels praten en verstaan. En ik vroeg waarom er fototoestellen weliswaar allemaal nog met een rolletje in zijn hengelsportzaak stonden maar  Intan zijn vader was fotograaf en als hij dan een kast open trekt staan daar nog allemaal 4×5” glasnegatieven van het leven op Indonesië dik zeventig jaar geleden. Een verzameling die goud waard is en ben blij die te hebben gezien. Maar na Lovina en een tempel en waterval heb ik het al wel weer gezien. Ik wil de schubben achterna hier op Bali

Maar na Lovina een tempel en waterval heb ik het al wel weer gezien. Ik wil de schubben achterna hier op Bali

Lovina bezocht en dat is een nog mooi rustig dorpje. Netjes en schoon. Er is alleen drukte ‘smorgens vroeg als de toeristen dolfijnen gaan spotten en het water op gaan in de vele bootjes. Wij zitten een paar kilometer noordelijker en komewn ze zelf tegen als de vissen langs het rif cruisen om te vreten, Als we” thuis ” komen zijn de locals aan het vissen voor de deur. Krijg er gelijk zin in en de afspraak staat voor morgen ochtend

Elke dag zijn de zonsondergangen en ochtend magistraal 21 mei 2013.

Dus we eten wat en bespreken de boot voor morgen en over dat eten heb ik het al gehad dat is prima de lux hier bij Bukti Paradise wat Coman en Madee voorschotelen

Eten is heerlijk van de koks.

Nee dat wordt nog wat als we thuis zijn en alles weer zelf moeten doen maar gelukkig duurt dat nog een paar weken

Avond luchten zijn fantastisch.

Eerst hier van nog maar genieten want van Netty horen we dat het in Nederland waardeloos is gesteld met het weer tien graden met harde wind en veel nattigheid. Dan hebben we het toch maar weer getroffen met boeken van dit jaargetijde precies goed. Hier het regenseizoen net voorbij en als we terugkomen begint dat hoop ik dan toch het zomerseizoen. Precies op tijd dus voor de zeebaars en het snoekbaars seizoen begint dan weer. Alleen mis ik de bibio’s op het OVM. Maar daar valt wel mee te leven dat ik één seizoenetje zal gaan missen….