Vissen in je korte broek 3

Woonkamer

Natuurlijk gaan we er in en ik zie af en toe Barracuda’s over het water heen scheren weliswaar nog geen zestig centimeter groot groot en mijn bemanning gaat uit zijn dak, een tonijntje springen van vijftig cm dat geeft niet veel hoop moet ik eerlijk bekennen. Is dat wat ze hier grote vis vinden.

Wet volgende huis wat we geboekt hebben is niet te geloven en is de moeite waard geweest om er op te wachten tot dat we er in konden voor de rest van de vakantie. Een woonkamer van dertig meter met rechts twee grote slaapkamers en bad gelegenheid. links achter de keuken en TV kamer met twaalf stoelen zo groot al een bank en een massage anex sport kamer. Een kamer met PC en communicatie middelen. Waar zijn we terecht gekomen. Een grote tui er om heem met een huis in de stijl van het hoofdgebouw met vier grote komplete kamers alles er op en er aan voor loge’s. Heb ik het niet over het zwembad. En dat voor twee personen vier weken lang. Gelukkig komt Netty ons vergezellen de laatste twee weken

Nieuwe vistafel.
Gekko.
Zwembad.
Salamander.
Zitje achter bij het water.
Koud Biertje Freek.
Alles is hier groter.
Kip met nasi.

Het trollen levert weinig op en ik begin al te twijfelen of ik de goede pluggen heb mee genomen. Maar als we de anderen spreken hebben die ook niet gevangen, tenminste wat op een vis lijkt want het rif wordt leeg gevist lijkt het wel. Allemaal visjes die meegaan en verkocht voor levens onderhoud die nog geen handgrote zijn. Daar moeten ze dan de boot voor onderhouden en benzine kopen. Het is een heel groot contrast met thuis maar ik wil toch een tonijn of barracuda vangen en blijf het rif af trollen

De Blanda houdt droge voeten.

Jos de chauffeur brengt me en anders komt kapitein me ophalen. Maar na de ochtend sessie gaan we natuurlijk nog even bodemvissen en vangen weer de meest fantastische vissen en kleuren en nokken af. Het is jammer dat ik de locals niet echt begrijp wat ze echt bedoelen wanneer we dieper op het vissen ingaan maar dat komt nog wel hoop ik. Ze spreken Balinees en dat is geen Bahasa Indonesia laat staan dat we in Engels kunnen communiceren.

Heerlijk natuurlijk tussen de middag na het vissen, rendang en kip.

We eten dus wat en verhuizen naar de buren. We zaten in Time Out en gaan naar Bukti Pradise waar we de rest van de vakantie, de vier weken die we nog moeten moeten doorbrengen. Afzien hoor hahaha, in Buktie konden we niet gelijk terecht en Joop een Nederlander waar Henny alles heeft geregeld heeft dit zo prima opgelost zodat het mij de minste dagen oplevert die ik anders zou missen in het snoekbaars seizoen. Iedereen blij toch…

Nog wat knopen voor morgen.

Ons nieuwe onderkomen is nog luxer en ik laat gelijk aasvisssen op de markt kopen, wat makrelen van dertig centimeter ze verklaren me voor gek in de keuken daar ga je toch niet mee vissen is het antwoord die zijn om op te eten, grote garnalen en inktvissen want die kan ik zelf niet vangen. Het is er het seizoen niet voor begrijp ik uit het Balinees gebrabbel

Dat kan alleen maar een Europeaan zijn die midden op de dag op en piertje staat

En verrek er staat er eentje te vissen vlak voor mijn deur daar moet ik het mijne van weten want zit te springen om info. Het is een Hollander uit Vught  met drie telefonie zaken in zijn achterzak maar het liefst zou hij hier wonen, sterker nog ze zijn aan het zoeken. Zijn vrouw heeft Indonesische roots en als ik vertel dat mijn meissie dat ook wil, als ik morgen mijn koffer in de gang zet en zeg dat de BassBuster in de container gaat om verscheept te worden dan zijn de tickets al gekocht door Henny. Die wil al veel eerder weg. Dat vindt tie mooi natuurlijk maar zo is het wel in huize BassBuster. Maar ik kan niet buiten de seizoenen. Je steekt een tak in de grond hier en volgende mand heb je een boom. Dat rustige klimaat ben ik zat na een maandje en je staat op en alles is als gister. In Nederland is het elke dag anders met het weer en we hebben de beste visgronden van de wereld. Tuurlijk zou ik wel b.v. een baars uit zien groeien tot een meter en dan doet die het niet onder voor een Travelly of en Tarpoon maar met het juiste materiaal heb je er een sport aan van jewelste op het Haringvliet en dan vang je er een paar per dag terwijl je in het buitenland blij mag zijn met eentje in je hele vakantie als je op het juiste tijdstip aanwezig bent

Mijn buurman uit Vught met een jonge travellie, die wil ik nu vangen maar wel een stuk groter.

Nee we hebben het hier nog niet zo slecht en het is jammer dat de familie Vught het hier te stil vind en morgen vertrekt naar het zuiden van Bali. Ja dat weet ik daar is het veel drukker, op elke hoek kan je eten drinken wat je wilt Europees, Amerikaans wat je wilt. En met kinderen is dat natuurlijk leuker

Aasvisjes van mijn buurman.

We lullen nog wat over van alles en nog wat en bekijk zijn aas. Het lijken wel jonge zwaardvissen maar die hebben het zwaard zal ik maar zeggen aan de bovenkant van hun kaak. Het is gezellig en als ik naar huis loop dan kom ik tot de conclusie dat ik niets heb meegenomen om op die kleine visjes te vissen

Zelf maar dobbertjes maken.

Dan maar knutselen en van speelgoed van de kinderen die dat hebben achtergelaten in het verleden in het huisje maak ik van een tennisshutel etc. flans ik een een dobbertje in elkaar

En het werkt.

Zo kan ik vanaf de kant vissen op dat kleine grut. Ik zie ook grotere vissen jagen en wanner ik maar wat uit gooit wat groter is worden de haken leeg gegeten door de krabben. Dat duurt wat langer met levend aas want dat kan hier natuurlijk nog gewoon maar je wordt er wel depressief van zeg gelukkig is er bier. Ik zag zelfs een haaitje zwemmen onder de kant van veertig centimeter dus het zit er wel

Ik mag ze echt niet terug gooien.

En toch vang je elke avond andere exemplaren qua kleuren en vorm

Elke vis is weer fantastisch qua kleuren.

En deze zijn er echt van een dikke halve meter maar niet hier. Die hebben hier echt geen schijn van kans om op te groeien maar dat zien we later wel als ik bij het verhaal vissen met een “netje” komt

Heerlijk zo achter in je tuin.
Betrapt dus.
Dat vakantie is best leuk.
Torrepicker
Tuurlijk probeer je grotere vis te vangen verder uit de kant want ze springen wel af en toe.
Heerlijk zo einde van de dag afsluiten.

Maar wat maak ik me druk ik zit hier lekker en hoor ‘s avonds net onder de dertig graden met een zwembad om af te koelen en airco op de kamer en zie het weer op bvn dat het in Nederland knudde is, het snoekbaars seizoen is nog niet open en het OVM zijn de Bibio’s nog niet uitgekomen dus ik zit hier prima de lux eigenlijk. Geen klagen hoor vanaf deze kant dus tobben we maar voort

Reactie’s

Hay Freek,

Ik ben  vanmorgen met de fiets bij je langs gereden,

Dat langs gereden klopt….er was niemand thuis. Hahaha

Dus gewoon door gereden…….tot later,