De nul is gered

Ik hoef me alleen maar om te kleden en in te stappen.

Gisteren een heerlijk feessie gehad bij Karel dus we waren een beetje brak op zondag 11 november 2012 op het Haringvliet. We zijn vroeg vandaag want Floris heeft deze week zijn kinderen nog niet gezien tijdens het avond maal (wie is die man die het vlees aansnijd) vanwege zij werk want zijn kassen worden leeg gehaald.

Dus we moeten er uit om drie uur vanmiddag maar dat is natuurlijk geen probleem. We, met Peter en floris beginnen op onze vaste stekken maar op een paar losse zijn we na een dik uurtje wel ermee klaar. We kunnen eens op wat nieuwe locaties gaan kijken want het Haringvliet is groot natuurlijk

Het beruchte broodje ei met spek en een bakkie straffe koffie verkeerd om te beginnen gaat er wel in.

We gaan richting Tiengemeten ter hoogte van Zuid Beijerland en we volgen de vaargeul tot we een mooi stijl talud vinden. Nieuwe stekken pezen noemen we dat en we doen dat wel vaker als het taai is. Als je dan weer een nieuwe plek vindt weet je ook zeker als je er vis vangt een goede stek is. En wat ik al jaren geleden van mijn Ome Jan heb geleerd die 40 jaar geleden al het IJ-meer afviste in de gaten waar het zand werd weggezogen om de IJsselmeer polders op te bouwen op vadertje glasoog viste. Met snoekbaarspennen van een zeventig centimeter zodat je het visje mooi op en neer zag zwemmen onder aan het talud

Het smaakt de rest van de bemanning ook prima dus niet voor niets een half uurtje eerder opgestaan.

Prachtig dat waren mooie tijden. Die vertelde al dat een goede stek onder water net een Taxi standplaats is. Waarschijnlijk een goede ambush, een attack plaats een goede hinderlaag dus om de prooivis aan te vallen voor de zander. Deze ligt achter een steen, in een gat of gleuf in iedergeval zo dat de prooi er over heen zwemt het liefst in volle stroming zodat ze even gedesoriënteerd zullen zijn om dan makkelijk toe te slaan. Zoals een troep leeuwen of hyena’s. want waarom zou het onder water anders zijn dan op land. Zo min mogelijk energie verbruiken zodat je ook minder hoeft te eten. Bij vogels is dat wat anders als ik tenminste goed heb opgelet op de biologie les die moeten natuurlijk licht zijn in verhouding tot hun grote en eten daardoor de gehele dag door. Die hebben heel veel energie nodig voor hun spierstelsel om die vleugels te bewegen. Dat is een heel oppervlak en hoe groter de romp, tja hoe groter de spanwijdte die in beweging moet worden gebracht. Afijn we dwalen weer wat af dus als die taxi een klantje heeft opgepikt wordt de beste plek direct overgenomen door de tweede in de rangorde. Als bij beren in Canada die zalmen staan te vangen en balanceren op de beste rotsblokken die uitsteken over het water wanneer die Atlantische knoepers naar boven willen springen om de hindernis te overwinnen gedreven door hun paaidrift

Het wil nog niet echt lukken vandaag.

En zo kunnen we een beetje wakker worden in een voorzichtig zonnetje want de winter is in aantocht. Als de zon weg valt het is zelfs dan mistig en donker is het gewoon koud en ben blij met m’n nieuwe waterdichte warmte overal van HH al twee seizoenen intensief gebruikt door de TroutBuster en perfect door de zware tests is heen gekomen

Bedankt Peter sta er prima op.

En verdomd we zitten gelijk goed op het talud en Floris vangt de eerste rover van de dag en natuurlijk gaat “van de nul af” op de foto. Wat een weelde toch zo’n dieptemeter. We monitoren gewoon langs het talud, langs de vaargeul op het haringvliet en als er een steil interessant talud op duikt maken we een waypoint om dan daar later rustig driftend vertikalend uit te pluizen

Gelukkig zitten we goed.

Vanmorgen al gezien toen ik over de Haringvlietsluizen reed dat alles open stond en meestal is dat een teken dat het een mooie dag gaat worden maar eindelijk hebben we dan de goede stroomnaad gevonden op het Haringvliet

Gelukkig doe ik ook mee.

En Peter is ook lekker bezig en heeft al zeker vier losse gehad als ik eindelijk de haak kan zetten en een mooie dikke 60+ kan landen. Hehe eindelijk ik dacht al dat ik mee ging voor de catering of ballast voor het balans in de boat

Maar Floris zit wel heel gecontroleerd geconcentreerd te vissen want die is weer niet bij te houden.
Maar je kan niet meer doen dan je best.

Maar dan begint het voor in de boat ook een beetje te lopen en overweget zijn de vissen wat groter als ik een natte scheet aanbeet denkt te krijgen en de vis op de bodem blijft staan. Onze ogen glinsteren gelijk en ben er al ff mee bezig als de ander hengels binnen worden gehaald, Floris de boot mee draait met de vis zodat de lijn niet in de motoren verstrikt kan raken en Peter staat klaar om te scheppen. Maar het duurt wel even en de vis wordt steeds groter. Ik zit al aan een meerval te denken want het zijn lange diepe uithalen dicht bij de grond en niet het bekende bonken van vadertje glasoog, misschien een dikke snoek maar we zaten wel heel diep te vissen onder aan de rand van de vaargeul. Zal onze eerste meerval dan binnen komen.. nee daar is het water al veel te koud voor en als dan eindelijk de vis boven komt zien we okay het is een dikke 70+ snoekbaars heel mooi natuurlijk maar verkeerd gehaakt tussen achter en staartvin. Het is natuurlijk een hele mooie ronde vis maar de verwachtingen waren veel grootser en niet bij mij alleen

Peter heeft mijn shadje te pakken in de stroming.

We hebben ook nog een saboteur aan boord want onze shads Peter met 28gram ik wat bescheidener 14 gram dus het stroomt er wel als een jekko vinden even elkaar en Peter zal ze wel even uit elkaar halen en roept oké en kiepert hem weer overboard en gelukkig zie ik in een flits mijn dat staart die niet goed zit

Dit gebeurt ook bij een misser als ze voorzichtig zijn wanneer het niet stroomt en ze alle tijd hebben om het aas te bestuderen voordat ze het grijpen en alleen het staartje pakken.

Wat een geboefte is het ook je zit zonder wapperende staart echt voor Jan met de korte achternaam te vissen. Je voelt die verandering gelijk hoor en het is een beetje spielerei in de boot onder elkaar

Maar dan is het ook raak bij Peter en is de eer gered zoals hij dat zo mooi kan vertellen.

Wanneer dan de oerkreet over het water galmt en de boot vijventwintig graden overheld weet een ieder die met Peter heeft gevist dat het niet meer mis kan gaan en dat hij een mooie snoekbaars kan landen dat zonder nat pak en dat wil ook heel wat zeggen met onze Peter. Prachtig zoals hij dat kan genieten van de vangsten een pracht kerel. hij heeft van ons drieën de meeste dreunen, tikken, aanbeten en losse gehad maar nu is bewijs geleverd

Het is gewoon weer goed.

Het gaat weer eventjes werelds en we staan soms met zijn tweeën tegelijkertijd te drillen allemaal vissen van het zelfde formaat

Voedselnijd want met volle overtuiging is de shad genomen.

We vissen nog even door want het gaat fantastisch maar dan komt de mist op en het wordt gewoon donker en de aanbeten worden een stuk minder. Ik weet niet of het daar aan ligt maar we gaan richting Middelharnis

Peter bedankt voor je humor en fotografie.

Het weer was raar vandaag zo was het waterkoud en stonden we met de muts op en als de zon het weer eventjes won van de mist was het heerlijk op het water

Er trok steeds een raar wolkendek over maar we lagen dicht bij de haven van Oud Beijerland.

Heerlijk was het weer op stap met de TroutBuster. Woensdag misschien weer en sowieso zien we elkaar donderdag eind van de dag en wat zal ik koken zodat hij niet in de file staat om daarna naar Jaap te gaan voor VB-A onze laatste cursus avond te volgen. Op naar het examen dan…

Reactie’s

Freek, et all, erik, walleye etc…

dat is mooi, ik heb vandaag Peter gesproken, hij gaat waarschijnlijk mee zondag, mocht er nog iemand zin hebben kan dat, gaan we met z’n drieen.

Ik ben een uurtje of 10 M’harnis en vis tot uurtje of 15.00, ik weet het, avond is goed maar ik zit met het eten, heb van de week bijna niet thuis gegeten..kom pas weer bij t’hoad als ze een keer zeep hebben !!

last minute is geen probleem, maar de kans is dat ik al met z’n drieen ben.. mocht je peet weer n’s willen meemaken even laten weten, wordt weer gezellig net als woensdag (wind ziet er goed uit !!!)

Troutbuster

Hallo jongens,

Ik kan (en mag) aankomende zondag. En moet zeggen heb er wel weer zin in, want vis de laatste tijd eigenlijk te weinig. En leuk jullie weer eens te zien uiteraard.

Tot zondag dan maar en tight lines !

Gr. Peet

Ben wel een beetje jaloers op jullie.

Karel

Hoi Freek,

Heb weer zitten genieten van je verhaal. Man, naast fotograaf had je schrijver moeten worden! Zag inderdaad dat ik niet mijn eigen foto’s geupload had met “wetransfer”. Maar via Floris toch leuk verwerkt in je verhaal. Heel veel succes volgende week met het examen voor je vaarbewijs 2. We spreken / zien elkaar wel weer,